Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:55
Hoi,

Ik zal beginnen met een korte situatieschets. Ik heb een boerderij met 3 grote stallen. Deze stallen zijn in gebruik als caravanstalling. Ik woon zelf in de boerderij met mijn gezin en mijn vader woont bij ons op het erf in een mantelzorgwoning met zijn vrouw. Wij verbruiken op dit moment samen (incl mn vader) zo'n 7000 kWh aan electriciteit. Ik ben voornemens om zonnepanelen te gaan plaatsen. Ik twijfel over hoeveel en hoe, met name met het oog op de toekomst. Hieronder een plaatje van een van de staldaken. Deze stal is de grootste stal op de satellietfoto eronder, orientatie is grofweg ZO/NW, dakhoek is 25 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uxljv6yGrsE1De5v_Qff6PlyzH0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3tq5Ucs41yTiLTHoF49aleXS.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0ZFAvukKpmBYEyvvkSOzV9apHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sUjNEWHFgnl2segwPdy16FeB.png?f=fotoalbum_large
Deze stal is grofweg 40m lang (de andere twee zijn samen grofweg even groot). Aan ruimte dus geen gebrek. Met mijn huidige gebruik zou ik aan grofweg 22 panelen wel uit moeten komen. In de komende jaren (2023 of 2024) zal ik een warmtepomp willen plaatsen. Ik zou graag jullie mening horen over het volgende:
- Ik wil graag dat de panelen een beetje netjes liggen op het dak, Het lijkt me lelijk (zelfs voor een stal) om verschillende varianten/kleuren kris-kras door elkaar te hebben liggen. Stel ik koop er nu 22 en ik leg er volgend jaar 10 bij voor de warmtepomp (ik noem even wat), ik verwacht dat die anders zullen zijn qua kleur etc? Is dat verschil groot? Dat zou betekenen dat ik beter kan investeren om ineens genoeg te leggen voor mijn verwachte verbruik incl warmtepomp? Of wellicht zelfs meer? Ik lees vaak; 'dak vol leggen, altijd rendabel want goede terugleververgoeding', maar in dit geval..?
- Even uitgaande van 22 panelen; serie of parallel? Gezien de fruitbomen ervoor zal serie misschien niet aan te raden zijn, maar is dat misschien het geval wanneer de capaciteit beperkt is door de grootte van het dak (in het geval van een woonhuis) of is het altijd rendabel? Ik kan natuurlijk ipv micro-invertors ook extra panelen in serie toevoegen om dit verlies aan capaciteit te compenseren?
- aansluitend op het eerste punt (wilder idee), heeft iemand hier ervaring met de SDE subsidies voor zon-op-dak? Ik baat de caravanstalling (naast mijn werk) (klein-)bedrijfsmatig uit, wellicht zou ik hier ook gebruik van kunnen maken. Ik kan grofweg max 100000 kWh capaciteit neerleggen, dan moet ik natuurlijk wel naar een dure aansluiting. In dat geval kan ik niet meer salderen en krijg ik grofweg zo'n 7ct per kWh. Heel andere rekensom (los van financiering), ben ik verder nog niet in gedoken. Iemand anders wel?

[ Voor 3% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 01-05-2022 22:42 ]

Alle reacties

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:44

sanzut

It's always christmas time

Los van de inhoud, je adres staat op die google maps foto. Dat wil je misschien beter ff aanpassen ;)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Microomvormers is niks. Je kan dan beter wat panelen erbij leggen. 100 kWp kan ook op 3×25A. Maar het kan dan wel rendabel zijn om een wat zwaardere aansluiting te nemen ;)

Ben wel benieuwd wat je gaat doen. Dak vol met 100 kWp en dan 80.000 kWh overschot lijkt mij wel leuk :) Zou je die 80.000 kWh ook tegen de huidige energietarieven kunnen terugleveren? (0,58 euro per kWh).

