Sinds een aantal weken heb ik af en toe dat mijn systeem uitvalt. Dit was eerst eens in de zoveel dagen en momenteel lijkt het erop dat het systeem compleet dood is. Ik kan nog soms net in Windows komen maar wordt dan meestal binnen een minuut begroet met de “Windows shutting down” mededeling.
Het gaat om een zelfgebouwd en oud systeem met de volgende specs:
Asus Maximus VI Formula
Intel 4770K
Asus GTX Titan (originele)
32 gig Corsair Dominator
Corsair AX850
Samsung SSD
En een tweetal Ironwolf HDD’s
Dit alles is watergekoeld in een custom loop.
Nu zag ik in de logs dat de volgende code werd gegeven als reden: 0x500ff.
Na wat Googlen leek het erop dat dit kwam door een stroomstoring en ben ik aan de slag gegaan alles na te kijken. Alle kabels opnieuw ingeplugd, externe kabels verwijderd en indien nodig vervangen met een ander exemplaar. Zelfs het systeem op een andere groep in het huis aangesloten, helaas pindakaas.
Hierna het systeem gedraaid met zo weinig mogelijk componenten, RAM gechecked, noem het maar op.
De temperaturen van het systeem zijn allemaal in orde, zowel CPU als GPU komen niet boven de 30 graden in de korte tijd dat het systeem wel draait,
Gezien de PSU uit een ander systeem kwam dacht ik de gok te wagen en deze te vervangen met een andere. Maar ook met de Corsair RM850x blijft het probleem aanwezig.
Ik ben bang dat het enige dat overblijft toch wellicht het MoBo of de CPU zijn.
Heeft iemand wellicht ervaring met bovenstaand verhaal en wellicht nog ideeën wat ik zou kunnen doen het probleem vast te stellen en/of op te lossen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Het gaat om een zelfgebouwd en oud systeem met de volgende specs:
Asus Maximus VI Formula
Intel 4770K
Asus GTX Titan (originele)
32 gig Corsair Dominator
Corsair AX850
Samsung SSD
En een tweetal Ironwolf HDD’s
Dit alles is watergekoeld in een custom loop.
Nu zag ik in de logs dat de volgende code werd gegeven als reden: 0x500ff.
Na wat Googlen leek het erop dat dit kwam door een stroomstoring en ben ik aan de slag gegaan alles na te kijken. Alle kabels opnieuw ingeplugd, externe kabels verwijderd en indien nodig vervangen met een ander exemplaar. Zelfs het systeem op een andere groep in het huis aangesloten, helaas pindakaas.
Hierna het systeem gedraaid met zo weinig mogelijk componenten, RAM gechecked, noem het maar op.
De temperaturen van het systeem zijn allemaal in orde, zowel CPU als GPU komen niet boven de 30 graden in de korte tijd dat het systeem wel draait,
Gezien de PSU uit een ander systeem kwam dacht ik de gok te wagen en deze te vervangen met een andere. Maar ook met de Corsair RM850x blijft het probleem aanwezig.
Ik ben bang dat het enige dat overblijft toch wellicht het MoBo of de CPU zijn.
Heeft iemand wellicht ervaring met bovenstaand verhaal en wellicht nog ideeën wat ik zou kunnen doen het probleem vast te stellen en/of op te lossen?
Alvast bedankt voor het meedenken!