Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 15:07
Heb een upgrade gedaan van:

Ryzen 7 3700x, 32Gb Corsair Venegance LPX 3200C18

naar:

Ryzen 7 5800x3D, 64Gb Corsair RGB RT 3600C16.

Gehuisvest op een Gigabyte Aeorus Elite X570 (F37a) i.c.m. een Inno3D RTX3080 iChill x4.

Ik speel games zoals:
- DCS World (icm Reverb G2/Quest 2)
- RaceRoom (icm Reverb G2/Quest 2)
- MSFS (icm Reverb G2)
- Forza Horizon 5
- F1 2021
- GTA V met Natural Vision Evolved e.d.

En...teleurgesteld. Waarom:

DAT DING WORDT HEET. HEEL HEET.

Heb een Corsair AIO H150i Triple fan, maar bij 100% load wordt de CPU 90 graden+ (90.4 in Cinebench R23). Heb de koeler al opnieuw geplaatst, dacht teveel pasta misschien, maar geen verschil en lees online dat het normaal is voor deze dingen (toch!?)

Qua performance:

- DCS World - slechtere performance dan de 3700. MIsschien ergens een configuratiefout, maar nog nergens kunnen vinden.
- RaceRoom +10% performance
- MSFS (icm Reverb G2) +25% performance (daadwerkelijk hele verbetering, maar dat is het enige voordeel)

Dus, 860 euro verder, maar gevoel dat ik er op heb ingeleverd. Kom je van een Ryzen 3xxx serie? Lekker laten liggen die hap.

Modbreak:Dit heeft natuurlijk niks met nieuws te maken. Afgesplitst naar een los topic.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 01-05-2022 15:51 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

MacDokie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:12:

naar:

Gehuisvest op een Gigabyte Aeorus Elite X570 (F37a) i.c.m. een Inno3D RTX3080 iChill x4.

Ik speel games zoals:
- MSFS (icm Reverb G2)
- Forza Horizon 5
- F1 2021

Heb een Corsair AIO H150i Triple fan, maar bij 100% load wordt de CPU 90 graden+ (90.4 in Cinebench R23). Heb de koeler al opnieuw geplaatst, dacht teveel pasta misschien, maar geen verschil en lees online dat het normaal is voor deze dingen (toch!?)

Qua performance:

- DCS World - slechtere performance dan de 3700. MIsschien ergens een configuratiefout, maar nog nergens kunnen vinden.
- MSFS (icm Reverb G2) +25% performance (daadwerkelijk hele verbetering, maar dat is het enige voordeel)

Dus, 860 euro verder, maar gevoel dat ik er op heb ingeleverd. Kom je van een Ryzen 3xxx serie? Lekker laten liggen die hap.
Op welke resolutie speel je? Dat maakt redelijk veel uit of je wel of niet winst gaat zien.

Temperatuur van die van jou lijkt erg hoog als ik kijk naar:
https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-5800x3d/21.html

Zelfs een 3950x volledig belast in Prime 95 hou ik onder de 75 graden met een Noctua NH-D15 (zelfs met een kamer temperatuur van 30 graden in de zomer). Ik vermoed dat je koeler niet goed contact maakt. Ga eens uitzoeken of je koeler wel fatsoenlijk warm wordt.

De 3950x zou op papier meer moeten gebruiken dan jouw cpu dus lastiger om te koelen.

Dit is overigens geen troubleshoot topic of voor het plaatsen van ervaringen. Je kan beter even een eigen topic maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MacDokie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:12:

naar:

Ik speel games zoals:
- MSFS (icm Reverb G2)
- Forza Horizon 5
- F1 2021

Qua performance:

Het is jammer dat het voor jou niet goed uitpakt. Op r/hoggit had ik echter een paar posts en commentaren gezien waarin men toch (ballpark) op een 20% voordeel claimt voor DCS. Ook r/arma rapporteert men 20% à 30% voordeel. Gezien je temps denk ik dat je eens moet kijken of je alles wel goed hebt opgebouwd, maar dat is denk ik voer voor een apart topic.
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:29:
[...]