Ik vraag me ook af of er nog een verschil zit tussen kleinverbruikersaansluiting (max 3×80A) of hoger. Voor SDE moet je een zware aansluiting hebben (>80A) als ik mij niet vergis. Is SDE nog van toepassing met de huidige tarieven?

[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 01-05-2022 22:37 ]

• Dr_Frickin_Evil
sanzut schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:30:
Los van de inhoud, je adres staat op die google maps foto. Dat wil je misschien beter ff aanpassen ;)
Thanks, aangepast!
Dre schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:34:
Microomvormers is niks. Je kan dan beter wat panelen erbij leggen. 100 kWp kan ook op 3×25A. Maar het kan dan wel rendabel zijn om een wat zwaardere aansluiting te nemen ;)

Ben wel benieuwd wat je gaat doen. Dak vol met 100 kWp en dan 80.000 kWh overschot lijkt mij wel leuk :) Zou je die 80.000 kWh ook tegen de huidige energietarieven kunnen terugleveren? (0,58 euro per kWh).

Ik vraag me ook af of er nog een verschil zit tussen kleinverbruikersaansluiting (max 3×80A) of hoger. Voor SDE moet je een zware aansluiting hebben (>80A) als ik mij niet vergis. Is SDE nog van toepassing met de huidige tarieven?
Tja, dit weet ik dus niet zo goed. Volgens mij is het subsidiebedrag gegarandeerd en bij een hogere energieprijs krijg je dus ook meer betaald. Dat zou het wel interessant maken..
Waarom vind je microomvormers niks? Dat wordt toch veel gebruikt en aangeraden?

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ben ook benieuwd wat je gaat doen.

Zou ik elk geval nu al 'ruim voldoende' nemen.

'Dak vol' als je het kan betalen. Als je, evt door over te stappen op een dure energiemaatschappij, inderdaad fors geld krijgt per kWh overschot, heb je dat in een paar jaar terugverdiend, en daarna heb je er nog heel lang plezier van.

Als het tegen 7ct per kWh gaat, dan gaat het natuurlijk wat aanzienlijk langer duren, maar dan nog is het op termijn rendabel. Hoe het zit met die subsidies weet ik niet.

Voor mijn systeem (29 panelen van 400wp) ben ik recent wel voor microomvormers gegaan. Maar dat was al met het uitgangspunt 'dak vol', en 25 jaar garantie (enphase) + geen hoog voltage op het dak icm. 'zelf leggen' trok ons over de streep. Budget liet het toe.
Hadden we jouw dak gehad, maar hetzelfde budget, dan lagen er waarschijnlijk 40-50 panelen icm. normale omvormer(s).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
Heel wat boeren hebben het rekensommetje in mijn omgeving (Den Bosch) gemaakt en duidelijk besloten dat het uitkan, de een na de ander heeft een eigen trafo-huisje naast de deur voor ik neem aan het middenspanningsnet, en dan naar ik schat (je raakt de tel kwijt, zo belachelijk veel) letterlijk honderden kW's aan vermogen op het dak. Als in, 3 van die daken als bij jou maar van nog grotere stallen en dan tot de laatste vierkante cm volgeschroefd.

Maar, qua continuïteit en invloed regelgeving, blijft dat naar mijn idee een beetje gokken. Voor zo'n business case hoop ik dat hier mensen zitten die hem zelf hebben gemaakt.

Qua 7000 kWh afdekken, dat is een veel gangbaarder verhaal hier. Voor jouw geval: absoluut een string-omvormer nemen, geen micro-omvormers of optimizers.

Dus eigenlijk gewoon, zoveel mogelijk panelen als waar je het geld aan kwijt wilt inclusief passend montagemateriaal en 3-fasen omvormer(s).

Als je het geld hebt, doe er dan wat meer dan je denkt dat nodig is. Dus die 10 extra zou ik meteen doen als het kan.

