Firewire capture hulp gevraagd op "moderne" PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Sindskort heb ik een Firewire kaartje gekocht met de intentie om mijn oude MiniDV tapes te capturen.
Ik had dit niet meer gedaan sinds mijn Windows XP en Vista PC.
Het betreft een Chinees Firewire PCIe kaartje met een VIA chipset.
Ik gebruik een Windows 10 PC met Ryzen, 32GB RAM.

Eerst kreeg ik elke keer een error Blue Screen als ik de Legacy driver probeerde te installeren.
Na een paar blue screens eed die het eindelijk.
Vervolgens de camera aangesloten en geprobeerd te capturen via Vegas.

Nu heb ik meerdere problemen. Soms wordt de camera helemaal niet herkend. Als ik probeer te capturen dan disconnect de camera binnen enkele seconden. De preview is verder ook laggy (5-10 fps misschien).
Hij kan soms langer capturen, echter krijg ik dan vele dropped frames. Het resultaat is dat ik een 5 seconden video heb die extreem laggy is (ruim de helft van de video weggevallen).

Ik heb gezocht op vele forums, maar geen oplossing gevonden.
De programma's die ik heb geprobeerd zijn Vegas, WinDV, Scenalyzer. Allen gaven een disconnect of vele dropped frames tijdens capturen.
Tenslotte heb ik nog een Windows 7 Intel PC geprobeerd, met helaas vergelijkbare problemen.

Heeft iemand een oplossing voor mij??
Ik sta op het punt het op te geven en de oude Windows XP PC met Windows Movie Maker af te stoffen en aan te sluiten, dat werkte prima.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-06 21:33

CaDje

Framedrops for life

Je zou een VM kunnen opzetten en de firewire card doorzetten naar de VM. Dan kun je windows xp of vista installeren en zo alles capturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 00:24
F T schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:31:
Ik sta op het punt het op te geven en de oude Windows XP PC met Windows Movie Maker af te stoffen en aan te sluiten, dat werkte prima.
Dat is een goed idee.
Maar kun je opstarten met Knoppix of een andere Linux-live distributie? Je kunt dan beter inschatten of het aan je capturekaart ligt, of aan Windows.

[ Voor 12% gewijzigd door MSteverink op 02-05-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:50
Ik had in het Windows XP tijdperk standaard problemen met FireWire kaartjes met een VIA chipset. Enkel de kaartjes met een chipset van Texas Instruments kreeg ik simpel aan de praat. Het kan zijn dat dit nogsteeds zo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
CaDje schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:23:
Je zou een VM kunnen opzetten en de firewire card doorzetten naar de VM. Dan kun je windows xp of vista installeren en zo alles capturen.
Ik ben eerlijk gezegd onervaren met een virtual machine, maar het zou niet zo moeilijk moeten zijn. Ik heb er wel aan gedacht. Even uitzoeken of het goed te doen is.
MSteverink schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:02:
[...]

Dat is een goed idee.
Maar kun je opstarten met Knoppix of een andere Linux-live distributie? Je kunt dan beter inschatten of het aan je capturekaart ligt, of aan Windows.
Ik heb geen ervaring met Knoppix of Linus, alleen Windows of MacOS. Ik heb nog kort overwogen om een oude Macbook te kopen met Firewire poort. Ik gok zelf dat het aan Windows ligt, aangezien ik 7 en 10 heb geprobeerd.
Djarune schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:49:
Ik had in het Windows XP tijdperk standaard problemen met FireWire kaartjes met een VIA chipset. Enkel de kaartjes met een chipset van Texas Instruments kreeg ik simpel aan de praat. Het kan zijn dat dit nogsteeds zo is
Goed om te weten, dat las ik namelijk ook online. TI chipsets zijn beter, echter minder verkocht door (Chinese) verkopers. Vroeger zelf nooit opgelet welke chipset ik gebruikte, het werkte gewoon.

Ik las laatst nog een topic online over het feit dat "high end" PC's het probleem zijn bij Firewire capturen. Het ligt aan de achtergrond processen en dat nieuwe Windows niet ervoor gebouwd zijn. Daarnaast kan het helpen als de PC niet met internet is verbonden. Echter niet getest.

