Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:00
Nog niet echt aankoopadvies, daarvoor moet ik zelf nog wat meer onderzoek doen, maar hopelijk kan iemand mij in de goeie richting duwen.

Ik fotografeer (vooral voor plezier, noem mezelf niet eens een amateur-fotograaf al denkt de familie dat wel) nu al een dikke 10 jaar met een Canon EOS 550D, naar alle tevredenheid. Ik denk dat er ruim 50.000 clicks op staan. Ik kocht toendertijd de 3 “kitlenzen”:
- pricewatch: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
- pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
- pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS

En een portretlensje:
- pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II

Vooral ook omdat ik toen niet echt wist wat ik precies zou nodig hebben, en de “volledige range” wel leuk vond. Als ik in Lightroom kijk wat ik overhou, dan zie ik dat ongeveer 25% op 10mm is geschoten, vooral landschappen (voornamelijk tijdens bergwandelingen en trektochten) en ook wel wat indoor materiaal (algemeen is ongeveer 45% van de foto’s getrokken met de 10-18mm). Aan het andere einde is er ook ongeveer 20% >200mm getrokken. Dat zijn vooral “actiefoto’s” (kinderen die in de tuin, op vakantie, “wilde” dieren, etc.). De overige foto’s zitten wat verspreid, is meestal binnen. Geen spannende dingen.

Als ik eerlijk moet zijn worden noch de 18-55 noch de 50mm echt veel gebruikt (en ik beschouw de 50mm een beetje als een miskoop, want portretten zijn op zich wel mooi, maar op APS-C heb ik 50mm gewoon verkeerd ingeschat). Niet dat ik er nooit plezier aanheb gehad (bijvoorbeeld zeker wel bij de geboorte van mijn kinderen), maar minder dan ik had gedacht.

Misschien nog bijkomend: er wordt wel eens wat geprint, dus bedoeling is niet om alleen op scherm te bekijken. Ik denk dat ik zo’n 300 foto’s per jaar afdruk (gewoon 10x15mm), en zo nu en dan wel eens op groter formaat ook om tegen de muur te hangen.

Mijn oorspronkelijke idee was dat de EOS 550D een opstap zou zijn naar full frame, maar ondertussen kwamen systeemcamera’s erdoorheen, en ik koop ook niets nieuws als ik het niet nodig heb. Toch voel ik enerzijds dat de 550D er ooit eens gaat mee ophouden, en dat ik eigenlijk zelf tegen de grenzen aanloop van wat ik ermee wil doen:
- zeker indoor mis ik vaak lichtsterkte. ISO 400 is ook een beetje de grens van wat ik nog aanvaardbaar vind met deze camera, de camera heeft geen ook geen IS, en uiteraard heb ik behalve die 50mm geen lichtsterke lenzen. Mijn kinderen spelen bijvoorbeeld allebei basket, en het is echt een uitdaging om een paar goede foto’s te schieten (al hangt dat ook van het licht in de zaal af, en zal het waarschijnlijk sowieso moeilijk zijn).
- qua landschappen kan ik echt niet klagen, maar ik denk dat ik stilaan toch op een punt kom dat betere resultaten niet meer helemaal afhangen van mijn vaardigheden (qua scherpte, etc.). Dat ik zoveel op 10mm schiet, doet me wel het gevoel geven dat ik een millimetertje (of 2) extra ook zou kunnen gebruiken.

Er speelt nog een factor mee (of niet). Ik fotografeer(de) ook onder water. Ik heb nog steeds een pricewatch: Canon PowerShot G9 Zwart

Momenteel kan ik door (medische) omstandigheden niet duiken, maar dat komt hopelijk wel terug (volgend jaar of misschien het jaar daarna). En hoewel ik mezelf niet direct met een fullframe onder water zie gaan, zou een stap omhoog (m4/3 of aps-c bijvoorbeeld) wel de bedoeling moeten zijn. En als ik dan lenzen kan combineren, zou dat net zo fijn zijn. (Maar door de “tegenvallende” 50mm vraag ik me soms af of dat wel een goed idee is, APS-C en FF combineren)

Nu worstel ik een beetje. Nieuw glas kopen voor de 550D is een optie, maar ik vraag me af of dat nog wel de moeite waard is. Hoewel de 550D nog perfect een paar jaar kan meegaan, is er niet echt een toekomst meer voor dat glas als hij het morgen begeeft. Eigenlijk is dat ook de aanleiding van deze vraag, mijn eerste PowerShot G9 begaf het in Nieuw-Zeeland, en ik heb toen maar hals over kop dezelfde opnieuw gekocht (ook omdat ik een onderwaterhuis ervoor had), nu wil ik een beetje “voorbereid” zijn op dat moment.

