Upgrade voor VR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderaceNL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 18:04
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

zoek ik een processor?
Vraagstuk specifiek voor Fs2020 in VR. Op de 65" TV is dit prachtig, maar op de Quest 2 zeer matig. Nieuwe high end GPU is buiten budget, nieuwe CPU wellicht niet. Daar ik links en rechts lees dat FS2020 flink CPU afhankelijk is vraag ik me af of enkel de CPU upgraden zinvol zou zijn.

Wat is je budget?
Nog te bepalen. Andere CPU zou een totaal ander budget zijn dan een andere GPU.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik vraag me heel specifiek af wat een upgrade van CPU zou doen bij FS2020 in VR. Draai nu op een Ryzen 5 3600 met daarbij MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X op een MSI B450-A Pro Max Mobo. Voeding Corsair RM750 PSU en 32gb aan
G.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZKW geheugen.

Meeste andere gamen wordt op de 65" 4k tv gedaan, dat werkt in de regel prima op high tot ultra setting. PC wordt naast gamen verder niet voor veel ander zwaar werk gebruikt dan wat streamen en downloaden.

Is een upgrade naar bijvoorbeeld een van onderstaande CPU's zinvol of weggegooid geld? Mijn kennis is hierin wat beperkt, en de diversiteit in CPU's is vrij groot.
AMD Ryzen™ 5 5600 processor
AMD Ryzen™ 7 5700G processor
AMD Ryzen™ 7 5800X processor
AMD Ryzen™ 9 5900X processor

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kripple
  • Laatst online: 30-06-2024
ThunderaceNL schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:16:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

zoek ik een processor?
Vraagstuk specifiek voor Fs2020 in VR. Op de 65" TV is dit prachtig, maar op de Quest 2 zeer matig. Nieuwe high end GPU is buiten budget, nieuwe CPU wellicht niet. Daar ik links en rechts lees dat FS2020 flink CPU afhankelijk is vraag ik me af of enkel de CPU upgraden zinvol zou zijn.

Wat is je budget?
Nog te bepalen. Andere CPU zou een totaal ander budget zijn dan een andere GPU.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ik vraag me heel specifiek af wat een upgrade van CPU zou doen bij FS2020 in VR. Draai nu op een Ryzen 5 3600 met daarbij MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X op een MSI B450-A Pro Max Mobo. Voeding Corsair RM750 PSU en 32gb aan
G.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZKW geheugen.

Meeste andere gamen wordt op de 65" 4k tv gedaan, dat werkt in de regel prima op high tot ultra setting. PC wordt naast gamen verder niet voor veel ander zwaar werk gebruikt dan wat streamen en downloaden.

Is een upgrade naar bijvoorbeeld een van onderstaande CPU's zinvol of weggegooid geld? Mijn kennis is hierin wat beperkt, en de diversiteit in CPU's is vrij groot.
AMD Ryzen™ 5 5600 processor
AMD Ryzen™ 7 5700G processor
AMD Ryzen™ 7 5800X processor
AMD Ryzen™ 9 5900X processor
Ik zat met hetzelfde. Ik heb ook de Quest 2 en vond de kwaliteit niet geweldig met mijn 6 jaar oude i5 6600k. Qua GPU heb ik de 2070 Super. Zoals jij ook al aangeeft, heb ook ik gelezen dat fs2020 cpu afhankelijk is. Ik heb daarom gekozen voor de Ryzen 9 5900x. Die komt vandaag binnen als het goed is dus ik ben benieuwd naar het verschil. Ik laat het je weten

[ Voor 16% gewijzigd door kripple op 02-05-2022 12:48 ]

AMD Ryzen 9 5900x - Nvidia rtx 4070 - 32gb ram - Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 20:58
Ik zou eerst eens nagaan wat nu precies de bottleneck is. In Task manager zou je moeten kunnen zien of het de GPU of CPU is die 100% loopt (CPU: per core bekijken en checken of 1 core op 100% draait, ik weet namelijk niet of FS2020 volledig multi-core is).

En dan zijn er ook nog andere dingen zoals finetunen van de grafische settings. Eventueel overclocken van je GPU, al is dat uiteraard erg risky.

