Zijdeglans verschil terpentine / acryl

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59
Ik wil even een sanity check

Mijn 1 jaar oude kozijnen zijn met verbouwen hier en daar beschadigd geraakt. dat gebeurt nou eenmaal.
Stucen, vegen, krassen hier en daar, the lots.
Ze zijn af fabriek 2 keer gespoten gelakt 7016, zijdeglans.
Vorig jaar zomer heb ik de binnenzijde van de openslaande deuren licht opgeschuurd en opnieuw gelakt in Sigma terpentine basis lak, zijdeglans.
Maar dan komt de ellende van drogen, vliegjes, stof... :|
Ondanks dat nog best een OK resultaat en tevreden over de glans.

Afgelopen zaterdag laat in de middag nog even naar Gamma gereden voor menglak 7016 zijdeglans, maar dan watergedragen. Droog met 3 keer knipperen, geen stank, de deur kan gewoon dicht enz. Afgelopen weken de nodige kozijnen en deuren binnen gelakt, met Histor houtlak zijdeglans. (diverse wittinten overigens)
Nu had Gamma afgelopen zaterdag geen Histor basis, of niet de juiste basis voor 7016, en gezien de verfzaak reeds gesloten was, heb ik me dus een soort van laten verleiden om voor Gamma huismerk lak te kiezen.

Behalve dat deze lak slecht vloeit, sta ik echt versteld van het enorme verschil in glansgraad. Ik ben na dit ene kozijn ook direct gestopt, want zo ga ik niet verder.

"links" de Gamma lak watergedragen, "rechts" de originele zijdeglans lak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23mKRstqTO5a60HwAlTfvuqOUeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGwBqZ7VlWrcphZLcEhATvXK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gebeld met de vestiging: oh... kom even terug met het blik en foto's
Aldaar aangekomen ontstaat er eigenlijk een discussie over wat ZIJ vinden dat zijdeglans is, volgens de Gamma vestiging klopt het allemaal zo. De andere lak zou hoogglans zijn volgens hen, maar dat is niet het geval, want mijn opnieuw gelakte deuren in zijdeglans terpentine lak hebben dezelfde glans als de kozijnen waar ik niks meer aan heb gedaan.

1. ligt dit aan de butkwaliteit Gamma lak?
2. is (mag) het verschil echt zo groot tussen watergedragen en terpentine basis / is zijdeglans niet gewoon zijdeglans?
3. Als ik deze mate zijdeglans wil, moet ik dan per se verder met terpentine lak, of moet een goede lak op waterbasis gewoon deze mate van zijdeglans halen?

Voor de volledigheid: hoewel wit slecht met antraciet is te vergelijken, haal ik met de witte Histor lakken een heel net resultaat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
Mosterd na de maaltijd misschien, maar ik zou gewoon lekker een A merk kwaliteit verf kopen, zeker voor dit soort oppervlakken. Online heb ik ook goede ervaringen met verf bestellen.

Ik heb goede ervaringen met onlineverf.nl (heb geen aandelen), je kan ook met ze appen voor advies, misschien heb je daar nog wat aan!

[ Voor 27% gewijzigd door Bartske op 02-05-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Bartske schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:40:
Mosterd na de maaltijd misschien, maar ik zou gewoon lekker een A merk kwaliteit verf kopen, zeker voor dit soort oppervlakken. Online heb ik ook goede ervaringen met verf bestellen.
Dat is duidelijk, maar ik wil het dit keer voor zijn.
Als ik zometeen sigma lak oid laat mengen, en ik haal de glans niet met waterbasis, Dan heb ik nog steeds niet wat ik wil. Kan ik dan niet beter voor hoogglans water gaan bijv.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 02-05-2022 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Hoogglans wordt echt een spiegel. Vind ik niet mooi. Ik heb net mijn hele huis binnen met Sigma S2U Nova Satin in 9016 gedaan. Ik ben daar echt tevreden over. NB: het klopt wel dat watergedragen een fractie doffer is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
Ik heb zojuist voor de zekerheid Sigma gebeld, en de vraag gesteld hoe groot het verschil glansgraad is tussen alkyd en acryl.
De Sigma lak terpentine (die ik dus eerst heb gebruikt), geeft glansgraad 45. Hun watergedragen variant zit tegen de 40. Er is wel 'iets' verschil, maar niet schokkend groot.
Goed, zometeen maar even een blikje Sigma halen dus.