Tweedehands - om terug te komen op lenzen voor de 550D - zie ik ook niet zitten (klinkt misschien dom, maar is gewoon mijn ding niet).

Een tweede optie is een FF MILC te zoeken (moet mijn huiswerk nog maken, maar iets genre een Sony A7, Nikon Z5/6/7, Canon R5 met het gepaste glas, ik zeg maar iets). Dat voegt wel gewicht toe, wat bergop niet altijd handig is (hoewel ik nu ook niet klaag, mijn 550D weegt ook bijna 600g, dus zoveel verschil maakt het allemaal niet, denk ik, het glas kan wel tegenvallen vrees ik dus dat blijft wel een puntje).

Maar misschien is FF helemaal niet nodig? Wat ik totaal niet kan inschatten is hoe een 11 jaar oude APS-C sensor zich verhoudt tot een hedendaagse APS-C of zelfs m4/3 sensor. Ik ben niet ontevreden over mijn 550D op zich, ik loop tegen beperkingen aan (die deels door het glas worden bepaald). Puur voor onderwater, zie ik me ook perfect gelukkig met bijvoorbeeld een Olympus EPL10, dat zou al een enorme stap voorwaarts zijn.

Heel eerlijk, upgraden zoals ik het de vorige keer in gedachten had, zal ik waarschijnlijk toch niet doen. Ik koop alleen iets nieuws als ik het nodig heb. Dus hoewel ik ergens naar de nieuwsberichten zit te kijken en denk: hoe lang gaat m4/3 of APS-C nog blijven bestaan, op zich is dat niet zo relevant. Als ik nu een body zou kopen, dan is dat weer voor de komende 10+ jaar (als hij me in tussentijd niet in de steek laat).

Budget heb ik nog niets over gezegd omdat dat geen echt beperkende factor is (en ik me ook nog niet heb ingelezen om me een beetje een beeld te vormen). Waar mijn leeftijdsgenoten een motorfiets, een Porsche of een mobilhome kopen, ben ik “maar” opzoek naar een nieuwe camera :)

Ik geef toe, de vraag is een beetje vaag, maar op basis van wat ik heb geschreven, welke richting denken jullie dat ik verder moet gaan zoeken? Beter glas zal de bepalende factor zijn, maar koop ik dat nog voor de 550D, of kies ik beter ineens voor een nieuwe M4/3, APS-C, FF body?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 01:32
Voordat je een keuze gaat maken welk formaat camera je gaat kopen zou ik eerst langs een winkel gaan om de verschillende types gewoon eens vast te houden.

Kijkend naar je huidige lenzen, is het niet noodzakelijk om bij Canon te blijven. Bij upgraden zou ik zeker kwalitatief betere lenzen nemen.

Elk nieuw formaat camera heeft voor en nadelen en de keuze die je hierin maakt is zeer persoonlijk. Dat geldt ook voor elk merk. De een voelt zich beter met een Sony, terwijl een ander deze camera als complex ziet en liever een Fuji/Canon etc heeft .Je gaat in ieder geval kwa ruis op hogere iso waarden er behoorlijk op vooruit. Ook is de AF nog verfijnder geworden en kunnen de meeste camera's ook in 4K filmen.

Uiteraard kun je met een nieuwe set over 10 jaar dezelfde foto's maken als nu. Dus als deze nu goed is, is dat ook over 10 jaar. Veel scherper zal het niet worden, wel meer mogelijkheden.

Kortom ga naar een goede winkel en ga eerst zelf bepalen welk merk/type camera je aanspreekt. Dan wordt de zoektocht een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Dankje, dat is wel een goede aanbeveling. Nu nog een winkel vinden die een beetje voorraad heeft, want dat lijkt hier in de buurt toch wat moeilijk te zijn.

Op zich heb ik niet zoveel schrik voor de menu’s (ik denk dat ik dat nog wel geleerd krijg) maar ergonomie is wel een dingetje. Erover nadenkend hou ik wel van een stevige body en een viewfinder, ik stond er niet meer bij stil dat daar ook een groot verschil kan op zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maleh81
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-04 10:42
Mocht je je 550D qua functionaliteit willen uitbreiden kun je de gratis Magic Lantern firmware uitproberen, dit voegt vele mogelijkheden toe die de grote "pro" camera's hebben. Beeldkwaliteit zal niet enorm verbeteren maar je hebt meer controle over je instellingen: https://www.magiclantern.fm/ (bv. meer stapjes van ISO bereik is een handige, net als de gebruiks- toevoegingen: Shutter on sound, dus in je handen klappen om de zelfsluiter te activeren. etc. zit bomvol snufjes met deze firmware)

Ik gebruik ook nog steeds mijn 550D voor vele doeleinde en afgezien dat deze geen native 4K filmmodus heeft doet deze zeker niet onder de huidige smartphone camera's met hun AI bewerkingen.

