Gamen beslaat bijna de helft van stroomkosten van huishouden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:38
In het volkskrant magazine staat elke week een dilemma, waar de hulp wordt gezocht van anderen. Dit weekend betreft het de vraag wat te doen indien bijna de helft van het stroomverbruik veroorzaakt wordt door de zoon met zijn nieuwe computer waarop hij spellen speelt.

Om copyright issues te vermijden hier de link https://www.volkskrant.nl...-de-grafrechten~b4778c19/ Laat je niet op het verkeerde been zetten door de url.

Lees even het bericht achter de link (het dilemma staat bijna helemaal onderaan de pagina).

Ik denk dat er onder tweakers wel personen zijn die hier van dienst kunnen zijn.

Namens de gamer en zijn gezinsleden alvast bedankt
(ik ken ze verder niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 23:49
Oplossing ligt toch enigszins voor de hand. Eenergieverbruik verminderen kan enkel door a) of minder gamen/achter de computer of b) efficiëntere hardware aanschaffen. Aangezien de nieuwe computer de kamer verwarmt zal het wel een flinke PC zijn. :+ De enige besparing die ik me zo kan bedenken is de PC uitzetten wanneer die niet wordt gebruikt, maar neem aan dat dit al gebeurd.

[ Voor 20% gewijzigd door Sovereign op 01-05-2022 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:30
Elke vorm van dagbesteding kost geld.
Waarom dit dan niet?
Als de machine kennelijk zo zwaar is, dat het de helft van het stroomverbruik kost, dan is een paar tientjes per jaar extra stroombijdrage ook mogelijk, toch?
Voor €25 kan je bij €0,60 per kWh ongeveer 40kWh betalen.
Bij een machine die 500W continue verbruikt is dat 80 uur spelen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:12
Aan de ouders de afweging in hoeverre ze de hobby van hun zoon willen bekostigen. Ik ken ook ouders die hun kind laten motorcrossen.

Wil je dat niet als ouders, dan zul je goede afspraken moeten maken: minder gamen en/of een zuinigere pc. En aan die zuinigere pc zou je als ouders aan bij kunnen dragen.

Ik zou mijn zoon mede verantwoordelijk maken.

Edit: hij is 18, dus kostgeld mag dekkend zijn om zijn hobby te betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 01-05-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:09
Zijn de dilemma's altijd zo beknopt? Geen enkel detail aanwezig.

Maar goed, een 24" scherm ipv een 60" tv gebruiken is een idee. Niet op Ultra spelen. Een efficiënte PSU kiezen. Niet overclocken. Geen overkill aan hardware aanschaffen (t.o.v. wat je speelt).

En als die zoon 16 uur per dag speelt kan je zelfs aan achtergrondprocessen denken.

[ Voor 11% gewijzigd door eric.1 op 01-05-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:29

Tazzios

..

De vraag is wat er verder aanstond in huis en of dat representatief was voor het jaar verbruik. Mogelijk stond de inductie en elektrische boiler en TV van de vader zelf niet aan. Maar nuance maakt geen mooie kop

Wat zuiniger maken zou ook wel moeten lukken met wat undervolting, vsync aan/framelimiter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01:22
eric.1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:12:
Er staat boven dat dit het dilemma zal zijn van over 2 weken, dus dan zal het vast een (veel) langer verhaal zijn ;)

Verder:
wat te doen indien bijna de helft van het stroomverbruik veroorzaakt wordt door de zoon met zijn nieuwe computer waarop hij spellen speelt.
Lekker laten spelen. Tenzij het om honderden euro's per maand gaat misschien, maar dat weten we (nog) niet.

Mijn energierekening is meestal zo'n €20 per maand (ik woon alleen, maar heb wel veel computer en/of grote tv aan). Als de helft daarvan aan gamen op zou gaan, zou het €10 kosten. Dat lijkt me niet dramatisch. Zelfs al zou dat 2 of 3 keer zoveel zijn, lijkt me dat nog steeds niks om per se heel boos over te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 01-05-2022 12:19 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:47

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Zelf meer gaan verbruiken is ook een optie, dan daalt in verhouding zijn energievraag.

Wat een maffe vraag om in de krant te zetten.
Laat wat zonnepanelen plaatsen, laat hem meebetalen, accepteer het of schop hem het huis uit. Hij is per slot van rekening 18.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik kan je vertellen dat de verwarming hartje winter nog geen eens aangaat in de kamer van mijn zoon. fucking gekkenhuis dat verbruik.

5500 kwh per jaar eensgezinswoning 1 kind

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 01-05-2022 12:21 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56
Er is geen zinnig antwoord te geven zonder meer details te weten, maar als die game pc bijvoorbeeld 500W of meer verbruikt, geef die jongen een grote TV + PS5, Game pc de deur uit en het probleem is opgelost.

Oh, en betrek het milieu er niet bij als het puur om je centen gaat. Dat hypocriete gedoe.

[ Voor 18% gewijzigd door GioStyle op 01-05-2022 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

GioStyle schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:30:
Er is geen zinnig antwoord te geven zonder meer details te weten, maar als die game pc bijvoorbeeld 500W of meer verbruikt, geef die jongen een grote TV + PS5, Game pc de deur uit en het probleem is opgelost.
nee dat is geen oplossing is pc shit only
Oh, en betrek het milieu er niet bij als het puur om je centen gaat. Dat hypocriete gedoe.
waar heb ik het over milieu? ik heb het over de warmte die geproduceert word

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Hahn schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Er staat boven dat dit het dilemma zal zijn van over 2 weken, dus dan zal het vast een (veel) langer verhaal zijn ;)

...
Toch is dit de informatie waarmee we het moeten doen, en over 2 weken wordt het dillema behandeld in het magazine.

Ik mis ook wel de informatie over stroomverbruik in kWh. Bij mij zou 45% van het totaal 1800 kWh zijn (per jaar). En dat zou wel veel geld kosten. Ik vraag mij af of de gamer niet ook stiekem bitcoins zit te minen (al dan niet bewust) en of gamen in de cloud (google stadia of iets dergelijks een oplossing zou zijn)

Eruit schoppen lijkt mij niet gezond voor de jongen, aangezien hij licht autistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
W1ck1e schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Toch is dit de informatie waarmee we het moeten doen, en over 2 weken wordt het dillema behandeld in het magazine.
Ik gaf enkel antwoord op de vraag "Zijn de dilemma's altijd zo beknopt?", waarop het antwoord 'nee, die zijn niet altijd zo beknopt' is :P

Maar misschien is het een beter idee om dit topic te vervolgen over 2 weken, wanneer meer details beschikbaar zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:14
GarBaGe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:11:
Elke vorm van dagbesteding kost geld.
Waarom dit dan niet?
Als de machine kennelijk zo zwaar is, dat het de helft van het stroomverbruik kost, dan is een paar tientjes per jaar extra stroombijdrage ook mogelijk, toch?
Voor €25 kan je bij €0,60 per kWh ongeveer 40kWh betalen.
Bij een machine die 500W continue verbruikt is dat 80 uur spelen.
Dit inderdaad. Dubbeltjes per uur of een paar euro per dag of tientjes danwel 100 euro ruim gerekend per maand.

Of je dat kan/wil betalen is een tweede, maar de vraag als percentage van de totale elektriciteitsrekening is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Fish schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:37:
[...]

nee dat is geen oplossing is pc shit only

[...]

waar heb ik het over milieu? ik heb het over de warmte die geproduceert word
Wij gunnen hem zijn gametijd (het beperken ervan hebben we opgegeven) maar qua kosten en milieu vinden we het toch niet kloppen. Wat te doen?
Heeft helemaal niets met het milieu te maken, puur met centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat de vraag niet zozeer in de elektra gezocht moet worden, maar in de energie. Stel, dat paar is een gezin met twee dochters, die zoon, en twee ouders. Eén dochter hockeyt, vader doet aan motorcross, etc, etc. Het huis is verder jaren '80 bouw met middelmatige isolatie, 'conventioneel' dubbelglas, en een reguliere gas-gestookte CV ketel met slechts één thermostaat die het hele huis regelt.

De gein is dat het energieverbruik van auto's, motoren, verwarming, en andere zaken, als je het strict in kWh uitdrukt, natuurlijk veel hoger ligt -- zelfs het lezen van een boek (en een boek kost ook energie om te produceren en in de winkel/bol.com doos te leggen) kost energie in de vorm van de verwarming en het licht (wat dan weer wél elektrisch is).

Ik denk dat stap 1 is om hobby verbruik van de PC natuurlijk parallel te leggen aan ander energie verbruik. Elke week naar de hockey met een benzine/diesel auto is, als je uitgaat van 18kWh/100km (maar benzine/diesel dus minder efficiënt dus denk eerder 60kWh), ook een forse energiebron. Tot zover "rechtlullen energieverbruik PC".

En dan nu vanuit een Tweakers concept even advocaat van de duivel spelen... een PC is natuurlijk in elk aspect een COP1 (of lagere...) verwarming. Op een beetje licht en verplaatsing (geluid) na (wat met hedendaagse LED backlights ~95% efficiënt is) is alles wat een PC verbruikt aan elektriciteit warmte. Met goede isolatie an sich redelijk goede verwarming in plaats van gas (wat minder efficiënt is -- puur naar energieverbruik kijkend, gas brand nooit helemaal perfect immers).

Een PC is is echter een gek ding.

Een moderne CPU kan van 2-3Watt idle met gemak naar 90-115W springen (moderne AMD cpu's) of zelfs bijna 300 als je kijkt naar een high-end alder lake CPU zoals een 12900K. GPU's zijn niet veel beter. Dus het ene moment heb je een PC die vrolijk 20-30W idle verbruikt, een paar momenten later zit hij op 100% CPU en GPU en knalt het geheel richting 800W met dan ook nog een monitor die naar de 120W kan gaan: dat is heel erg in de buurt van 1KW aan verwarming.