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11 19:41
Wilke schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:30:
Heel wat boeren hebben het rekensommetje in mijn omgeving (Den Bosch) gemaakt en duidelijk besloten dat het uitkan.
... na inschrijven en toekenning van de diverse subsidie regelingen.

Bron: Familie die hun schuren ook tot op de cm vol hebben liggen, maar alleen nadat ze ingeloot waren in de diverse subsidie-potjes ;) .

www.steamloco.info

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
Spoetnik385 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:35:
... na inschrijven en toekenning van de diverse subsidie regelingen.
Ja, dat geloof ik direct idd. Maar dat is een hele andere schaal dan 10 MWh/jaar in elk geval.

• Dr_Frickin_Evil
Los van regelgeving, de terugleveringvergoeding is nu misschien heel hoog, maar wat is die de komende jaren?

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zit er asbest in je dakplaten? Zo ja dan heb je wel een probleem.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:29
Dr_Frickin_Evil schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:45:

Tja, dit weet ik dus niet zo goed. Volgens mij is het subsidiebedrag gegarandeerd en bij een hogere energieprijs krijg je dus ook meer betaald. Dat zou het wel interessant maken..
Sde is juist niet gegarandeerd, maar een garantie dat je iets van 1 cent per kwh boven de kostprijs krijgt. Als de marktprijzen goed genoegen zijn in een jaar valt dat weg. Heb je dus weinig aan.

EIA is denk ik interessanter.

[ Voor 3% gewijzigd door Bulldock op 02-05-2022 08:08 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:36
Als je nu al 7000kWh gebruikt en op termijn aan de warmtepomp gaat is 22 te weinig. Dan haal je in een slecht jaar het huidige verbruik niet eens.

Bedenk dat je tzt ook aan de EV moet, afhankelijk van je aansluiting en wat het lokale net aankan zou ik er minstens 40 op leggen. Rij je straks de rest van je leven gratis.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• defusion
  • Niet online
Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:00:
Los van regelgeving, de terugleveringvergoeding is nu misschien heel hoog, maar wat is die de komende jaren?
Dat weet natuurlijk niemand, maar ik zou er niet van uit gaan dat het ooit nog lager wordt dan het zeg 1-2 jaar geleden was.

Stel, heel grof geteld, 250 panelen, 400wp, kost je 50k ? (ik ben uitgegaan van wat ik ken; mijn 400wp panelen hebben me kort geleden 196 per stuk gekost)
Rest van de installatie, 20k? Heel grof geschat natuurlijk, ik heb geen idee.
70k (kun je nog de BTW van terug krijgen, maar laten we dat ook even als veilige marge aanhouden).

100.000wp, laten we zeggen dat je 90.000kWh levert, en dat je werkelijk 58ct per kwh kunt krijgen zoals hier in het topic werd geopperd: 52.200 per jaar! Heb je het in < 1,5 jaar terugverdiend.

Nu weet ik niet of het realistisch is dat je werkelijk 58ct krijgt met zo'n installatie. En er zal vast meer bij komen kijken vanuit de netbeheerder gezien, waar jij misschien voor moet betalen, dat weet ik allemaal niet.
Maar ik zou zeker kijken wat de mogelijkheden zijn.

Zelf al krijg je maar 7ct per kwh, kost het iets meer dan 10 jaar om het terug te verdienen. Nog steeds een redelijke investering, maar voor 58ct of iets wat daar in de buurt komt is het een nobrainer m.i.
Dat soort rendementen haal je nergens anders.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 02-05-2022 08:54 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die 58 cent lijkt me op commerciële schaal compleet niet haalbaar. Het is bovendien een prijs die maar tot 1 Juli 'vast' staat (En dat is niet eens 100% zeker).

Het eerste vraagstuk wat beantwoord zal moeten worden: Wl @Dr_Frickin_Evil het bij een residentieel systeem houden, en dan zou ik zeggen: prak een 17kW omvormer stevig vol om zo een 3x25A aansluiting te vullen. Maar hij heeft niet aangegeven wat de bestaande aansluiting is ;D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ds23man

ds23man

Eenum

Aangezien het een boerderij is zal er wel een zware aansluiting zijn, vermoedelijk terug gekat naar een lagere waarde ivm het vastrecht.

