Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe Gaming PC rond € 2.000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• destroye
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:57
Om te beginnen alvast bedankt aan iedereen die mij zou willen helpen. Mijn huidige PC is nu ongeveer 8 jaar oud en in verschillende games begin ik nu te merken dat het upgraden wel noodzakelijk is. Om vooraf al aan te geven, ik heb de volgende monitoren:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenBenQ GL2450 Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenSamsung U28H750 Zwart€ 499,99€ 499,99
Totaal€ 499,99

Voorheen gebruikte ik altijd mijn 1080p monitor voor gamen op mijn PC. Dit ging soepel met mijn 1060 videokaart. Een paar jaar geleden heb ik een PS4 Pro gekocht (en later de PS5) om op 4k games te kunnen spelen. Daarvoor had ik uiteraard mijn andere monitor nodig. Deze monitor ben ik vervolgens ook gaan gebruiken voor mijn PC (27 inch vond ik toch veel fijner gamen). Uiteraard merk ik wel dat ik mijn settings heb moeten terugschroeven en dat ik tegenwoordig niet altijd meer de 60 fps haal.

Ik zoek daarom een gaming pc waarbij ik primair op mijn 4k scherm kan blijven gamen, maar als 1440p veel beter is kan ik mijn 1080p uiteraard vervangen voor een 1440p scherm en mijn 4k scherm gebruiken als 2e scherm voor Youtube, Netflix, Twitch etc.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals ik al aangaf het liefst gamen op 4k 60 fps en anders 1440p. Games die ik speel zijn voornamelijk op dit moment World of Warcraft Shadowlands en WoW Classic. Deze games speel ik het grootste deel van de tijd. Daarnaast heb ik altijd interesse in nieuwe MMO's en gaat mijn interesse de laatste tijd uit naar Escape from Tarkov. Liefst speel ik op een zo hoog mogelijke resolutie en met de graphics op high.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het totale systeem mag ongeveer € 2.000 gaan kosten. Totale kosten moeten ongeveer € 2.200 zijn (dit is incl. assemblage bij Azerty (zelf gaat me nooit lukken) en Windows licentie). Als ik met € 100 - € 200 mijn systeem nog veel beter kan upgraden en toekomstbestendiger kan maken sta ik hier voor open. Ik wil namelijk graag weer 4-5 jaar met deze pc doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals ik al aangaf neem ik mijn huidige monitoren en alle randapparatuur (muis, toetsenbord etc.) mee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren en RGB is leuk meegenomen maar geen vereisten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Eisen zijn dat het systeem voor lange tijd mee kan gaan, liefst een stil systeem en een stabiele fps met mooie settings in de games die ik voornamelijk speel.

Ga je overklokken?
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, al het technische heb ik geen kennis van dus ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb het volgende lijstje al samengesteld op basis van de BBG en andere topics hier. Zou graag willen dat jullie mij zouden kunnen bijsturen als ik verkeerde keuzes heb gemaakt.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenGigabyte B550 Gaming X V2€ 79,99€ 79,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR)€ 999,-€ 999,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,90€ 99,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 64,63€ 64,63
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 162,90€ 162,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 97,64€ 97,64
Totaal€ 1.912,96

Bij Azerty is bovenstaande systeem ongeveer de richtprijs van € 2.000. Zijn er componenten die niet met elkaar samen kunnen of wat niet is aan te raden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
Ik zou een paar tientjes meer uitgeven aan een betere voeding: Corsair RM750 (2019). Deze CPU vereist het nieuwste BIOS (F14) op het moederbord, dat kun je er eventueel zelf opflashen zonder CPU.

• destroye
martyw schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:33:
Ik zou een paar tientjes meer uitgeven aan een betere voeding: Corsair RM750 (2019). Deze CPU vereist het nieuwste BIOS (F14) op het moederbord, dat kun je er eventueel zelf opflashen zonder CPU.
Bedankt! Ik heb de voeding aangepast in mijn lijst. Verder de BIOS is denk ik een update vanwege de nieuwe CPU? Ik ga er overigens vanuit dat Azerty dit zal doen bij het assembleren. Heb je verder nog aanbevelingen? 4k met mijn games zou makkelijk moeten lukken toch?

