Extreme willekeurige traagheid gamepc bij spelen games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
Mijn vraag
Mijn pc vertoont enorme traagheid (fps naar 1 of 2 voor ongeveer 4 secobde) bij het spelen van games. Soms kan ik na het opstarten 3u gamen zonder problemen, de andere keer krijg ik elke 10/15 seconde een fps drop voor een seconde of 4.

Wat opvallend is:

Als er na het opstarten geen problemen zijn, ontstaan ze ook later niet totdat ik hem afsluit.

Als er na het opstarten wel problemen zijn, blijven ze ook en helpt een reboot niet. Als ik dan 1 of 2 dagen later probeer kan de pc zomaar weer werken zoals het hoort.

Gisteren had ik geen willekeurige drops, maar gewoon constant 10fps in BF2042. Terwijl ik normaal 90 haal

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb deze pc overgenomen via Marktplaats en direct een nieuwe win10pro erop geïnstalleerd met alle relevante drivers (meest recente chipset, motherboard en gpu AMD Adrenalin drivers):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 238,50€ 238,50
1MoederbordenASUS ROG Strix B450-F Gaming€ 125,95€ 125,95
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G€ 519,-€ 519,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB520 Zwart€ 58,45€ 58,45
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 77,98€ 155,96
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 87,90€ 87,90
Totaal€ 1.185,76

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb verschillende monitors getest (60,75,144hz), maar allemaal vertoonde ze deze problemen.

Ik heb alle temps in de gaten gehouden en niks komt boven de 75 graden.

Het is een nieuwe installatie en het probleem was er direct, dus schoner dan dit lukt niet denk ik.

Ik heb de Microsoft Gamebar uitgeschakeld in het register.

Ik weet niet of het 100% aan mijn gpu ligt, maar aangezien het alleen bij de applicaties is waar ik mijn gpu intensief gebruik, is dat wel de hoek waarin ik zoek. Ik heb nog garantie op alle hardware, dus die optie heb ik ook nog.

Woensdag ontvang ik een 6600xt van een vriend van me om te proberen.

Alle suggesties zijn welkom; ik weet niet meer zo goed waar ik meer zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door StealthyPeanut op 01-05-2022 09:48 ]

Beste antwoord (via StealthyPeanut op 01-05-2022 22:03)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Heb je DOCP aangezet in het BIOS?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:24
Je zou kunnen starten met wat benchmark tools te draaien (voor/na de problemen).
Voor ssd snelheid, geheugentest en cpu/gpu snelheid.Volgens mij kun je bij cpu-z de cpu snelheid van het moment zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:31
Check ook de temperaturen van zowel cpu als gpu, tijdens het gamen en post die hier als je wilt.

Je kunt dit bv bekijken door bv HWInfo op de achtergrond aan te laten staan tijdens het gamen
Of via MSI afterburner met OSD aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:13
Ik zou beginnen met elke keer msi afterburner mee opstarten en zorgen dat je daar minimaal :

Gpu geheugen gebruik
Ram geheugen gebruik
Cpu gebruik voor iedere core
Gpu gebruik
Power draw voor beide gpu en cpu
Rpm speed van cpu en gpu fans
en de frametime graph weer geeft.

Hierdoor kan je zien of er een core anders belast word wat yet probleem kan zijn of dat er iets anders niet goed werkt.
Ik ga er van uit dat je hier wel iets door zou moeten kunnen zien. Is bijvoorbeeld je cpu hoger belast op 1 of meer cores dan is de kans groot dat de pc wat anders aan het doen is.

Als dit zich voor doet zou ik ook direct naar taakbeheer gaan en sorteren op cpu gebruik om te kijken wat er op dat moment cpu gebruikt.

Het lan zoiets onzinnigs zijn als een windows update of een defrag omdat je ssd niet goed erkend is. Dit kan je uit taakbeheer opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Bedankt allen voor de reacties. Ik zie dat een deel van mijn bericht niet is geplaatst. Ben nu op m'n mobiel dus ik kan het niet herstellen. Komt later.
Uszka schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:49:

Bios versie weet ik niet. Ga ik controleren.

DOCP weet ik niet. Moet dit aan of uit staan?
tweakje-2018 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:07:
Je zou kunnen starten met wat benchmark tools te draaien (voor/na de problemen).
Voor ssd snelheid, geheugentest en cpu/gpu snelheid.Volgens mij kun je bij cpu-z de cpu snelheid van het moment zien.
freaky35 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:51:
Check ook de temperaturen van zowel cpu als gpu, tijdens het gamen en post die hier als je wilt.

Je kunt dit bv bekijken door bv HWInfo op de achtergrond aan te laten staan tijdens het gamen
Of via MSI afterburner met OSD aan.
computerjunky schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:53:
Ik zou beginnen met elke keer msi afterburner mee opstarten en zorgen dat je daar minimaal :

Gpu geheugen gebruik
Ram geheugen gebruik
Cpu gebruik voor iedere core
Gpu gebruik
Power draw voor beide gpu en cpu
Rpm speed van cpu en gpu fans
en de frametime graph weer geeft.

