Dream machine verbindingen kwijt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:53
Ik heb een vaag probleem en zit momenteel in Italië dat helpt ook niet echt.

Vanaf donderdag registreert mijn omvormer (solaredge) geen data meer. Ik kon via mijn slimme meter zien dat er wel teruglevering was. In eerste instantie niets aan de hand. Als ik remote verbinding maak kon ik alle apparaten (bedraad en wireless) gewoon zien. Ook kon ik bijvoorbeeld de nest hello en rookmelders gewoon via de app benaderen.

Ik heb gisteren remote een update gedaan van de dream machine in de hoop daar ook meteen een reboot mee te initiëren. Sindsdien staan mijn Nest devices en bekabelde omvormer offline. Ik zie ze wel verbonden maar ze lijken geen internet te hebben.

Ik kan een aantal apparaten dus wel gewoon benaderen en een aantal apparaten zijn verdwenen.

Iemand een idee wat dit veroorzaakt en hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 6% gewijzigd door Borne op 01-05-2022 11:59 ]

Beste antwoord (via rens-br op 17-05-2022 10:39)

• Borne
Oke ik heb het gevonden dus misschien dat iemand zijn/haar voordeel er ooit nog mee kan doen.

Ik draai een Pi-Hole op mijn Synology. In de DHCP server kregen de devices automatisch dit DNS adres mee.

Om de één of andere reden werd mijn Synology onbereikbaar en daardoor dus ook alles wat dit IP adres als DNS server mee kreeg. Na een Reboot van de Synology is alles weer normaal. Dit verklaarde ook het aanpassen van de DNS op afstand en een reconnect waarbij een aantal devices weer terug online kwam.

Het lastige was dat mijn OPENVPN server ook op de Synology draait. Nu net dit apparaat onbereikbaar was geworden resulteerde in dat bijna alles onbereikbaar werd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kijk eens naar de ip range.

mijn dream problemen waren allemaal dat apparatuur in de verkeerde range wou spelen tenopzichte van mijn wens. heb nu een hoop een vast ip gegeven en wanneer ik terug in nederland ben pas ik de range aan.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:19

lier

MikroTik nerd

jack zomer schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:07:
mijn dream problemen waren allemaal dat apparatuur in de verkeerde range wou spelen tenopzichte van mijn wens.
Kan je uitleggen wat je bedoelt? Een device kan óf zelf een vast IP adres hanteren óf er een aan de DHCP vragen. Welk van de twee is het "spelen"?

@BorneZure les...kan je iemand de dreammachine voor je (laten) rebooten? Misschien een hint in de changelog?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Het vage is een beetje dat ik wel bijvoorbeeld de roomba kan benaderen, ik zie de hubs en mini's ook online. Sommige bekabelde en wlan devices zijn in de dream machine te zien maar doen 0kb/s aan data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
bv, ik heb de dm ingesteld op 192.168.2.1
maar soms hadden apparaten hun eigen wil en proberen een 192.168.0.xxx ip adres te krijgen. (einde voorbeeld)

daar kwamen ze dan niet uit, aka ze kregen die nooit en hadden wel connectie maar geen internet,
mijn tijdelijk oplossing is ze een handmatig ip adres geven, en de volgende keer wanneer ik thuis ben de reeks gegeven ip's aanpassen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Ik begin weer wat online te krijgen. Ik kom in de devices tegen dat hij in plaats van default profile ineens bij alles "Defer to WLAN bandwidth profile" heeft staan terwijl dat profiel niet eens gedefinieerd is.

Ook heb ik de pi-hole even uit de dchp scope gehaald als DNS server.

Na bovenstaande acties heb ik de nest Hello en omvormer in ieder geval weer terug online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Ik snap er eigenlijk helemaal niets meer van. Mijn Synology is compleet onbereikbaar. Hij staat connected maar op de poorten die open staan via DynDNS is hij onbereikbaar van buitenaf maar ook via Quickconnect.

Ik heb de poort op de switch al een keer disabled en weer enabled maar hij blijft onbereikbaarbaar. Hij staat connected op 0KB/s. Er lijkt een blokkade te zijn maar ik kan die zo nergens terug vinden.

Vanuit de Synology krijg ik ook regelmatig:

De verbinding met XXXX.synology.me is verbroken sinds 2022-05-08 15:50:04 +02:00.
De verbinding met XXXX.synology.me is opnieuw opgestart sinds 2022-05-08 15:19:54 +02:00.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7B7frPja22-AdOPg9hNI7K53FY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w7d1ow5syzoU6JcAGJ1bGazi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Borne op 09-05-2022 10:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Borne
Oke ik heb het gevonden dus misschien dat iemand zijn/haar voordeel er ooit nog mee kan doen.

Ik draai een Pi-Hole op mijn Synology. In de DHCP server kregen de devices automatisch dit DNS adres mee.

Om de één of andere reden werd mijn Synology onbereikbaar en daardoor dus ook alles wat dit IP adres als DNS server mee kreeg. Na een Reboot van de Synology is alles weer normaal. Dit verklaarde ook het aanpassen van de DNS op afstand en een reconnect waarbij een aantal devices weer terug online kwam.

Het lastige was dat mijn OPENVPN server ook op de Synology draait. Nu net dit apparaat onbereikbaar was geworden resulteerde in dat bijna alles onbereikbaar werd.
Pagina: 1