• martyw
destroye schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:59:
[...]

Bedankt! Ik heb de voeding aangepast in mijn lijst. Verder de BIOS is denk ik een update vanwege de nieuwe CPU? Ik ga er overigens vanuit dat Azerty dit zal doen bij het assembleren.
Check dat even bij ze: https://azerty.nl/product...ios-naar-recentste-versie
destroye schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:59:
Heb je verder nog aanbevelingen? 4k met mijn games zou makkelijk moeten lukken toch?

• destroye
Ik zie bij de assemblage van een nieuwe PC dat ze ook moederbord voorzien van de nieuwste BIOS. Lijkt er dus in te zitten. Bedankt!

Verder lijkt Escape from Tarkov opzich prima te draaien voor mijn gevoel op 4k. Kan uiteraard altijd wel iets tweaken met de settings (shadows etc).

Is de kast ook prima kwa airflow? Zijn andere kasten waar al mijn componenten inpassen beter kwa airflow/koeling?

• destroye
Iemand nog tips/aanbevelingen voor mijn systeem?

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-10 12:54

belgianmadcow

enthousiast

Mooi systeem, vind ik!

Ben ook fan van die kast, dat is natuurlijk erg persoonlijk :) Met die drie fans en de mesh zit je qua airflow wel goed. Je kan ook kijken naar pricewatch: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart en pricewatch: NZXT H510 Flow Zwart. Let bij die eerste wel op dat ze niet met àl die fans komt en de fans pokkeduur zijn..

Je bent niet all-out gegaan met RGB, enkel een beetje van RGB op je GPU. En de kast, natuurlijk.
Je zou er een pricewatch: Kingston Fury Beast RGB KF436C18BBAK2/32 kunnen inprikken? Is in tegenstelling tot wat jij hebt staan (dual rank), single rank. Dat verschil is niet erg groot in prestatie.

Ze staan geen van beide op de QVL van je mobo, overigens. Maar zie ze hier voortdurend bij Ryzen aangeraden, dus zal wel OK zijn.

Van je mobo gesproken, dat vind ik wel een beetje (te) budget in een 2k build. 1 Gbit LAN bv, en matige audio. Ik zou voor de pricewatch: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 gaan. Kost je 15 € extra bij de winkel van je keuze.

Wel paar dagen wachten op levering van dat mobo zie ik, maar nog ruim op tijd voor Dragonflight :9

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS Prime B660-Plus D4€ 144,90€ 144,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G (rev. 2.0, LHR)€ 999,-€ 999,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 79,89€ 79,89
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK2/32€ 154,86€ 154,86
1VoedingenCorsair RM850 (2019)€ 108,84€ 108,84
Totaal€ 1.984,03

Mocht je openstaan voor gen 12 Intel is dit ook nog iets, heb er wel een 850w voeding ingedaan voor future upgrade mogelijkheden.
Tevens is dit systeem volledig PCI-e gen 4 compatibel wat jouw eigen build niet hebt

• Markozv
Ook is de B550 chipset van 2020 en eigenlijk verouderd met wat eraan zit te komen wanneer AMD met hun opvolger komt

• destroye
belgianmadcow schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:47:
Mooi systeem, vind ik!

Ben ook fan van die kast, dat is natuurlijk erg persoonlijk :) Met die drie fans en de mesh zit je qua airflow wel goed. Je kan ook kijken naar pricewatch: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart en pricewatch: NZXT H510 Flow Zwart. Let bij die eerste wel op dat ze niet met àl die fans komt en de fans pokkeduur zijn..

