I-dos lijkt wat veel te doseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:51
Mijn vraag
Onze i-dos machine doet het prima. Maar ik vind dat er af en toe veel schuim in de machine zichtbaar is, ondanks de lage i-dos instelling. Zou het gekozen wasmiddel een rol kunnen spelen? We gebruiken groene vloeibare persil. Of is er gewoon iets mis?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bosch serie 6 i-dos machine met vloeibare groene persil.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
i-dos op de laagste stand gezet.

Hieronder een paar plaatjes. Toevallig een kook was. Maar gebeurt ook met lagere temperatuur. De fotos zijn screengrabs, wilde een filmpje uploaden, maar dat mocht niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubP08XGMWNVEC3DpzpjPusIS_3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtuPoKfUJjzgzljraMFblACP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0I3luwPwB9Fy2V1pOX7Y-OcD6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFJgqIkcKWSu5R2DZoiPmLvS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/671oMLPUZiJuCSiUHH48guywcIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSf8cbX4WUjWFzufCgshqmli.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUlhgtCMXdLAGl65zbuXvNIanrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CTgoggHLnsPlabA2DRVxI1Y.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Toevallig een waterontharder in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
sypie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:03:
Toevallig een waterontharder in huis?
Toevallig niet. Mocht het van belang zijn, de machine staat in Hoofddorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:59
Als de wasmachine teveel schuim constateert dan geeft deze zelf een waarschuwing na afloop van de was. Tenminste dat doet onze iDos machine. Heel af en toe wordt deze waarschuwing getoond. Heb je die waarschuwing al eens gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:14
Bij ons eigenlijk exact hetzelfde hoor. Ik heb hem op 45ML gezet en 35ML voor wasverzachter. De machine schuimt gewoon veel vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Staat die machine daar op de foto nu aan 90o Celcius kookwas te draaien? Dan schuimt 't wasmiddel inderdaad meestal wel wat meer dan dat je aan (bijv.) 60o Celcius of minder wast.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 30-04-2022 19:29 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Hoe bedoel je de laagste instelling? Doel je dan enkel op de instelling laag/midden/hoog op het bedieningspaneel?

Je hebt daarnaast ook nog een instelling in het setupmenu waarmee je de dosering kunt beïnvloeden he...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ah, ik heb net geleerd dat er een menu instelling is, want ik bedoelde inderdaad die "voorinstelling" op het laagste stand gezet.
Hoe kom ik in dat menu? (Ik heb de handleiding wel gelezen, maar dit herken ik niet, is al even geleden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Als je het typenummer van de wasmachine zou vermelden in plaats van "Bosch serie 6 i-dos machine" zouden we nog mee kunnen kijken, anders moet je zelf de handleiding misschien even doorspitten...

Bij mijn machine werkt het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA4RinPgRoFekjXJ-UtgFfJRPz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Js2Befr3EZAral5PhQlVNHGX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Xander op 30-04-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Xander schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:39:
Als je het typenummer van de wasmachine zou vermelden in plaats van "Bosch serie 6 i-dos machine" zouden we nog mee kunnen kijken, anders moet je zelf de handleiding misschien even doorspitten...

[Afbeelding]
Uiteraard, ik trek de deur wel even open met 90graden water aan de andere kant van het glas.

Ik had dat uiteraard ook bedacht, maar was niet in de gelegenheid.
Het is dus een WAT28650NL/58

Na de was zit er zelfs nog schuim in de deur, dat doet mij vermoeden dat er toch echt te veel zeep in gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skKYWP1w3vBrxsGNFrNUmROuw9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9Fio8Sjtkkk3EQGz86bRrQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIMKUD6ny6cCFwzBY3v_aoFVjcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SV1szKif7HxN0YYXAQDgsXjW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-btNr8OKMMHG-QvBexDtC0XO8vU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhAYxSbY1Qody4vqy7Xqo7ps.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

tcw82 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:06:
[...]