In dit verhaal weten we echter te weinig om echt te kunnen oordelen. Wat voor PC heeft die jongen? Wat voor tuning/overkloks draaien er (een overklok is een hele slechte investering, de hoeveelheid performance staat niet in verhouding tot de hoeveelheid watt - er is een 'badkuip van efficiëntie' bij moderne chips). En belangrijker: wat zijn zijn limieten? Misschien helpt een undervolt die misschien 5% performance kost hem wel om meer dan 100W te besparen op de CPU. Misschien was een 5800X3D met 150W minder verbruik een minder dan 2% performance verlies tegenover een i9 12900K.

Er valt genoeg met PC's te doen voor de tuning, zeker genoeg om de hobby duurzamer te maken.

Maar elk verhaal heeft meerdere kanten, en puur en enkel alleen om elektra te noemen is een lastig. Er is zoveel meer aan energie (en eigenlijk vindt ik daarom elektrificatie dubbel cool, je ziet je auto, verwarming, en alles wat je doet in één cijfer terug -- en dat kun je zelf ook nog opwekken!).

Ik ben wel benieuwd welke kanten hiervan de Volkskrant gaat belichten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
Hahn schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Ik gaf enkel antwoord op de vraag "Zijn de dilemma's altijd zo beknopt?", waarop het antwoord 'nee, die zijn niet altijd zo beknopt' is :P

Maar misschien is het een beter idee om dit topic te vervolgen over 2 weken, wanneer meer details beschikbaar zijn :+
Over 2 weken komen er niet meer details beschikbaar, en staan de adviezen van de lezers (van het magazine) in de rubriek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:44
Veel te weinig informatie. Wie weet hebben ze gewoon een 800W voeding erin zien steken en denken ze dat de computer dit constant trekt.

En zoals eerder gezegd, de oplossingen zijn oa:
Jongen laten inbrengen in de kosten
Zonnepanelen
Tijdslimiet afspreken om te gamen (hoewel ze in het artikel zeggen dit niet te willen doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
W1ck1e schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Over 2 weken komen er niet meer details beschikbaar, en staan de adviezen van de lezers (van het magazine) in de rubriek.
Ah, dan heb ik wat te snel gescand.

Dan is het een dilemma van niks en lijkt me deze discussie niet heel nuttig. Want als het om €10 per maand gaat vind ik de ouders zeuren, als het om €100 per maand gaat, is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb toch maar even (een kortere versie van mijn verhaal hierboven) gereageerd.

Het is inderdaad goed om energie te besparen, maar het moet wel in verhouding staan, en bovendien ook op belasting staan: liters (gesubsidieerde) brandstof verbranden aan een vliegvakantie staat niet niet in verhouding tot elektra opgewerkt met wind/zon. De "efficiëntie badkuip" blijft echter ook hier van kracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:52
Tsja. Toen ik nog thuis woonde en internet begon te ontdekken werd de telefoonrekening 3 a 4 keer zo hoog. En ging mijn kostgeld omhoog. Daardoor wel snel gekeken naar oplossingen, maar er was nog weinig anders beschikbaar en toen adsl genomen. Was nog steeds veel geld, maar we waren weer bereikbaar en het was een vast bedrag.

Opties voor dit gezin? Lastige is dat we niet weten hoeveel energie er wordt verbruikt en hoeveel die 45% voor het gamen is. Minder gamen, efficienter computersysteem (al denk ik dat dit niet snel zal gebeuren vanwege het feit dat het een nieuwe computer is), andere vorm van energie (denk bijv aan zonnepanelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:42
eric.1 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:12:
Ja, en dat komt doordat ze in die rubriek een moreel antwoord willen en geen technische oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Cloudgaming zou kunnen, dan is het niet jouw stroomverbruik. Stadia, Gforce Now, Shadow etc. Dat draait op mijn laptop en de minipc van mijn werk (beiden zeer zuinig).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:26

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

O88088 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Ja, en dat komt doordat ze in die rubriek een moreel antwoord willen en geen technische oplossing.
Waar je dus geen fluit aan hebt |:(

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Als de ouders het opvoeden hebben opgegeven en dus niets aan het gedrag willen doen, houdt het op. Zelfs een tijdschakelaar op het internettoegang heeft geen zin.

Dan moet zoon maar zelfstandig gaan wonen. Autisme hoeft totaal geen belemmering te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door PcDealer op 01-05-2022 13:06 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 17-07 21:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het blijkt dat deze zo’n 45 procent van onze elektriciteit verbruikt.
Zonder data van zijn verbruik en apparaten is dat natuurlijk random cijfers noemen. Als ik 45% van mijn jaarlijks verbruik zou verstoken aan mijn PC, dan zou deze niveau kerngenerator komen. Als zij amper 100kwh per maand verbruiken, of 1000kwh per maand, het geeft een aardig verschillend beeld wat ze precies doen.

Wat zijn de specs van de PC, wat ervan is nonstop nodig, voor hetzelfde geld staat zoonlief nog steeds coins te minen en komt daar alles vandaag.
maar qua kosten en milieu vinden we het toch niet kloppen
Laten we het volkskrant waardig maken, we voegen 'milieu' toe? Bullshit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:23
Het artikel in de Volkskrant wordt flink overdreven.
Het gaat letterlijk om paar eurotjes energie per jaar, als bijna de helft van de energierekening opgaat aan de game PC vraag ik mij sterk af in wat van huis ze wonen en/of ze wel een diepvries etc hebben.

Zelfs laagdrempelige sports zoals mountenbiken kosten al fors meer aan onderhoud per jaar tegenover de energiekosten, of denk eens aan een dagje ergens heen gaan ben je al 10x meer kwijt dan je energierekening van de pc.

Als je wilt dat je kind minder gaat gamen moet je beginnen met opvoeden en dan niet zeggen wat niet mag door te verbieden maar met je kind op stap gaan en er tijd in stoppen zoals samen dingen gaan ontdekken, ja ik weet het ouders hebben "geen tijd" tegenwoordig.

Vroeger was het niks anders dan nu, ook toen waren er kinderen die minder behoefte aan bepaalde zaken hadden.

Kinderen met Autisme is geen belemmering, je moet ze op een ander manier benaderen en ze kunnen prima mee doen met zaken.

Edit: ik doe zelfs lan party,s in huis, 8 pc,s die de hele dag staan te stampen en ook dat valt wel mee terwijl het high-end pc,s zijn, ik heb een slimme meter en kan het keurig terug zien.

Energieverbruik kan sterk verschillen tussen welke game je speelt en een pc staat ook vaak genoeg idle waardoor het verbruik zeer minimaal is.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 01-05-2022 13:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:34

KRAI.7

Bwoah...

SandaX schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:19:
Zelf meer gaan verbruiken is ook een optie, dan daalt in verhouding zijn energievraag.

Wat een maffe vraag om in de krant te zetten.
Laat wat zonnepanelen plaatsen, laat hem meebetalen, accepteer het of schop hem het huis uit. Hij is per slot van rekening 18.
offtopic:
Wat zijn dit voor uitspraken dan '... of schop hem het huis uit want hij is toch al 18'...? Dus als je 18 wordt/bent moet je maar meteen het huis uit? Ik vind het echt een vreemde opmerking en gedachtengang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:47

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

KRAI.7 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:07:
[...]

offtopic:
Wat zijn dit voor uitspraken dan '... of schop hem het huis uit want hij is toch al 18'...? Dus als je 18 wordt/bent moet je maar meteen het huis uit? Ik vind het echt een vreemde opmerking en gedachtengang.
Als je de moeite neemt om over een issue als dit te klagen in een nationale krant, lijkt het me het type mensen dat meer om geld geeft dan om hun zoon. Aangezien 18 de leeftijd is dat je volwassen bent / wordt geacht en het algemeen geaccepteerd is om op jezelf te gaan vanaf die leeftijd, lijkt het me een niet zo vreemde oplossing voor ouders die hun energierekening dusdanig belangrijk vinden.

En je verdraait m’n post behoorlijk trouwens. Ik zeg nergens dat je op je 18e het huis uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
SandaX schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:33:
[...]

Als je de moeite neemt om over een issue als dit te klagen in een nationale krant, lijkt het me het type mensen dat meer om geld geeft dan om hun zoon. Aangezien 18 de leeftijd is dat je volwassen bent / wordt geacht en het algemeen geaccepteerd is om op jezelf te gaan vanaf die leeftijd, lijkt het me een niet zo vreemde oplossing voor ouders die hun energierekening dusdanig belangrijk vinden.

En je verdraait m’n post behoorlijk trouwens. Ik zeg nergens dat je op je 18e het huis uit moet.
Ze vragen toch (anoniem) advies? Als ze meer gaven om geld als om hun kind hadden ze gewoon de stekker eruit getrokken en hem uit huis getrapt. Dus laten we niet zulke posts hier neerzetten.

Overigens antwoord is simpel: Dit is onzin. Geloof er geen drol van. Helft van je energieverbruik naar een computer? Zelfs puur elektriciteit lijkt mij dat erg lastig, maar energie compleet onmogelijk. En als het puur elektriciteit is zou ik aanraden de crypto miner op zijn PC uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Misschien doet die dat wel 24h crypto minen. Om vervolgens met de crypto weer leuke aankopen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:48
Jullie geloven dat dit een echte lezersvraag is? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Ja, ik wel

[ Voor 66% gewijzigd door W1ck1e op 01-05-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Dan ga ik toch even een technische oplossing voorstellen.

