Welke glasvezelkabel kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 22:27
In mijn (nieuwbouw)woning komen alle nutsleidingen van buitenaf binnen in de garage, maar daar staat eigenlijk enkel de meter. De electriciteit, coax en telefoon vertrekt van daaruit naar de technische ruimte in het midden van mijn woning. Daar staat dan de elektriciteitskast, de kabelmodem en van daaruit wordt alles verdeeld doorheen gans het huis.
Ik heb een wachtbuis liggen tussen de garageruimte en de technische ruimte. Toevallig moet ik nu vrijdag een UTP kabel daar doorheen laten trekken voor de plaatsing van een wallbox in de garage. (de bedoeling is dat de wallbox dan kan uitmeten hoeveel de zonnepanelen op dat moment genereren en zich daarop aanpassen)

Nu, binnenkort plaatsen ze in mijn wijk wellicht Fiber To The Home. Omdat ik nu toch een UTP kabel doorheen de wachtbuis moet laten trekken overweeg ik nu om mij meteen daarop te voorzien en meteen een correcte kabel daarvoor doorheen de buis te trekken ook, zodat ik de glasvezelmodem (werkt glasvezel ook met een modem? Ik ga er vanuit van wel?) dan ook in mijn technische ruimte kan zetten en dan vanaf deze modem rechtstreeks via glas kan aansluiten op mijn Unifi DreamMachine Pro.
Mijn vraag is alleen: welke kabel moet dat dan zijn? Ik weet dat glas véél gevoeliger werkt dan koper. Ik weet ook dat er niet alleen glas bestaat voor zoiets, maar bijvoorbeeld ook kunststof. Maar van dit type kabels ken ik helemaal niets. Ik weet bijvoorbeeld ook niet of het makkelijk is om bv. daar een aansluitstuk op te monteren zoals je bv. een RJ45 op een UTP kabel nijpt.

Welke kabel koop ik best hiervoor?

Dank voor alle info die jullie mij kunnen geven.

Beste antwoord (via BartDG op 02-05-2022 18:48)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BartDG schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:24:
Dat weet ik dus niet. Ik heb er geen idee van hoe ze de installatie in België voorzien. Nuja, ik ga het dan maar laten en gewoon een extra Cat6 er door trekken. Ik denk dat ik daarmee ook wel een heel eind kom als het zo ver is, en indien niet kunnen ze via die Cat6 desnoods toch een andere kabel er doorheen trekken...

Bedankt voor jullie inbreng!
Dit lijkt mij de beste aanpak. Op deze manier kun je er altijd voor kiezen om de NTU daar te plaatsen waar de kabel binnen gaat komen OF zelfs het modem waarbij je zelf je netwerk uitbreidt via de kabel die je trekt. En zoals gezegd kun je altijd de kabel gebruiken om een fiber er doorheen te trekken.

Alleen let wel: Als je 2x UTP voor de buis hebt getrokken dan wordt het lastig om met 1 UTP er een fiber in te trekken terwijl de andere UTP blijft zitten. Meestal moet je dan alles er uit trekken en een UTP+fiber tegelijk er weer in.

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 02-05-2022 17:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoscoP
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-12-2024

RoscoP

..the best is yet to come..

Bij de binnengekomen glasvezelkabel (oranje) wordt automatisch een glasvezelmodem bij geleverd. Het is even afhankelijk van de installateurs tot waar de oranje kabel gaat en dus waar het modem komt. Dat zou je moeten afspreken. Ik geloof niet dat je dat zelf kunt verlengen naar de plaats die jij wilt. Het is afhankelijk van de provider of zij dit modem gebruiken, of routeren naar een ander glasvezelmodem (met een gele draad). Vanuit daar kan je met een netwerkkabel en telefoonkabel wel naar elke plaats in huis toe uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbu9jxw_SVsT7zEx_w8reW120qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRSQq1e1uWZRfVJnZ4WwNg1r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:34
Meestal krijg je bij fiber een mediaconverter (NTU) en een aparte router, deze zijn verbonden via UTP. In een enkel geval wordt de vezel wel direct op de router aangesloten, alleen dan zou het zin hebben glasvezel naar je technische ruimte te trekken. Dus zoek eerst uit hoe de provider het aan gaat sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Dat weet ik dus niet. Ik heb er geen idee van hoe ze de installatie in België voorzien. Nuja, ik ga het dan maar laten en gewoon een extra Cat6 er door trekken. Ik denk dat ik daarmee ook wel een heel eind kom als het zo ver is, en indien niet kunnen ze via die Cat6 desnoods toch een andere kabel er doorheen trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar NT.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BartDG schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:24:

Dit lijkt mij de beste aanpak. Op deze manier kun je er altijd voor kiezen om de NTU daar te plaatsen waar de kabel binnen gaat komen OF zelfs het modem waarbij je zelf je netwerk uitbreidt via de kabel die je trekt. En zoals gezegd kun je altijd de kabel gebruiken om een fiber er doorheen te trekken.

Alleen let wel: Als je 2x UTP voor de buis hebt getrokken dan wordt het lastig om met 1 UTP er een fiber in te trekken terwijl de andere UTP blijft zitten. Meestal moet je dan alles er uit trekken en een UTP+fiber tegelijk er weer in.

[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 02-05-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Deze kabel is voor proximus FTTH:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfIGQDyqg7Ztwh7G0BYdjMKayjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SNHqtP0U5KwgAwRWu9nL0EA.jpg?f=fotoalbum_large

En deze gebruikt telenet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEReIAIz5_BYr4EaAcvq_ttqtRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpxuXEXBlxaC4s3dAYOkufUS.jpg?f=fotoalbum_large

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
in welke postcode woon je ? en ligt er al een lege tube naar de voetpadkast in het voetpad ?

