Wat voor soort HDMI kabel van 7 meter voor eARC?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvdlinden
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-08 23:24
Ik kon mijn vraag niet terug vinden in de FAQ. Ook diverse website/youtubes kon ik niet volledig antwoord vinden, daarom stel ik hier mijn vraag om advies.

Mijn situatie:
LG C9 TV met eARC aansluiting. Deze staat +/- 7 meter van plek waar ik een nieuw aan te schaffen AV-receiver wil plaatsen. De AV-receiver wil ik in basis 5.1 / 7.1 opzet en later uitbreiden naar Atmos. Op de LG is tevens een PS5 aangesloten.
In verband met komende verhuizing en het leggen van nieuwe vloer moet ik komende week de juiste kabels aanschaffen en al laten leggen. Ik kan dat later heel lastig/niet aanpassen. De juiste keuze is daarom erg van belang.

Mijn wens:
Ik wil dat de high quality audio (loss-less) via eARC van diverse bronnen via de LG naar de AV-receiver gaat. De AV-receiver speelt het geluid over de luidsprekers af. Heel simpel eigenlijk.

Wat heb ik al bedacht:
Naar mijn idee moet ik een HDMI 2.1 kabel hebben ivm lossless Atmos. Max lengte van passive kabel is vaak iets van 5 meter. Dus kijk ik naar een active HDMI kabel zoals deze van 10 meter.
https://www.amazon.nl/FIB...-compatibel/dp/B09L13CZP8

Nu staat er dat deze kabel in principe 1 richting werkt. Ze zeggen dan van Source => Display.
1- Klopt het dan dat ik de LG als Source moet zien en AV-receiver als Display? Want de LG is de gegevens verstuurder en de AV-receiver is de ontvanger.
2- Is mijn aanname voor een active HDMI 2.1 kabel correct? Of zijn er andere opties?

PSN: MrHitman_nl / Discord: MrHitman_nl#9229

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:43
Je kunt kijken naar een kabel bij een professionele winkel zoals thomann, baxshop, newline. Dat is goedkoper en van zeer goede, betrouwbare kwaliteit. Voor zo'n lengte zou ik niet voor het aller goedkoopste gaan.

Ter voorbeeld : https://www.thomann.de/nl/cordial_chdmi_75_2plus.htm (7,5 meter 18 Gbit/s,HDCP 2.2)

https://www.thomann.de/nl/pro_snake_aoc_hdmi_a_a_7.5m.htm

https://www.thomann.de/nl/pro_snake_aoc_hdmi_a_a_10m.htm (10 meter, 18.2 Gbps,HDCP 2.2)

Met een goede kabel kan 5 tot 10 meter zonder versterker. Dat is waarschijnlijk geen probleem.

https://www.onlinekabelsh...ere%20afstand%20afleggen.

[ Voor 47% gewijzigd door Roderiktweaker op 02-05-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Roderiktweaker schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:30:
Met een goede kabel kan 5 tot 10 meter zonder versterker. Dat is waarschijnlijk geen probleem.
Waarschijnlijk lijkt mij geen optie ;)
Bij de eerste kabel wordt aangegeven dat deze ARC ondersteund, maar geen eARC (Maximaal 1Mb/s vs 37Mb/s)?

Persoonlijk zou ik er sowieso voor zorgen dat alle kabels relatief eenvoudig te vervangen zijn, een ongeluk zit immers in een klein hoekje.

Wat ik begrepen heb is dat het gebruik van koperen kabels langer dan ~3 meter vragen om problemen is als het om HDMI 2.1 gaat, bij HDMI 2.0 is het ongeveer 5 meter.
Kunnen langere kabels werken, ja, maar garantie heb je niet ook al zijn er 'gecertificeerde' kabels van 7,5-10 meter.

Misschien heb je wat aan de volgende video's:

1) Nee, de AVR is de bron welke eARC moet ondersteunen, net zoals de TV, als je gebruik wilt maken van lossless audio. Dat is nu juist wat (e)ARC inhoud, het audio signaal wordt van de TV naar de AVR gestuurd zonder dat je een extra kabel nodig hebt.
2) Mogelijk volstaat een HDMI 2.0 kabel, zolang deze eARC ondersteund.

Persoonlijk zou ik eerder een kabel als deze kopen, dan een van bovenstaande kabels, waarvan alleen de eerste goedkoper is, maar waarvan niet duidelijk is of deze ook eARC ondersteund. Deze kabel word volgens mij ook aangehaald door Stop the FOMO.

Zoals Stop the FOMO aangeeft zou ik ook alle bronnen op de AVR aansluiten, moderne AVR's ondersteunen hoogstwaarschijnlijk allemaal passthrough als de AVR uitstaat. Passthrough kan je instellen op een specifieke bron of de laatst gebruikte bron, zodat je gewoon geluid en beeld hebt op je TV van bv je STB zonder dat de AVR aan hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:43
@KILLorBE Ik dacht dat de HDCP 2.2 standaard inhoud dat eARC mogelijk is. Zie ook de review s van die kabels 4K gaat prima.

Het kan zijn dat mijn kennis over HDMI iets verouderd is, Full HD op die afstanden was/is nooit een probleem met goede kabels.

