AirTags koppelen aan kattenluikje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-03 16:56
Hi!

Wij gaan binnnenkort verhuizen en onze twee katten hebben geluk, ze mogen mee! Op dit moment wonen we in het bovenste appartement van het complex. De katten komen hierdoor nooit buiten....
De nieuwe woning heeft een voor- en achtertuin waar de katten lekker kunnen rondhangen. Aangezien de katten een aantal jaar binnen hebben geleefd, wil ik ze in ieder geval een AirTag om doen. Dan kunnen we ze altijd terugvinden.
Nu vroeg ik me af of je een AirTag ook zou kunnen koppelen met een kattenluikje. Iemand een idee? Het lijkt me dat de Tags een uniek nummer hebben, hetgeen nodig is voor een luikje met chipfunctie.

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
Serienummer van de AirTags bestaan uit cijfers en letters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtDvR_9RK-IvH00uVR4WUSrAJ1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qi2VuxuRtqcWs4g3eKMj3FCi.png?f=fotoalbum_large

De AirTag in zo'n houdertje om de halsband:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oslJ0ZUw5S3NyIyhQ4Lwmp766k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RkYqN5miSLFPco11kBhLgLrl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:40
Ik begrijp het kattenluikje verhaal niet helemaal. Een AirTag is toch bedoeld om iets te localiseren? Het kattenluikje hang altijd op dezelfde plek, dus ik begrijp niet wat je wilt bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
upje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:19:
Ik begrijp het kattenluikje verhaal niet helemaal. Een AirTag is toch bedoeld om iets te localiseren? Het kattenluikje hang altijd op dezelfde plek, dus ik begrijp niet wat je wilt bereiken...
Mijn katten hebben geen chip. De vraag is eigenlijk of een AirTag (aan het halsbandje) ook gebruikt kan worden als "chip" voor een dergelijk kattenluikje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 19:38

Kek

3flix

korte antwoord; Nee dat kan niet.

maar er zijn wel andere producten die dit wel ondersteunen voor katten. (om maar wat te noemen)

[ Voor 47% gewijzigd door Kek op 01-05-2022 19:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
GluXz schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:30:
[...]

Mijn katten hebben geen chip. De vraag is eigenlijk of een AirTag (aan het halsbandje) ook gebruikt kan worden als "chip" voor een dergelijk kattenluikje.
Dan heb je GPS halsbandjes die eigenlijk allemaal groot en log zijn. Maar waarom niet gewoon de katten chippen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10
GluXz schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:12:
Dan kunnen we ze altijd terugvinden.
Alleen als ze in de buurt van andere Apple apparaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:05
Onze kat heeft het eerste jaar in de tuin met een tuigje aan een grondanker gezeten. Dus alleen als wij er ook waren. Veel gedoe met continu uit de knoop halen, maar resultaat is wel dat ze nooit, maar dan ook echt nooit, een poging doet om op/over de schutting te springen. Zelfs niet als wij d’r uren alleen laten

De eerste paar keer dat ze wél op de schutting wilde komen met tuigje aan waren overigens stiekem best hilarisch :9

[ Voor 15% gewijzigd door lolgast op 01-05-2022 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-06 20:17
lolgast schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:14:

De eerste paar keer dat ze wél op de schutting wilde komen met tuigje aan waren overigens stiekem best hilarisch :9
Ik vind die tuigjes altijd eng. Een kat van ons heeft zichzelf, op een groot terras van mijn appartement, wel eens bijna gewurgd met zo'n tuigje. Hij kon overduidelijk niet bij de stenen schutting maar stond toch op 't punt een poging te wagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 07:46
Chip je katten. Halsbandjes raken ze om de haverklap kwijt. En neem halsbandjes met losbreekfunctie!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
Chippen is sowieso handig voor wanneer ze weglopen, gewond zijn, of dood gevonden worden.
De dierenambulance of asiel weet dan waar ze thuishoren.

Maar persoonlijk zou ik ze binnen houden.
Ze zijn dat al gewend.
En verder de standaard redenen voor de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-06 20:17
Is er geen mogelijkheid om de tuin zodanig af te bakenen dat ze er niet uit kunnen? Let sowieso op dat je ze na de verhuizing een x aantal weken of zelfs maanden binnen houdt. Anders gaan ze buiten hun oude huis zoeken en raken ze verdwaald. Er gaat echt een hele lange tijd overheen voordat katten hun nieuwe huis als hun huis gaan beschouwen. Dat jij er ook zit boeit ze namelijk niet ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 21:34
Span een net over je schutting heen, dan kunnen ze wel in de tuin vrij rondlopen, maar er niet uit.
Hebben je buren ook geen last van jou beesten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 18:54
Zoals er al in een paar andere reacties staat, zet de achtertuin af zodat katten er niet in of uit kunnen. Zo zitten jouw katten altijd veilig en kunnen ze lekker naar buiten wanneer ze willen.
Mijn dakterras is afgezet zodat mijn kat niet over de schutting heen kan, beestje kan nu op eigen initiatief naar buiten door het luikje.

