Hoogwaardige platte Cat5e/Cat6 UTP kabels met dikke aders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-07 00:59
Hi,

tl;dr Heeft iemand ervaring met goede platte CAT5e/CAT6 kabels?

Ik ben al een paar uur aan het zoek naar een geschikte UTP kabel (ca. 15m) die plat is. Met geschikt bedoel ik minimaal een Cat 5e specificatie en niet superdunne draadjes. De kabel komt namelijk voor een klein stukje onder een vloer te liggen. Het probleem is echter dat ik niet een juiste tegenkom, maar vooral een van de volgende twee type kabels tegenkom:

A. Een platte CAT6 kabel met een draad dikte van maar 32 AWG - niet goed genoeg
B. Een superfancy platte CAT7 of CAT8 kabel met honderd isolatie lagen die wél een prima dikte heeft van bijv. 26 AWG

Toen kwam ik er echter achter dat veel van de type B. kabels bijv. S/FTP kabels zijn. Met dat soort isolatie dien je weer rekening te houden met aarding, waar ik niet op zit te wachten. Iedereen raadt ook aan "neem gewoon U/UTP en je zit goed", maar qua platte vind ik er dus geen goede.

Heeft iemand ervaring met goede platte CAT5e/CAT6 kabels? Of kan iemand bij uitleggen of bijv. een U/FTP kabel wel bruikbaar is zonder te hoeven na te denken over aarding? Eén die ik tegenkwam was bijv. https://www.amazon.nl/-/e...9?crid=2WS5RFDW6628B&th=1. Na alle topics omtrent S/FTP, STP, etc te hebben doorgespit kom ik nog niet een eenduidig antwoord tegen welke versie van patch kabels "zonder nadenken" te gebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CAT-kabels zijn niet voor zomaar rond gemaakt, daar zit een hele wetenschap achter. Zo hebben het aantal twisten per aderpaar en de afscheiding per kwadrant al de nodige invloed om interferentie te verminderen. Dat ga je bij platte kabel natuurlijk niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De kabel die je linkt heeft (volgens die pagina) een aderdikte van 0.48mm2 wat zou neerkomen op AWG 20. Dat is iets te dik om fijn in een normale connector te knijpen.Daarvoor is AWG 22-24 fijner. Ik ken de situatie niet, maar kan je er niet gewoon een RJ45 koppelblokje op aansluiten en dan weer door met normale kabel? Of een LSA-koppelblokje zoals https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0759VD9FY/ ?

Rekening houden met aarding hoeft alleen als je de 'folie' ook aansluit op iets geaards. Als je er gewoon een standaard plastic connector/keystone aan knijpt lijkt me dat een non-issue.

[ Voor 20% gewijzigd door spone op 01-05-2022 21:37 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priy
De performance of maximale snelheid behalen is niet heel erg belangrijk. Wat ik vooral zoek is eentje die niet binnen de kortste keren fysiek versleten is.

Verder ben ik niet per se van plan om er zelf stekkers op te knijpen, dus een niet-reguliere dikte is niet heel erg (mits er al RJ45 stekkers opzitten)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Wat ik bij mij heb gedaan (toen ik toch het laminaat aan het leggen was) is een normale ronde kabel gebruikt om de oversteek in een kamer te maken. Uitsparing voor het traject in de ondervloer gemaakt, kabel erin, en vloer erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priy
Een uitsparing maken kan helaas niet, de ondervloer (of in ieder geval het gedeelte waarin een uitsparing kan worden gemaakt) is van de verhuurder en mag niet worden aangepast. Dit was anders een goed idee geweest inderdaad!

[ Voor 88% gewijzigd door Priy op 01-05-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Dan zou ik zeggen ga voor die platte kabel die je al gevonden hebt (voor de minimale lengte die je nodig hebt om de oversteek te maken) en zet er een koppelblokje aan voor de rest van het traject.

[ Voor 20% gewijzigd door spone op 01-05-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priy
Rekening houden met aarding hoeft alleen als je de 'folie' ook aansluit op iets geaards. Als je er gewoon een standaard plastic connector/keystone aan knijpt lijkt me dat een non-issue.
Is dit dus geen probleem? Want er zit wel een shielded/metalen stekkertje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
In de praktijk zal het wel los lopen. Als je echt helemaal zeker wil zijn kan je een plastic koppelstukje gebruiken, dan weet je 100% zeker dat alleen de 8 aders doorverbonden worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:38
spone schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:35:
De kabel die je linkt heeft (volgens die pagina) een aderdikte van 0.48mm2 wat zou neerkomen op AWG 20. Dat is iets te dik om fijn in een normale connector te knijpen.Daarvoor is AWG 22-24 fijner. Ik ken de situatie niet, maar kan je er niet gewoon een RJ45 koppelblokje op aansluiten en dan weer door met normale kabel? Of een LSA-koppelblokje zoals https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0759VD9FY/ ?

Denk dat je de link beter had moeten kijken dit is al een kabel met connectoren op en een dikte van 26AWG dit staat bijna helemaal beneden op de pagina.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Dyckie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Denk dat je de link beter had moeten kijken dit is al een kabel met connectoren op en een dikte van 26AWG dit staat bijna helemaal beneden op de pagina.
Je hebt helemaal gelijk. Ik was uitgegaan van de indicatie op het 5e productplaatje maar dat lijkt dus niet te kloppen en het is idd 26 AWG. Ik deed de aanname dat ze de oppervlakte aangaven maar die 0.48mm is blijkbaar de doorsnede. En dat is dan dus 7x AWG 34 stranded.

[/nerdmodus off]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat voor ondervloer ligt er? En wat voor vloer komt erop? Zo’n ugreen kabel ga je op standaard ondervloer met laminaat niet ertussen kunnen leggen zonder dat te merken. Lijkt me dan beter om gewoon ronde kabel te pakken en die langs de muur onder de plint te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Wat Sethro zegt, of anders een geul slijpen in het beton. PVC pijp er in. Cement er op. Geen verhuurder die het meer ziet...

[ Voor 37% gewijzigd door DJMaze op 02-05-2022 23:55 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1