Hierdoor kan je zien of er een core anders belast word wat yet probleem kan zijn of dat er iets anders niet goed werkt.
Ik ga er van uit dat je hier wel iets door zou moeten kunnen zien. Is bijvoorbeeld je cpu hoger belast op 1 of meer cores dan is de kans groot dat de pc wat anders aan het doen is.

Als dit zich voor doet zou ik ook direct naar taakbeheer gaan en sorteren op cpu gebruik om te kijken wat er op dat moment cpu gebruikt.

Het lan zoiets onzinnigs zijn als een windows update of een defrag omdat je ssd niet goed erkend is. Dit kan je uit taakbeheer opmaken.
Ik heb Ryzen en AMD Adrenalin software tegelijk draaien op m'n 2e scherm met alle relevante info.

Gedurende gamen en op moment van vastlopen;

CPU wordt max 70 graden en 56% belast. In Cinebench wordt hij wel 87 graden, dus dat is geen goed teken. Maar dit redt hij nooit ingame ivm de lage load. Hier ga ik de koelpasta van vervangen.

GPU wordt max 70 graden en 98% belast geloof ik.

Taak BF2042 heeft 48% ongeveer aan resources, de 2e taak verschilt per seconde, maar komt nooit boven de 2 of 3 %.

De rest (Ssd en Lan) heb ik via taakbeheer in de gaten gehouden en niks schoot naar 100% of iets dergelijks.

Vanavond heb ik een Memtest en een gpu benchmark gepland staan. Zijn er nog aanraders om je SSD te testen?

Ik heb het gevoel dat er softwarematig iets begint te draaien, maar krijg niks gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:13
Dat je cpu in totaal 56% belast is is niet zo veel waard qua informatie je wil echt de per core load bekijken. 1 vore die vol belast is kan een probleem opleveren.

87 graden in cinebench is ook niets om je zorgen om te maken. Als je temps bij gamen zo hoog waren zou ik zeggen ja er is wat mis.

En voor de processen even wachten tot get probleem zich voordoet en dan snel naar taakbeheer. Als daar dan iets druk bezig is weet je het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 22:24
Heb je het bij alle games of alleen bij BF2042, of een select aantal games?

Zou je eens een Benchmark willen draaien met b.v. 3DMark Timespy en je score kunnen plaatsen?

Open eens Reliablity Index en kijk eens of je daar veel/rare errors ziets.

Je zou overigens eens kunnen kijken of het uitzetten van Fast boot nog een effect heeft: https://help.uaudio.com/h...ast-Startup-in-Windows-10

Niet dat dat voor zulke problemen zou moeten zorgen, maar tochl

[ Voor 49% gewijzigd door MailMan op 01-05-2022 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:03
@StealthyPeanut zit je SSD toevallig bijna helemaal vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
MailMan schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:06:

Zou je eens een Benchmark willen draaien met b.v. 3DMark Timespy en je score kunnen plaatsen?

Je zou overigens eens kunnen kijken of het uitzetten van Fast boot nog een effect heeft: https://help.uaudio.com/h...ast-Startup-in-Windows-10

Heb wel Userbench gedraaid;

https://www.userbenchmark.com/UserRun/52322716

Kunnen jullie dit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Wekko306 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:09:
@StealthyPeanut zit je SSD toevallig bijna helemaal vol?
Nee; heb een 1TB SSD met nog 750gb vrij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
MailMan schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:06:

Is ook bij Warzone gebeurd. Verder nog geen games gespeeld.

De Betrouwbaarheidsindex is wel een goeie tip; niks geks gevonden maar ik hou hem in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:58
Bij je user benchmark scoort je SSD anders heel slecht. Andere onderdelen lijken wel normaal te scoren. Kijk naar die grafiek voor je SSD. Al lijken die lees en schrijf snelheden wel weer OK. Misschien dat ie alle SSDs op een hoop heeft gegooid voor de grafiek, nvme SSDs met SATA drives, waardoor een vertekend beeld ontstaat in de grafiek.

"Crucial MX500 1TB-€79
177,088 User benchmarks, average bench 106%
641GB free (System drive)
Firmware: M3CR033
SusWrite @10s intervals: 285 302 316 399 429 346 MB/s
Performing way below expectations (5th percentile)"

[ Voor 21% gewijzigd door The Reeferman op 01-05-2022 21:28 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
32GB DIMM DDR4 clocked @ 2133 MHz
Geheugen draait op 2133 Mhz lijtk het, ipv 3000 Mhz.

Ryzen is erg afhankelijk van je geheugensnelheid.
Probeer eens XMP aan te zetten

Mogelijk dat de geheugensnelheid soms op 2133 staat en soms op 3000 afhankelijk van XMP/DOCP/settings. Dat zou verklaren waarom hij als hij eenmaal aan staat en goed werkt goed blijft werken tot een reboot.