Uiteraard, ik trek de deur wel even open met 90graden water aan de andere kant van het glas.
Dat is beveiligd en kan niet, maar misschien heb je er een factuur van in je mail zitten ofzo? 7(8)7

Na de was zit er zelfs nog schuim in de deur, dat doet mij vermoeden dat er toch echt te veel zeep in gaat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de instelling al nagelopen zoals hierboven aangegeven?
Op hoeveel milliliter heb je hem afgesteld nu?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
EWK schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:09:
[...]

Dat is beveiligd en kan niet, maar misschien heb je er een factuur van in je mail zitten ofzo? 7(8)7

[...]

Heb je de instelling al nagelopen zoals hierboven aangegeven?
Op hoeveel milliliter heb je hem afgesteld nu?
Factuur is ongetwijfeld in de email, maar da's ook al snel 3 jaar geleden ? (Weet eigenlijk niet eens wie hem geleverd heeft.... :F )
Hij is net klaar met wassen, moeders vraagt (lees: kom nu op de bank, want we gaan chillen!) Of ik op de bank kom en mijn mobiel weg doe (de wasmachine krijgt plak ook maar slecht weg, ik zit helemaal onder....)🤣🤣 Met jullie info ga ik morgen even pielen.

[ Voor 21% gewijzigd door tcw82 op 30-04-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

tcw82 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:14:
[...]

Factuur is ongetwijfeld in de email, maar da's ook al snel 3 jaar geleden ? (Weet eigenlijk niet eens wie hem geleverd heeft.... :F )
Je mail heeft een zoekfunctie ;).
Maar ontopic, op hoeveel ml heb je hem afgesteld?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
EWK schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:15:
[...]

Je mail heeft een zoekfunctie ;).
Maar ontopic, op hoeveel ml heb je hem afgesteld?
Zie mijn vorige bericht, ik was het aan het aanpassen toen je de zoekfunctie voorstelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
tcw82 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:06:
[...]

Kun je wel bijdehand gaan doen, maar jij besluit een topic te openen zonder essentiële informatie... Je had natuurlijk ook tot morgen kunnen wachten.
Daar heeft Google gelukkig gewoon handleidingen voor in de aanbieding. ;)
Ja, inderdaad. Niet verbazingwekkend als je de machine niet goed hebt ingesteld voor het specifieke wasmiddel i.c.m. de waterhardheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Wat ben je aan het wassen? Als ik vaatdoeken etc was waar mee is schoongemaakt schuimt het ook enorm.
Deze spoel ik altijd voor zonder centrifugeren.

I-dos stond als iets lager. Maar gebruik altijd maar “1 druppel”. Ook heb ik het bakje al eens gereinigd. Die kan er helemaal uit en uit elkaar. (3 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
jeroen3 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:14:
Wat ben je aan het wassen? Als ik vaatdoeken etc was waar mee is schoongemaakt schuimt het ook enorm.
Deze spoel ik altijd voor zonder centrifugeren.

I-dos stond als iets lager. Maar gebruik altijd maar “1 druppel”. Ook heb ik het bakje al eens gereinigd. Die kan er helemaal uit en uit elkaar. (3 jaar)
Nu heb ik de deur dus open gedaan om het type plaatje te fotograferen en het schuim op de deur. Maar eigenlijk zou ik niet durven zeggen wat er inzit. _O- Het zouden handdoeken kunnen zijn(we zijn net terug van vakantie). Zou theoretisch wat meer schuim kunnen geven, maar zoals geschreven, het schuimt al sinds we de machine hebben, ongeacht temperatuur of soort was. Tot ik het vandaag dus op mijn heupen kreeg en dacht, dat zou toch anders moeten kunnen, filmpje gemaakt, screengrabs en gepost. Helaas kon @Xander het grapje niet waarderen, sorry daarvoor. Uiteraard realiseerde ik me bij het openen natuurlijk ook wel dat een specifiek type nummer zou kunnen helpen. Nogmaals, @Xander sorry man, maar goed, het staat nu al. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Xander schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:39:

[Afbeelding]
Na wat zoeken heb ik de handleiding gevonden (hard copy in de kast). Die vergeleken met online handleiding. Het is een andere dan die waarin het plaatje hierboven staat.
Dit is mijne:
https://www.handleidi.ng/bosch/wat28650nl/handleiding?p=2
Het plaatje dat je hebt geknipt en plakt is van de andere pdf. Waarom ik de ene heb gekregen bij levering, weet ik niet.