Op welke resolutie speel je? Dat maakt redelijk veel uit of je wel of niet winst gaat zien.
DCS is bijna per definitie CPU limited. Het is een zeer oude engine die weinig threads maakt en tamelijk veel werk verstouwd. Meer dan 60 FPS is zeldzaam, zelfs op de nieuwste CPUs. Ter illustratie: upgrade van Vega 64 naar 6800 XT op een TR 1900X levert een prestatiewinst op van ca 30%, terwijl andere spellen richting de 80% winst laten zien. CPU is echt de beperkende factor.

[ Voor 61% gewijzigd door ocf81 op 01-05-2022 15:44 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:08
Ik zou ook zeker goed kijken of die wel contact maakt met de cpu,de koeler die cpu hoor niet zo warm te worden met cinebench,met prime 95 of y cruncher,dat kan ik me nog indenken.Maar dat zou ik dan nu niet eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
Deze cpu is puur voor gamen bedoeld. Waarom zou je je wat aantrekken van een cinebench temp? Ga gamen en die temp is zo 20 graden lager.
Als een gamer trager is zal er of ergens iets niet goed staan of houd de game meer van mhz als van de cache. Er zijn nog steeds oude games die dat hebben maar dat zal steeds minder worden.
Meten is weten. Dus even benchmarks opzoeken en vergelijken of de prestaties in pijn liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

computerjunky schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:02:
Deze cpu is puur voor gamen bedoeld. Waarom zou je je wat aantrekken van een cinebench temp? Ga gamen en die temp is zo 20 graden lager.
Als een gamer trager is zal er of ergens iets niet goed staan of houd de game meer van mhz als van de cache. Er zijn nog steeds oude games die dat hebben maar dat zal steeds minder worden.
Meten is weten. Dus even benchmarks opzoeken en vergelijken of de prestaties in pijn liggen.
Je gaat mijns inziens iets te kort door de bocht door zo algemeen te stellen dat het spel dan de boosdoener moet zijn. Als anderen een boost rapporteren voor bijvoorbeeld DCS, dan is het wel merkwaardig dat het hier niet zo is. Dat roept toch wel vragen op.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:29:

Temperatuur van die van jou lijkt erg hoog als ik kijk naar:
https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-5800x3d/21.html

Zelfs een 3950x volledig belast in Prime 95 hou ik onder de 75 graden met een Noctua NH-D15 (zelfs met een kamer temperatuur van 30 graden in de zomer). Ik vermoed dat je koeler niet goed contact maakt. Ga eens uitzoeken of je koeler wel fatsoenlijk warm wordt.

De 3950x zou op papier meer moeten gebruiken dan jouw cpu dus lastiger om te koelen.

Dit is overigens geen troubleshoot topic of voor het plaatsen van ervaringen. Je kan beter even een eigen topic maken.
Een 5800X (en ook de 5800X3D) is vaak juist lastiger te koelen, ze hebben immers hetzelfde PPT (142W) en dus op papier ook hetzelfde maximale verbruik als een 3950X, echter bij de 3950X wordt dat verbruik verdeeld over 2 CCD's, terwijl de 5800X / 5800X3D alle warmte concentered zit in 1 CCD, wat hem lastiger te koelen maakt.

Daarom zie je ook vanaf release al verhalen over de 5800X die een 'heethoofd' is, zelfs bij vrij laag verbruik.
Mijn 5800X3D wordt ook vrij warm, al is het niet zo erg als die van TS, maar ik tik ook de 80c aan onder Cinebench R23 met een 420mm aio en als je de review naloopt (maar ook de ervaringen topics op diverse sites of bijv. Reddit) zie je dat heel veel mensen tegen hoge temperaturen aanlopen.