Nu zit ik alleen nog met de Gamma rommel. Uit principe wil ik eigenlijk gewoon m'n geld terug :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18
watergedragen satin is wel iets doffer dan de terpentine tegenhanger. Al vermoed ik dat het minder is met een kwaliteitsmerk verf versus gamma eigen merk. Mocht je twijfelen heeft Sikkens eventueel 250ml potjes die je zou kunnen uittesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-04 15:53
Aan de foto te zien kan ik niet ontdekken wat er zijdeglans aan de Gamma verf zou moeten zijn.
Waar is de glans? Dit is gewoon mat.

1913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Bi00 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:09:
Aan de foto te zien kan ik niet ontdekken wat er zijdeglans aan de Gamma verf zou moeten zijn.
Waar is de glans? Dit is gewoon mat.
that's what she (ik) said!

Heb ze uitgelegd dat dit nog matter opdroogt dan Wijzonol matte binnenlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik had het via facebook nog maar eens geprobeerd bij Gamma:
Bedankt! Ik heb er even met onze klasadviseur naar gekeken en het linkerdeel is hoe zijdeglans eruit ziet. Het zou kunnen dat je het rechterdeel dan hoogglans is (meesterbeits voor buiten) waardoor dit meer glanst. ^Yaël
Beits :')

Het is echt trekken aan een dood paard dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-06 08:34
Misschien je foto van buiten naar binnen maken voor ze zodat echt alle glans eraf is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
meenkdrie schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:37:
Misschien je foto van buiten naar binnen maken voor ze zodat echt alle glans eraf is :P
:+. Ik heb juist mijn best gedaan nog iets van glans in beeld te krijgen!
Ook een filmpje waarin je de schakeringen en de bewegende reflecties goed kunt zien. Aan 1 kant dan uiteraard.

nieuwe reactie van Gamma:
Naar aanleiding van de foto zien wij duidelijk dat het linkerdeel zijdeglans is, wij kunnen deze klacht daarom niet verder in behandeling nemen. ^Yaël

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:39
Mijn ervaring: Er zit zeker verschil tussen de 'glans' bij water of terpetinegedragen verf. Daarnaast, er zit zelfs verschil qua tint en glansgraad tussen de verschillende merken verf. Stel je hebt een blik histor zijdeglans en een blik andere merk zijdeglans, beiden terpentine of water gedragen.. bij opdrogen zal je toch verschil zien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat je je verlies moet nemen. Gooi de gamma-verf bij het kca en ga verder met je leven.

Als je opnieuw gaat lakken, wel even de oude laag goed wegschureb. Je kunt niet zomaar ongestraft combineren.

[ Voor 37% gewijzigd door Boudewijn op 02-05-2022 10:51 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Let je ook even op dat je niet zomaar met verschillende typen verf (alkyd / acryl) over elkaar heen mag schilderen? Een deel van je kozijnen met alkyd doen en een deel met acryl lijkt me dus sowieso niet echt ideaal? Zelfs als de combinatie die je nu gebruikt wel ok is, gaat dat mogelijk in de toekomst mis als jij (of een schilder) bij de volgende schilderbeurt met één soort verf over 2 soorten oude verflagen gaat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Orion84 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:49:
Let je ook even op dat je niet zomaar met verschillende typen verf (alkyd / acryl) over elkaar heen mag schilderen? Een deel van je kozijnen met alkyd doen en een deel met acryl lijkt me dus sowieso niet echt ideaal? Zelfs als de combinatie die je nu gebruikt wel ok is, gaat dat mogelijk in de toekomst mis als jij (of een schilder) bij de volgende schilderbeurt met één soort verf over 2 soorten oude verflagen gaat.
Acryl kan over Alkyd. Andersom niet. (dat rijmt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
paQ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:37:

1. ligt dit aan de butkwaliteit Gamma lak?
2. is (mag) het verschil echt zo groot tussen watergedragen en terpentine basis / is zijdeglans niet gewoon zijdeglans?
3. Als ik deze mate zijdeglans wil, moet ik dan per se verder met terpentine lak, of moet een goede lak op waterbasis gewoon deze mate van zijdeglans halen?
1) Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

paQ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Acryl kan over Alkyd. Andersom niet.
Nee, precies. Maar je hebt als ik het goed lees nu dus kozijnen die deels met alkyd is en deels met acryl zijn gedaan, in dezelfde kleur. Geen probleem, zo lang jij (en wie er verder in de toekomst nog mee aan de slag gaat) dat onthoudt en enkel nog acryl gebruikt. Maar dat is dus wel iets om even goed te onthouden / documenteren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
correct

De lak laat zich niet 1, 2, 3, wegschuren merk ik.
Dus dat kom ik twee keer aan het doen.
Wat een ellende :|

Heb een blik sigma gehaald iig.

Even een vlug vlug proefstukje (waardoor ik meteen zie dat ik twee moet schuren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP0Jrwm-EU2b-r3PA0aWNBYp-6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5dYMKjMfdWfU1YI9sOpeLHq2.png?f=fotoalbum_large

Veel betere vloei, betere intensiteit en ook glans.

De zon staat er nu op, dan is de glans niet echt goed te beoordelen. Moet ik even mee wachten tot na 14:00, maar het kleurverschil alleen al :')

[ Voor 69% gewijzigd door paQ op 02-05-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
paQ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:17:
correct

De lak laat zich niet 1, 2, 3, wegschuren merk ik.
Dus dat kom ik twee keer aan het doen.
Wat een ellende :|

Heb een blik sigma gehaald iig.

Even een vlug vlug proefstukje (waardoor ik meteen zie dat ik twee moet schuren)
[Afbeelding]

Veel betere vloei, betere intensiteit en ook glans.

De zon staat er nu op, dan is de glans niet echt goed te beoordelen. Moet ik even mee wachten tot na 14:00, maar het kleurverschil alleen al :')
Laat hem eerst 2 weken uitharden alvorens echt te beoordelen. Want dan ziet hij er ook weer anders uit. Maar Sigma is echt top. Ik wil niet anders.

Hou wel rekening met de temperatuur en luchtvochtigheid. Ik moet de zolder nog doen maar wacht toch echt tot het najaar hiermee. Watergedragen verf is top maar je moet het erop zetten, niet nastrijken en moet goed uitvloeien en nu zijn daar de omstandigheden niet echt top meer voor. En koop goede kwasten en rollers. Dat maakt ook een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Geschuurd met 80
Gereinigd
Geschuurd met 120
Gereinigd
1 laag sigma:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3HdHLiSOQ3ZNDPEhLleKHHO-fI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xeu00Yipd9kUwqUXJZFzjLB.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de vermaeck nog aan Gamma gestuurd.
Wij geven aan dat het linkerdeel zijdeglans is. Op de foto is ook te zien dat dit deel glanst. ^Yaël
7(8)7

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 02-05-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04
paQ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:55:
[...]

Acryl kan over Alkyd. Andersom niet. (dat rijmt :+ )
Met alle respect..dit is onzin, alle nieuwbouwkozijnen worden in de timmerfabriek met watergedragen verf gespoten en daarna op de bouwplaats afgelakt met alkyd.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 PT130 Shine bjr 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
d-super schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:20:
[...]