• Dr_Frickin_Evil
Ik heb nu idd een 3x 25A aansluiting, volgens mij was dit in het verleden 3x80A. Ik heb het zelf iig ooit om laten zetten van 3x35 naar 3x25 idd vanwege vastrecht.

Ik begrijp dat ik met 3x 25A max 16A ‘mag’ gebruiken ivm selectiviteit. Veel discussie over, hoe wordt daar van hier tegenaan gekeken? Ik kom dan op 3x253x16 = 12kW max voor de omvormer.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-11 12:39
defusion schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Dat weet natuurlijk niemand, maar ik zou er niet van uit gaan dat het ooit nog lager wordt dan het zeg 1-2 jaar geleden was.

Stel, heel grof geteld, 250 panelen, 400wp, kost je 50k ? (ik ben uitgegaan van wat ik ken; mijn 400wp panelen hebben me kort geleden 196 per stuk gekost)
Rest van de installatie, 20k? Heel grof geschat natuurlijk, ik heb geen idee.
70k (kun je nog de BTW van terug krijgen, maar laten we dat ook even als veilige marge aanhouden).

100.000wp, laten we zeggen dat je 90.000kWh levert, en dat je werkelijk 58ct per kwh kunt krijgen zoals hier in het topic werd geopperd: 52.200 per jaar! Heb je het in < 1,5 jaar terugverdiend.

Nu weet ik niet of het realistisch is dat je werkelijk 58ct krijgt met zo'n installatie. En er zal vast meer bij komen kijken vanuit de netbeheerder gezien, waar jij misschien voor moet betalen, dat weet ik allemaal niet.
Maar ik zou zeker kijken wat de mogelijkheden zijn.

Zelf al krijg je maar 7ct per kwh, kost het iets meer dan 10 jaar om het terug te verdienen. Nog steeds een redelijke investering, maar voor 58ct of iets wat daar in de buurt komt is het een nobrainer m.i.
Dat soort rendementen haal je nergens anders.
Je verhaal mist nog dat je voor die omvang een grootverbruikersaansluiting nodig hebt. Vraag is of het lokale net dat aankan, wanneer en tegen welke prijs.

Onder de 200 panelen kun je met een kleinverbruikersaansluiting (3x80A weliswaar) wel uit.

Cash is king.

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-11 12:39
Dr_Frickin_Evil schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:27:
Hoi,

Ik zal beginnen met een korte situatieschets. Ik heb een boerderij met 3 grote stallen. Deze stallen zijn in gebruik als caravanstalling. Ik woon zelf in de boerderij met mijn gezin en mijn vader woont bij ons op het erf in een mantelzorgwoning met zijn vrouw. Wij verbruiken op dit moment samen (incl mn vader) zo'n 7000 kWh aan electriciteit. Ik ben voornemens om zonnepanelen te gaan plaatsen. Ik twijfel over hoeveel en hoe, met name met het oog op de toekomst. Hieronder een plaatje van een van de staldaken.
OP: hoe goed is die stal? oud/nieuw? Wat kan het dak aan?
Nog belangrijker: wat wil je in de toekomst met je bedrijf en die stal? Panelen liggen er voor 25 jaar. Dat moet jij ook maar willen op die schuur.

7000kWh ex warmtepomp, wat is het gasverbruik van de woning die je wilt verwarmen met de warmtepomp?

En als laatste: wil je panelen voor je eigen duurzaamheid of als investering/verdienmodel? Dat maakt nogal wat uit qua welke richting je op moet zoeken.

Cash is king.

• ds23man

ds23man

Eenum

Je mag probleemloos 3x25A terugleveren, je hebt in het geval van een omvormer niet te maken met selectiviteit.