Techspot (Steve van Hardware Unboxed) zit bijv. op 83c met dezelfde koeler als TS, en dat is een 'Air Flow' kast, heeft TS een kast met minder airflow die bijv. meer gericht op stilte (zoals mijn Define R7) en misschien een wat hogere ambient dan de 21c in Steve's temperatuur gecontroleerde ruimte, dan is 90c zeker mogelijk. Zie o.a. https://www.techspot.com/review/2449-amd-ryzen-5800x3D

Maar ook bij Tom's zie je de cpu's een steady state bereiken van 90c tijdens het testen, al testen zij wel met Prime95: https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-7-5800x3d-review

Opmerkelijk is dat bij Tom's de cpu de 90c al aantikt bij een verbruik van 86W
Additionally, the 5800X3D remains at 90C while drawing 86W at its lowest point, but the 5800X drew 110W at its lowest point at the same 90C. This shows that the 5800X3D doesn't dissipate as much thermal load as the 5800X within the same temperature threshold. In other words, if all else were equal, the 5800X3D would run hotter than the 5800X under identical conditions. In fact, even when consuming less power, the 5800X3D is undoubtedly hotter than the 5800X.
Dat door de cache laag op de compute die de temperaturen zouden toenemen was natuurlijk verwacht, maar dit is wel een vrij fors verschil.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 01-05-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
fans op de radiator aangesloten?
pomp op de goede plek op het moederbord aangesloten?

wat is de snelheid van de pomp? staat deze op extreem?
zie je de pomp snelheid in je bios?
wie je de pomp snelheid in iCUE?

[ Voor 19% gewijzigd door jack zomer op 01-05-2022 16:30 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:39
ocf81 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:13:
[...]

Je gaat mijns inziens iets te kort door de bocht door zo algemeen te stellen dat het spel dan de boosdoener moet zijn. Als anderen een boost rapporteren voor bijvoorbeeld DCS, dan is het wel merkwaardig dat het hier niet zo is. Dat roept toch wel vragen op.
Daarom zeg ik ook scores online vergelijken met andere games. Zo weet je of het consistent is of een uitzondering. Is het consistent is er wat met de pc niet juist. Is het een uitzondering is de data online niet betrouwbaar van die source. Mogelijk een oude versie of alleen een cherry picked deel van het spel of iets in die trend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrPompidom
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 07:09
Ik ben kort geleden overgestapt van een 5800X naar een 5900X, met behoud van de Arctic Liquid Freezer 2 280 AIO koeler. Heb ook dezelfde koelpasta gebruikt, en de 5900X blijft inderdaad een graad of 8-10 koeler onder full load. De 5800X is inderdaad een single head CCV, met dus heel veel warmte gecentreerd, vergeleken met de 59xx series, waarbij de warmte verdeeld is over 2 ccv's. Overigens zat ik op maximaal een graad of 83 bij de cinebench test met een 5800x, en 78 bij de 5900x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dennism schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Een 5800X (en ook de 5800X3D) is vaak juist lastiger te koelen, ze hebben immers hetzelfde PPT (142W) en dus op papier ook hetzelfde maximale verbruik als een 3950X, echter bij de 3950X wordt dat verbruik verdeeld over 2 CCD's, terwijl de 5800X / 5800X3D alle warmte concentered zit in 1 CCD, wat hem lastiger te koelen maakt.

Daarom zie je ook vanaf release al verhalen over de 5800X die een 'heethoofd' is, zelfs bij vrij laag verbruik.
Mijn 5800X3D wordt ook vrij warm, al is het niet zo erg als die van TS, maar ik tik ook de 80c aan onder Cinebench R23 met een 420mm aio en als je de review naloopt (maar ook de ervaringen topics op diverse sites of bijv. Reddit) zie je dat heel veel mensen tegen hoge temperaturen aanlopen.