De 550D heeft overigens dezelfde sensor als de 7D en met goed glas zeker nog nette scherpe foto's uit te halen.(in mijn geval met lichtsterke prime lenzen)

Jah, het is oude tech maar het ligt uiteindelijk aan de persoon achter de knoppen of ergens een mooie foto uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Dat gebruikte ik op mijn G9, wist niet dat het ook werkte op mijn 550D. Ga ik toch eens proberen dan (is lang geleden).

Zoals ik zei, ik klaag zeker niet over mijn 550D, ik denk alleen dat het een beetje laat is om nu nog te investeren in goed glas, dat had ik veel eerder moeten doen (zeker omdat ik moeite heb met tweedehands, misschien moet ik toch af van die koudwatervrees, er is ongetwijfeld goed glas te vinden voor een aanvaardbare prijs…

Nu (ik ben me wat verder aan het inlezen), aangezien bij de helft van mijn foto’s genomen zijn met de 10-18 (en dan nog best vaak op 10mm), zou dat de beste “upgrade” zijn. Maar behalve de 10-22, zie ik niet zo heel veel mogelijkheden. En zeker als ik die binnen wil gebruiken (wat ook wel gebeurd), ben ik denk ik weinig vooruit.

Als ik voor een nieuwe FF body ga, zijn daar plots heel wat meer mogelijkheden (en vangt de sensor zelf ook wat meer licht, heb ik wat meer marge met ISO, misschien IBIS). Nadeel is wel dat het dan aan de tele-kant een stukje lastiger wordt. Maar met 2 body’s zeulen, zie ik ook weer niet echt gebeuren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 01:32
nokie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:04:

Zoals ik zei, ik klaag zeker niet over mijn 550D, ik denk alleen dat het een beetje laat is om nu nog te investeren in goed glas, dat had ik veel eerder moeten doen (zeker omdat ik moeite heb met tweedehands, misschien moet ik toch af van die koudwatervrees, er is ongetwijfeld goed glas te vinden voor een aanvaardbare prijs…
Juist nu de tijd om rond te snuffelen op MP. Veel nieuwe kopers van systeemcamera's kopen bij passende objectieven. Er is echter niets mis met de oude en nu dus redelijk voordelig te koop. Kwestie van laptop mee, testfoto's maken in raw en controleren.
Zelf heb ik nu ook objectieven op deze manier gekocht en deze werken geweldig. Enige nadeel is dat door de adapter deze 1 a 2 cm langer zijn.
Je gaat toch al heel snel verschil zien als je beter glas koopt. Zeker vergeleken met wat je nu hebt. Mocht je bij Canon blijven, koop dan zeker de L-objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou zeker rustig op zoek gaan naar een modernere APS-C camera hoeft niet veel te kosten en in die 11 jaar is veel gebeurt. 2e hands zou ik zeker naar kijken met een beetje geluk en onderhandelen (ze zijn niet gewild winkels willen ze al niet hebben) koop je iets leuks voor € 100,-.
Ik heb al mijn gear 2e hands gekocht scheelde mij heel veel geld en ik heb er geen spijt van. Ik heb het wel altijd persoonlijk opgehaald, dan weet je wat je koopt en met wie je zaken doet. Over Canon kan ik geen advies geven heb een Nikon D500.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Tweedehands bij een winkel zou ik nog overwegen (liefst met garantie dan), maar gewoon bij mensen durf ik niet proberen. Ook al besef ik dat daar veel mee te “winnen” valt, ben ik toch te bang om niet opgelicht te worden (en ik ben denk ik ook een gemakkelijke prooi op dat vlak doordat ik er niet echt veel van ken, en ook wel een klein hartje heb dus niet ga durven zeggen als ik denk dat het niet goed zou zijn, dus dat risico wil ik niet nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:24

SomerenV

It's something!

Ik weet niet of je nog zoekende bent @nokie maar toevallig kom ik zelf ook van een 550D af (en een GH4, maar die was puur voor video). Hier was het qua lenzen ongeveer 50/50 tussen de 10-18 (meestal op 10mm) en de 24mm. De 50mm gebruikte ik ook regelmatig maar wel een stuk minder.