Je bent niet all-out gegaan met RGB, enkel een beetje van RGB op je GPU. En de kast, natuurlijk.
Je zou er een pricewatch: Kingston Fury Beast RGB KF436C18BBAK2/32 kunnen inprikken? Is in tegenstelling tot wat jij hebt staan (dual rank), single rank. Dat verschil is niet erg groot in prestatie.

Ze staan geen van beide op de QVL van je mobo, overigens. Maar zie ze hier voortdurend bij Ryzen aangeraden, dus zal wel OK zijn.

Van je mobo gesproken, dat vind ik wel een beetje (te) budget in een 2k build. 1 Gbit LAN bv, en matige audio. Ik zou voor de pricewatch: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 gaan. Kost je 15 € extra bij de winkel van je keuze.

Wel paar dagen wachten op levering van dat mobo zie ik, maar nog ruim op tijd voor Dragonflight :9
Bedankt voor je reactie! Ik zal inderdaad nog geven kijken of ik nog wat meer RGB in mijn systeem kan krijgen, hoewel mijn interesse daar niet zo heel erg naar uitgaat hoor. Heb liever een systeem dat een aantal jaar goed meegaat en voldoende prestaties kan leveren. Moederbord zal ik even naar kijken.

Ik heb nog voldoende tijd om uiteindelijk mijn definitieve systeem te kunnen bepalen. Wil deze pas rond eind mei in mijn setup hebben staan. Ruim op tijd voor Dragonflight dus!
Markozv schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:36:
1MoederbordenASUS Prime B660-Plus D4€ 144,90€ 144,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 79,89€ 79,89
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK2/32€ 154,86€ 154,86
1VoedingenCorsair RM850 (2019)€ 108,84€ 108,84
Totaal€ 1.984,03

Mocht je openstaan voor gen 12 Intel is dit ook nog iets, heb er wel een 850w voeding ingedaan voor future upgrade mogelijkheden.
Tevens is dit systeem volledig PCI-e gen 4 compatibel wat jouw eigen build niet hebt
Bedankt voor je reactie! Dit is ook nog een reden. Ik twijfel enorm tussen Intel en AMD. Ik heb altijd een intel processor gehad (nu heb ik een 6600). Ik zie wel dat de kloksnelheid van de intel hoger ligt. Zit er nog enorm veel verschil tussen een 12600K en een AMD Ryzen 5700X?

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

Voor gamen op die 4k-monitor (evt 1440p) ga je het verschil tussen die CPUs niet merken.
Je zou er zelfs een 5600 of 12400F kunnen indoen, meer is nu niet nodig.

Maar de consoles van nu zijn ook naar 8 cores gegaan. Ik zou daarom, als je wat langer toe wil komen, voor de 8 snelle cores van 5700X gaan, of naar een 12700F.
Hier een vergelijkende benchmark. Naar de prijs/prestatie zou ik niet kijken, dat houdt geen rekening met de dure mobo's voor Intel.

Over AMD B550: ja dat bestaat al even - maar in plaats van verouderd kan je ook zeggen: is uitontwikkeld en heeft max bang for buck. Hier een vergelijking van de twee genoemde alternatieve moederborden. Ja, je moet op B550 dan met een 3.0 SSD en één 4.0 leven, maar dat past bij de SSD die je koos en laat ruimte voor n mooie SSD-upgrade. Je krijg wel aardig wat features extra en betaalt stuk minder.

• destroye
belgianmadcow schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:29:
Voor gamen op die 4k-monitor (evt 1440p) ga je het verschil tussen die CPUs niet merken.
Je zou er zelfs een 5600 of 12400F kunnen indoen, meer is nu niet nodig.

Maar de consoles van nu zijn ook naar 8 cores gegaan. Ik zou daarom, als je wat langer toe wil komen, voor de 8 snelle cores van 5700X gaan, of naar een 12700F.
Hier een vergelijkende benchmark. Naar de prijs/prestatie zou ik niet kijken, dat houdt geen rekening met de dure mobo's voor Intel.

