Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Goedenavond mensen,

Voor de installateurs onder ons; wie van jullie heeft er ervaring met betonkernactivering? Ik wil in de toekomst misschien gebruik gaan maken van topkoeling door middel van betonkernactivering en nu al vloerverwarmingsleidingen in mijn dek storten (nieuwbouw). Maar ik kan nergens echte informatie hierover vinden. Als de leidingen er al in zitten dan is dat natuurlijk mooi meegenomen, later kan dit nooit meer gerealiseerd worden.

Situatie; breedplaatvloeren 5cm dik. Hierop wil ik direct de leidingen aanbrengen. Uiteindelijk wordt er 19 cm beton overheen gestort zodat de totale vloerdikte (zonder afwerkvloer) 24 cm dik is.

Wat is de hart-hart afstand voor betonkernactivering?
Hoeveel meter bedraagt de maximale lengte van een groep?

Bedankt alvast :)

Beste antwoord (via The-Legend-10 op 08-05-2022 23:00)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
The-Legend-10 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:06:
Maar het zijn twee verschillende circuits. De leidingen in het beton zijn alleen voor de koeling en hebben ook een eigen voeding. Dus in de winter wordt dat circuit niet gebruikt. Dan gebruiken we de leidingen in de smeervloer.
misschien moet je inde TS even beter uitleggen wat je wil, zoals je zelf al weet is betonkernactivering al bijzonder maar icm vvw nagenoeg niet bestaand ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaambouwenlimburg.nl/content/image/BetonkernactiveringDetailtekening.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaambouwenlimburg.nl/content/image/PrincipeBetonkernactivering.jpg

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-11 19:06
Ik heb voor mijn woning gedacht aan toepassing van breedplaatvloeren en kernactivering voor koeling en ook (deel)verwarming.
Vanaf gezien omdat de aannemer voor mijn woning niet zo bekend was met breedplaatvloeren.
In mijn woning -nu met de kanaalplaten- is op de verdieping alleen in de badkamer vloerverwarming/ koeling aangelegd.
Met een warmtebeeldcamera is op de begane grond heel mooi het gedeelte van de vv in de badruimte te zien!
Je kan prima vv lussen in de breedplaatvloer aanleggen om te koelen.
Denk aan 20mm buizen en per lus maximaal 110 meter, hoh 12-15cm, 16mm buis laat zich veel beter verwerken maar dan is hoh 10cm, lus 90 meter.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:37
Ik heb een bg vloer van beton laten storten, 40cm dik beton met de verwarmingsleidingen hoh 7,5cm middenin het beton. Ik denk niet dat de maximale groeplengte anders is dan voor 'normale' vvw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• The-Legend-10
Bedankt 🙏. Midden in de vloer schijnt het beste te zijn maar dan kom ik niet uit. Ook 20mm leidingen zijn niet gunstig. Dus ik ga voor 10 hoh en 16mm dik.

In de vloeren van de garage heb ik de maximale lengte op 85m gehouden ivm koeling.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:40
@The-Legend-10 5cm dan wordt het eerder plafondverwarming

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Voor een woonhuis betonkernactivering, waarom zou je dat willen?
Voor zover ik zie, worden enkel vergelijkingen gemaakt met luchtverwarming/koeling wat typisch in grote kantoren en bedrijfsgebouwen wordt toegepast.
Zijn er merkbare voordelen tussen betonkernactivering in vergelijking met klassieke vloerverwarming (gelijkvloers: isolatie, vloerverwarmingsbuizen in zandcement, afwerkingsvloer; verdiepingen zelfde zonder isolatie)? Volgens mij heb je met de vloerverwarming al alle voordelen (eventueel wandverwarming in badkamer, waar klein vloeroppervlak en hoge vraagtemperatuur dat kan vereisen); heb je ook een grote directe massa (zandcement is typisch 100 á 150 kg/m²); en in de verdiepingsvloeren en muren komt de warmte (en koude) uiteindelijk ook terecht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• The-Legend-10
Ik ken verschillende mensen die het hebben en het blijkt wel een meerwaarde te hebben... het is een relatief kleine investering om (zelf) aan te leggen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:37
The-Legend-10 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:40:
Ik ken verschillende mensen die het hebben en het blijkt wel een meerwaarde te hebben... het is een relatief kleine investering om (zelf) aan te leggen.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is wat @naftebakje ook al een paar keer aangaf, overshoot aan warmte op bepaalde momenten. Ik heb alleen geen ervaring met hoe het zou zijn als ik vloerverwarming op de meer gebruikelijke manier gedaan had. Wellicht dat @naftebakje dat wel heeft, real life ervaring met het verschil in beide systemen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• The-Legend-10
Maar het zijn twee verschillende circuits. De leidingen in het beton zijn alleen voor de koeling en hebben ook een eigen voeding. Dus in de winter wordt dat circuit niet gebruikt. Dan gebruiken we de leidingen in de smeervloer.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-11 19:06
Bij het beton storten is is het zeer goed uitkijken dat de leidingen heel blijven!, bij een afwerkvloer kun je nog de boel vrij eenvoudig openhakken.
Dus bij het beton storten aanwezig zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • Beste antwoord

