Fluitend geluid bij pakken warm water na nieuwe ketel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:41
Gister is er een nieuwe CV ketel geplaatst, welke op zichzelf heel stil is. Nu horen we tijdens het pakken van warm water, maar vooral een paar seconden erna nog een fluitend geluid. Dit is vooral op de badkamer (bevindt zich onder de CV, leidingen lopen hier door koof) goed te horen.

Nu was dit geluid er in mindere mate ook al met de oude ketel. Aangezien de nieuwe een stuk stiller lijkt te zijn dan de oude denk ik niet dat het daaraan ligt. Ik denk het laatste stukje wateraanvoer voor de CV ketel, met overstort ventiel etc. Dat is namelijk vernieuwd (met deels oude onderdelen en koppelingen). En lekt overigens een heel klein beetje.

Ik heb alleen nog niet voldoende verstand van CV installaties. Is het zo dat na het pakken van warm water de ketel nog zo'n 5 seconden doorgaat met het pakken van warm water? Zo ja dan bevestigt dit mijn vermoeden dat het in stukje aanvoer zit, en mogelijk de oude koppelingen of overstort ventiel. Betreft Aventa Ace.

Iemand een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:37

Onbekend

...

Welk merk en type heb je?

Bij een standaard cv-ketel met 1 pomp, wordt het cv-water bij de brander opgewarmd en via een warmtewisselaar wordt het leidingwater verwarmd.
Als na de warmtevraag de pomp direct zou stoppen, dan zou het water vlak bij de brander veel te heet worden. Vandaar dat de pomp nog even blijft draaien zodat de warmte in het lokale circuit beter wordt verdeeld.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Onbekend schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:51:
Welk merk en type heb je?

Bij een standaard cv-ketel met 1 pomp, wordt het cv-water bij de brander opgewarmd en via een warmtewisselaar wordt het leidingwater verwarmd.
Als na de warmtevraag de pomp direct zou stoppen, dan zou het water vlak bij de brander veel te heet worden. Vandaar dat de pomp nog even blijft draaien zodat de warmte in het lokale circuit beter wordt verdeeld.
Het is een Remeha Aventa Ace 28c.

Dus jij denkt dat het de pomp is? Wordt die pomp niet gebruikt bij CV? Want dan horen we het niet...

En als het de pomp is, is er dan iets aan te passen/in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-07 07:36
Een bepaalde serie van de avanta ace kunnen een fluitend geluid geven, de installateur moet dan contact opnemen met remeha.

Maar omdat je aan geef dan het geluid er ook was met de oude ketel en vooral in de badkamer, dan verdenk ik dat er een thermostatische mengkraan aanwezig is en deze mogelijk aan het defect raken is.

Je kan proberen de kraan op de hoogste stand te zetten en daarna de kraan open te doen, hierna als het water stroomt verlaag je langzaam de temperatuur van de kraan gaat hij fluiten dan ligt het aan de kraan) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
badboynova schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:05:
Een bepaalde serie van de avanta ace kunnen een fluitend geluid geven, de installateur moet dan contact opnemen met remeha.

Maar omdat je aan geef dan het geluid er ook was met de oude ketel en vooral in de badkamer, dan verdenk ik dat er een thermostatische mengkraan aanwezig is en deze mogelijk aan het defect raken is.

Je kan proberen de kraan op de hoogste stand te zetten en daarna de kraan open te doen, hierna als het water stroomt verlaag je langzaam de temperatuur van de kraan gaat hij fluiten dan ligt het aan de kraan) .
Sorry, dan heb ik het niet goed uitgelegd. Het geluid is het beste hoorbaar in de badkamer. Dat komt waarschijnlijk omdat deze zich bevindt onder de CV.

Het geluid is hoorbaar tijdens het pakken van warmwater, maar vooral in de vijf seconden erna. Dan hoor je het gespetter van de kraan niet namelijk. Het maakt niet uit met welke warmwaterkraan je water (hebt ge)pakt. Het betreft een huurhuis, helaas geen thermostaatkranen, alleen klassieke mengkranen.

De ketel staat ingesteld op comfort (DP200) zag ik. Het geluid hoor je namelijk ook soms als er helemaal geen water is gepakt. Ik denk dat de pomp dan dus loopt om het water op temperatuur te houden.

Met de oude ketel hoorde je ook het geluid van de pomp die (na)loopt na het pakken van warm water, maar die fluittoon zat er niet bij.

Volgens mij duidt dit allemaal op de pomp, zoals jij al meteen aangaf. En zal het dus een defecte pomp zijn. Kan ik zelf ergens vinden welke serie het is? Wil best gegevens van de ketel hier plaatsen.

Klopt het dat deze pomp niks hoeft te doen als je alleen verwarming gebruikt? Dan horen we het geluid niet en is de ketel super stil. We horen het geluid dus alleen tijdens en vooral na warm water pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 01-05-2022 10:32 ]