Nou heb ik de 550D wel in professionele setting gebruikt. Eerst voor video, later ook af en toe voor foto, maar voor fotografie is het verder voornamelijk bij hobby gebleven. Het is nog steeds een goede camera, zeker voor zijn leeftijd, maar zoals je zegt is het met weinig licht of hoge ISO-waarden al snel huilen met de pet op.

Zelf ben ik voor een Sony A7ii gegaan, maar dat had meer te maken met wat oude Minolta-lenzen die ik hier heb liggen. Die komen wat mij betreft beter tot hun recht op fullframe omdat ze oorspronkelijk bedoeld waren voor 35mm film. Nou betreft dat wel een tweedehands model, maar nauwelijks gebruikt dus ziet er uit als nieuw. Wat echter ook echt een enorm goede lijn is, is Sony A6000 (inmiddels zitten ze bij de 6600). Dat is net als de 550D APS-C en daar zitten een paar enorm gave features op die zeker met wat meer actie goed van pas komen (goede tracking en een zeer goede AF bijvoorbeeld). Ik zie nu echter wel dat ze nieuw nauwelijks verkrijgbaar zijn momenteel. Tweedehands zie je ze wel mondjesmaat voorbij komen. Zo kun je de A6400 meestal voor ~800 euro op de kop tikken inclusief lens.

Je zou ook voor een Canon M50 II of M6 II kunnen gaan. Die zijn nieuw wel gewoon verkrijgbaar namelijk, of, als je full frame wilt, de EOS RP, al is die wel meteen aardig wat duurder. Zie hier het lijstje van body + lens bij Canon. Zelf was ik bijna voor de RP gegaan, maar de Sony A7ii kon ik voor minder geld krijgen en die bevat een iets betere sensor voor fotografie naar mijn mening, maar ze ontlopen elkaar niet heel veel.

Of je beter kunt gaan voor APS-C of FF ligt echt heel erg aan het soort foto's die je maakt. Als je wat meer met tele werkt dan is APS-C mogelijk de betere keuze. Werk je veel met weinig licht dan is FF mogelijk de betere keuze. Idem met portretfoto's. FF-lenzen zijn vaak wel weer wat duurder. Vroeger (lees: toen de 550D nog nieuw was) werd FF vaak gezien als de heilige graal, maar APS-C en zelfs MFT zijn tegenwoordig ook gewoon enorm goed. De enige echte minpunten van de kleinere sensors zijn dat ze kleine details mogelijk wat minder goed vastleggen (voor zover je dat verschil nog kunt zien), dat ze minder goed presteren in weinig licht en dat er wat minder diepte-onscherpte is. That's it.

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 21-05-2022 13:45 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Dankje voor de uitgebreide suggesties! Ik ben inderdaad nog steeds op zoek. De 2 winkels die ik nu binnengelopen ben, hadden gewoon niets op voorraad, dus vastnemen zat er niet in. Niets lijkt wel goed beschikbaar :(

De 6600 staat op de shortlist, maar ik twijfel omdat die zo “compact” is. Dat is leuk qua gewicht, en zeker tijdens trekkings een voordeel, maar ik ben bang dat hij niet zo handzaam gaat zijn, zeker als ik er een grote lens op zet. En ik weet niet of ik er het glas voor vindt dat ik graag wil.

Voor zover ik kan zien, is er ook alleen maar de 12-24f2.8GM die 2mm langer is (als ik dat goed zeg) maar die is eigenlijk veel duurder dan de 16-35f2.8 (voor zover ik kan zien), waardoor de combinatie A6600+12-24 ongeveer hetzelfde kost als zelfs een A7 IV+16-35. (En aangezien ik inderdaad ook veel op 10mm schiet, had ik zelfs al gedacht aan de 14mm f1.8 prime, dat is nog een goedkopere combinatie).

Maar ik hou het zeker als optie, want onderwater is dat dan weer wél een goeie optie. Olympus MFT staat daarom ook op mijn lijstje. Rationeel lijkt dat nu zelfs de beste keuze (goedkoper, lenzen die ik wil, optie voor onderwater, iets gunstiger in de rugzak, ik schiet graag uit de hand en IBIS is naar het schijnt heel goed bij Oly/OM), emotioneel voelt het nog als een stap “achteruit” (sensor-size-fomo?).

