Computer willekeurige shutdowns

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonaii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 15:41
Sinds een aantal weken heb ik af en toe dat mijn systeem uitvalt. Dit was eerst eens in de zoveel dagen en momenteel lijkt het erop dat het systeem compleet dood is. Ik kan nog soms net in Windows komen maar wordt dan meestal binnen een minuut begroet met de “Windows shutting down” mededeling.

Het gaat om een zelfgebouwd en oud systeem met de volgende specs:
Asus Maximus VI Formula
Intel 4770K
Asus GTX Titan (originele)
32 gig Corsair Dominator
Corsair AX850
Samsung SSD
En een tweetal Ironwolf HDD’s

Dit alles is watergekoeld in een custom loop.

Nu zag ik in de logs dat de volgende code werd gegeven als reden: 0x500ff.
Na wat Googlen leek het erop dat dit kwam door een stroomstoring en ben ik aan de slag gegaan alles na te kijken. Alle kabels opnieuw ingeplugd, externe kabels verwijderd en indien nodig vervangen met een ander exemplaar. Zelfs het systeem op een andere groep in het huis aangesloten, helaas pindakaas.

Hierna het systeem gedraaid met zo weinig mogelijk componenten, RAM gechecked, noem het maar op.

De temperaturen van het systeem zijn allemaal in orde, zowel CPU als GPU komen niet boven de 30 graden in de korte tijd dat het systeem wel draait,

Gezien de PSU uit een ander systeem kwam dacht ik de gok te wagen en deze te vervangen met een andere. Maar ook met de Corsair RM850x blijft het probleem aanwezig.

Ik ben bang dat het enige dat overblijft toch wellicht het MoBo of de CPU zijn.

Heeft iemand wellicht ervaring met bovenstaand verhaal en wellicht nog ideeën wat ik zou kunnen doen het probleem vast te stellen en/of op te lossen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:08
Demonaii schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:10:

Hierna het systeem gedraaid met zo weinig mogelijk componenten,
Dus zonder videokaart en de monitor aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:44
Lijkt er bijna op alsof de aan/uit schakelaar soms contact maakt, je zou kunnen proberen de stekkertjes los te maken en de pinnen een keer te verbinden met behulp van een schroevendraaier.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonaii
Uszka schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:13:
[...]

Dus zonder videokaart en de monitor aangesloten op het moederbord?
Gezien de loop kan ik de GPU niet makkelijk verwijderen maar heb het systeem wel geboot zonder stroom naar de GPU en ook dan valt hij uit tijdens de boot. Het uitvallen gebeurd niet op hetzelfde moment maar soms tijdens de boot cycle en soms ook tijdens het opstarten van Windows, of een aantal seconden/minuut erna.
Lijkt er bijna op alsof de aan/uit schakelaar soms contact maakt, je zou kunnen proberen de stekkertjes los te maken en de pinnen een keer te verbinden met behulp van een schroevendraaier.
Ook dit geprobeerd, daarna systeem geboot via het main board maar ook dan blijft het probleem aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:08
Demonaii schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:32:
[...]

Gezien de loop kan ik de GPU niet makkelijk verwijderen maar heb het systeem wel geboot zonder stroom naar de GPU en ook dan valt hij uit tijdens de boot. Het uitvallen gebeurd niet op hetzelfde moment maar soms tijdens de boot cycle en soms ook tijdens het opstarten van Windows, of een aantal seconden/minuut erna.
Heb je de opslag ook los gehad om te zien of je in het BIOS terecht kunt komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonaii
Uszka schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:08:
[...]

Heb je de opslag ook los gehad om te zien of je in het BIOS terecht kunt komen?
Ik kan meestal in de bios komen, met of zonder schijven aangesloten. In die tijd ook nog gekeken naar temperaturen ( normaal), voltages (alles leek in orde). Voor de zekerheid een complete CMOS clear gedaan ook dat mocht niet baten.

Ook kom ik soms in Windows terecht, dacht net dat het systeem weer werkte (nogmaals geprobeerd systeem te booten zonder GPU via main board HDMI) maar ook hier kreeg ik na een minuut het “Windows shutting down” scherm.

Ik heb het gevoel dat de enige 2 componenten die ik nog niet heb getest het bord zelf en de CPU zijn…. Dus ben bang dat het systeem eindelijk richting zijn pensioen gaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als het niet aan een haperende power button ligt.

Mijn 4670K, GTX760,... werd onstabiel en begon te crashen om vage redenen.

De PC naar buiten, alle onderdelen demonteren en met een compressor de stof van alle onderdelen weggeblazen heeft geholpen. Nu heb ik geen vage foutmeldingen, crashes,... en er wordt alleen herstart als ik het wil.

Is alles in de behuizing en alle sloten op het moederbord stofvrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonaii
rapture schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 02:41:
Als het niet aan een haperende power button ligt.

Mijn 4670K, GTX760,... werd onstabiel en begon te crashen om vage redenen.

De PC naar buiten, alle onderdelen demonteren en met een compressor de stof van alle onderdelen weggeblazen heeft geholpen. Nu heb ik geen vage foutmeldingen, crashes,... en er wordt alleen herstart als ik het wil.

Is alles in de behuizing en alle sloten op het moederbord stofvrij?
Gisteren een nieuwe voeding geïnstalleerd aangezien ik dacht dat het probleem daar lag. Tijdens het vervangen ook alles uitgeblazen met een compressor en alle kabels los gehad en opnieuw aangesloten dus naar mijn weten zou het probleem hier niet liggen maar ondertussen weet ik het ook niet meer 8)7
Pagina: 1