Upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-01 18:10
Hoi mede-tweakers,

Sinds 2018 heb ik een prima Medion desktop (Akoya P5308J/C390). Ik heb enige tijd geleden de CPU geupgrade van een i5-7400 naar een i7-7700 en 16gb ddr4 ram. Het geheel draait op een MEDION H110H4-EM2 moederbord en er zit een NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB videokaart in.

Ik zoek een?
Nieuw moederbord met CPU, die er samen met de bestaande componenten weer enige tijd tegen aan kunnen.

Wat is je budget?
Paar honderd

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, als het maar goed werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voornamelijk voor werk (Office producten) en af en toe een game, laatste games die ik heb gespeeld (zodat je een beeld krijg wat het van de pc vraagt) zijn CoD: Vanguard en Hitman 3. Verder vraag ik niet veel van de pc.

Beste antwoord (via Rgerr op 01-05-2022 16:27)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:02
Rgerr schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:19:
[...]

[...]

Hm, is het dan een idee om de voeding en moederbord te upgraden met het oog op de toekomst? Zoals ik het van jullie lees is het upgraden van een prebuilt niet ideaal, vanwege de niet standaard voeding.

Hebben jullie daarvoor wellicht een suggestie? Dan wordt het meer een halve upgrade, maar wil eigenlijk wel graag de 32gb ram gebruiken (en de andere stickjes ddr4 die ik nog heb liggen, dus 4 RAM sloten?)
Nu een voeding upgraden om te upgraden is een zeer slecht idee. We staan mogelijk op het punt een grote overstap naar een nieuwe voedings standaard te maken.

Een moederbord kan je niet upgraden zonder ook minimaal je cpu te upgraden. En of je je uberboubt een nieuw bord in die kast krijgt is nog de vraag.

En het upgraden van een prebuild (merken zoals dus Medion, HP, Dell, Acer) niet niet lastig vanwege alleen de voeding maar omdat er dde kans bestaat dat er helemaal niets strandaard is. Je moederbord, koeler, voeding, kast het kan allemaal custom build zijn en dus niet 123 te upgraden.

En heb je gekeken of je ram defect is of je slot? Doe dit door beide sticks eruit te halen en dan 1 stick in beide sloten te proberen en vervolgens de andere stick te testen. Zo kan je uitsluiten of je ram of je slot defect is.
meer geheugen gebruiken zie ik niet waarom je het wel. je kan beter zoiezo geen sticks gaan mixen daar heb je kans van dat het eerder trager als sneller word. Wil je dat toch moet je gewoon eigenlijk een nieuw systeem hebben.

Alle reacties

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Welke moederborden heb je al gevonden? Welke stonden je aan? Welke vielen af en waarom? Over welke twijfel je?

Welke maat moederbord past er in je kast?

Dan kun je ddr4 + moederbordmaat al als filter in de PW zetten en vanuit daar beginnen met zoeken.

En waarom wil je upgraden? Je voeldoet prima aan de minimale systeemeisen van de games die je speelt.

[ Voor 67% gewijzigd door EWK op 01-05-2022 11:42 ]

Hoi!

• Rgerr
EWK schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:39:
Welke moederborden heb je al gevonden? Welke stonden je aan? Welke vielen af en waarom? Over welke twijfel je?
Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat er in past, qua formaat, qua processor/geheugen en of de huidige voeding er op past. :+

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Rgerr schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:43:
[...]

Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat er in past, qua formaat, qua processor/geheugen en of de huidige voeding er op past. :+
Moederborden zijn er in verschillende maten o.a., atx, micro-atx en mini-itx.
Wel handig om te weten wat er in je kast past, dan weet je welke maat je kun kopen. En de rest van mijn vragen?

Is het deze kast?
pricewatch: Medion Akoya PC P5308 H Carbon
Hier zit DDR3 op het moederbord volgens de specificaties. Ah, dit is de H, niet de J.
Zo nee, kun je dan even een linkje posten naar de specifieke kast?

[ Voor 26% gewijzigd door EWK op 01-05-2022 11:48 ]

Hoi!

• Rgerr
EWK schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Moederborden zijn er in verschillende maten o.a., atx, micro-atx en mini-itx.
Wel handig om te weten wat er in je kast past, dan weet je welke maat je kun kopen. En de rest van mijn vragen?

Is het deze kast?
pricewatch: Medion Akoya PC P5308 H Carbon
Hier zit DDR3 op het moederbord volgens de specificaties. Ah, dit is de H, niet de J.
Zo nee, kun je dan even een linkje posten naar de specifieke kast?
Dit is de pc en waar ik hem gekocht heb: https://www.amazon.es/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Ik kan er zo niet uithalen welk formaat het betreft? Staat dat toevallig ook ergens op/in de kast?