Edit: misschien nog even aanvullen: bij Canon ben ik naar de R6 aan het kijken, Nikon stond de Z6 II op de lijst, maar Nikon lijkt stilaan af te vallen. Bij OM kan ik perfect de OM-1 in de vergelijking zetten (dus eigenlijk kiezen wat ik wil). Ik wil liefst toch een beetje “laatste generatie” kopen en budget is eigenlijk niet echt een beperking (wat niet wil zeggen dat ik het geld zomaar over de balk gooi, ik ben zeer zorgzaam op mijn spullen dus die gaan gewoonlijk heel lang mee).

[ Voor 15% gewijzigd door nokie op 22-05-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:05
nokie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 16:48:
Voor zover ik kan zien, is er ook alleen maar de 12-24f2.8GM die 2mm langer is (als ik dat goed zeg) maar die is eigenlijk veel duurder dan de 16-35f2.8 (voor zover ik kan zien), waardoor de combinatie A6600+12-24 ongeveer hetzelfde kost als zelfs een A7 IV+16-35. (En aangezien ik inderdaad ook veel op 10mm schiet, had ik zelfs al gedacht aan de 14mm f1.8 prime, dat is nog een goedkopere combinatie).
Voor de A6600 lijkt een 12-24F2.8 GM me wel een beetje een overkill. Dat het een fullframe lens is maakt op zich niet zoveel uit, maar de GM lijn is ook gelijk de allerduurste lijn onder de fullframe lenzen. Dat lijkt me persoonlijk niet echt in verhouding met een A6600 als body.

Voor de A6600 heb je ook nog de volgende twee opties die specifiek voor APS-C zijn:
- pricewatch: Tamron 11-20mm F/2.8 Di III-A RXD
- pricewatch: Sony 10-18mm f/4.0 OSS

Vooral de Tamron lijkt me qua bereik, lichtsterkte en prijs wel een goede combi met een A6600. Dan heb je wel een lens specifiek voor APS-C, dus als de upgrade naar fulflrame open wilt houden is dat natuurlijk wel probleem.

Binnen APS-C lijkt Fuji me overigens ook nog wel een goede kandidaat met mooie body's en lenzen. Qua lenzen is het aanbod ook iets uitgebreider dan bij Sony. Sony is overigens ook lastig verkrijgbaar op dit moment volgens mij. Ze hebben de productie van enkele modellen (volgens mij sowieso de A6100 en A6600) tijdelijk gestopt vanwege de chiptekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Die Tamron was ik nog in geen lijstjes tegengekomen bij de "aanraders", maar dat is misschien onterecht (of ik heb niet goed gezocht). Ik zal me eens inlezen.

Ik weet niet goed of ik de optie FF moet openhouden. Theoretisch ga ik mijn setup niet vervangen, tenzij ik tegen de limieten aanloop. Daarom dat ik deze keer ook echt voor goed glas wil gaan, zodat die kans kleiner is. Een glazen bol heb ik toch niet, en het risico dat ik altijd loop is dat een onderdeel (de body bijvoorbeeld) het begeeft, en de markt ondertussen helemaal gewijzigd is.

Dus ja, misschien toch liever wel, want dan wed ik nog enigszins op 2 paarden (en dan zal je het altijd zien, dan is de toekomst MFT en MF, en verdwijnen APS-C en FF allebei).

Fuji zal ik me ook eens in verdiepen, om één of andere reden vallen die steeds van de shortlist en ik weet niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
nokie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:19:
Tweedehands bij een winkel zou ik nog overwegen (liefst met garantie dan), maar gewoon bij mensen durf ik niet proberen. Ook al besef ik dat daar veel mee te “winnen” valt, ben ik toch te bang om niet opgelicht te worden (en ik ben denk ik ook een gemakkelijke prooi op dat vlak doordat ik er niet echt veel van ken, en ook wel een klein hartje heb dus niet ga durven zeggen als ik denk dat het niet goed zou zijn, dus dat risico wil ik niet nemen).
Het gaat om serieus geld dus opsturen is in mijn ogen echt een no go. Particulier kopen is prima veilig zolang je een paar basis regels hanteert. Bij voorkeur ophalen bij de verkoper thuis, alleen als de afstand groot is kan je halfweg afspreken. Zorg dat je zijn adres en telefoonnummer hebt en betaal met een tikkie (of zoiets). Hiermee elimineer je heel veel risico's en kan je de camera testen en bekijken. Vraag ook om de reden van verkoop, Tweakers vraag en aanbod is in deze een aanrader. Loop van de deal weg als het niet goed voelt.
Als je een veiling aandurft kan je ook op Catawiki kijken maar let op voor alle kosten, eerst rekenen dan bieden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1