Ik kwam erachter dat ik nog een oude Windows XP laptop (een bakbeest) heb met een Firewire 300 poort, wellicht ook een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:29
Deze pagina ook al bekeken?
Studio1productions: Fixing FireWire (IEEE 1394) Problems With Windows 11, 10, 8 and 7.
Blijkbaar moet je bij Windows 7/8/10 Legacy Firewire drivers installeren.

Wees trouwens altijd voorzichtig met het aansluiten van apparaten op de firewire poort als deze aan staan.
Beter is om alles uit te schakelen.
Vooral met de oudere apparatuur wil je geen risico lopen op eventuele beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-05 15:19
Koop voor een paar tientjes een 2e hands mac, B&W g4 450 oid ?

[ Voor 27% gewijzigd door tweazer op 02-05-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
The_Doman schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:28:
Deze pagina ook al bekeken?
Studio1productions: Fixing FireWire (IEEE 1394) Problems With Windows 11, 10, 8 and 7.
Blijkbaar moet je bij Windows 7/8/10 Legacy Firewire drivers installeren.

Wees trouwens altijd voorzichtig met het aansluiten van apparaten op de firewire poort als deze aan staan.
Beter is om alles uit te schakelen.
Vooral met de oudere apparatuur wil je geen risico lopen op eventuele beschadigingen.
Ja zeker, dat is de website waar ik oorspronkelijk mee begon, aangezien zo'n beetje elk topic online daarnaar verwijst. ;)
De Legacy driver gaf eerst blue screen bij installatie, na een paar pogingen heb ik de driver kunnen installeren.
Bedankt voor de tip van hotplugging, dat wist ik niet. Na jaren is het weer wennen om met "slome" hardware te werken. Ook bij het afspelen, pauzeren en stoppen moet ik geduld hebben tot het mechanisme volledig klaar is om beschadiging te voorkomen.
tweazer schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:32:
Koop voor een paar tientjes een 2e hands mac, B&W g4 450 oid ?
Ik ben er inderdaad naar aan het kijken. Ik zoek nu naar een Macbook met Firewire ipv een Macintosh PC of All In One. De meeste modellen tot 2012 hebben het. Ik heb dan alleen nog een Firewire 900 naar Firewire 400 kabel erbij nodig.

Update:
Na meerdere dingen uitgeprobeerd te hebben is het steeds niet gelukt met de Firewire kaart en ik heb besloten hem te retourneren.
Alsnog bedankt allen voor de hulp en suggesties! Ik heb weer wat nieuwe ideeën opgedaan.

Verder kwam ik erachter dat ik nog ergens een Dazzle video capture apparaat heb liggen, waarmee ik waarschijnlijk ook kan capturen door simpelweg de camera te verbinden met rood/wit/gele tulpkabels en de bijbehorende capture software te installeren. Op papier zou het moeten werken zonder problemen, eerst nog het apparaat terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-05 15:19
Waar zit je in NL ? Ik heb hier al die spullen... Stuur maar een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
F T schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:08:
Ik kwam erachter dat ik nog een oude Windows XP laptop (een bakbeest) heb met een Firewire 300 poort, wellicht ook een poging waard.
Lijkt me toch prima optie als het nog werkt?
Ik heb jaaaren met XP+ScenalyzerLive DV (live TV en D8 tapes) gecaptured met firewire. :)

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 03-05-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
F T schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:21:
Verder kwam ik erachter dat ik nog ergens een Dazzle video capture apparaat heb liggen, waarmee ik waarschijnlijk ook kan capturen door simpelweg de camera te verbinden met rood/wit/gele tulpkabels en de bijbehorende capture software te installeren. Op papier zou het moeten werken zonder problemen, eerst nog het apparaat terug vinden.
Dat zal zeker werken, maar een directe 1 op1 DV copy is natuurlijk wel zeer te prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
tweazer schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:23:
Waar zit je in NL ? Ik heb hier al die spullen... Stuur maar een PM
Ik zal een PM sturen, dank voor het aanbod.
The_Doman schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:31:
[...]

Lijkt me toch prima optie als het nog werkt?
Ik heb jaaaren met XP+ScenalyzerLive DV (live TV en D8 tapes) gecaptured met firewire. :)
Inderdaad, het was echter mijn Windows XP PC die ik gebruikte, van de oude laptop weet ik dat er Firewire op zit. Zelf gebruikte ik vroeger gewoon Windows Movie Maker. Ik deed ook aan D8 capturen.
The_Doman schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:35:
[...]