Sluit gewoon een extra kWh-meter aan die boven een zeker "energiebudget" de boel afsluit (de technische details laat ik gemakshalve achterwege). Leg die jongen na aansluiten uit dat hij over twee weken gebudgetteerd gaat worden. Na de twee weken de boel ook gaan gebruiken en bijvoorbeeld een wekelijks energiebudget instellen.

Ik denk dat dit ook wel een paar andere problemen oplost waarover de inzender niets heeft gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Tja, als het alleen om gamen gaat en niet 24/7 crypto minen zie ik het probleem niet helemaal. Hobbies mogen geld kosten en als de helft van je energierekening uit een game PC bestaat die ~8 uur per dag aanstaat valt het met de rest van je rekening wel mee. Tenzij die gast 2x een 3090 erin heeft met een high-end I9 en volledige kermis verlichting en vervolgens 24/7 full-speed gaat crypto minen. What's next? Fohn van de vrouw des huizes eruit omdat die de volgende is die veel stroom gebruikt? Oven niet meer aan want mijn energierekening?

[ Voor 4% gewijzigd door xh3adshotx op 01-05-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

xh3adshotx schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:04:
Tja, als het alleen om gamen gaat en niet 24/7 crypto minen zie ik het probleem niet helemaal. Hobbies mogen geld kosten en als de helft van je energierekening uit een game PC bestaat die ~8 uur per dag aanstaat valt het met de rest van je rekening wel mee. Tenzij die gast 2x een 3090 erin heeft met een high-end I9 en volledige kermis verlichting en vervolgens 24/7 full-speed gaat crypto minen. What's next? Fohn van de vrouw des huizes eruit omdat die de volgende is die veel stroom gebruikt? Oven niet meer aan want mijn energierekening?
Laten we uitgaan van een medium gamePC, die kan gemakkelijk 500watt uit de muur trekken. Zeker als het scherm, geluid e.d. er bij komen. 8 uur per dag, is 4kWh.

X28 = 112 x 0,60€/kWh = €67,20 per 4 weken.

Krantenwijkje, aftikken, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Anoniem: 472287 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:29:
[...]

Laten we uitgaan van een medium gamePC, die kan gemakkelijk 500watt uit de muur trekken. Zeker als het scherm, geluid e.d. er bij komen. 8 uur per dag, is 4kWh.

Als dat de helft van je energierekening is heb je het niet slecht. Dan woon je in een prima geïsoleerd huis met verder moderne apparatuur etc. Snap ook niet wat die "lezers vraag" wil bereiken. Laat hem het zelf betalen of zeur er niet over. Menig hobby kost meer geld. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:24

FreakNL

Well do ya punk?

Hobbies en of bezigheden van je kind (of van jezelf) kosten geld en zijn 9 vd 10 slecht voor het milieu.

En dat betaal je wel of niet voor je kinderen. Of een deel.

Dat het nu toevallig “de helft van de energierekening” is doet toch niet terzake.

De hobby van mijn nichtje is paarden, dat kost pas energie en geld.

Zet er een energiemeter tussen en laat die gaat het aftikken als je vind dat je zijn hobby niet hoeft te betalen. Het milieu erbij betrekken is verder gewoon onzin.

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 01-05-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Maar als dat 'de helft' van de energiekosten zijn, minus transport, belasting, standaard heffing, praat over kleine 30-35 euro per maand aan 'overige' energiekosten van de rest van het huis. Dan kan je 2 kanten op, of je rekent alles met zonnepanelen en gaat je hele berekening standaard al fout, of ze hebben werkelijk niets in het huis dat maar enigzins energie verbruikt..

Koken, verwarming, zelfs warm water, de simpele zaken, die zijn met electriciteit nooit voor de 35 euro in de maand te doen, dus zal je of aanzienlijk gas verbruiken voor verwarming/koken/warm water, of je gebruikt werkelijk niets, niveau amish :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 13:20
Hahn schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Jawel, die dilemma’s in het VK magazine zijn altijd zo beknopt ;) Er zal geen extra info komen, ook niet over twee weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-06 19:45
Mijn idee was ook eerst 'crypto.'

Maar als je op max settings een fps speelt, gpu draait max en je hebt een 3080 oid dan kan het wel hard gaan.
750W voor de hele opstelling is voor te stellen. Met huidige prijzen is 4h gamen €1,50 nog steeds niet schokkend maar ook niet helemaal insignificant.

Dan heb je dus wel op een systeem wat richting de €2k kost trouwens.

Koop voor €25 een meter, zeg dat de eerste €10/m gratis en de rest moet worden afgerekend. Beetje motivatie naar zuinig zijn.
Als je als 15 jarige 1 uur moet werken om 10h te gamen (yay jeugdminimumloon)

Werk aan een lichte underclock, doe uit is uit desnoods met een schakelaar.
Maar licht ook de rest van je huis door want er zijn zat slurpers (zoals recent die ziggo luxe box die €80 per jaar stand-by doet huidige tarieven)

Probeer een steamdeck te bemachtigen, die spelen veel genres aan PC games op 15W (lange wachttijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:23
[...]

Ik heb een 5600x een 850w voeding een 6800xt, full custom loop en wat kleine led dingetjes.
Als ik youtube op de 27" en browse op de 38" dan trek ik 230w.

Beide monitors zijn op andere stop contacten, wat die trekken weet ik (nog) niet.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:45
Inderdaad, wat details zouden wel prettig zijn. Is de rest van het energieverbruik gewoon heel zuinig? Dan zegt het nog niks. Is al het energieverbruik gaming afhankelijk? Dan zou ik me eerder druk maken om hoeveel procent van z'n tijd hij gamed dan het energieverbruik denk ik :+ maar, misschien doet hij wel iets anders, wat misschien nodig is voor studie. Of is ie misschien wel met cryptomining bezig?

Hoe dan ook, ik vind het nogal wat om een inwonend kind de energierekening te laten betalen, omdat hij een hobby heeft - zij het natuurlijk wel dat het een en ander binnen de perken moet liggen, maar daar hebben we geen indicaties van.

Dan zou ik het als volgt bekijken:
1. Stroommeter kopen, als deze er nog niet is. Zorg dat je het exacte energieverbruik in kaart krijgt.
2. Verhoog het zakgeld van het kind met exact het energieverbruik van zijn pc in de huidige situatie.
3. Laat het kind zelf de energiekosten obv de stroommeter betalen. Eventueel spreek je af dar hij van iedere bespaarde euro, hij de helft mag houden ofzo.

De incentive om het dan te verbeteren ligt dan bij hem zelf, wat denk ik de beste plek is om dat neer te leggen zonder verdere details te weten.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Richh schreef op maandag 2 mei 2022 @ 02:52:

Hoe dan ook, ik vind het nogal wat om een inwonend kind de energierekening te laten betalen, omdat hij een hobby heeft - zij het natuurlijk wel dat het een en ander binnen de perken moet liggen, maar daar hebben we geen indicaties van.
Vroeger had je dit scenario in veel gezinnen met de tweemaandelijkse telefoonrekening die wel op kon lopen tot een maandsalaris door internetgebruik.

Dan was het:
of
- afspraken maken, beperken gebruik
of
- meebetalen en beperken. Want het was onbetaalbaar voor een kind.

Flat fee internet was er nog niet.

Misschien is dit hetzelfde bedoeld als hetzelfde scenario, maar aangepast voor deze tijd met praktisch onbeperkt internet en hoge energietarieven.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-07 10:16
SinergyX schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:20:
[...]

Maar als dat 'de helft' van de energiekosten zijn, minus transport, belasting, standaard heffing, praat over kleine 30-35 euro per maand aan 'overige' energiekosten van de rest van het huis. Dan kan je 2 kanten op, of je rekent alles met zonnepanelen en gaat je hele berekening standaard al fout, of ze hebben werkelijk niets in het huis dat maar enigzins energie verbruikt..

Koken, verwarming, zelfs warm water, de simpele zaken, die zijn met electriciteit nooit voor de 35 euro in de maand te doen, dus zal je of aanzienlijk gas verbruiken voor verwarming/koken/warm water, of je gebruikt werkelijk niets, niveau amish :P
Ik heb inderdaad problemen bij de meting, de meting an sich zegt niets. De relativiteit is duidelijk, de helft van de stroomrekening, er dan hopelijk van uitgaande dat we dat dus niet op een piekmoment hebben gemeten, maar een maand lang met kWh-meter oid.

Maar zolang mijn twijfels over de analytische kwaliteiten van paps niet zijn opgehelderd, heb ik er geen vertrouwen in.

Daarnaast inderdaad, en wat schaadt het. Is het probleem financieel, of ecologisch? Wat is nu de werkelijke urgentie van dit dilemma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:23
SandaX schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:33:
[...]

Op jezelf gaan op je 18e is gezien de huizenmarkt helemaal niet meer vanzelfsprekend. Ik zie steeds meer om me heen dat kinderen langer thuis wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
sanderjk schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:28:
Mijn idee was ook eerst 'crypto.'

Maar als je op max settings een fps speelt, gpu draait max en je hebt een 3080 oid dan kan het wel hard gaan.
750W voor de hele opstelling is voor te stellen. Met huidige prijzen is 4h gamen €1,50 nog steeds niet schokkend maar ook niet helemaal insignificant.

Dan heb je dus wel op een systeem wat richting de €2k kost trouwens.

Koop voor €25 een meter, zeg dat de eerste €10/m gratis en de rest moet worden afgerekend. Beetje motivatie naar zuinig zijn.
Als je als 15 jarige 1 uur moet werken om 10h te gamen (yay jeugdminimumloon)
Hoe ga je zoon flink uitknijpen om er een dikke winst van te maken.
Dan heb je wel heel duur stroom genomen als 1 uur werken 10h gamen is, ook met een 15 jarige loon.