[ Voor 20% gewijzigd door Viper® op 01-05-2022 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
RAM draait dus op 2133 wat te traag is voor Ryzen en stutters kan veroorzaken. Geef DOCP eens een slinger in het BIOS.

BIOS van het moederbord is bijna 2 jaar oud. Zal versie 3103 zijn verwacht ik aan de datum te zien. Er zijn 8 nieuwere versies die oa compatibiliteit en stabiliteit verbeteren. Updaten dus. Je kunt meteen naar de nieuwste versie (4801)

[ Voor 25% gewijzigd door Uszka op 01-05-2022 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 22:24
Hier halen we inderdaad in ieder geval uit dat je DOCP uit/incorrect hebt staan in je BIOS op moment van testen, en dat je GPU het prima lijkt te doen.

Maar ik zou liever een 3DMark test zien want die loopt wat langer.

Betwijfel ook of het DOCP probleem je willekeurige traagheid echt verklaart, maar zou daar wel mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
De DOCP settings stonden niet goed inderdaad. Nu draait in ieder geval het geheugen weer op 3000mhz en is mijn userbench score ook een stuk beter.

https://www.userbenchmark.com/UserRun/52323524

@Uszka
Mijn bios ben ik aan het updaten as we speak. Gewoon niet bij stil gestaan dat deze firmware ook gewoon up-to-date hoort te zijn.

Niet heel veel tijd meer nu om te gamen, maar zal nu vast beter gaan. Zo nog even 15 minuten testen.

Als het probleem blijft, ga ik dieper in op de SSD inderdaad @The Reeferman . Bij de laatste test scoort deze weer een stuk beter.

Dank jullie wel allemaal. Ik moet 1 antwoord kiezen als "beste", maar eigenlijk waren het er wel meer die me top geholpen hebben.

[ Voor 69% gewijzigd door StealthyPeanut op 01-05-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Ik was iets te voorbarig. Het probleem is er toch nog steeds. :o De eerste paar minuten waren goed, want ik merkte het altijd al direct in het menu, toen bovenstaande bericht getypt. Daarna de sessie afgemaakt en weer stottering en haperingen.

Heb in ieder geval de nodige software erop staan nu om wat beter te meten. Ik zie wel vaak "Antimalware Service Executable" in de lijst verschijnen. Niet met een bizarre load, maar ik herken hem nog wel van 4 jaar geleden, toen ik ook last had van dat proces/die app.

Helaas ivm werk weinig tijd verder, misschien morgenavond nog even wat prullen. Ik denk toch dat er iets met die SSD is. Is er een SSD-benchmark die ik kan draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 23:02
Ik heb deze symptomen al eens meegemaakt. De oplossing was voor mij een herinstallatie van Windows. Wat nou precies de oorzaak was weet ik niet. De Windows installatie deed gewoon elke x tijd iets waardoor alle resources voor een korte periode daar naar toe gingen i.p.v. de game. Ik lees echter dat jij net een verse installatie draait... :|

[ Voor 10% gewijzigd door hoi3344 op 02-05-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Klopt @hoi3344 . Enige optie die ik sowieso nog heb mbt een nieuwe install; Win10pro op een andere SSD installeren en dan opnieuw testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 16:20
Misschien een raar idee, maar is hij gewoon niet "slachtoffer" van het AMD stuttering verhaal?

https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-410

https://www.tomshardware....or-ftpm-stuttering-issues

[ Voor 24% gewijzigd door Wylana op 02-05-2022 12:08 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Ook nog wel een interessante @Wylana . Ik ga eens zoeken of ik fTPM kan disablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Voor fTPM had ik wat opties in de bios, maar durfde het niet aan om in de bios te prullen.

Nu de MSI 6600XT vervangen door de ASUS 6600XT ROG STRIX. Via DDU alle drivers verwijderd en de drivers van 25 april geïnstalleerd.

Even Train Valley geïnstalleerd en gespeeld met alle monitoring vensters open. Niks aan de hand.

Toen BF5 opgestart, die begon windowed. Daar gekozen voor PLAY en de applicatie wilde fullscreen gaan draaien. Toen een complete vastloper meegemaakt; kon alles nog selecteren, maar niks was klikbaar. Hard reboot was de enige optie.

Daarna durft BF5 opgestart in fullscreen en draaide als een zonnetje. Ik heb het gevoel dat het daarmee te maken heeft gehad. Windowed opstarten, wat zorgt dat een applicatie anders wordt gestart of andere processen blijven draaien ofzo? Kan dat?

Voor nu even lekker BF5 gespeeld. Moegenvroeg en woensdagavond kan ik weer testen, dus ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Vanmorgen weer een goede testsessie gehad eigenlijk. Wel een vastloper toen ik BF5 had draaien, maar ook BF2042 even geprobeerd en die draaide ook goed.

Ik heb naast de driver update + kaart swop, ook direct de PCI energie instellingen aangepast naar "nooit energiebesparing". Dit kan ook nog een rol hebben gespeeld wellicht.

Het kan zomaar zijn dat dit het heeft opgelost. Zo niet; laat ik het zeker weer weten :-).
Pagina: 1