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
misschien moet je inde TS even beter uitleggen wat je wil, zoals je zelf al weet is betonkernactivering al bijzonder maar icm vvw nagenoeg niet bestaand ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaambouwenlimburg.nl/content/image/BetonkernactiveringDetailtekening.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaambouwenlimburg.nl/content/image/PrincipeBetonkernactivering.jpg

• The-Legend-10
Bedankt! Precies dit. Alleen heb ik het alleen in de verdiepingsvloer omdat m’n huis onderkelderd is en om dat nu in een kelder toe te passen vond ik lichtelijk overdreven ;)

• The-Legend-10
natural colour schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:28:
Bij het beton storten is is het zeer goed uitkijken dat de leidingen heel blijven!, bij een afwerkvloer kun je nog de boel vrij eenvoudig openhakken.
Dus bij het beton storten aanwezig zijn.
Leidingen kunnen wel wat hebben geloof ik. Daarnaast ben ik m’n eigen installateur dus komen er niet veel mensen op het dek en als de bovenwapening ligt dan moet het goed komen ;).

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ah, dat is wat anders, een eigen circuit. Ik zou denken dat je de vermogens, maximale lengte, ... van vloerverwarming kan overnemen. Wellicht ga je met beperkt vermogen koelen (je wil geen condens) dus kan je misschien uit met 15 of 20 cm hoh; maar als je het zelf doet kost het je enkel wat buis dus is op 10cm leggen nauwelijks meerkost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• The-Legend-10
Precies, ik ben nu bezig en heb buis 16*2 10 hoh liggen. Als maximale lengte van een groep houd ik 85 meter aan. De voedingen zijn 32mm Uponor.

• b01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-10 18:33

b01

Ik sta op het punt de leidingen op mijn breedplaatvloer te knopen, en zag dit topic.

a) heb je de 16mm leidingen die je hebt gelegd op de breedplaat ook meelaten nemen in de constructieberekening?

b) heb je de leidingen eerst aangebracht en toen de elektra, riool, water en ventilatie? Of een andere volgorde?

c) heb je in slakkenhuis patroon gelegd? En hoe heb je dat met al je breedplaat traliewerk gedaan (lijkt me nogal een klus :-)

d) heb je software /methode voor het bepalen van slakkenhuis patroon op de vloeren? zodat je de lengte weet en maximale oppervlakte per groep?

Bedankt zover.

Bas

• The-Legend-10
Hoi Bas, sorry voor de late reactie. Ik ben de laatste maanden niet meer actief geweest op Tweakers.
Het zal wellicht in jouw situatie al gemaakt zijn maar voor een volgende lezer misschien wel zinvol.

a) heb je de 16mm leidingen die je hebt gelegd op de breedplaat ook meelaten nemen in de constructieberekening?
Ik heb berekeningen gezien van verschillende constructeurs omdat mijn eerste constructeur mijns inziens zoveel staal had berekend dat er nauwelijks nog plaats was voor beton. Toen heb ik een tweede berekening laten maken zonder opgave van reden door een andere constructeur en die gaf veel minder aan. Ook dat viel nog ruim binnen de norm.
Ik heb zelf extra staven toegevoegd en op sommige plekken dikkere netten gebruikt. Daarnaast heb ik een sterkere klasse beton gebruikt dan op tekening vermeld staat en ook parelbeton, dat vloeit veel beter. Dus ik geloof het wel.

b) heb je de leidingen eerst aangebracht en toen de elektra, riool, water en ventilatie? Of een andere volgorde?
Ik heb eerst de vloerverwarmingsleiding gelegd en daarna pas de andere leidingen.

c) heb je in slakkenhuis patroon gelegd? En hoe heb je dat met al je breedplaat traliewerk gedaan (lijkt me nogal een klus :-)
Het was nogal een klus. Ik heb ervoor gezorgd dat ik in de richting van het traliewerk ben gebleven maar omdat ik hart-hart 10cm heb aangehouden ontkwam ik er niet aan om soms ook de plek van de tralie een slang te leggen. Ik ben begonnen bij de verdeler en dan bij de eerste bocht moet je de volledige lengte doorvoeren en dat bij elke bocht herhalen.

d) heb je software /methode voor het bepalen van slakkenhuis patroon op de vloeren? zodat je de lengte weet en maximale oppervlakte per groep?

De vuistregel voor koelen is maximaal 85m per groep dus dat heb ik gehanteerd. Ik heb het meanderpatroon gebruikt omdat het slakkenhuis niet te doen is op een dekvloer.

• The-Legend-10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk8TqJ5dH4RmpmConXePYofOHZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3rbVrTrqUJ3XbIGOQPKtsmO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBq9iQCQhzEwQS_bVmPwoiG1Qc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YO6HbcBBikzLXX6OcgL4R1OL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tG27GyPU_iDqZ6_zS7VhQ2AyYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGrj3QeCE7Rnowt6SbBRdWKn.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1