Beste Tweakers,
Ik overweeg om een compacte, 13 inch Windows laptop aan te schaffen voor het draaien van retro emulatoren, zoals WinVice en WinUAE. Deze emulators draaien op 50fps/50hz en omdat ik een vloeiende ervaring wil, zoek ik een laptop die de benodigde 50hz refresh rate op het interne display ondersteunt.
Het is in de praktijk nogal lastig om specifiek daar op te zoeken.
Gebruik
* Draaien van emulators (WinVice, WinUAE en wellicht nog wat andere in de toekomst)
* Film kijken in het vliegtuig/op vakantie (sporadisch)
* Visual Studio
* Browsen & Mail.
Wensen
* Compact 13" (dunne schermranden). 14 inch is eventueel ook een optie
* Scherm met 16:10 of 3:2 verhouding (ivm emulators die op 4:3 draaien)
* Contrastrijk scherm (beter dan 1:1000) en bij voorkeur 300+ nits helderheid.
* Liefst onder de 1000 Euro.
* 4+ cores CPU. Ik kijk momenteel naar AMD, maar Intel mag ook.
* 16GB geheugen
* 512 GB SSD
* Grafische kaart naast de interne GPU is een pre.
* Minimaal 2, maar liefst 3 vrije USB poorten.
Mijn oog is gevallen op een HP Pavilion Aero 13 be0240nd. Ik weet alleen niet of het interne display ook 50hz ondersteunt. Bij MM heb ik een andere variant uit dezelfde serie getest en die ondersteunt 40hz & 60hz 'out of the box'. Dat doet mij vermoeden dat 50hz ook mogelijk is via bijvoorbeeld Custom Resolution Utility, maar dat kon ik helaas niet testen. HP geeft aan dat freesync ondersteunt wordt, maar geeft in de voetnoot aan dat een monitor via de display port of HDMI-port moet worden aangesloten. Daaruit kan ik niet opmaken of het interne display ook freesync ondersteunt.
Kent iemand deze serie van HP en kan die iets vertellen over het gebruik van 50hz refresh rate?
Andere voorstellen zijn uiteraard welkom.
Bij voorbaat dank voor de hulp.
Ik overweeg om een compacte, 13 inch Windows laptop aan te schaffen voor het draaien van retro emulatoren, zoals WinVice en WinUAE. Deze emulators draaien op 50fps/50hz en omdat ik een vloeiende ervaring wil, zoek ik een laptop die de benodigde 50hz refresh rate op het interne display ondersteunt.
Het is in de praktijk nogal lastig om specifiek daar op te zoeken.
Gebruik
* Draaien van emulators (WinVice, WinUAE en wellicht nog wat andere in de toekomst)
* Film kijken in het vliegtuig/op vakantie (sporadisch)
* Visual Studio
* Browsen & Mail.
Wensen
* Compact 13" (dunne schermranden). 14 inch is eventueel ook een optie
* Scherm met 16:10 of 3:2 verhouding (ivm emulators die op 4:3 draaien)
* Contrastrijk scherm (beter dan 1:1000) en bij voorkeur 300+ nits helderheid.
* Liefst onder de 1000 Euro.
* 4+ cores CPU. Ik kijk momenteel naar AMD, maar Intel mag ook.
* 16GB geheugen
* 512 GB SSD
* Grafische kaart naast de interne GPU is een pre.
* Minimaal 2, maar liefst 3 vrije USB poorten.
Mijn oog is gevallen op een HP Pavilion Aero 13 be0240nd. Ik weet alleen niet of het interne display ook 50hz ondersteunt. Bij MM heb ik een andere variant uit dezelfde serie getest en die ondersteunt 40hz & 60hz 'out of the box'. Dat doet mij vermoeden dat 50hz ook mogelijk is via bijvoorbeeld Custom Resolution Utility, maar dat kon ik helaas niet testen. HP geeft aan dat freesync ondersteunt wordt, maar geeft in de voetnoot aan dat een monitor via de display port of HDMI-port moet worden aangesloten. Daaruit kan ik niet opmaken of het interne display ook freesync ondersteunt.
Kent iemand deze serie van HP en kan die iets vertellen over het gebruik van 50hz refresh rate?
Andere voorstellen zijn uiteraard welkom.
Bij voorbaat dank voor de hulp.