Verder wil ik graag upgraden om het ram uit te bereiden (zit nu 1x16 in, andere slot is kapot/doet het niet) en de cpu upgraden zodat ik de komende jaren ook weer vooruit kan qua games en werk. :)

Edit: op het plaatje lijken het wel dezelfde kasten

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:41
Kan je wat fotos plaatsen van je huidige moederbord en/of de achterkant van de kast?
Zo te zien een vrij compacte kast.
Ik gok micro ATX.
Als je zou kiezen voor Intel Alder Lake weet ik vrij zeker dat je ook een andere voeding gaat nodig hebben...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Rgerr
GarBaGe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:19:
Kan je wat fotos plaatsen van je huidige moederbord en/of de achterkant van de kast?
Zo te zien een vrij compacte kast.
Ik gok micro ATX.
Als je zou kiezen voor Intel Alder Lake weet ik vrij zeker dat je ook een andere voeding gaat nodig hebben...
Heb even een foto gemaakt, hoop dat je er iets aan hebt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GILn7AzkE452PiAO0tltygELtVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08cgjymwWuyPgJpGxcAOC4wn.jpg?f=fotoalbum_large

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:41
Rgerr schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Heb even een foto gemaakt, hoop dat je er iets aan hebt

[Afbeelding]
Dat is sowieso geen volwaardige ATX.
Mijn gok is Micro ATX.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• computerjunky
Je zal toch denk ik even een foto van de binnenkant moeten maken om te zien wat er precies aan de hand is. Met prefab merk pc's weet je nooit of een upgrade van moederbord mogelijk is tot je de binnenkant ziet.
Prefab systemen willen nog wel een vreemde afwijkende trucjes uithalen die upgraden onmogelijk maken.

Wat veracht je verder te bereiken met een paar honderd euro van een 7700k naar op zijn best een 11400F en dezelfde GPU die eigenlijk bijna overal wel de bottleneck zal zijn? Eerste volgende stap is de 12400 maar die is alweer duurder als een paar honderd.
Dus is je budget een paar honderd als in ongeveer 200 of is 350 ook nog een paar honderd?

Is die mogelijk paar fps die paar honderd euro waard of zijn er serieuze problemen waardoor je wil upgraden ?
Zelf zie ik het niet echt als een waardige upgrade tenzij je in de nabijde toekomst ook van plan bent de gpu te vervangen.

En heb je geheugen bijgezet of geheugen vervangen in zijn geheel en zo ja met wat? Het standaard geheugen is 2.133MT/s wat voor office werk prima is maar voor gamen eigenlijk al lang achterhaald wat problemen kan veroorzaken. Ook kan geheugen bij prikken problemen veroorzaken.

• Rgerr
computerjunky schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:52:
Je zal toch denk ik even een foto van de binnenkant moeten maken om te zien wat er precies aan de hand is. Met prefab merk pc's weet je nooit of een upgrade van moederbord mogelijk is tot je de binnenkant ziet.
Prefab systemen willen nog wel een vreemde afwijkende trucjes uithalen die upgraden onmogelijk maken.

Wat veracht je verder te bereiken met een paar honderd euro van een 7700k naar op zijn best een 11400F en dezelfde GPU die eigenlijk bijna overal wel de bottleneck zal zijn? Eerste volgende stap is de 12400 maar die is alweer duurder als een paar honderd.
Dus is je budget een paar honderd als in ongeveer 200 of is 350 ook nog een paar honderd?

Is die mogelijk paar fps die paar honderd euro waard of zijn er serieuze problemen waardoor je wil upgraden ?
Zelf zie ik het niet echt als een waardige upgrade tenzij je in de nabijde toekomst ook van plan bent de gpu te vervangen.

En heb je geheugen bijgezet of geheugen vervangen in zijn geheel en zo ja met wat? Het standaard geheugen is 2.133MT/s wat voor office werk prima is maar voor gamen eigenlijk al lang achterhaald wat problemen kan veroorzaken. Ook kan geheugen bij prikken problemen veroorzaken.
Hieronder een paar foto’s van de binnenkant. Ben een beetje bang dat de huidige voeding niet past op een nieuw moederbord, of zie ik dat verkeerd?

Wat je zegt over budget, tja… Ben ook best bereid wat meer te investeren, maar dat moet het natuurlijk wel de upgrade waard zijn. Geheugen was standaard 1x8gb, uitgebreid naar 32gb (2x16), maar een van die sloten werkt dus niet meer. Dat wil ik eigenlijk wel weer voor elkaar hebben.