Op de gelinkte site staan twee verschillende handleidingen en een soort data sheet.
Morgen ga we maar eens kijken of de andere handleiding ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
tcw82 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:09:
[...]

Na wat zoeken heb ik de handleiding gevonden (hard copy in de kast). Die vergeleken met online handleiding. Het is een andere dan die waarin het plaatje hierboven staat.
Dit is mijne:
https://www.handleidi.ng/bosch/wat28650nl/handleiding?p=2
Het plaatje dat je hebt geknipt en plakt is van de andere pdf. Waarom ik de ene heb gekregen bij levering, weet ik niet.
Blijkbaar heb je dan de verkeerde handleiding bij de machine gekregen. Die handleiding rept sowieso niet over iDOS en bijvoorbeeld het bedieningspaneel / display of de wasmiddellade lijken niet eens op die van jou.
Op de gelinkte site staan twee verschillende handleidingen en een soort data sheet.
Morgen ga we maar eens kijken of de andere handleiding ook werkt.
Lijkt mij wel. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Mijn instellingen net bekeken. Hij stond op 75ml.
Dat heb ik nu verlaagd naar 60.
De waterhardheid hier te plekken is tussen de 6 a 8. Dat is redelijk hard(zegt het internet). Daarmee zou die 75ml passend kunnen zijn.
Ik ga straks eens kijken hoeveel vingers schuim we hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
6 tot 8 dH is volgens mij en volgens Wikipedia nog gewoon zacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeCS3TBeKgFuVg6nMTcgwm60P6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jycwqQXceEqiBfnQDFuH0SK1.jpg?f=fotoalbum_large

Maar 60ml lijkt me nog steeds veel. Wat staat er op de fles van je Persil?

Wat ik zo snel online aangeboden zie worden aan groene Persil zou 50ml een normale dosering zijn.

Mijn machine staat volgens mij op 35ml. Maar dat zegt natuurlijk niets want ik gebruik andere concentratie wasmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Bijzondere plek dat internet...

Niet super hard, tamelijk hard en zacht tegelijk🤣🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak2iJhbt7SOMJuldoyTXkiQLHHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRfuDX0oN7U8C3nBfGgAUnJP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt4CmesyJIKy3JUbhaK38WPQ5r0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJu8bdI8rZ6PzXDDg3xK2H1q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
We kunnen nog wel even bomen over de hardheid, omdat ik niet wist dat het aantal ml aan te passen was en dat nu wel weet kan ik mijn wasmiddel dosering aanpassen. Daarmee is mijn queste hier (op dit onderwerp) ten einde. Op naar de volgende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

tcw82 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:29:
Bijzondere plek dat internet...

Niet super hard, tamelijk hard en zacht tegelijk🤣🤣
De meeste van dat soort sites zijn volgens mij (stiekem) van verkopers van waterontharders. Zelfs de 4,8 dH in Almere durven sommigen nog iets als 'vrij hard' te noemen...

Je kan het beste gewoon kijken wat je waterbedrijf zegt en dat is blijkbaar pwn. Zij benoemen het als zacht:
PWN levert in heel Noord-Holland drinkwater met een gemiddelde hardheid van 7,9 graden Duitse Hardheid (dH). Daarmee is ons drinkwater zacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-07 10:34
Ik wist helemaal niet dat je zoiets kon instellen. Vond het hier ook al hard gaan en ook al paar keer wat sop op het deurrubber gevonden.
Ga er eens in duiken binnenkort :)
Pagina: 1