Vloerverwarming correct geïnstalleerd? En

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TjallingdB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-06-2022
Hoi forum-leden/installateurs,

Recentelijk hebben wij de voorbereidingen laten treffen om bij de verbouwing van onze begane grond volgend jaar, op vloerverwarming over te gaan. De verdeler zal dan zo’n 65m2 moeten verwarmen. De aanvoer/retourleidingen lopen vanaf de CV naar beneden door een oud rookkanaal, van de ketel naar de verdeler is deze afstand zo’n 6,5 mtr.

De installateur heeft de aanvoer/retourleidingen op 20mm (buitenmaat) flexbuis gemaakt. Net voor de verdeler heeft hij er een koppeling naar 25mm op gemaakt.

Ik heb mijn twijfels of deze dikte toereikend zal gezien de afstand tot de verdeler en de m2’s. zijn. Wat denken jullie?

Op termijn gaan we de ketel ombouwen naar een warmtepomp.

Thanks voor jullie hulp.

Alle reacties

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:16

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb net even gekeken, bij mij is de aanvoer 26mm alupex van ongeveer 6-7m lang, voor een oppervlakte van een kleine 100m2 waarbij de leidingen op 10cm van elkaar liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jellabie op 02-05-2022 19:15 ]

De Nederbelg !

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-01 19:20
Hier 65 m2 op koper 15mm, afstand tot de ketel, meter of tien

[ Voor 43% gewijzigd door BBB-Nick op 02-05-2022 21:37 ]

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-01 15:06
kan prima hoeveel groepen zijn het? eens dikker is altijd beter.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:27
wij hebben aluplex 32mm aanvoer leiding voor 120 m2 vloerverwarming hoh 10cm. Zit ongeveer 5m van het buffervat/warmtepomp af.

ik geloof dat de installateur uiteindelijk wel aangaf dat het opzich wel overkill was maar omdat het er toch lag dat het wel fijn is voor je aanvoer.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:30
voor nu kan het met cv ketel. bij wamrte pomp wordt het een robot verdeler. met extra inregelventiel.
en een hogere water temperatuur. een pomp loze verdeler in de toekomst ? ik zet er mijn vraagtekens bij.
6 kw. door 20 mm kan wel. althans bij een normale water temperatuur. (40 graden/50 graden/60 graden)

eigenlijk moet het gewoon 25/26 mm zijn voor een warmtepomp. je vloer heeft 6 a 7 kw kwa afgifte.
dan kan je met een pomploze verdeler aan de slag. meer rendemnt lagere water temperatuur etc.
(en stiekem moet er 6 a 7 kw in kwa energie.) het zal erom hangen of dat door 20 mm kan bij 35 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 03-05-2022 01:05 ]

• TjallingdB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-06-2022
Bedankt voor jullie reacties van een tijdje geleden, sorry dat ik deze over het hoofd heb gezien, had geen e-mailnotificaties ontvangen dus dacht dat er niet op was gereageerd. Fijn dat jullie hebben willen meedenken.

Ik zie wisselende reacties maar rekening houdend inderdaad met een overgang naar een een warmtepomp in de toekomst heb ik in goed overleg met de installateur uiteindelijk toch de installatie laten aanpassen naar een aanvoer/retour op 25mm. Ik de materialen, hij de montage. Prima opgelost zo, al had ik het liever voorkomen, maar goed. Ik ben in ieder geval gerustgesteld en dat is het belangrijkste.

Dank nogmaals 🙏
Pagina: 1