Kan die jongen ook even aanspraak doen op de teruggave energiebelasting bij de jaarafrekening welke iedereen krijgt?

Want immers hij betaald mee aan de energiekosten gezien de pc kosten bij hun schijnbaar "bijna 40% van de huishouden is" mag hij dus dit jaar aan zijn ouders even 40% ofwel 330 euro vragen die zijn ouders hem mogen geven.

Energie kost maar rond 8 cent per kw, een pc neemt gemiddeld 300 watt per uur.
ofwel na 3 uurtjes heb je 8 cent verbruikt.

Ik doe hier lan party,s in huis met 8 personen en high-end pc,s en het praktijk energieverbruik valt reuze mee.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 02-05-2022 09:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Cheezborger schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:02:
[...]

Op jezelf gaan op je 18e is gezien de huizenmarkt helemaal niet meer vanzelfsprekend. Ik zie steeds meer om me heen dat kinderen langer thuis wonen.
Alsof het ooit vanzelfsprekend was dat je op je 18e naar een koopwoning ging. Mijn opa's en oma's hebben hun hele leven gehuurd. Zelf ben ik op mijn 18e anti-kraak gaan wonen samen met een vriend om de kosten te delen. Andere vrienden huurden een kamer.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
mr_evil08 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:35:
[...]
...
...
Als je googlet op "prijs kwh" krijg je vandaag dit resultaat: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjeHNKbRm5CaUVz6vmg9byrv2hI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LOD7blmLmCpTnBdb362euqaF.png?f=user_large
En dan valt de berekening anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
W1ck1e schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:14:
[...]
Als je googlet op "prijs kwh" krijg je vandaag dit resultaat: [Afbeelding]
En dan valt de berekening anders uit.
En dat is gewoon BS.
Als ik vandaag de dag kijk kost 1 kw 0,46 cent maar is incl btw en zonder teruggave energiebelasting.

Je moet dit weer wegstrepen met de teruggave energiebelasting, helaas weten wij de dagverbruik niet en daarom neem ik het met een korreltje zout.

Even terug komen op de game pc zonder de details te weten kunnen wij alleen maar aannames doen.

Er wordt wel zwaar overdreven bij de Volkskrant, gezien ik regelmatig lan party,s doe en daar ook inhoudelijk energieverbruik van kan zien op de slimme meter, in praktijk valt het wel mee.

Als bijna de helft van de energiekosten bestaat uit die PC vraag ik mij sterk af hoe ze leven en/of ze niet een fout hebben gemaakt bij de meting.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 02-05-2022 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-06 19:45
Ik nam 750W *4h * 50c = 3kwh voor €1,50

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NewDust
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-07 22:43
Gooi de Volkskrant de deur uit en je hebt zo de waarde voor een half jaar PC gebruik bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:44
Gamen op zijn tijd kan best leuk zijn. Voor sommigen is het een hobby om veel te gamen, voor sommigen een leuke activiteit voor eventjes tussendoor en ook een groep die van geen ophouden weet - de verslaafden. Wat mij betreft kan je gamen dan ook zien als genotsmiddel op zijn tijd plezier, maar ze hebben een paar overeenkomsten zoals bijvoorbeeld:

1. In een bepaalde mate geeft het een zeker soort bevrediging
2 Je kan er lichamelijk of geestelijk afhankelijk van worden
3. Overmatig gebruik kan schade veroorzaken
4. Veelvuldig gebruik kost geld en tijd

De stelling is dat de helft van de stroomkosten op gaat aan gamen: Dus punt 4: door de energieprijzen wordt excessief gamen opeens duur.
In dit geval om een 18 jarige. Naar mijn mening moeten we gamen gaan zien als genotsmiddel: zo wordt ook alcohol duurgemaakt, tabak zitten accijnzen op en nu dus ook energie. Er zijn weinig ouders die voor hun kind een kratje bier voor hun kopen, of even elke dag een pakje sigaretten gratis weggeeft. Dan is het in deze tijdgeest niet meer dan logisch om de gebruiker te laten betalen voor de kosten van het gamen.

Nu is het probleem bij pc's, ze zijn in deze moderne tijden onmisbaar. Ze worden ook voor werk, school en andere min of meer verplichte privedoeleinden gebruikt. Daarom is het lastig om hier een modus in te vinden wat gamen en andere computerzaken zijn. Hier kunnen afspraken over worden gemaakt, maar iemand die stiekem gamet, daarvoor moet worden gezocht naar technische oplossingen: bijvoorbeeld zo'n high end videokaart kan er ook uit en een router kan ook een tijdschakelaar in voor die pc.

De gebruiker zou die energie moeten betalen. Geniet maar game met mate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:37
Overweeg eigenlijks wel een Laptop naast de Desktop of zo, puur zo dat de Desktop wat minder uren draaid.
Gezien het ding zowat 12/14 per dag aan staat met 2 schermen.

en meestal als ik wel constant game is dat ongeveer 2 tot 4 uur per dag, niet dat dit elke dag gebeurd.

Hoewel Toen Forbidden west uitkwam op Playstation. Zelf PS4 slim wel 90 uur in 8 dagen gestampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Jeetje zeg.
Verbruiksmeter ertussen.
Probleem opgelost.

Geef een budget van aantal euro per maand. Alles erboven einde jaar afrekenen. Of zoiets ;)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

mr_evil08 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:20:
[...]
En dat is gewoon BS.
Als ik vandaag de dag kijk kost 1 kw 0,46 cent maar is incl btw en zonder teruggave energiebelasting.

Je moet dit weer wegstrepen met de teruggave energiebelasting, helaas weten wij de dagverbruik niet en daarom neem ik het met een korreltje zout.
Het is pas BS om de teruggaaf energiebelasting te gaan zitten meerekenen in de variabele kosten. Dit hoort bij de vaste "kosten". Het heeft totaal geen invloed dus reken je het ook niet mee.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
psy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:00:
[...]

Het is pas BS om de teruggaaf energiebelasting te gaan zitten meerekenen in de variabele kosten. Dit hoort bij de vaste "kosten". Het heeft totaal geen invloed dus reken je het ook niet mee.
Nee is geen BS, kun je gewoon mee rekenen met het totaal plaatje, de teruggaaf energiebelasting is juist omhoog gegaan vanwege de hogere energierekening, maar misschien ben je dat alweer vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

mr_evil08 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Nee is geen BS, kun je gewoon mee rekenen met het totaal plaatje, de teruggaaf energiebelasting is juist omhoog gegaan vanwege de hogere energierekening, maar misschien ben je dat alweer vergeten.
Ja, je kan het misschien doen. Maar het is niet zinnig en al helemaal als je gaat vergelijken. Want elk hoger of lager verbruik zal resulteren in een andere kWh prijs.

Het is niet voor niks dat facturen en vergelijkingssites nooit vaste posten meenemen in de variabele prijs. Het slaat gewoon nergens op.

Je moet het altijd betalen/je krijgt het altijd terug. What's the point?

Overigens werk ik zelf in de energiebranche. Ik ben uitstekend op de hoogte hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 03-05-2022 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-07 14:51

Theo

moederbord

Dat een computer veel stroom verbruikt is logisch. Dat het daardoor veel kost is een gegeven. Ze noemen dat de helft van het jaarlijks verbruik opgaat aan het gamen van de zoon. Gezien ze dit weten hebben ze dit kunnen meten, en over het algemeen zijn mensen die hun verbruik meten bewuster met verbruik bezig dan mensen die niet meten. Daarmee gok ik dat zoonlief zomaar 3.000 kWh per jaar verbruikt. Met 12 uur gamen per dag 365 dagen per jaar heb je het over 680 watt dat z'n systeem verbruikt. Met 80 watt voor een deftige monitorsetup (Twee monitoren?) zal de pc zelf 600 watt verbruiken.

De stroomkosten liggen dan op zo'n 700-1500 euro per jaar, afhankelijk van de energieprijs. Hier staat tegenover dat door de warmte die vrijkomt er minder op gas verwarmd hoeft te worden. Stel dat de helft van de PCwarmte bijdraagt in een stookreductie bespaart het gamen ook zo'n 150 kuub gas. Dit is dus een besparing van 150 tot 300 euro waarmee de uiteindelijke kosten uitkomen op 550 tot 1200 euro per jaar; dus 100 euro per maand maximaal.

Wat je dan kunt doen is een combinatie van stappen:
1) Zorg dat de pc minder stroom zal verbruiken. Met een undervolt op de cpu en een power limiet op de gpu kun je veel stroom besparen terwijl je weinig tot niks inlevert op de grafische performance. Hier kun je al snel 20% mee besparen op de kosten. (deze tip is sowieso aan te raden)

2) De zoon heeft zelf de pc kunnen kopen. Dat houdt in dat hij een inkomen heeft. Een pc met een stroomverbruik van 600 watt is niet goedkoop in aanschaf. Laat de zoon (mee)betalen aan de stroomkosten. De computer kost nu rond de 15 tot 30 cent per uur, afhankelijk van de energietarieven. Laat hem dit beseffen en leer hem dat hij niet enkel met aanschafkosten te maken heeft, maar ook met running cost, zoals dat bijvoorbeeld een auto ook het geval is.
Houdt hij zich bezig met het minen van crypto? Laat hem dan de volledige stroomkosten van de pc betalen.

3) Ga na wat het gamen voor de zoom betekent. Is het een dagbesteding en kan hij niet anders vanwege z'n autisme? Of is het een verslaving die de oorzaak is dat hij niet kan/wil studeren of werken? Is het ontspanning (of verwerken frustratie) na een werk/studiedag? Is het de enige manier om voor hem in contact met anderen te komen/blijven? Indien de situatie het toestaat probeer dan minder uren per week te gamen, of accepteer dat deze uren voor hem (en zijn omgeving) belangrijk zijn.