Techspot (Steve van Hardware Unboxed) zit bijv. op 83c met dezelfde koeler als TS, en dat is een 'Air Flow' kast, heeft TS een kast met minder airflow die bijv. meer gericht op stilte (zoals mijn Define R7) en misschien een wat hogere ambient dan de 21c in Steve's temperatuur gecontroleerde ruimte, dan is 90c zeker mogelijk. Zie o.a. https://www.techspot.com/review/2449-amd-ryzen-5800x3D

Maar ook bij Tom's zie je de cpu's een steady state bereiken van 90c tijdens het testen, al testen zij wel met Prime95: https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-7-5800x3d-review

Opmerkelijk is dat bij Tom's de cpu de 90c al aantikt bij een verbruik van 86W

[...]

Dat door de cache laag op de compute die de temperaturen zouden toenemen was natuurlijk verwacht, maar dit is wel een vrij fors verschil.
Dat is inderdaad wel een verschil met de 3950x. Ik heb overigens een Define R5, niet de meest goede kast voor airflow en dat gecombineerd met een 6900 XT. Alleen heb ik in tegenstelling geen AIO en "maar" een luchtkoeler.
Ik dacht dat juist de 5800X onzuiniger was, vandaar dat ik dacht dat de 5800X 3D makkelijker zou zijn. Dit is was waarschijnlijk een foute aanname en ik moet de reviews weer gaan lezen :P.
De reviews van Tom hecht ik niet zoveel waarde meer aan (10 jaar geleden wel), de andere twee laten een duidelijk beeld zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:48
Een 5800X3D thread op een ander forum https://www.overclock.net/threads/5800x3d-owners.1798046/

In die thread is er een programma geplaatst waarmee je na het booten van Windows de spanningscurve kan aanpassen https://drive.google.com/...R5H_vqYt_izJHVa6zb36/view

Voor mijn 5800X3D kan ik van ~1,25V onder load naar 1,15V gaan met daarbij lagere temps en hogere boostclock(draai tevens 101,83MHz bclk).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 13:09

jbbrans

Je koeler kan volgens mij de watertemperatuur weergegeven, zie je die ook goed oplopen?
Zie je in monitoringsoftware (hwinfo64 bijvoorbeeld) dat de cpu gaat throttlen?

Ik ben net overgestapt van een 5800x naar de 5800x3d en zie daar wel een grote verbetering. Pas 1 game getest helaas, bij assetto corsa competizione was ik single player erg cpu gebonden op spa met 49ai, nu niet meer.
Mijn temperatuur daarbij werd ~66C, met een kraken x62.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
jbbrans schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:52:
Je koeler kan volgens mij de watertemperatuur weergegeven, zie je die ook goed oplopen?
Zie je in monitoringsoftware (hwinfo64 bijvoorbeeld) dat de cpu gaat throttlen?

Ik ben net overgestapt van een 5800x naar de 5800x3d en zie daar wel een grote verbetering. Pas 1 game getest helaas, bij assetto corsa competizione was ik single player erg cpu gebonden op spa met 49ai, nu niet meer.
Mijn temperatuur daarbij werd ~66C, met een kraken x62.
Bij mij zie je die inderdaad oplopen maar niet enorm hoog, 33,6c nu bijv. tijdens het gamen, TS zou inderdaad ook Throttling moeten zien bij 90c, al is dat mogelijk minimaal, maar 90c is het moment dat ze beginnen te throttlen om de temp niet verder te laten oplopen.

Assetto Corsa is dan ook wel zo'n beetje best case voor de 5800X3D, daar zie je inderdaad echt enorme winsten. 66c is trouwens afhankelijk van de kast e.d. ook wel hoog voor gaming, zoals hierboven aangegeven tikt de mijne ook 80c aan in Cinebench R23, maar nu terwijl ik aan het gamen ben (WoW, ook een cpu limited game, kom ik niet hoger dan +-55c pieken.

Wat voor temps haal jij in Cinebench R23 Multithread over meerdere runs (mocht je dit getest hebben?).

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 01-05-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 13:09

jbbrans

Dennism schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:59:
[...]