Over AMD B550: ja dat bestaat al even - maar in plaats van verouderd kan je ook zeggen: is uitontwikkeld en heeft max bang for buck. Hier een vergelijking van de twee genoemde alternatieve moederborden. Ja, je moet op B550 dan met een 3.0 SSD en één 4.0 leven, maar dat past bij de SSD die je koos en laat ruimte voor n mooie SSD-upgrade. Je krijg wel aardig wat features extra en betaalt stuk minder.
Nogmaals ontzettend bedankt voor je meedenken! Dan blijf ik denk ik toch bij de AMD Ryzen. Dan ga ik uiteindelijk toch nog voor dat andere moederbord en moet ik nog even kijken naar RGB of ik dat wil. Ik heb het eerlijk gezegd nu ook niet in mijn systeem zitten en mis het eigenlijk ook niet. Dit systeem is kwa prestaties in ieder geval al 2-3x beter dan wat ik had.

• belgianmadcow

belgianmadcow

enthousiast

RGB was maar een suggestie omdat je er zelf over sprak. In mijn ervaring, 2 zonen hebben dat op hun game-PC's, en na de initiële "ooh" kijken ze er ook niet meer naar om.
Het leukste vond ik nog de kleur van de CPU-koeler laten meegaan met CPU-belasting. Daar heb je wat aan (als je overdreven Skyrim aan het modden bent, lol).

Dus ik zou zeggen, mooi niet doen.

In principe zou je dan je kast ook in vraag kunnen stellen - maar met mesh én voorzien van wat fans kom je toch ook rond de 100 € of hoger uit bij alternatieven.

• Markozv
destroye schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:40:
Bedankt voor je reactie! Dit is ook nog een reden. Ik twijfel enorm tussen Intel en AMD. Ik heb altijd een intel processor gehad (nu heb ik een 6600). Ik zie wel dat de kloksnelheid van de intel hoger ligt. Zit er nog enorm veel verschil tussen een 12600K en een AMD Ryzen 5700X?
Wat ik al aangaf bij intel is de chipset momenteel nieuwer waardoor je volledig PCI-e4 support hebt wat iets meer profijt zal bieden in de toekomst met upgraden van m.2 ssd's

Nog steeds ligt de keus bij jouzelf, echter heb ik mijn 6600k geupgrade voor een 12600k met 3070ti en heb er geen spijt van.

• destroye
Ik sta nu echt op het punt om een nieuwe gaming PC te kopen. De afgelopen twee weken heb ik nog even rond gekeken en toch besloten voor een intel build te gaan. Ook nog voor wat RGB in de kast erbij. Ik heb alleen niet al het technische verstand om te beoordelen of dit nu de beste build is. Ik wil gewoon mijn favo games (MMO's, WoW) op hoge setting 4k 60 fps kunnen spelen. Zou iemand nog willen beoordelen of deze componenten daadwerkelijk met elkaar samen kunnen?

1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)€ 219,-€ 219,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 64,63€ 64,63
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2E3200C16€ 144,90€ 144,90
1VoedingenCorsair RM850 (2021) Zwart€ 124,-€ 124,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 97,16€ 97,16
Totaal€ 2.047,59

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
Ik zou jouw geheugenkit vervangen met deze: pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2E3200C16. Werkt beter voor jouw configuratie en is ook nog goedkoper.

• destroye
soldin schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:29:
Ik zou jouw geheugenkit vervangen met deze: pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2E3200C16. Werkt beter voor jouw configuratie en is ook nog goedkoper.
Thanks, ik heb het gelijk aangepast hierboven. Zo zie je maar weer mijn kennis haha. Ik denk hoe sneller hoe beter, maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Zie je verder wellicht nog verbeterpunten?