Verwijderd

ds23man schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:04:
Zit er asbest in je dakplaten? Zo ja dan heb je wel een probleem.
Helaas monteren heel veel zonnepanelenboeren toch gewoon op een asbest dak. Maar het mag in ieder geval niet.
Je pleegt dan een milieu delict (opdrachtgever is verantwoordelijk) Als je het niet zeker weet dan kan je een asbest inventarisatie bureau benaderen.

Voor asbest eraf was er eerder ook subside, weet niet of dat nog zo is

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11 20:16
Van waar heb je de terugleveringsvergoeding gehoord?
7 cent lijkt me absurd weinig in deze markt.

Die 7 cent lijkt me gangbaar in low season. Nu zit dat, normaal, al minstens op het dubbele.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik mijn glazen bol heb terug gevonden zal ik het vragen. ;)

• twain4me

twain4me

Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:03:
Ik heb nu idd een 3x 25A aansluiting, volgens mij was dit in het verleden 3x80A. Ik heb het zelf iig ooit om laten zetten van 3x35 naar 3x25 idd vanwege vastrecht.

Ik begrijp dat ik met 3x 25A max 16A ‘mag’ gebruiken ivm selectiviteit. Veel discussie over, hoe wordt daar van hier tegenaan gekeken? Ik kom dan op 3x253x16 = 12kW max voor de omvormer.
Je mag de hoofdzekering gewoon max belasten (mits geen te grote onbalans) of dat met 1 of 2 omvormers moet is het selectiviteits verhaal. ;)

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:17:
Die 58 cent lijkt me op commerciële schaal compleet niet haalbaar. Het is bovendien een prijs die maar tot 1 Juli 'vast' staat (En dat is niet eens 100% zeker).

Het eerste vraagstuk wat beantwoord zal moeten worden: Wl @Dr_Frickin_Evil het bij een residentieel systeem houden, en dan zou ik zeggen: prak een 17kW omvormer stevig vol om zo een 3x25A aansluiting te vullen. Maar hij heeft niet aangegeven wat de bestaande aansluiting is ;D
Dit! de aansluiting volprakken. (dat is het nieuwe dak vol prakken :P )

• Dr_Frickin_Evil
Verwijderd schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Helaas monteren heel veel zonnepanelenboeren toch gewoon op een asbest dak. Maar het mag in ieder geval niet.
Je pleegt dan een milieu delict (opdrachtgever is verantwoordelijk) Als je het niet zeker weet dan kan je een asbest inventarisatie bureau benaderen.

Voor asbest eraf was er eerder ook subside, weet niet of dat nog zo is
Het dak is 3jr geleden vervangen. Overigens waren er toen geen subsidieregelingen meer.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-11 20:29
Afhankelijk hoeveel geld je zelf wil investeren kan het misschien ook rendable zijn om 1 dak bijv te verhuren aan een partij. https://groenleven.nl/dakeigenaren/

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 19:01
Met zulke hoeveelheden PV kan het eventueel ook nog een optie zijn om naar een "thuisaccu" te kijken, die dan als buffer zit

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn ouders hebben het ook gedaan. 3x80a aansluiting, dak extra stevig gemaakt (!!!!) en vol panelen gelegd.

Voor 22 panelen wellicht niet nodig , maar als je het vol wilt leggen zul je bouwkundig naar de daken moeten laten kijken.

Zo'n dak is niet ontworpen voor pv panelen. Als 22 panelen bij elkaar liggen is het effect mogelijk vergelijkbaar met een vol dak.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 02-05-2022 11:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Ronald
  • Nu online
@D_Jeff Graag even een berekening hoe je dat rendabel gaat maken...