Laat je katten chippen, voor het je weet rennen ze door de voordeur de staat op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:21
Als je in de achtertuin schuttingen hebt staan kun je dit misschien overwegen.
YouTube: Cat Proof Fence

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:57
Onze katten zijn jaren binnenkatten geweest en op een gegeven moment waren we er een beetje klaar mee om altijd maar weer de deuren naar de tuin dicht en/of in de gaten te houden dus besloten dat ze ook naar buiten mogen.
Kattenluik in een deur en dat begrepen ze heel snel. Weet niet of het komt omdat ze gewend zijn om binnen te zitten maar ze zitten voornamelijk in de eigen tuin en gaan eigenlijk niet verder dan 1 a 2 buren links en rechts. Tevens komen ze thuis voor de kattenbak om daarna weer naar buiten te gaan maar zekerheid dat ze buiten niks doen heb ik uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:27
[...]

kan je beter de katten ook laten chippen en een kattenluik met chip lezer nemen.
mocht er een kat verdwalen kan een dierenarts /dierenambulance jullie altijd bereiken aan de hand van de chip registratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 10:05
Ik gebruik de Sureflap connect. Is niet de oplossing voor katten die weglopen maar wel een heel handig luik. Je kunt tijden programmeren dat ze er niet in of juist niet uit kunnen. Met de hub kun je alles ook vanuit een app programmeren en bedienen incl meldingen als een kat naar buiten of naar binnen gaat. Het luik werkt met chips of losse RFID. Maar ik raad je absoluut aan om de katten gewoon te chippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 16:25
[...]

Eerste dus wat je moet gaan doen, chippen van je katten.
Zeker als ze buiten komen heel handig.

Want waarom zou je dat niet willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Roos79 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:08:
[...]

Eerste dus wat je moet gaan doen, chippen van je katten.
Zeker als ze buiten komen heel handig.

Want waarom zou je dat niet willen?
Ik heb wel een antwoord: Omdat die chips niet altijd werken, eigen ervaring met verdwaalde kat. Dus laten we dat even liggen voor wat het is nu? Het is ook geen oplossing voor de vraag van TS.

Onze situatie: Onze katten lopen al jaren buiten, er komen ineens nieuwe buren en die graven een enorme vijver voor koi-karpers. Volgens de buurman zijn zijn vissen 10.000 euro per stuk en hij wil onze katten niet meer in de buurt van zijn tuin zien, anders (quote:) "..kan je ze komen ophalen van de bodem van mijn vijver." (eind quote).

Dus wij willen ook wel aan de slag met AirTag en een kattenluik dat daarop reageert. Waarom? Omdat we al een keer een van onze katten een week kwijt zijn geweest en mijn buurman daarop hintte. "Moet je niet zo zielige oproep doen op FB als je je kat kwijt bent, misschien heeft -ie wel bij mijn opgesloten gezeten." Echt gezellige buren hebben wij, dat merk je. Dus ik wil wel weten waar mijn katten uithangen nu.

Bonus zou dan zijn dat het kattenluik reageert op de AirTag. Nu hebben we een luikje dat reageert op een magneetje in de halsband, maar daar nog een AirTag bij hangen wordt een beetje teveel.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorii op 03-05-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 16:25
Hier dus wel katten met een chip en een sureflap katten Luik en dat werkt echt super.

@Jorii Wel de katten goed aangemeld bij de juiste instantie van de chip?
En als je verhuisd de kat ook mee verhuisd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Roos79 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:50:
Hier dus wel katten met een chip en een sureflap katten Luik en dat werkt echt super.

@Jorii Wel de katten goed aangemeld bij de juiste instantie van de chip?
En als je verhuisd de kat ook mee verhuisd?
Ja katten aangemeld en nee, niet verhuisd. De chip was gewoon niet detecteerbaar door de dierenambulance (kat was aangereden). Maar dit topic gaat over de mogelijkheid een kattenluik te laten openen met een AirTag, toch? Kunnen we dat chippen even parkeren dan?

AirTag werkt met gewone NFC, dus daar moet toch iets mee te doen zijn? Zijn er kattenluiken die op NFC werken? Dan zijn die misschien "in te leren" op de AirTag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-06 13:24

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Wat late reactie. Er zijn ook losse chips te krijgen die aan een halsband of iets dergelijks kunnen worden aangebracht. ;-)
Pagina: 1