4) Indien de optie er is in ruimte en financiën, overweeg het (bij)plaatsen van zonnepanelen om het verbruik af te dekken van de pc, al is deze optie voor veel personen uiteraard niet haalbaar.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mr_evil08 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Probleem is, welk deel schuif je naar boven, welk deel naar 'onder de streep'?

Gemiddeld 20ct is bij 'normaal' gebruik, maar als dit huishouden een 10.000 kwh per jaar er doorheen stookt dan zit je al aardig ver van die 20ct en ga je al stuk dichter bij die ~44ct.

Teruggaaf is een capped bedrag, tot dat bedrag (en ~50% erboven) kan je prima binnen dat gemiddelde houden, maar hoe hoger je gaat hoe kleiner aandeel uiteindelijk die teruggave zal zijn.

Je kan ook andersom stellen dat de eerste ~1000kwh 'gratis' is, zegmaar je basisvoorziening in huis (koelkast, verlichting, etc), alles erboven kan je gewoon tegen de 'bruto' 44ct/kwh aftikken.

(als ik mijn afgelopen jaar tegen huidige prijzen wegzet, zit ik op 0.4404 per kwh 'afgerekend' - 2400 op 5500kwh, inclusief elke toeslag/btw/whatever)

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 03-05-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
psy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Ja, je kan het misschien doen. Maar het is niet zinnig en al helemaal als je gaat vergelijken. Want elk hoger of lager verbruik zal resulteren in een andere kWh prijs.

Het is niet voor niks dat facturen en vergelijkingssites nooit vaste posten meenemen in de variabele prijs. Het slaat gewoon nergens op.

Je moet het altijd betalen/je krijgt het altijd terug. What's the point?

Overigens werk ik zelf in de energiebranche. Ik ben uitstekend op de hoogte hoor.
Ik gooi alles op 1 hoop en ga dan rekenen, dat is de manier hoe het hoort en zul je merken dat de kwh prijs veel lager is dan geadverteerd.

De stroomrekening valt wel mee, het is gas wat het allemaal zo duur maakt.
Als een PC bijna de helft van je energierekening neemt vraag ik mij sterk af hoe ze leven daar, schijnbaar hebben ze nooit de verwarming aan.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 03-05-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Voor een welkomspremie zou ik dat ook meenemen in de berekening (zijn dan wel schattingen, zoals de voorschotsbedragen), voor een premie die je altijd krijgt van de overheid heeft het minder nut.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Easy toch?

Het beperken van gamen hebben ze opgegeven, dus de resterende opties zijn:
- zonnepanelen leggen -> momenteel superlage terugverdientijd
- efficiëntere hardware aanschaffen voor zoonlief -> lange terugverdientijd
- zoon mee laten dokken (autistisch, gamed hele dagen, wordt dit geen broekzak-vestzak verhaal?)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:42
Voor de geïnteresseerden, hier de reacties die het magazine hebben gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ET930g8.jpeg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

wow.. ze hebben daar echt een .. andere doelgroep van dat krantje :P Vergelijk het met een brommer, hometrainers, muntjesautoamaten, verslaving, er is blijkbaar een hele grote groep in nederland die iets andere kijk heeft op de huidige jeugd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Wat mij betreft zijn de beste adviezen (die in het magazine staan) de volgende 2: "Gunnen" & "Hij zocht oplossing" In een gesprek zou ik wel even vragen of de zoon niet zit te minen, want dan mag hij de kosten wel even ophoesten (ook als hij geen winst maakt).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Gewoon de zoon laten meebetalen. Vroeger toen je voor internet moest inbellen ging de telefoonrekening bij ons thuis ook flink omhoog. Toen moest ik daar ook aan meebetalen (en terecht). Dat heet leren met geld omgaan.
Licht autistisch zou tegenwoordig geen excuus meer mogen zijn, genoeg werkgevers die dat begrijpen en een situatie kunnen creëren waarin autistische mensen ook kunnen functioneren.

Die reacties zijn ook wel weer typisch, van die lui die nog steeds in dat "gamen is slecht" blijven hangen. Zo'n 25 jaar geleden riep men al dat geweld in games slecht was, dat kinderen verpest zouden worden en nog meer doemdenken. Mensen van mijn generatie (uit de jaren '80) hebben er prima engels door geleerd en gamen nog steeds, maar nu vaak naast het hebben van een gezinnetje.

Ik weet nog wel toen Wolfenstein uit kwam... op nazi's en honden schieten, onze generatie zou helemaal verpest zijn. Of Carmageddon, op tv waren psychologen aan het woord die geschrokken vertelden wat de effecten zouden zijn op de tere kinderzieltjes die dat durfden te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Tom schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:59:
Gewoon de zoon laten meebetalen. Vroeger toen je voor internet moest inbellen ging de telefoonrekening bij ons thuis ook flink omhoog. Toen moest ik daar ook aan meebetalen (en terecht). Dat heet leren met geld omgaan.
Licht autistisch zou tegenwoordig geen excuus meer mogen zijn, genoeg werkgevers die dat begrijpen en een situatie kunnen creëren waarin autistische mensen ook kunnen functioneren.

Die reacties zijn ook wel weer typisch, van die lui die nog steeds in dat "gamen is slecht" blijven hangen. Zo'n 25 jaar geleden riep men al dat geweld in games slecht was, dat kinderen verpest zouden worden en nog meer doemdenken. Mensen van mijn generatie (uit de jaren '80) hebben er prima engels door geleerd en gamen nog steeds, maar nu vaak naast het hebben van een gezinnetje.

Ik weet nog wel toen Wolfenstein uit kwam... op nazi's en honden schieten, onze generatie zou helemaal verpest zijn. Of Carmageddon, op tv waren psychologen aan het woord die geschrokken vertelden wat de effecten zouden zijn op de tere kinderzieltjes die dat durfden te spelen.
Meeste kunnen inderdaad prima functioneren bij een begripvolle werkgever. 9 van de 10 keer krijg je echter het "onze vorige stagair was autistisch en een drama" of een variatie daarop. Maar goed, kan maar beter vooraf weten dat je niet bij die hufter wilt werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
- dubbelpost -

[ Voor 97% gewijzigd door Arloid op 15-05-2022 16:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

O88088 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:05:

[Afbeelding]
Echt belachelijk die reacties, allemaal alleen maar omdat het om gamen gaat. Als hij z'n tijd in TV kijken had gestopt dan was hij gewoon lui geweest, en als hij een andere hobby had gehad die 20x duurder is (bijv. paard rijden) dan was er niks aan de hand geweest, maar omdat het om gamen gaat is het slecht en moet hij mee betalen of met muntjes en klusjes tijd verdienen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:22
W1ck1e schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Ik mis ook wel de informatie over stroomverbruik in kWh. Bij mij zou 45% van het totaal 1800 kWh zijn (per jaar). En dat zou wel veel geld kosten. Ik vraag mij af of de gamer niet ook stiekem bitcoins zit te minen (al dan niet bewust) en of gamen in de cloud (google stadia of iets dergelijks een oplossing zou zijn)

Eruit schoppen lijkt mij niet gezond voor de jongen, aangezien hij licht autistisch is.
De details doen er toch niet toe? De vraag is: mijn (meerderjarige) kind verbruikt overmatig electriciteit. Wat doe ik daaraan?

En het antwoord is simpel: Je laat 'm meebetalen. Overleg met 'm wat je probleem is en dat je 'm z'n hobby's gunt, maar dat het niet je taak is om ervoor te betalen. Want dat is het niet bij 18+ kinderen. Meet het verbruik van de PC, bedenk een verdeelsleutel en stuur 'm elke maand een rekening. Als je elke maand een rekening stuurt op basis van het actuele verbruik, dan leert hij ook dat electriciteit niet gratis is en vindt hij misschien manieren om te besparen. Door minder te gamen, door de settings lager te zetten etc. Maar dat is aan hem zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
O88088 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:05:

[Afbeelding]
Die reacties zijn echt triest. 8)7

Meeste van die gasten zijn waarschijnlijk boomers waarbij om 14:00 de TV aangaat om TLC te kijken: "want ik moet op de hoogte blijven van mijn shows".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:09
SinergyX schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:13:
wow.. ze hebben daar echt een .. andere doelgroep van dat krantje :P Vergelijk het met een brommer, hometrainers, muntjesautoamaten, verslaving, er is blijkbaar een hele grote groep in nederland die iets andere kijk heeft op de huidige jeugd :P
Ook de jeugd zelf blijkbaar. 11 en 21 zitten tussen de door jou genoemde voorbeelden.

Dit topic is waardevoller dan de gepubliceerde reacties i.i.g. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-07 00:06
Tom schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:59:

Kennelijk leven de lezers van de Volkskrant ook nog steeds in de jaren '90. Misschien kunnen ze het kwartje van Kok terugvragen ter compensatie van de gestegen hobbykosten van zoonlief? :X

De meeste reacties komen overigens van lui die technisch gezien amper in staat zijn een zoon van 18 te hebben. Een beetje jammer dat ze zich daardoor toch wel opstellen als een blad "voor boomers, door boomers".

Fijn, boomers. Nu overweeg ik L4D weer te installeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Cid Highwind schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:22:
[...]

Fijn, boomers. Nu overweeg ik L4D weer te installeren :+
Volgens mij is iedereen een beetje de weg kwijt over de betekenis van 'boomers'. Dat zijn mensen die geboren zijn in de babyboom die volgde op het einde van de 2e wereldoorlog. Deze mensen zijn nu 65-80. Volgens mij bedoel je iets anders...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
bedankt voor een foto maken met de reacties uit de volkskrant.
Zo te lezen allemaal reacties van mensen die de computertijd niet hebben meegemaakt.