• martyw
Voor je de koeler koopt zou ik nog even https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck checken, met deze CPU is de be quiet! Shadow Rock 3 Zwart & be quiet! LGA1700 Montagebracket prima, zeker al je niet gaat overklokken. Ook zou ik de Corsair RM850x (2021) Zwart nemen, die is beter en bij somige wederverkopers goedkoper.
Ook zie je weinig van je RGB op je RAM onder een grote luchtkoeler, bespaar een paar euros met bv. G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

[ Voor 16% gewijzigd door martyw op 14-05-2022 23:58 ]

• destroye
martyw schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:25:
Voor je de koeler koopt zou ik nog even https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck checken, met deze CPU is de be quiet! Shadow Rock 3 Zwart & be quiet! LGA1700 Montagebracket prima, zeker al je niet gaat overklokken. Ook zou ik de Corsair RM850x (2021) Zwart nemen, die is beter en bij somige wederverkopers goedkoper.
Ook zie je weinig van je RGB op je RAM onder een grote luchtkoeler, bespaar een paar euros met bv. G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
Bedankt! Ik zal inderdaad de andere voeding pakken.

Met betrekking tot de processor cooler. Begrijp ik goed dat dit al relatief oude coolers zijn en dat er daardoor geen mounting brackets voor de LGA1700 socket bijzitten? Ik zit met het probleem dat ik mijn PC laat assembleren door Azerty en zij verkopen de bracket van bequit niet los. Zou ik ook kunnen gaan voor de Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700? Zou dat ook goed gaan met de RAM? Voor de RAM dus beter niet gaan voor RGB? En zijn deze sticks dan het beste? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van dit merk gehoord.

• martyw
destroye schreef op zondag 15 mei 2022 @ 01:57:
Met betrekking tot de processor cooler. Begrijp ik goed dat dit al relatief oude coolers zijn en dat er daardoor geen mounting brackets voor de LGA1700 socket bijzitten? Ik zit met het probleem dat ik mijn PC laat assembleren door Azerty en zij verkopen de bracket van bequit niet los. Zou ik ook kunnen gaan voor de Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700?
Die Cooler Master is te licht voor deze Intel. Be Quiet levert de beugel gratis, in jouw geval zou ik even met Azerty contact opnemen hoe zij dat oplossen
destroye schreef op zondag 15 mei 2022 @ 01:57:
Zou dat ook goed gaan met de RAM? Voor de RAM dus beter niet gaan voor RGB? En zijn deze sticks dan het beste? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van dit merk gehoord.
G-Skill, Corsair, Crucial en Kingston zijn de bekendste RAM fabrikanten - zie bijvoorbeeld deze recensie.

• destroye
martyw schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:12:
[...]

Die Cooler Master is te licht voor deze Intel. Be Quiet levert de beugel gratis, in jouw geval zou ik even met Azerty contact opnemen hoe zij dat oplossen

[...]

G-Skill, Corsair, Crucial en Kingston zijn de bekendste RAM fabrikanten - zie bijvoorbeeld deze recensie.
Ik heb de PC inmiddels toch maar besteld met de opmerkingen van hierboven. Ik zag dat een andere TS ook een 12700 CPU had met een dark rock 4 cooler en bij hem is het ook gelukt. Ik ga er maar vanuit dat het bij mij dan ook goed gaat komen. Ze checken het systeem toch eerst op compatibiliteit. Bedankt voor de hulp iedereen.

• destroye
Ik wil jullie toch nog even updaten over mijn systeem. Het is uiteindelijk bovenstaand systeem geworden met een Shadow Rock 3. IK heb het systeem ongeveer een weer in gebruik gehad tot dat ik op een gegeven moment tijdens het gamen een hard ratelend geluid uit mijn PC hoorde komen. Dit geluid kwam regelmatig terug (soms hard dan weer zachter). Het geluid ontstond toen de fans van de videokaart begonnen te draaien. Een van de fans lijkt dus niet helemaal juist te werken.

Gebeld met Azerty, zij hebben het systeem geassembleerd en ik heb uiteindelijk nu de videokaart naar hun teruggestuurd. Even aankijken wat ze ermee gaan doen.
Pagina: 1