Anders ben ik ook tevreden met een nieuw moederbord met huidige cpu, maar zijn die nog wel te koop? Volgens mij is het een 6e gen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROYvAgfP4EAR9VOMshDZuvASumk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrNypYkCn9rjLWc6dCi5IZLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LmJswdrY8f2nabs-rsQmSHFuRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DS5O8rZNyB94NXzG4uvkExpn.jpg?f=fotoalbum_large

• Rgerr
pricewatch: ASRock Fatal1ty B250M Performance

Ik kwam bovenstaande moederbord tegen in de Pricewatch. Past dit binnen mijn systeem? Verwacht alleen niet dat de huidige voeding hier op past.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:47
Rgerr schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Hieronder een paar foto’s van de binnenkant. Ben een beetje bang dat de huidige voeding niet past op een nieuw moederbord, of zie ik dat verkeerd?

Wat je zegt over budget, tja… Ben ook best bereid wat meer te investeren, maar dat moet het natuurlijk wel de upgrade waard zijn. Geheugen was standaard 1x8gb, uitgebreid naar 32gb (2x16), maar een van die sloten werkt dus niet meer. Dat wil ik eigenlijk wel weer voor elkaar hebben.

Anders ben ik ook tevreden met een nieuw moederbord met huidige cpu, maar zijn die nog wel te koop? Volgens mij is het een 6e gen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is meestal een nadeel van prebuild systemen, ze gebruiken soms non standaard onderdelen.
Die voeding is inderdaad niet standaard.
Waarschijnlijk is de kast ook niet standaard, als je MB ook niet standaard is.

Waarom heb je je CPU fan op zuigen gezet, meestal beter om naar beneden te blazen dan krijgt je MB en geheugen ook koeling.

Edit:
Als deze site klopt, hebt je een MicroATX standard MB.
https://merkandi.com/prod...m2-p-1151-hdmi-ddr/507248

[ Voor 4% gewijzigd door Hell-Slave op 01-05-2022 13:38 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24
Ah ik zie nu de foto. De atx12v connector is bijzonder.

Wijze les: voor wie wil upgraden is een oem systeem niet echt een handige optie. Wellicht voorlopig leren leven met 16gb? Echt problematisch is die hoeveelheid niet. Wel wat snelheidsverlies door 1 reepje.

Je kunt ook de boel verkopen en opnieuw beginnen. Een kast heb je al voor 30 euro en een voeding kan ik nog wel voor een paar 10tjes.

[ Voor 184% gewijzigd door sdk1985 op 01-05-2022 13:43 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Hell-Slave
Als je naar z'n foto's kijkt zie je een non standaard 14polige stekker.

• Rgerr
Hell-Slave schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Dat is meestal een nadeel van prebuild systemen, ze gebruiken soms non standaard onderdelen.
Die voeding is inderdaad niet standaard.
Waarschijnlijk is de kast ook niet standaard, als je MB ook niet standaard is.

Waarom heb je je CPU fan op zuigen gezet, meestal beter om naar beneden te blazen dan krijgt je MB en geheugen ook koeling.

Edit:
Als deze site klopt, hebt je een MicroATX standard MB.
https://merkandi.com/prod...m2-p-1151-hdmi-ddr/507248
mATX dus. Kom ik met mijn componenten en dit moederbord weg? pricewatch: ASRock Fatal1ty B250M Performance

Koeler heb ik overigens niet zelf geplaatst, maar die moet ik dus omdraaien? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Rgerr op 01-05-2022 14:51 ]

• Rgerr
sdk1985 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:37:
Ah ik zie nu de foto. De atx12v connector is bijzonder.

Wijze les: voor wie wil upgraden is een oem systeem niet echt een handige optie. Wellicht voorlopig leren leven met 16gb? Echt problematisch is die hoeveelheid niet. Wel wat snelheidsverlies door 1 reepje.

Je kunt ook de boel verkopen en opnieuw beginnen. Een kast heb je al voor 30 euro en een voeding kan ik nog wel voor een paar 10tjes.
Thanks voor je antwoord, maar moet ik echt met een nieuwe case beginnen? Alleen moederbord en voeding vervangen kan ook, toch?

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-01 23:54
Rgerr schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:50:
[...]

mATX dus. Kom ik met mijn componenten en dit moederbord weg? pricewatch: ASRock Fatal1ty B250M Performance

Koeler heb ik overigens niet zelf geplaatst, maar die moet ik dus omdraaien? :+
Nee!
Als ik naar de schroefgaten en de specificaties kijk is je huidige moederbord kleiner dan standaard matx en zitten de schroeven op een andere plaats. Het is dus maar zeer de vraag of een standaard matx mobo in je kast past. Verder heb je sowieso ook een nieuwe voeding nodig...
Volgens mij is de enige logische upgrade een grotere SSD, als je dat niet al gedaan hebt

• computerjunky
Tja als ik het zo die zit je dus ook wel minimaal aan een nieuwe voeding vast en is het nog maar de vraag of een voeding en ander moederbord in de kast gaat passen. En dat Asrock moederbord is zo oud dat het compleet irrelevant is voor een upgrade.