En ook de connection tussen PC en Quest: Ik heb zelf bijv. wat rare beeld-artifacts als ik via Oculus Link speel (via de USB kabel) en gek genoeg heb ik veel minder last van artifacts via wifi (Airlink). Ik zal wel een slechte kabel of USB poort hebben ofzo, maar dat is dus ook iets om rekening mee te houden.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderaceNL
Menesis schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:26:
Ik zou eerst eens nagaan wat nu precies de bottleneck is. In Task manager zou je moeten kunnen zien of het de GPU of CPU is die 100% loopt (CPU: per core bekijken en checken of 1 core op 100% draait, ik weet namelijk niet of FS2020 volledig multi-core is).

En dan zijn er ook nog andere dingen zoals finetunen van de grafische settings. Eventueel overclocken van je GPU, al is dat uiteraard erg risky.

En ook de connection tussen PC en Quest: Ik heb zelf bijv. wat rare beeld-artifacts als ik via Oculus Link speel (via de USB kabel) en gek genoeg heb ik veel minder last van artifacts via wifi (Airlink). Ik zal wel een slechte kabel of USB poort hebben ofzo, maar dat is dus ook iets om rekening mee te houden.
Heb toen al goed geprobeerd met bedraad en draadloos, gaf geen bevredigend resultaat. Als ik het me goed herinner was in dev mode in FS2020 "mainthread limited" het probleem, dus CPU. Maar zal dit voor de zekerheid als ik terug ben van vakantie nog checken conform jouw instructie.
Staat vandaag op de frontpage een stukje over nieuwe CPU's, interessante discussies eronder. De 3600 wordt daar genoemd in de zin van "tijd om die te upgraden", dan wordt de ryzen 7 ook genoemd. Keuze in CPU wordt er niet minder op...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:55
In het begin van flightsimulator had ik een 9600k met een RTX2080. Hiermee speelde ik in vr met de quest 2. Dit was in mijn ogen ook niet goed genoeg en heb ik de overstap gemaakt naar de 9900k. Dit gaf me een kleine verbetering maar niet ik had gehoopt.
Vervolgens heb ik mijn gpu geupgrade naar de RTX 3090 en dit was merkbaar een grote verbetering.
Ik kon mijn instellingen een stuk hoger zetten maar het was nog niet zo scherp. Ik had al weleens gelezen dat de reverb g2 een stuk helderder zou zijn in vergelijking met de Quest 2. Dit omdat de draadloze verbinding een beperking is op de bandbreedte. Toen ik ook mijn quest had vervangen voor de reverb g2 was dat het grootste verschil voor mij. De hele cockpit was veel duidelijker en ook de wereld had meer detail.

Wanneer je in vr speelt is de gpu het best om te upgraden maar het moet ook allemaal in verhouding blijven. Iedere factor zal een verschil maken en de een zul je meer merken dan de andere.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderaceNL
Marcievg schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:20:
In het begin van flightsimulator had ik een 9600k met een RTX2080. Hiermee speelde ik in vr met de quest 2. Dit was in mijn ogen ook niet goed genoeg en heb ik de overstap gemaakt naar de 9900k. Dit gaf me een kleine verbetering maar niet ik had gehoopt.
Vervolgens heb ik mijn gpu geupgrade naar de RTX 3090 en dit was merkbaar een grote verbetering.
Ik kon mijn instellingen een stuk hoger zetten maar het was nog niet zo scherp. Ik had al weleens gelezen dat de reverb g2 een stuk helderder zou zijn in vergelijking met de Quest 2. Dit omdat de draadloze verbinding een beperking is op de bandbreedte. Toen ik ook mijn quest had vervangen voor de reverb g2 was dat het grootste verschil voor mij. De hele cockpit was veel duidelijker en ook de wereld had meer detail.

Wanneer je in vr speelt is de gpu het best om te upgraden maar het moet ook allemaal in verhouding blijven. Iedere factor zal een verschil maken en de een zul je meer merken dan de andere.
Mijn idee was om een beperkte upgrade te doen voor zeg enkele honderden euro's, ik vermoed dat jouw pakketje aan upgrades iets hoger uit kwam :9...
Ben inmiddels ook wat verder aan het lezen geslagen over CPU's, ik denk dat upgraden naar de Ryzen 7 5800x voor nu wel eens een zinnige upgrade zou kunnen zijn. Dan misschien later nog eens een nieuwe GPU als midlife upgrade. Maar dat nu enkel om FS2020 beter te kunnen laten draaien gaat me te ver, andere games draai ik op prachtige kwaliteit, meest zelfs nog wel op 4k.
Pagina: 1