Gaat dat voordeliger zijn dan 3x35A/50A/63A/80A?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dr_Frickin_Evil
Even praktisch bekeken. Ik heb een groep incl bekabeling (60m 6mm2) beschikbaar tot 3x 16A. Dat betekent grofweg 12kW (3xmax aan invertor vermogen wat ik aan kan sluiten en dat is gezien de bekabeling wellicht al op het randje. Wat denken jullie? Is dat een goed idee, of kan ik het beter op 10 kW houden?
bottom line schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Van waar heb je de terugleveringsvergoeding gehoord?
7 cent lijkt me absurd weinig in deze markt.

Die 7 cent lijkt me gangbaar in low season. Nu zit dat, normaal, al minstens op het dubbele.
Die 7ct is de minimale vergoeding in het geval van de SDE subsidie (dit bedrag was van vorig jaar, wordt elk jaar opnieuw vastgesteld als ik het goed heb).
twain4me schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:45:
[...]

Als ik mijn glazen bol heb terug gevonden zal ik het vragen. ;)
Dit was een hypothetische vraag :).
twain4me schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Je mag de hoofdzekering gewoon max belasten (mits geen te grote onbalans) of dat met 1 of 2 omvormers moet is het selectiviteits verhaal. ;)
Ah natuurlijk, in de praktijk zou ik dan gewoon een extra groep moeten maken en een extra omvormer moeten hebben.

• Ronald
  • Nu online
Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:18:
Even praktisch bekeken. Ik heb een groep incl bekabeling (60m 6mm2) beschikbaar tot 3x 16A. Dat betekent grofweg 12kW (3xmax aan invertor vermogen wat ik aan kan sluiten en dat is gezien de bekabeling wellicht al op het randje. Wat denken jullie? Is dat een goed idee, of kan ik het beter op 10 kW houden?
3x6mm2 is veilig tot heel veel meer dan 17kW. Je moet hooguit een automaat vervangen voor een 3x25A ;-)

• Dr_Frickin_Evil
Ronald schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:29:
[...]

3x6mm2 is veilig tot heel veel meer dan 17kW. Je moet hooguit een automaat vervangen voor een 3x25A ;-)
Ook bij 60m?
Ik heb ooit dit sommetje gedaan:
R * I/V= (rho * lengte kabel / opp kabel) *I/V = 1.75e-8*50/6e-6*16/230 = 1.0% (bij 50m dus).
1% spanningsval is grofweg de max als vuistregel (geen norm dacht ik?) om problemen met de spanning van de inverter te voorkomen heb ik begrepen?

• defusion
  • Niet online
Voornaamste is dat je wat verlies van opbrengst hebt. Ik verwacht geen probleem met werking of veiligheid.

• Ronald
  • Nu online
@Dr_Frickin_Evil Het is gewenst het verlies binnen de perken te houden; het komt namelijk ook met spanningsval (Waarbij de omvormer dus hoger 'ziet' dan je meterkast - alleen echt een probleem als je al richting 250V gaat in die meterkast))... Maar verder prima.

• D_Jeff
Ronald schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:02:
@D_Jeff Graag even een berekening hoe je dat rendabel gaat maken...

Gaat dat voordeliger zijn dan 3x35A/50A/63A/80A?
Terechte vraag ;)
De rekensom als exact te maken is lastig, wat je zit tegen verschillende variabelen aan te kijken. Vandaar even een reactie op 'algemeen vlak':

Mijn achterliggende gedachte is dat TS in de TS aangaf "bang te zijn om in het hogere tarief te vallen vanwege een eventuele 10.000KWh+"

Om die situatie op te vangen heb je dus een buffer OF verbruiker nodig.
De simpelste oplossing als "accu" zijn de V2G EV's (Kia EV6 bijv), maar je kan helemaal losgaan (nog extremer: Een laadpaalpleintje als onderdeel van de extra service voor de accu's van de EV's en/of caravans)

2e punt: Het staat nog niet in beton gegoten, maar de terugleververgoeding staat op lossen schroeven. (Enerzijds vanwege de kosten voor de overheid, anderzijds vanwege de lobby vanuit de netbeheerders)

