Kleuren lopen niet vloeiend over - verkeerde instellingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-04 15:45
Mijn vraag
Sinds enige tijd heb ik nu een Philips 65OLED806. Bij grote vlakken van dezelfde kleur (bijvoorbeeld de lucht) lopen de kleuren heel hard over. Je ziet een soort regenboog aan pixels. Totaal niet vloeiend. Zie bijvoorbeeld ook deze foto van het scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PFSKGO_bU3yJrxsupNlCE5Luhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2EUrQHXet6GXHui2gpb2awC.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet vind ik het al lastig omschrijven wat het probleem is, omdat ik niet genoeg kennis heb van de benamingen. Daarom is het ook lastig Googlen voor mij.

Denken jullie dat dit op te lossen is met beeldinstellingen of is dit gewoon "normaal" bij deze televisie (net als dat het "normaal" is dat mijn Samsung soundbar niet samenwerkt met de televisie. Maar dat is weer een ander issue voor een ander moment...).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Philips 65OLED806

Bedankt voor jullie reactie!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:03
Wat je ziet heet colour banding/ gradation/ posterisation. Alle OLED en LCD tv’s kunnen hier last van hebben.

Kwaliteit van het bronmateriaal speelt hierin een belangrijke rol, denk o.a. aan 8-bit vs. 10 bit en in welke mate er compressie is toegepast.

Dit gezegd hebbende heeft de beeldprocessor/ processing ook een bijdrage hierin, zo zal merk X beter scoren op kleurengradatie dan merk Y.

Helaas biedt Philips geen enkele instelling die hierin echt iets toevoegt. Mocht je je er erg aan storen en je zit nog binnen de retourtermijn dan zou je eventueel de tv kunnen omruilen door een Sony OLED tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:57
Color banding inderdaad.

Als ik het me goed herinner heeft Philips hier vanaf de xx5 serie een oplossing voor (in elk geval geldt dit voor de OLED935 serie):

Zet bij de geavanceerde beeldinstellingen zowel Ruisreductie als MPEG-artefact reductie op "Minimum".

Je zou eens kunnen proberen of dit op de 806 ook iets doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Freshouttheoven in "Kleuren lopen niet vloeiend over - verkeerde instellingen?"
Alle OLED en LCD tv’s kunnen hier last van hebben.
Ter extra info voor de TS: je zou hieruit wellicht op kunnen maken dat dit een probleem van de tv of veroorzaakt door de tv is, maar dat is het niet. Dit komt door het bronmateriaal. Je hebt het eerder waarschijnlijk niet gezien omdat je een kleinere en/of minder goede (b.v. lcd) TV had, waar dit soort details niet of nauwelijks op te zien waren.

Opties voor beeldprocessing in je tv kunnen hier mogelijk een oplossing bieden, je tv bedenkt er dan informatie bij die er niet is. En zoals wel vaker: elk voordeel heb zn nadeel. Dus bekijk rustig je opties en of je last krijgt van andere negatieve effecten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:05

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Precies, dit is het gevolg van kwantisatie, een essentieel onderdeel van de werking van beeldcompressiealgoritmen. Dat je het ziet komt niet door een probleem in de televisie, maar door de kwaliteit van de televisie, zodat je het beter ziet dan op een slechtere televisie. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Het moet opgelost worden door ofwel beter signaal (met een hogere bitrate) ofwel door postprocessing en zoals gesuggereerd wordt, het inschakelen van MPEG-postprocessing kan hier helpen.