Als je ouder wordt gaat het gamen vanzelf minder worden, gek genoeg hoor je nooit berichten over mensen die intensief solo sport doen zoals MTB/Wielrennen/Zwemmen etc terwijl dat net zo "verslaafd" kan zijn en ook net zo goed volledig kan afsluiten maar omdat ze buiten zijn denken mensen dat ze sociaal zijn, alles behalve niet waar.

Gamen is 1 van de goedkoopste hobby,s
Mja de oudere generatie krijg je dat niet aan verstand want ze begrijpen het niet.

Vroeger had je dit ook autistische mensen gingen voor zichzelf dingen doen en hebben geen behoefte in sociaal contact, of dat nou een boek, TV, Computerscherm of whatever is, het blijft hetzelfde.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 15-05-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik dacht altijd dat Volkskrantlezers intellectuelen waren... Dat valt vies tegen... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:44
mr_evil08 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:16:
bedankt voor een foto maken met de reacties uit de volkskrant.
Zo te lezen allemaal reacties van mensen die de computertijd niet hebben meegemaakt.

Als je ouder wordt gaat het gamen vanzelf minder worden, gek genoeg hoor je nooit berichten over mensen die intensief solo sport doen zoals MTB/Wielrennen/Zwemmen etc terwijl dat net zo "verslaafd" kan zijn en ook net zo goed volledig kan afsluiten maar omdat ze buiten zijn denken mensen dat ze sociaal zijn, alles behalve niet waar.

Gamen is 1 van de goedkoopste hobby,s
Mja de oudere generatie krijg je dat niet aan verstand want ze begrijpen het niet.

Vroeger had je dit ook autistische mensen gingen voor zichzelf dingen doen en hebben geen behoefte in sociaal contact, of dat nou een boek, TV, Computerscherm of whatever is, het blijft hetzelfde.
Sporters leven gemiddeld een paar jaar langer. Mensen die veel zitten, waaronder gamers, leven gemiddeld een paar jaar korter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-07 00:06
PhilipsFan schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:08:
[...]

Volgens mij is iedereen een beetje de weg kwijt over de betekenis van 'boomers'. Dat zijn mensen die geboren zijn in de babyboom die volgde op het einde van de 2e wereldoorlog. Deze mensen zijn nu 65-80. Volgens mij bedoel je iets anders...
https://imgur.com/ET930g8
Komt anders aardig overeen met de leeftijd van degenen die hier reageren, of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Cid Highwind schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:36:
[...]

https://imgur.com/ET930g8
Komt anders aardig overeen met de leeftijd van degenen die hier reageren, of niet?
Hmm, daar lijkt het wel op inderdaad. Toch een blad voor boomers dus. Het is natuurlijk ook maar net welke reacties de redactie selecteert. Ik bedoel, een hometrainer om je pc te poweren, dat is toch volkomen onrealistisch. Wat zal zo'n apparaat kosten?

Verder nog de 'hij is verslaafd', 'hij moet een baantje' etc etc. Volkomen besides the point. Het gaat niet om een (eventuele) gameverslaving, het gaat niet om een baantje of andere activiteiten naast het gamen. Het gaat de ouders erom dat ze vinden dat de zoon overmatig electriciteit verbruikt. Geef daar dan ook advies over. Het is net Tweakers. Daar vragen ze bij elk probleem ook 'waarom zou je dat willen', 'waarom koop je geen nieuwe', 'waarom ga je geen Linux gebruiken'...

Die reactie van de 11-jarige is nog het meest realistisch. Maar dan wel weer veel werk voor de ouders om te administreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PhilipsFan schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:08:
[...]

De term is beetje terug gekomen in de meme 'ok boomer', waar iemand enige zorgen uit over een andere generatie en dat blijkbaar overkomt als overdreven/gezeur/onzin, of enigzins hypocriet afhankelijk van de context. De basis ervan is beetje dat boomer/millenium principe van de eeuwwisseling, maar we zijn alweer 2 generaties verder en is het nu meer de generieke term voor iedere 'oudere' generatie die afgeeft op de jongere generatie.

En vanuit het bericht (buiten de 21 en 11 jarige), dat was toch beetje de 'late' boomer generatie die reageerde :P En dat is ergens wel opmerkelijk, even gemiddelde 'krijg kinderen' pakken en zij zijn zeker al 15-20 jaar verder dan een gelijke 18 jarig kind, dus al 1 generatie hoger dan het koppel met kind in kwestie. Of lotgenoten lezen heel die krant niet (de 25-40s), of millenials boeit het niet zo wat er gebeurd :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 363533

SinergyX schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:13:
De Volkskrant neem ik al een tijd niet meer serieus. Ze gaan heel erg ver in het framen van bepaalde groepen. Lees maar eens dit stuk over de ComicCon dit jaar. De rillingen lopen over je rug hoe schandalig mensen met een hobby worden weggezet als 'gekkies'. Zodra er dus al Volkskrant langs komt gaan mijn wenkbrauwen al fronsen: https://www.volkskrant.nl...als-cartoonheld~bfebd9e2/

Dat gezegd hebbende: Ik vraag mij af of dit nu 'gamen' is of dat er ook sprake is van een crypto farm of iets dergelijks. Er zijn maar weinig games die het echt nodig hebben om constant de volle 600 watt uit te persen.

Ook is er nogal een verschil of de rest van het huishouden thuiswerkt of niet. Als dit kind/persoon (hij is 18 dus ik zal maar persoon zeggen) de enige is die een apparaat constant heeft aanstaan en de ouders kijken alleen maar TV of luisteren radio (gezien de reacties in de Volkskrant lijkt mij dit niet heel onwaarschijnlijk....), zijn de rest van de dag weg, geen droger, geen afwasmaschine etc etc dan is de ratio natuurlijk heel snel in het 'nadeel' van de PC.

Ik werk 3 dagen in de week thuis (als enige in het huis) en ja daardoor is het verbruik enigzins omhoog gegaan want ook al is de laptop zorgvuldig uitgekozen op mijn wensen, het gebruikt toch stroom ook al is dat met dit model echt 'maar' maximaal 100 watt op piek load. Wel is het zo dat toen ik mijn PC weg deed (al iets van 7 jaar geleden) dat het stroomverbruik met ongeveer 15% is gedaald. Echter, wij hebben ook een tijd zonder droger gezeten en dat was maar liefst 25% van het stroomverbruik. Dus tsja....het is maar hoe je kijkt naar de ratio.

Als je in een dergelijke situatie zit zou ik eens in gesprek gaan met de kinderen om te vragen welke games ze nu spelen. Als dat nu Fortnite, League of Legends of iets anders aan de lichte kant is, dan kan de volgende PC best wel eens een laptop worden of een meer lichtgewicht model zijn. Ook een stuk goedkoper in aanschaf. Je koopt ook niet altijd het duurste model iPhone of Samsung zeg maar als je het niet nodig hebt.

Eigenlijk is maar één van de reacties in de krant realistisch en dat is de laatste: Bespreken en kijken of de PC niet enigzins oversized/overpowered is voor het daadwerkelijke doel. Beperken en timen...tsja...sorry hoor, daar krijg je juist kinderen van die iets stiekem gaan doen en later VOLLEDIG ontsporen als ze op kamers of uit huis gaan (ik heb dit helaas te vaak gezien tijdens mijn studie en bij mijn studiegenoten, wel alweer dik 12 jaar geleden :)).

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 363533 op 15-05-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Daar heb je volledig gelijk in, niveau 'uitlokkertje' zonder een echt vraagstuk of discussie op te zetten.
(en star wars gelijktrekken met Russische soldaten.. wow.. zo had ik hem niet verwacht bij die comicon :P)

Mijn buurman maakt teveel herrie, mijn partner is racistisch, mijn werkgever betaald mij te weinig.. zonder enige vorm van cijfers/voorbeelden/context, zegt het zo belachelijk weinig en gooi je er gewoon wat generieke antwoorden tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wij zitten in een huishouden van 2 personen, koken op inductie, 2 à 3x /wk een was draaien (I guess), 1x 40u /wk thuiswerken en nog mijn internet- en gamegedrag ( :+ ). Nog net onder het gemiddeld stroomverbruik voor 2 personen.
  1. de berekening is fout
  2. het gezin gebruikt echt geen stroom
  3. de zoon heeft een echt dikke pc gebouwd én gebruikt die maximaal én nog eens 80+ u /wk
  4. zoonlief is eigenlijk aan het minen met z'n setup
Alleen bij C zou ik kijken naar een goede dagbesteding; studie of een baan eventueel een pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E voor 16€ er tussen hangen en hem laten betalen voor stroom boven de 20€/mnd waarvoor hij dan wel een bijbaantje zou moeten zoeken, vinden en doen. Wat weer een netto winst oplevert door diverse sociale contacten én energie halen uit iets anders dan gamen.

Ik vind D nog niet zo onrealistisch, zeker gezien briefschrijvers zeggen dat de kamer verwarmd is door de pc. Als je dat gebaseerd op de afgelopen maanden (geen zomer) al zou durven stellen is het echt een Wattagevreter.

Overigens typisch dat alleen de 11 jarige een antwoord heeft waar ik mee kan inkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 15-05-2022 22:31 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PhilipsFan schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:49:
[...]

