I7 12700K (Boxed) koelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik wil binnenkort een i7 12700K systeempje bouwen (met een ASUS TUF Gaming Z690-PLUS WIFI D4) moederbord, maar ik lees op internet dat die boxed koeler niet geweldig is en zelfs slecht genoemd mag worden. Nu wil ik niet per se gaan overklokken, maar wel mijn CPU goed genoeg koelen. Welke 'air'-koeler is hier voor 100% geschikt icm met dat moederbord?
(Mijn oog was gevallen op de "be quiet! Dark Rock 4" maar ik kon niet terugvinden of deze nu al standaard geleverd worden met de juiste socket1700 mount en of deze uberhaupt op mijn moederbord past. )

Al het advies is welkom

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Alle reacties

• LmLegendary
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Bij K CPU's van Intel krijg je geen standaard koeler, je hebt dus sowieso een processorkoeler nodig. Maar wat is het budget? De Dark Rock 4 is voldoende maar komt volgens mij niet standaard met een LGA-1700 mounting bracket. De bracket kan je bestellen of gratis aanvragen bij be quiet!. In de pricewatch kan je filteren op processorkoelers met LGA-1700 mounting bracket.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:42
Dark rock is niet voldoende voor de 12700 k, je bent zeker de pro nodig.

Ik heb zelf een 12700k met een d15 van noctua,maar lager als dat moet je niet gaan. Ook niet op stock settings.
Als je gaat overklokken zou ik sowieso een AIO nemen.

Die van mij draait ook stock overigens behalve het geheugen dan.

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 01-05-2022 02:46 ]

• Ni3kn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-01 10:44
freaky35 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 02:45:
Dark rock is niet voldoende voor de 12700 k, je bent zeker de pro nodig.

Ik heb zelf een 12700k met een d15 van noctua,maar lager als dat moet je niet gaan. Ook niet op stock settings.
Als je gaat overklokken zou ik sowieso een AIO nemen.

Die van mij draait ook stock overigens behalve het geheugen dan.
Naar mijn mening is deze WEL voldoende, als je gaat overklokken zou ik nog wel even verder kijken ;)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:37
Ni3kn schreef op zondag 1 mei 2022 @ 02:47:
[...]

Naar mijn mening is deze WEL voldoende, als je gaat overklokken zou ik nog wel even verder kijken ;)
Het werkt wel, maar bij piekbelasting is de non-pro niet in staat om langdurig voldoende te koelen. Dus krijg je dat de cpu automatisch wordt teruggeclockt én dat de fans hard gaan draaien. De pro-versie is voor een paar euro meer de betere match.

@A-J In mijn profiel kun je mijn build vinden. Heb een vergelijkbaar systeem.
De Dark Rock 4 Pro heeft voor LGA1700 extra materiaal nodig. Met factuur van de aankoop kun je dat gratis bestellen op de site van Be Quiet. Misschien ondertussen al aangepast, maar zo was het twee maanden geleden.

Grote koeler, maar ideaal ding. De zwarte coating werkt goed, maar laat gemakkelijk los als je de clipjes van beide fans er op schuift. Ook zijn de koelplaten redelijk snel te verbuigen, zoals bij alle koelers. Als je daar op let, dan beschadig je niks. Mocht er iets licht beschadigen op dat vlak, dan werkt het verder nog steeds prima.

• freaky35
Het zelfde geld ook voor de d15 zwarte versie,verf moet je een beetje mee opletten,beschadigd best wel snel
Dus een beetje oppassen met het instaleren,.

Maar voor een luchtkoeler echt een D15 of een Dark rock pro, of een 280 of 360mm AIO

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CAA, want enkel product.

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-12-2025
Thanx allemaal, ik ben toch voor de d15 van noctua gegaan!

Het is voor al een tijdje geleden dat ik een desktop in elkaar heb gezet (laatste uit 2010 oid). Ik neem aan dat er op de CPU koelers geen irritante 'verbindings/geleidings' laagjes meer onderop zitten tegenwoordig die je eraf moet krabben, maar dat je een goede pasta erbij geleverd krijgt? Of moet ik die nog ook ergens apart kopen?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:11
A-J schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:11:

Het is voor al een tijdje geleden dat ik een desktop in elkaar heb gezet (laatste uit 2010 oid). Ik neem aan dat er op de CPU koelers geen irritante 'verbindings/geleidings' laagjes meer onderop zitten tegenwoordig die je eraf moet krabben, maar dat je een goede pasta erbij geleverd krijgt? Of moet ik die nog ook ergens apart kopen?
De pasta wordt meegeleverd.

• freaky35
A-J schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:11:

Er zit goede pasta bij,gewoon gebruiken :)
Als ik het goed heb zit er alleen een plastic beschermkapje aan de onderkant,om het oppervlak te beschermen welke contact met de cpu.

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 02-05-2022 12:58 ]

Pagina: 1