Dat zal zeker werken, maar een directe 1 op1 DV copy is natuurlijk wel zeer te prefereren.
Is er veel verschil in kwaliteit omdat het niet direct is maar meer een opname van het beeld? Ik zat te denken S-Video te gebruiken als het mogelijk is, aangezien die kwaliteit beter is. Echter heeft de camera standaard een kabel met tulp en eigen soort camera aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

F T schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Ik zal een PM sturen, dank voor het aanbod.

[...]

Inderdaad, het was echter mijn Windows XP PC die ik gebruikte, van de oude laptop weet ik dat er Firewire op zit. Zelf gebruikte ik vroeger gewoon Windows Movie Maker. Ik deed ook aan D8 capturen.

[...]

Is er veel verschil in kwaliteit omdat het niet direct is maar meer een opname van het beeld? Ik zat te denken S-Video te gebruiken als het mogelijk is, aangezien die kwaliteit beter is. Echter heeft de camera standaard een kabel met tulp en eigen soort camera aansluiting.
Svideo is nog steeds analoog beeld, net als composiet, dus als het niet per se hoeft, vermijden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
Een oude XP machine (Vista en 7 voldoen denk ik ook) is de beste manier om dit soort legacy problemen aan te pakken. Een oude Apple voldoet ook, al heb je daar dan ook weer een oudere versie van het iMovie programma voor nodig (is nog vrij lastig om te installeren weet ik uit ervaring) of je moet een oud video software pakket op de kop weten te tikken (ikzelf gebruik daarvoor en voor andere zaken bijv. een oude Adobe Master Collection voor de Mac).
Als je geen oude machine kan vinden die voldoet kan je er ook nog eentje maken.
Ikzelf kan dat wel (ik heb zelfs een WSUS server voor dat doel ingericht om te kunnen updaten).
De gemiddelde persoon echter zal op zoek moeten naar een kant en klare machine legacy machine die aan de eisen voldoet. Ik raad een oude Dell Precision aan voor uw doel.

[ Voor 3% gewijzigd door soedesh op 14-05-2022 20:20 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
nelizmastr schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Svideo is nog steeds analoog beeld, net als composiet, dus als het niet per se hoeft, vermijden.
Dat is waar, ik begrijp nu het verschil tussen direct capturen met firewire en als het ware van het beeld opnemen met Tulpstekkers/S-Video.
soedesh schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:39:
Een oude XP machine (Vista en 7 voldoen denk ik ook) is de beste manier om dit soort legacy problemen aan te pakken. Een oude Apple voldoet ook, al heb je daar dan ook weer een oudere versie van het iMovie programma voor nodig (is nog vrij lastig om te installeren weet ik uit ervaring) of je moet een oud video software pakket op de kop weten te tikken (ikzelf gebruik daarvoor en voor andere zaken bijv. een oude Adobe Master Collection voor de Mac).
Ikzelf kan dat wel (ik heb zelfs een WSUS server voor dat doel ingericht om te kunnen updaten).
De gemiddelde persoon echter zal op zoek moeten naar een kant en klare machine legacy machine die aan de eisen voldoet. Ik raad een oude Dell Precision aan voor uw doel.
soedesh schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:39:
We hebben hier nog een werkende Windows 7 machine. Daarop geprobeerd, echter met dezelfde problemen als Windows 10. Het lag toch echt aan de firewire kaart. Nu je het zegt, ik heb nog een werkende Vista machine die ik zou kunnen proberen, echter geen firewire kaart geïnstalleerd. Het beste is in mijn situatie toch de oude Windows XP machine af te stoffen en die te gebruiken, zoals vroeger altijd goed ging in combinatie met simpelweg Windows Movie Maker.
Ik heb nu ook een oude Macbook in handen, echter nog niet uitgeprobeerd, aangezien ik nog 2 firewire kabels mis. Jammer dat oude software moeilijk aan te komen is, ik zou dan speciaal ernaar op zoek moeten gaan.
Een kant en klare legacy machine als een Dell Precision is een goede tip, maar ik denk dat ik wel een aantal opties heb met de apparatuur die ik heb staan.
Pagina: 1