Hmm, daar lijkt het wel op inderdaad. Toch een blad voor boomers dus. Het is natuurlijk ook maar net welke reacties de redactie selecteert. Ik bedoel, een hometrainer om je pc te poweren, dat is toch volkomen onrealistisch. Wat zal zo'n apparaat kosten?
Dat is niet eens mogelijk want een mens produceert maar rond 120 watt en een topsporter iets meer.
True schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:30:
Wij zitten in een huishouden van 2 personen, koken op inductie, 2 à 3x /wk een was draaien (I guess), 1x 40u /wk thuiswerken en nog mijn internet- en gamegedrag ( :+ ). Nog net onder het gemiddeld stroomverbruik voor 2 personen.
  1. de berekening is fout
  2. het gezin gebruikt echt geen stroom
  3. de zoon heeft een echt dikke pc gebouwd én gebruikt die maximaal én nog eens 80+ u /wk
  4. zoonlief is eigenlijk aan het minen met z'n setup
Alleen bij C zou ik kijken naar een goede dagbesteding; studie of een baan eventueel een pricewatch: Brennenstuhl PM 231 E voor 16€ er tussen hangen en hem laten betalen voor stroom boven de 20€/mnd waarvoor hij dan wel een bijbaantje zou moeten zoeken, vinden en doen. Wat weer een netto winst oplevert door diverse sociale contacten én energie halen uit iets anders dan gamen.

Ik vind D nog niet zo onrealistisch, zeker gezien briefschrijvers zeggen dat de kamer verwarmd is door de pc. Als je dat gebaseerd op de afgelopen maanden (geen zomer) al zou durven stellen is het echt een Wattagevreter.

Overigens typisch dat alleen de 11 jarige een antwoord heeft waar ik mee kan inkomen.
Het blijven maar aannames maken hier, jammer dat ze hun jaarverbruik niet vertellen want wij hebben allemaal een vermoeden dat die bijzonder laag is en dat ze amper tot niet de verwarming aan hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 15-05-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

mr_evil08 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:52:
[...]

Dat is niet eens mogelijk want een mens produceert maar rond 120 watt en een topsporter iets meer.
[...]

Het blijven maar aannames maken hier, jammer dat ze hun jaarverbruik niet vertellen want wij hebben allemaal een vermoeden dat die bijzonder laag is en dat ze amper tot niet de verwarming aan hebben.
Volgens mij is verwarming niet heel relevant gezien er in de brief staat stroomverbruik en niet energieverbruik.

Maar ja, aannames ..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Anoniem: 363533 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:36:
[...]

De Volkskrant neem ik al een tijd niet meer serieus. Ze gaan heel erg ver in het framen van bepaalde groepen. Lees maar eens dit stuk over de ComicCon dit jaar. De rillingen lopen over je rug hoe schandalig mensen met een hobby worden weggezet als 'gekkies'. Zodra er dus al Volkskrant langs komt gaan mijn wenkbrauwen al fronsen: https://www.volkskrant.nl...als-cartoonheld~bfebd9e2/
Ik weet niet hoor, maar ik vind dat een redelijk neutraal stuk. Niemand wordt uitgemaakt voor een gekkie. Hooguit de opmerking dat volwassen vrouwen zich verkleden is een beetje dedain, maar goed. Genoeg van mijn vrienden begrijpen er niks van dat ik Pokemon Go speel, want dat is een spelletje en spelletjes zijn voor kinderen. Wat moet je leven toch saai zijn als je als volwassene niet meer mag gamen en je niet meer mag verkleden, dat is het enige wat ik denk als ik dat stuk lees...
Dat gezegd hebbende: Ik vraag mij af of dit nu 'gamen' is of dat er ook sprake is van een crypto farm of iets dergelijks. Er zijn maar weinig games die het echt nodig hebben om constant de volle 600 watt uit te persen.

Ook is er nogal een verschil of de rest van het huishouden thuiswerkt of niet. Als dit kind/persoon (hij is 18 dus ik zal maar persoon zeggen) de enige is die een apparaat constant heeft aanstaan en de ouders kijken alleen maar TV of luisteren radio (gezien de reacties in de Volkskrant lijkt mij dit niet heel onwaarschijnlijk....), zijn de rest van de dag weg, geen droger, geen afwasmaschine etc etc dan is de ratio natuurlijk heel snel in het 'nadeel' van de PC.

Ik werk 3 dagen in de week thuis (als enige in het huis) en ja daardoor is het verbruik enigzins omhoog gegaan want ook al is de laptop zorgvuldig uitgekozen op mijn wensen, het gebruikt toch stroom ook al is dat met dit model echt 'maar' maximaal 100 watt op piek load. Wel is het zo dat toen ik mijn PC weg deed (al iets van 7 jaar geleden) dat het stroomverbruik met ongeveer 15% is gedaald. Echter, wij hebben ook een tijd zonder droger gezeten en dat was maar liefst 25% van het stroomverbruik. Dus tsja....het is maar hoe je kijkt naar de ratio.

Als je in een dergelijke situatie zit zou ik eens in gesprek gaan met de kinderen om te vragen welke games ze nu spelen. Als dat nu Fortnite, League of Legends of iets anders aan de lichte kant is, dan kan de volgende PC best wel eens een laptop worden of een meer lichtgewicht model zijn. Ook een stuk goedkoper in aanschaf. Je koopt ook niet altijd het duurste model iPhone of Samsung zeg maar als je het niet nodig hebt.

Eigenlijk is maar één van de reacties in de krant realistisch en dat is de laatste: Bespreken en kijken of de PC niet enigzins oversized/overpowered is voor het daadwerkelijke doel. Beperken en timen...tsja...sorry hoor, daar krijg je juist kinderen van die iets stiekem gaan doen en later VOLLEDIG ontsporen als ze op kamers of uit huis gaan (ik heb dit helaas te vaak gezien tijdens mijn studie en bij mijn studiegenoten, wel alweer dik 12 jaar geleden :)).
Dit is toch allemaal niet relevant? De ouders vinden dat hun zoon teveel electriciteit verbruikt. Ja, het kan zijn dat die ouders zelf heel weinig verbruiken, maar dat doet er niks aan af. Je mag een 18-jarige best laten betalen voor z'n stroomverbruik. En voor het eten dat hij opeet. En voor de kamer die je beschikbaar stelt. En voor het extra schoonmaakwerk dat je moet doen omdat hij ook dingen vies maakt.

Hoeveel moet hij dan betalen? Dat is natuurlijk wel een geldige vraag, maar dat zullen de ouders zelf moeten bedenken. Als de zoon de pc ook nodig heeft voor school, dan zou ik denk ik niet de volle mep in rekening brengen. Maar het is niet onredelijk als hij wat betaalt. Dan leert hij ook dat energie geld kost en dat je er zuinig mee moet zijn.
SinergyX schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:13:
Daar heb je volledig gelijk in, niveau 'uitlokkertje' zonder een echt vraagstuk of discussie op te zetten.
(en star wars gelijktrekken met Russische soldaten.. wow.. zo had ik hem niet verwacht bij die comicon :P)
Dat gebeurt niet. Er wordt alleen gezegd dat iemand die net gevlucht is voor militairen, het misschien niet zo leuk vindt als hij dan weer militairen tegenkomt. Er wordt nergens iets vergeleken. Ik vind het ook vergezocht, je kunt nu eenmaal niet verwachten dat alle landen waar vluchtelingen naartoe gaan ineens alle kostuums verbieden. Maar trek het niet uit z'n verband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:50
mr_evil08 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:35:
Misschien voor je dingen roept even je feiten en eenheden checken. Van geen er van klopt ook maar iets namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 363533

PhilipsFan schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:02:
[...]
Ik weet niet hoor, maar ik vind dat een redelijk neutraal stuk. Niemand wordt uitgemaakt voor een gekkie. Hooguit de opmerking dat volwassen vrouwen zich verkleden is een beetje dedain, maar goed. Genoeg van mijn vrienden begrijpen er niks van dat ik Pokemon Go speel, want dat is een spelletje en spelletjes zijn voor kinderen. Wat moet je leven toch saai zijn als je als volwassene niet meer mag gamen en je niet meer mag verkleden, dat is het enige wat ik denk als ik dat stuk lees...
Comic Con lijkt dit jaar nog wat meer op leven tegen de klippen op. Ik spreek Remi da Silva uit Capelle aan, een donkere jongen. ‘Het mooie van cosplay is de acceptatie van elkaar’, zegt hij. ‘Je bent wat je speelt, en niets anders.’ Remi studeerde net voor corona af in mediastudies, maar vond geen baan. Hij is gefrituurde kip gaan verkopen bij KFC en schopte het in twee jaar tot locatiemanager. ‘Het is nog niet ideaal, maar het is tenminste iets’, zegt hij ernstig.

Als dat niet framen is weet ik het ook niet. Ze noemt details die m.b.t. het onderwerp totaal niet relevant zijn, alsof ComicCon alleen iets is voor mensen die volgens haar dedain 'gefaald zijn'. Alsof werken bij de KFC een soort van 'failure of life is', leuk voor die mensen zeg! En dan nog even de vergelijking van Stormtroopers en Russen. Mijn god zeg. 8)7 Het slaat als een tang op een varken, niet iets wat je verwacht van een krant die zichzelf een kwaliteitskrant noemt.

Edit: Nu ik die zin van de gefrituurde kip nog eens nalees staat er ook nog eens een tautologie in. Bij de KFC verkopen ze namelijk logischerwijs...gefrituurde kip.... Hallo eindredactie Volkskrant. _/-\o_
PhilipsFan schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:02:
[...]
Dit is toch allemaal niet relevant? De ouders vinden dat hun zoon teveel electriciteit verbruikt. Ja, het kan zijn dat die ouders zelf heel weinig verbruiken, maar dat doet er niks aan af. Je mag een 18-jarige best laten betalen voor z'n stroomverbruik. En voor het eten dat hij opeet. En voor de kamer die je beschikbaar stelt. En voor het extra schoonmaakwerk dat je moet doen omdat hij ook dingen vies maakt.
Alsof er een soort van 'schakelaar' over gaat als iemand 18 is. Ik vind dit zooooo'n ouderwets denkbeeld, iets uit de tijd dat je op je 18 uit huis kon gaan op een financieel gezonde manier.