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:58

Punkrocker

Mostly harmless

Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Ook bij 60m?
Ik heb ooit dit sommetje gedaan:
R * I/V= (rho * lengte kabel / opp kabel) *I/V = 1.75e-8*50/6e-6*16/230 = 1.0% (bij 50m dus).
1% spanningsval is grofweg de max als vuistregel (geen norm dacht ik?) om problemen met de spanning van de inverter te voorkomen heb ik begrepen?
Hier kan je berekenen welke kabel je nodig hebt:
https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Dr_Frickin_Evil
Dus even concreet.
Stel ik neem een omvormer van 12kW en ik overdimensioneer het totale paneelvermogen met 20% (volgens mij geen gek percentage). Dan kom ik op 14.4kW piekvermogen wat ik nu op 1 groep van 3x16A kan ondersteunen. Das grofweg 0.85 (MWh/kW) (typisch getal)x 14.4kW = 12.2 MWh.

Makes sense?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:22
D_Jeff schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:40:
Met zulke hoeveelheden PV kan het eventueel ook nog een optie zijn om naar een "thuisaccu" te kijken, die dan als buffer zit
juist niet.
Met zulke hoeveelheden blaas je een accu, afhankelijk van de grootte in een tijd van een kwartier tot max een uurtje vol.

• ybos
Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:20:
Dus even concreet.
Stel ik neem een omvormer van 12kW en ik overdimensioneer het totale paneelvermogen met 20% (volgens mij geen gek percentage). Dan kom ik op 14.4kW piekvermogen wat ik nu op 1 groep van 3x16A kan ondersteunen. Das grofweg 0.85 (MWh/kW) (typisch getal)x 14.4kW = 12.2 MWh.

Makes sense?
Ik zou sowieso gaan voor 2 omvormers. Eentje stuk, heb je altijd nog de helft van je vermogen dat door blijft werken en hoef je niet hals over kop wat anders te kopen.
Wel beetje afhankelijk van de prijs natuurlijk.

Hou ook partijen als zonnepanelen tweedehands eens in de gaten.
Daar heb ik laatst 2 panelen van 240WP + omvormer van 6kW (nieuw!) voor 1850 gekocht. nog voor 800 euro montagemateriaal en zelf gelegd.
Als jij 2 van die setjes koopt, en desnoods laat leggen door een handige klusser, is de terugverdientijd ongeveer de helft van nieuw kopen.

• D_Jeff
@ybos heb je een naam waar je die deal gescoord heb?

• Dr_Frickin_Evil
ybos schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Ik zou sowieso gaan voor 2 omvormers. Eentje stuk, heb je altijd nog de helft van je vermogen dat door blijft werken en hoef je niet hals over kop wat anders te kopen.
Wel beetje afhankelijk van de prijs natuurlijk.

Hou ook partijen als zonnepanelen tweedehands eens in de gaten.
Daar heb ik laatst 2 panelen van 240WP + omvormer van 6kW (nieuw!) voor 1850 gekocht. nog voor 800 euro montagemateriaal en zelf gelegd.
Als jij 2 van die setjes koopt, en desnoods laat leggen door een handige klusser, is de terugverdientijd ongeveer de helft van nieuw kopen.
Ik zal het toch bij 1 omvormer houden. Mocht die falen dan is die toch ook zo vervangen? Ik heb nu een dedicated kabel naar de stal, met twee omvormers moet ik een groepenkast gaan maken of een tweede kabel trekken.

Wel interessant die tweedehands panelen. Ik zal het even in de gaten houden.
Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:20:
Dus even concreet.

Makes sense?
Iemand nog een mening hierover?

[ Voor 19% gewijzigd door Dr_Frickin_Evil op 03-05-2022 20:11 ]

• ybos
D_Jeff schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:50:
@ybos heb je een naam waar je die deal gescoord heb?
zonnepanelentweedehands.nl
Pagina: 1