Verzakte tegels achterom wie verantwoordelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:17
Goedemiddag beste tweakers,

Een vraagje ik heb achter mijn woning (rijtjeshuis) een achterom lopen deze is vrij toegankelijk voor iedereen en valt volgens het kadaster 50/50 met mijn achterburen (en uiteraard de rest van het blok)
In mijn koopcontract is er een recht van overpad afgesloten.

Nu is het zo dat bij een groot deel van het pad de tegels flink aan het verzakken zijn (mogelijk door mollen /woelratten) ( voornamelijk bij andere buren verderop)

Een deel zijn koopwoningen een groot deel is sociale huur

Nu is mijn vraag wie is er verantwoordelijk:
1. De koper / huurder
2. Kopers / verhuurders
3. Verhuurder
4. Gemeente

[ Voor 9% gewijzigd door theorganiser op 01-05-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:31
Als het volgens het kadaster van jou en je achterbuur is, hebben de andere buren waarschijnlijk recht van overpad. Als dat zo is, zou het redelijk zijn gezamenlijk een potje te maken en het aan te pakken.
Als de rest van de buren niet willen bijdragen en voet bij stuk houden, zijn de kosten voor jou en je achterbuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
theorganiser schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:26:
Goedemiddag beste tweakers,

Een vraagje ik heb achter mijn woning (rijtjeshuis) een achterom lopen deze is vrij toegankelijk voor iedereen en valt volgens het kadaster 50/50 met mij achterburen ( en uiteraard de rest van het blok)

Nu is het zo dat bij een groot deel van het pad de tegels flink aan het verzakken zijn (mogelijk door mollen /woelratten)
Een deel zijn koopwoningen een groot deel is sociale huur

Nu is mijn vraag wie is er verantwoordelijk:
1. De koper / huurder
2. Kopers / verhuurders
3. Verhuurder
4. Gemeente
Als een groot deel sociale huur is en deze huurders ook (deels) gebruik maken van het gemeenschappelijke pad dan is in de regel de verhuurder verantwoordelijk voor het herstellen of ophogen van deze paden. Dus voordat je zelf van alles gaat invullen zou ik eerst de verhuurder een mailtje sturen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
In de basis is de eigenaar verantwoordelijk voor de toestand van zijn deel van een dergelijk pad. Maar aangezien andere mensen het recht van overpad hebben zit daar in de regel ook een verplichting bij over het bijdragen in de kosten.

Je kan natuurlijk zeggen je mag over het pad lopen op eigen verantwoording, maar als iemand struikelt over een tegel die 7 mm of meer uitsteekt ten opzichte van een van de aanliggende tegels ben je wel aansprakelijk.

Je kan ook de tegels eruit halen er grind neerleggen: een pad bestaat niet per definitie uit tegels of stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-06 16:55
als deze tegels op jouw grond zijn, ben jij verantwoordelijk. sterker, dat recht van overpad moet jij gangbaar en toegankelijk houden, op jouw deel (direct wat jij gebruikt om op je hoofd-erf te komen).

dingen als redelijkheid, en bijdragen in de kosten kan je vragen, niet afdwingen. ieder moet zijn eigen stuk onderhouden, dus organiseren van gezamenlijk onderhouden loont wel.

https://www.mijntipsenadv...het-pad-NLTAVGAR_EU030805

[ Voor 59% gewijzigd door pennywiser op 01-05-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:17
Het gaat dus voornamelijk om tegels van buren en wil graag weten wie ik kan aanspreken hierop, ook om de buur relatie leuk te houden richt ik me liever rechtstreeks op de verhuurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 09:13
Dan zou ik kijken of er een vereniging van eigenaren is waar de sociale huur onder valt of een woningcorporatie
In het meerjarenonderhoudsplan zou evt onderhoud aan het achterpad terug moeten komen.

[ Voor 6% gewijzigd door D-dark op 01-05-2022 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je moet zijn bij de eigenaar of eigenaren van dat specifieke stuk grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

Croga

The Unreasonable Man

Als er in het kadaster geen onderhoudsplicht opgenomen is dan val je terug op de standaard wettelijke bepaling die stelt dat de gebruiker onderhoud mag plegen en dat de eigenaar het niet verplicht is.

Ik zou dus eerst eens kijken wat er eigenlijk bij het kadaster vast gelegd is over dit recht.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13
Er is ook een aflevering van de rijdende rechter over zo'n casus, ook met sociale verhuurder.

Wellicht dat je met een paar buren de tegels ook zelf recht kunt leggen. Ik heb zelf de paar tegels waar mijn gezin het meest last van had recht(er) gelegd.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 01-05-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:56
Tenzij anders vastgelegd is de eigenaar van de grond verantwoordelijk voor het in stand houden van het "overpad" wat op zijn erf is gevestigd. Er is dus geen plicht voor de rechthebbende van het pad om bij te dragen in de kosten.

Wel is het zo dat wanneer de eigenaar zijn onderhoudsplicht verzuimd, de rechthebbende het onderhoud van het pad zelf mag uitvoeren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1