Realitycheck: Met het beleid van de afgelopen kabinetten (iets waar rond 50% van de ouders voorstander van was want 'Oh help ik wil mijn Hypotheekrente aftrek niet kwijt dus ik stem daar maar voor ook al is het slecht voor mijn kinderen straks!') is het veel lastiger in vergelijking met 'vroegah' om realistisch gezien op een financieel gezonde manier uit huis te gaan.

Ik ben pas geld gaan betalen toen ik een goed betaalde baan had, dat was 6.5 jaar nadat ik 18 was geworden en na mijn studie, zo snel als mogelijk de studie afgemaakt en aan het werk. Natuurlijk mag je geld vragen als je kroost ouder is dan 18 en hij/zij heeft een goed betaalde baan. Maar als het om een bijbaantje gaat van een paar honderd euro per maand....kom nou zeg.

Hou je er ook even rekening mee dat diezelfde kinderen straks de ouders moeten verzorgen met het beleid van de afgelopen en huidige kabinetten? Als ik namelijk zulke ouders zou hebben die op het moment dat ik 18 werd zich zo gingen gedragen zou ik op het moment dat ze mijn hulp nodig zouden hebben later (financieel of in de huishouding) hebben gedacht: 'Joh, stik in je fruitsap, dan kan ik de erfenis claimen.' >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 363533 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:25:
Edit: Nu ik die zin van de gefrituurde kip nog eens nalees staat er ook nog eens een tautologie in. Bij de KFC verkopen ze namelijk logischerwijs...gefrituurde kip.... Hallo eindredactie Volkskrant. _/-\o_
Nou nou, je hebt de volkskrant lezers wel erg hoog ingeschat, die komen natuurlijk helemaal niet bij de KFC, dus altijd even handig dat toe te lichten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
[...]

Alsof er een soort van 'schakelaar' over gaat als iemand 18 is. Ik vind dit zooooo'n ouderwets denkbeeld, iets uit de tijd dat je op je 18 uit huis kon gaan op een financieel gezonde manier.

Realitycheck: Met het beleid van de afgelopen kabinetten (iets waar rond 50% van de ouders voorstander van was want 'Oh help ik wil mijn Hypotheekrente aftrek niet kwijt dus ik stem daar maar voor ook al is het slecht voor mijn kinderen straks!') is het veel lastiger in vergelijking met 'vroegah' om realistisch gezien op een financieel gezonde manier uit huis te gaan.

Ik ben pas geld gaan betalen toen ik een goed betaalde baan had, dat was 6.5 jaar nadat ik 18 was geworden en na mijn studie, zo snel als mogelijk de studie afgemaakt en aan het werk. Natuurlijk mag je geld vragen als je kroost ouder is dan 18 en hij/zij heeft een goed betaalde baan. Maar als het om een bijbaantje gaat van een paar honderd euro per maand....kom nou zeg.

Hou je er ook even rekening mee dat diezelfde kinderen straks de ouders moeten verzorgen met het beleid van de afgelopen en huidige kabinetten? Als ik namelijk zulke ouders zou hebben die op het moment dat ik 18 werd zich zo gingen gedragen zou ik op het moment dat ze mijn hulp nodig zouden hebben later (financieel of in de huishouding) hebben gedacht: 'Joh, stik in je fruitsap, dan kan ik de erfenis claimen.' >:)
Nou ja, ik beweer ook niet dat iemand van 18+ meteen maar de volle mep moet betalen, het blijft tenslotte wel je kind. Wat mij betreft kunnen ze gratis kost en inwoning krijgen, zolang ze een voltijds opleiding doen. En wat je zegt klopt, het is veel minder makkelijk dan vroeger om een plekje voor jezelf te krijgen. Een sociale huurwoning moet je tegenwoordig eerst 10 jaar voor op een wachtlijst, te beginnen op z'n vroegst op je 17e. Dus met je 27e kun je eindelijk een huurwoning krijgen, maar dan verdien je waarschijnlijk al teveel. En een koopwoning zullen ze helemaal nooit meer kunnen kopen als de prijzen niet gaan dalen. Dus ik benijd die generatie zeker niet.

Maar ik heb zelf kinderen in die leeftijd, en het valt me steeds meer op hoe ontzettend gepamperd ze eigenlijk zijn. Het sluipt erin natuurlijk, een kind van 3 kun je niet de was laten doen of de kamer laten stofzuigen. Een 'kind' van 18+ echter wel. Maar kinderen blijven plakken in het wereldje dat zij alles kunnen doen wat ze leuk vinden en dat hun ouders de rommel wel weer achter hun reet opruimen. Alles wat ik ze vraag, doen ze onder protest of met de Franse slag. Ik vind dat best wel vermoeiend, om volwassen kinderen in huis te hebben, maar nog steeds alle kutklusjes te moeten doen. Dat zou niet nodig moeten zijn. Dus dan maar kostgeld.

Maar goed, we dwalen een beetje af van de oorspronkelijke vraag. Ik blijf ook bij m'n antwoord. Het is niet relevant wat het verbruik precies is. Als ze hebben vastgesteld dat de PC verantwoordelijk is voor een groot deel van het stroomverbruik, dan moet de zoon daar gewoon een deel van betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211516

Als stroom gebruik zo hoog is zit ie waarschijnelijk crypto te minen 24/7 niet echt eficient met huidige energie crisis, je gooit meer geld weg aan stroom dan je verdient waarschijnelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-07 00:04
Hij moet wel heel inefficient minen dan. Ik zit op nog geen 140watt 24u/dag minen. Met energiekorting zit ik op €15 per maand. Als je dit x5 doet zit je pas op de helft van Totaal prijs: gas en elektricteit(incl wassen etc). (Half vrijstaand). Nu heb ik goedkoop gas en stroom. Maar gas prijs stijgt harder dan stroom, Dan is % stroomprijs steeds kleiner.

AMD Radeon RX 6700 XT review door enermax

[ Voor 17% gewijzigd door enermax op 16-05-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
enermax schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:18:
.. Ik zit op nog geen 140watt 24u/dag minen. Met energiekorting zit ik op €15 per maand. ...
Alleen over bovenstaande berekening waaruit blijkt dat jij het wel begrijpt (watts, kWh en dergelijke). Mijn vuistregel (gegeven mjn prijs van 0,25 euro per kWh) is : per watt continu het hele jaar door is dat 2 euro. Jouw uitkomst pas dus wel in mijn optiek, (jouw tarief en energie korting ken ik niet)

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 16-05-2022 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@Anoniem: 363533
Even off topic, ik citeer een deel van jouw berichtje
[...]

Comic Con lijkt dit jaar nog wat meer op leven tegen de klippen op. Ik spreek Remi da Silva uit Capelle aan, een donkere jongen. ‘Het mooie van cosplay is de acceptatie van elkaar’, zegt hij. ‘Je bent wat je speelt, en niets anders.’ Remi studeerde net voor corona af in mediastudies, maar vond geen baan. Hij is gefrituurde kip gaan verkopen bij KFC en schopte het in twee jaar tot locatiemanager. ‘Het is nog niet ideaal, maar het is tenminste iets’, zegt hij ernstig.

Als dat niet framen is weet ik het ook niet. Ze noemt details die m.b.t. het onderwerp totaal niet relevant zijn, alsof ComicCon alleen iets is voor mensen die volgens haar dedain 'gefaald zijn'. Alsof werken bij de KFC een soort van 'failure of life is', leuk voor die mensen zeg! En dan nog even de vergelijking van Stormtroopers en Russen. Mijn god zeg. 8)7 Het slaat als een tang op een varken, niet iets wat je verwacht van een krant die zichzelf een kwaliteitskrant noemt.

[...]

...
Het is een column. En ik interpreteer het als volgt: Remi vind het mooi dat hij binnen cosplay geen last heeft van de bejegening waar hij buiten cosplay tegen aanloopt. Hij heeft een studie gevolgd en afgerond in een richting waar hij tot nu toe geen werk in heeft gevonden. Aangezien er toch brood op de plank moet komen is hij gaan werken bij de KFC. Daar is hij begonnen als medewerker die de kip frituurt. NIet iedereen frituurt daar kip, er zullen ook medewerkers zijn die andere rollen hebben. Daarnaast is hij dat gaan doen bij de KFC en niet bij een andere keten. Later heeft hij een andere functie weten te bemachtigen met nog meer verantwoordelijkheid. Hij is dus niet gefaald, hij is gewoon goed bezig. En is daar terecht trots op.

Google even naar de definities van tautologie en column.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
True schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:59:
[...]

Volgens mij is verwarming niet heel relevant gezien er in de brief staat stroomverbruik en niet energieverbruik.

Maar ja, aannames ..
Mensen gooien heel vaak alles op 1 hoop, zou mij niet verbazen dat het hier ook gebeurd is.
Een vrij realistische aanname.

Ik zelf doe lan party,s in huis, wij zijn zuinige mensen met energie, zelfs de lan party deze dag is geen spectaculair energieverbruik bij doorrekenen als het dagelijks zou zijn, dat terwijl er 8 pc,s zijn.

Mensen dikken het verhaal al snel aan als ze ergens niet mee eens zijn, het komt niet geloofwaardig over.
Ik ben zeer benieuwd wat van PC het wel niet mag zijn...

Ik zou die pc met eigen ogen wel willen zien, tot die tijd blijft het ongeloofwaardig.

[ Voor 82% gewijzigd door mr_evil08 op 16-05-2022 10:45 ]

Pagina: 1