[ Voor 20% gewijzigd door Roderiktweaker op 03-05-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvdlinden
@KILLorBE Over punt 1, de richting van aansluiten.
Er wordt aangegeven dat de versterking van het signaal maar 1 kant op gaat. Dus als je dan de AV als source ziet en TV als destination. Dan gaat het audio signaal van PS5 -> TV -> (eARC) -> AV. En daarmee gaat het eARC signaal dus tegen de 'versterkings' richting in.

Indien je, zoals jij ook aangeeft, de PS5 (en andere bronnen) op de AV aansluit, dan heeft de AV al direct lossless audio. eARC wordt dan alleen gebruikt voor de audio die vanuit de TV (digitale ontvanger oid) komt.
Dan is de aansluitrichting inderdaad van AV -> TV.
Of mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Roderiktweaker schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:27:
@KILLorBE Ik dacht dat de HDCP 2.2 standaard inhoud dat eARC mogelijk is. Zie ook de review s van die kabels 4K gaat prima.

Het kan zijn dat mijn kennis over HDMI iets verouderd is, Full HD op die afstanden was/is nooit een probleem met goede kabels.
Ik heb hier een HDMI 2.0 kabel (<insert klachten dat ik hem zo niet mag noemen>) liggen van 15 meter die passief prima 4k @ 60Hz door weet te sturen.

Geen idee hoe het met eARC zit, dus daar kan ik TS niet mee helpen, maar de videobandbreedte is natuurlijk veel hoger dan audio. Dus ik zou passieve kabels niet zomaar afschrijven. Al is het wel lastiger als hij niet te vervangen meer is (wat sowieso geen ideale situatie is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Roderiktweaker schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:27:

Maar toegegeven mijn kennis over HDMI kan iets verouderd zijn, Full HD op die afstanden was/is nooit een probleem.
Naar mijn weten staat de HDCP versie los van eARC, HDCP heeft namelijk met kopieerbeveiliging te maken en de HDMI versie heeft met beschikbare bandbreedte, eARC, Lipsync, netwerk... te maken.
Misschien heb je gelijk, het hele HDMI gebeuren is een zooitje en kan erg verwarrend zijn, ik zie ook regelmatig dat de HDMI en HDCP versie door elkaar worden gehaald, voor 4K heb je sowieso HDCP versie 2.2 nodig, maar HDMI versie 2.0 of 2.1 heeft weer met de maximale bandbreedte en lengte te maken, beide versies zijn geschikt voor 4K en eARC. De video van Stop the FOMO laat precies zien wat de verschillen zijn.

Zelf gebruik ik ook relatief goedkope kabels van 5+ meter voor Full HD, maar als het om eARC/4K gaat dan heb je simpelweg een betere kabel nodig, nogmaals, het kan werken met een relatief goedkope passieve kabel, maar je hebt geen garantie, hetzelfde geldt ook voor netwerkkabels, ook deze zijn bruikbaar ver buiten hun specificatie, maar dat is omdat kabels simpelweg niet exact stoppen bij 100Mb/1Gb of wat dan ook, en er zijn ook andere factoren die meespelen.
koenvdlinden schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:28:
@KILLorBE Over punt 1, de richting van aansluiten.
Er wordt aangegeven dat de versterking van het signaal maar 1 kant op gaat. Dus als je dan de AV als source ziet en TV als destination. Dan gaat het audio signaal van PS5 -> TV -> (eARC) -> AV. En daarmee gaat het eARC signaal dus tegen de 'versterkings' richting in.

Indien je, zoals jij ook aangeeft, de PS5 (en andere bronnen) op de AV aansluit, dan heeft de AV al direct lossless audio. eARC wordt dan alleen gebruikt voor de audio die vanuit de TV (digitale ontvanger oid) komt.
Dan is de aansluitrichting inderdaad van AV -> TV.
Of mis ik iets.
Je mist iets, de meeste bandbreedte word voor het beeld gebruikt (Audio is slechts een fractie van de bandbreedte, ongeveer 0.04Gb/s van de 18/48Gb/s in het geval van HDMI 2.0/2.1 resp.) en deze wordt dan ook via de optische kabel overgebracht (Eenrichtingsverkeer, ik vermoed dat zowel audio als video van de AVR naar TV over de optische kabel gaat). Maar zoals je misschien gezien hebt zijn er ook nog een aantal koperen kabels die gebruikt worden, deze zijn o.a. voor netwerk, (e)ARC, Handshake e.d. (Vraag me niet naar het fijne daarvan, een aantal dingen zijn gewoon logisch, zo is er communicatie nodig tussen twee apparaten om te voorkomen dat het e.e.a. probleemloos gekopieerd kan worden, in een netwerk is er tweerichtingsverkeer nodig, dus tweerichtingsverkeer is een must.)
De reden dat de kabel een bepaalde richting heeft, heeft dus te maken met het beeld, er is geen reden om het beeld van TV naar AVR te sturen. Dus de AVR is de bron en de TV het display.

Kan me voorstellen dat het nog steeds niet duidelijk is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:13

Audione0

Strijdt der titanen

Kijk eens hier..

https://www.ruconnected.nl/

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvdlinden
De reden dat de kabel een bepaalde richting heeft, heeft dus te maken met het beeld, er is geen reden om het beeld van TV naar AVR te sturen. Dus de AVR is de bron en de TV het display.

Kan me voorstellen dat het nog steeds niet duidelijk is :+
Die uitleg dat audio maar een klein deel van de data is en dat het inderdaad nog handshakes etc nodig zijn, maakt het ineens logisch dat je van AV naar TV moet.

Bedankt voor de info.

Pagina: 1