Grote kans brengt de Telenet-technieker de glasvezelkabel mee op een kant-en-klare rol, en kan je vragen aan de technieker of hij een extra lange wil nemen, zodat hij de µ-node bij de binnenbekabeling kan plaatsen.

(voorzie dan ook al wat buiswerk om deze in te steken, techniekers leggen geen buizen aan maar als er wat voorzien is zou het in buis steken geen issue mogen zijn denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Ik wist niet dat Telenet ook al fiber plaatste bij de mensen thuis? Of is dat enkel voor bedrijven momenteel?

Nu zit ook ook bij Telenet, maar eens Proximus het mogelijk maakt dat je je op fiber laat aansluiten en het is interessanter (prijsgewijze of hogere snelheid - vooral upload), dan zou ik wel durven overgaan.

Ik woon in postcode 8020, en momenteel ligt hier nog geen fiber. Ze zijn momenteel bezig de hoofdkabel aan het trekken. Wanneer het dan mogelijk zal zijn om effectief aan te sluiten als particulier heb ik voorlopig nog geen zicht op, maar ik vermoed ergens volgend jaar.
Er ligt nog een lege buis van de straatkant naar binnen toe, gezien ik geen telefoonaansluiting heb momenteel, enkel coax. Dus kunnen ze mooi die lege buis gebruiken.

Bedankt voor jullie insteken allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
BartDG schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:31:
Ik wist niet dat Telenet ook al fiber plaatste bij de mensen thuis? Of is dat enkel voor bedrijven momenteel?
er zijn projecten lopende waar er inderdaad fiber word aangelegd :)
iFiber voor bedrijven kan iedereen krijgen die er de centjes voor over heeft ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
BartDG schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:31:

Nu zit ook ook bij Telenet, maar eens Proximus het mogelijk maakt dat je je op fiber laat aansluiten en het is interessanter (prijsgewijze of hogere snelheid - vooral upload), dan zou ik wel durven overgaan.

Ik woon in postcode 8020, en momenteel ligt hier nog geen fiber. Ze zijn momenteel bezig de hoofdkabel aan het trekken. Wanneer het dan mogelijk zal zijn om effectief aan te sluiten als particulier heb ik voorlopig nog geen zicht op, maar ik vermoed ergens volgend jaar.
Er ligt nog een lege buis van de straatkant naar binnen toe, gezien ik geen telefoonaansluiting heb momenteel, enkel coax. Dus kunnen ze mooi die lege buis gebruiken.

Bedankt voor jullie insteken allemaal! :)
In mol is een wijk waar telenet met fiber bezig is in woningen en appartementen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:58
Als de fiber aansluiting nog geschouwd moet worden gewoon aangeven in deze ruimte wil ik de fiber. Hoe je daar komt maakt me niet uit maar ik zou deze buis nemen ;).

Geef je de monteur die het komt aansluiten een lekkere bak koffie en je helpt hem evven mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 21:52
Koekjes. Koekjes helpen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:31
een goede bossche bol ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:21

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

jadjong schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:18:
Koekjes. Koekjes helpen ook.
Je hoeft niet te reageren eh. :>

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 21:52
Ok, ok, ok. Stel dat de installateur lactose intolerant is dan kan je heel stiekem (moet je dus niet vertellen) de kabel ook verlengen. Je hebt dan os2 kabel nodig met SC stekkers en een beetje rigide koppelstuk, liefst in een mooi plastic doosje.
Geeft je wat internetsnelheid betreft hetzelfde resultaat, alleen hoef je waar de glasvezel afgemonteerd wordt geen 230V te hebben voor de mediaconverter.

[ Voor 24% gewijzigd door jadjong op 02-05-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
jadjong schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:38:
Je hebt dan os2 kabel nodig met SC stekkers en een beetje rigide koppelstuk, liefst in een mooi plastic doosje.
voeg ik nog even toe dat de kleur van de SC stekker erg belangrijk is... Groen is een 8 graden lens, blauw is 0 graden lens, grijs is multimode...

Internet providers gebruiken vrijwel altijd de Groene variant (SC/APC)

i stand corrected :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:43
ijske schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:47:
[...]

voeg ik nog even toe dat de kleur van de SC stekker erg belangrijk is... Groen is een 8 graden lens, blauw is 7 graden lens, grijs is multimode...

UPC is 0 graden , blauwe connector
APC is 8 graden , groene connector

Een APC koppelen aan een UPC is niet aan te raden en kan je kabel beschadigen, al werkt het in de praktijk wel, maar met extra verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
ijske schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:47:
[...]

voeg ik nog even toe dat de kleur van de SC stekker erg belangrijk is... Groen is een 8 graden lens, blauw is 0 graden lens, grijs is multimode...

i stand corrected :)
Voor multimode heb je ook nog aqua voor OM3 connectoren en violet voor OM4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dyckie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:53:
[...]

Voor multimode heb je ook nog aqua voor OM3 connectoren en violet voor OM4.
Dat is de kabel niet de connector.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
@CyBeR er zijn er ook die de connectoren kleuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-o3yuapHplzu0OzQjJuvMEh4ZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCGP2sxNvZMlNwc14bq2FPL4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dyckie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:10:
@CyBeR er zijn er ook die de connectoren kleuren.

[Afbeelding]
Ja je kunt ze vast ook pimpelpaars met een goud randje vinden maar dat maakt 't niet opeens een standaard.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
CyBeR schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:18:
[...]

Ja je kunt ze vast ook pimpelpaars met een goud randje vinden maar dat maakt 't niet opeens een standaard.
Couplers zijn ook in die kleuren.

Pagina: 1