En wat is verder de reden van de upgrade. Ik kan me niet voorstellen dat je echt meer nodig heb als een quad core met een gtx 1060 3gb.
Upgraden om te upgraden word je niet echt beter van is niet echt handig. Dat geld kan je beter apart leggen voor de toekomst tot je het echt nodig heb en mogelijk een betere gpu kan kopen waar je echt veel profijt van gaat hebben.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24
Rgerr schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:51:
[...]

Thanks voor je antwoord, maar moet ik echt met een nieuwe case beginnen? Alleen moederbord en voeding vervangen kan ook, toch?
Als je wil verkopen wel. Maak je het jezelf makkelijker.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Rgerr
Rrob schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Nee!
Als ik naar de schroefgaten en de specificaties kijk is je huidige moederbord kleiner dan standaard matx en zitten de schroeven op een andere plaats. Het is dus maar zeer de vraag of een standaard matx mobo in je kast past. Verder heb je sowieso ook een nieuwe voeding nodig...
Volgens mij is de enige logische upgrade een grotere SSD, als je dat niet al gedaan hebt
computerjunky schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:03:
Tja als ik het zo die zit je dus ook wel minimaal aan een nieuwe voeding vast en is het nog maar de vraag of een voeding en ander moederbord in de kast gaat passen. En dat Asrock moederbord is zo oud dat het compleet irrelevant is voor een upgrade.

En wat is verder de reden van de upgrade. Ik kan me niet voorstellen dat je echt meer nodig heb als een quad core met een gtx 1060 3gb.
Upgraden om te upgraden word je niet echt beter van is niet echt handig. Dat geld kan je beter apart leggen voor de toekomst tot je het echt nodig heb en mogelijk een betere gpu kan kopen waar je echt veel profijt van gaat hebben.
Hm, is het dan een idee om de voeding en moederbord te upgraden met het oog op de toekomst? Zoals ik het van jullie lees is het upgraden van een prebuilt niet ideaal, vanwege de niet standaard voeding.

Hebben jullie daarvoor wellicht een suggestie? Dan wordt het meer een halve upgrade, maar wil eigenlijk wel graag de 32gb ram gebruiken (en de andere stickjes ddr4 die ik nog heb liggen, dus 4 RAM sloten?)

• Rgerr
sdk1985 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:17:
[...]

Als je wil verkopen wel. Maak je het jezelf makkelijker.
Enig idee wat een reële prijs zou zijn voor het hele systeem? Lastige keuze zo.

Acties:
  • Beste antwoord

• computerjunky
Rgerr schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:19:
[...]

[...]

Nu een voeding upgraden om te upgraden is een zeer slecht idee. We staan mogelijk op het punt een grote overstap naar een nieuwe voedings standaard te maken.

Een moederbord kan je niet upgraden zonder ook minimaal je cpu te upgraden. En of je je uberboubt een nieuw bord in die kast krijgt is nog de vraag.

En het upgraden van een prebuild (merken zoals dus Medion, HP, Dell, Acer) niet niet lastig vanwege alleen de voeding maar omdat er dde kans bestaat dat er helemaal niets strandaard is. Je moederbord, koeler, voeding, kast het kan allemaal custom build zijn en dus niet 123 te upgraden.

En heb je gekeken of je ram defect is of je slot? Doe dit door beide sticks eruit te halen en dan 1 stick in beide sloten te proberen en vervolgens de andere stick te testen. Zo kan je uitsluiten of je ram of je slot defect is.
meer geheugen gebruiken zie ik niet waarom je het wel. je kan beter zoiezo geen sticks gaan mixen daar heb je kans van dat het eerder trager als sneller word. Wil je dat toch moet je gewoon eigenlijk een nieuw systeem hebben.

• Rgerr
computerjunky schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:32:
[...]

RAM slot is echt kapot, inderdaad al getest. Dat triggerde mij dan ook om maar eens te gaan upgraden. Maar denk dat ik dan inderdaad maar volledig moet upgraden, eerst maar even sparen/goed aanbieding afwachten. :) Dank voor alle antwoorden!

• Hell-Slave
Voor nu zou ik die fan omdraaien die op je cpu koeler zit en inderdaad door sparen voor een compleet nieuw systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVRWni1_qRm7oE4s_k68cbtwS9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snhwSQHCATpeb29FtBHdkAx9.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1