Bij mij zie je die inderdaad oplopen maar niet enorm hoog, 33,6c nu bijv. tijdens het gamen, TS zou inderdaad ook Throttling moeten zien bij 90c, al is dat mogelijk minimaal, maar 90c is het moment dat ze beginnen te throttlen om de temp niet verder te laten oplopen.

Assetto Corsa is dan ook wel zo'n beetje best case voor de 5800X3D, daar zie je inderdaad echt enorme winsten. 66c is trouwens afhankelijk van de kast e.d. ook wel hoog voor gaming, zoals hierboven aangegeven tikt de mijne ook 80c aan in Cinebench R23, maar nu terwijl ik aan het gamen ben (WoW, ook een cpu limited game, kom ik niet hoger dan +-55c pieken.

Wat voor temps haal jij in Cinebench R23 Multithread over meerdere runs (mocht je dit getest hebben?).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6xuA-q6uNiChqCHUaGxG9hs76g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WDI1SFUhg65i3F9cBIgTD8U5.jpg?f=user_large
Hier een scherm afdruk na een 10 minuten run cinebench r23. ps. cinebench score was 14650 met hwinfo op de voorgrond draaiend.
Geen throttling maar wel een Die temp. van 89-91C.

Watertemperatuur werd 32C (maar dit was vlak na opstarten pc en alleen cinebench draaien), tijdens gamen kan deze oplopen naar 36C bij 21C kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 19:01
In het kader van meer N is meer beter, zie hieronder mijn test. Vanmiddag de 5800X3D ingebouwd, verder helemaal standaard. Geen tweaks of andere setting veranderingen.

Score bij de tweede run was 14705 met HWinfo op de voorgrond.

MSI X570 Tomahawk Wifi
2* G.Skil F4-3600C16-16GVKC
Arctic Liquid Freezer II 240 - AIO
Windows 11 Home

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6t3Y9w_3BYDGqlAkWHOduHNBDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYzNzTTfj3uJbhJsCXjGtzDH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Bedankt voor het delen van data mensen.

Na het lezen toch voor de zekerheid de koeler losgehaald, en nog iets minder pasta ertussen (ongeveer rijstkorrel) en ik moet zeggen dat de performance qua temps wat beter was. Met cinebench was de temp nu nog steeds wel max 90, maar wel gemiddeld lager dan 89. Idle heb ik ook veel minder spikes in temperatuur en is de gemiddelde temp lager, dus er zat wel degelijk teveel pasta tussen.

Watertemperatuur loopt op tot 31-32 graden idd, idle 26-27 graden. Dus dat lijkt dan allemaal normaal toch?

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oudje67
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-05-2022

oudje67

Somewhere I'm better than you!

Staat je base voltage niet te hoog? Heb zelf een 5950X met een aantal cores op 5,125 GHz en kom bij full load niet boven de 85 graden met een H150i cappalex.

Het kan ook zijn dat je pomp niet aan staat of te lage toeren heeft. Even kijken of je wat met voltages kan tunen want ik haal deze temp ook nog met fans op 40%.

Overigens had ik zelf issues in mijn oude kast waarbij de GPU heel veel warmte genereerde.

Human invented Computer, so if you can't fix your computer issue, you are a Loser with a capital L. Because your not a Human after all.

• MacDokie
Okee, ik geef deze even een schop, want ik heb de temperatuur aanzienlijk omlaag gekregen met PBO2 tuner. Mocht je ook een 5800X3D hebben: DOE DIT 8)7

Betere performance, lagere temps (echt -15%)

Zie voor instructie:

https://github.com/PrimeO...Tuner/blob/main/README.md

• Dennism
MacDokie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:55:
Okee, ik geef deze even een schop, want ik heb de temperatuur aanzienlijk omlaag gekregen met PBO2 tuner. Mocht je ook een 5800X3D hebben: DOE DIT 8)7

Betere performance, lagere temps (echt -15%)

Zie voor instructie:

https://github.com/PrimeO...Tuner/blob/main/README.md
Klopt, mijne loopt ook flink koeler met 8x -30 Curve optimizer via PBOtuner.
Pagina: 1