Met alle respect..dit is onzin, alle nieuwbouwkozijnen worden in de timmerfabriek met watergedragen verf gespoten en daarna op de bouwplaats afgelakt met alkyd.
Ik lees het net inderdaad. Dacht altijd dat het niet kon, maar met goede verf moet het gaan. Mits niet te jong, desnoods een primer.

Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:08
paQ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:49:
Geschuurd met 80
Gereinigd
Geschuurd met 120
Gereinigd
1 laag sigma:
[Afbeelding]

Voor de vermaeck nog aan Gamma gestuurd.

[...]

7(8)7
Is die Yael een chatbot ofzo? Wat een snuiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het blijft me dwars zitten :( :P
Dus ik heb via email mijn koop ontbonden aan het mailadres van Gamma, onder de noemer van non-conformiteit. Product voldoet niet aan hetgeen dat de consument er van mag verwachten.
Gamma is alleen niet zo van het klachten in behandeling nemen namelijk,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LFx0tuH2mCg9Zkbnnnlf-uQnT8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eIcelj8idiNamuzIzZzhHce0.png?f=fotoalbum_large
dus heb ik de mail eveneens gericht aan de holding of franchisenemer waar deze vestiging onder valt.

Eens zien wie er het eerst reageert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
paQ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:49:
Geschuurd met 80
Gereinigd
Geschuurd met 120
Gereinigd
1 laag sigma:
Beter reinig je voor de eerste keer schuren ook, anders schuur je alle rommel het kozijn in.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
LordSinclair schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:18:
[...]

Beter reinig je voor de eerste keer schuren ook, anders schuur je alle rommel het kozijn in.
absoluut, maar dat was nu al gedaan he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 11:03

bonzz.netninja

Niente baffi

LordSinclair schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:18:
[...]

En je schuurpapier loopt vol

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:43

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Even los van je beef met Gamma.
Het is mijn veronderstelling (ooit eens van een schilder gehoord) je kan wel over water gedragen verf heen schilderen met verf op terpentine basis maar andersom zal niet mogelijk zijn (tenzij je die verflaag wegschuurt).

Kan iemand dat bekrachtigen?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
loewie1984 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:26:
Even los van je beef met Gamma.
Het is mijn veronderstelling (ooit eens van een schilder gehoord) je kan wel over water gedragen verf heen schilderen met verf op terpentine basis maar andersom zal niet mogelijk zijn (tenzij je die verflaag wegschuurt).

Kan iemand dat bekrachtigen?
Andersom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Van de vestiging:
Hallo,

Ik vind het zeer vervelend voor u dat u niet tevreden bent met de glansgraad van de aangekochte verf en de tot nu toe geboden klachtoplossing.
Het is echter wel zo dat glansgraad niet bij iedere verf hetzelfde is. De glansgraad is afhankelijk van de samenstelling
van de verf. De zijdeglans lakverf van Gamma is inderdaad iets matter dan de verf van Sigma.
Wij gaan wel het aankoopbedrag van de lakverf vergoeden.
"iets matter"

sja. Ik vind het best jammer dat ze zo blijven volharden.
Waarom erken je niet gewoon dat dit geen zijdeglans mag heten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-04 15:53
paQ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:58:
Van de vestiging:

[...]

"iets matter"

sja. Ik vind het best jammer dat ze zo blijven volharden.
Waarom erken je niet gewoon dat dit geen zijdeglans mag heten?
Als ze het zouden erkennen dan kunnen ze het met goed fatsoen dus ook niet meer verkopen.
Logisch dat de klachtenafdeling zich hier niet aan gaat wagen. Waarschijnlijk zijn ze daar op getraind.

Dat je je geld terug krijgt, zegt eigenlijk al genoeg.
Als er genoeg klachten over komen dan gaan ze het product wellicht toch aanpassen.
Zonder dat ze toegeven dat er iets mis mee was.
Gewoon nieuw en verbeterd. "Onze beste verf ooit" 8)7

1913

Pagina: 1