Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phino95
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-05-2022
Heeft er iemand een idee hoe ik mijn probleem kan oplossen?
Ik voeg in de google home app de somfy tahoma&connexoon toe. Nu komt de zonwering in de app maar deze zegt dat de zonwering offline is.
Deze zijn 2 jaar geleden geïnstalleerd en heeft tot nu met de google home app gewerkt. Nu ineens zou de google home app de connexoon niet meer vinden als ik een voice commands zeg.
Nog iemand problemen hiermee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhWGuxrAgi7Z1lSUPT22O8iOlRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQLm1LY3EIxohqgIwlcM1RXX.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonicsjuuh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 09:46
Hey Phino95,

Heb volledig hetzelfde probleem. Mijn Somfy Switch is ongeveer 1 maand oud. Somfy tahoma&connexoon via google home toegevoegd. Werkte perfect voor zeker 2 weken. De laatste 2 weken heb ik de google home app of voice commando's niet meer gebruikt. Ik test vandaag nogmaals en merk op dat al mijn zonnewering (10 stuks) offline zijn.

Wat dan wel extra eigenaardig is; in mijn Home Assistant is mijn Somfy Switch ook toegevoegd, en hier is die wel nog aanspreekbaar. Het is dus zeker geen probleem met het apparaat zelf bij mij.

Misschien iets met de integratie langs de kant van de Google Home app? Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:30

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Phino95 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:47:
Heeft er iemand een idee hoe ik mijn probleem kan oplossen?
Ik voeg in de google home app de somfy tahoma&connexoon toe. Nu komt de zonwering in de app maar deze zegt dat de zonwering offline is.
Deze zijn 2 jaar geleden geïnstalleerd en heeft tot nu met de google home app gewerkt. Nu ineens zou de google home app de connexoon niet meer vinden als ik een voice commands zeg.
Nog iemand problemen hiermee?[Afbeelding]
Even tahoma opnieuw koppelen (of eerst ontkoppelen). Dan moet je via Google home opnieuw in je Tahoma account inloggen en daarna 'ziet' Google home je Somfy apparaten weer.

Ik liep er ook tegenaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Herkenbaar probleem inderdaad. In de Google Home app de connectie opnieuw koppelen lost het probleem op, maar geheid dat je er nog een keer tegenaan gaat lopen.

Tot voor kort had ik namelijk ook een connexoon hangen, die ik zowel via Google Home gekoppeld had als via Home Assistant.
Bij die laatste bleek dat de backend van Somfy regelmatig instabiel was en dat leverde ook problemen op met de custom tahoma integratie. Zie bijv https://github.com/iMicknl/ha-tahoma/issues/599. Inmiddels kan die integratie wat beter omgaan met de instabiliteit. Maar voor zover ik weet kan Google Home dat niet zo goed, als de autorisatie tokens verlopen zijn werkt het niet meer (gok ik) en is opnieuw koppelen de enige optie. En daar kom je natuurlijk pas achter als je de zonwering wil gebruiken, met alle frustratie van dien.

Voor mij reden om de connexoon te verwisselen voor een Velux KLF-200. Deze praat ook Somfy IO, werkt lokaal, heeft wel een beetje een handleiding qua aantal gelijktijdige connecties, maar werkt vervolgens probleemloos en zonder cloud connectie. Mijn google home is vervolgens verbonden met home assistant cloud, en op die manier kan ik de Somfy producten alsnog aansturen. Werkt tot nu toe perfect.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinnedrev
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Hier exact hetzelfde probleem. Ontkoppelen lukt ook niet, want op het moment dat ik op ontkoppelen klik staat Tahoma er niet tussen als gekoppelde dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonicsjuuh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 09:46
Ontkoppelen en her-koppelen lukte wel bij mij. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen9858
  • Laatst online: 14-05-2022
Hier ook hetzelfde probleem. Bij contact met Somfy België zou het ontkoppelen en terug koppelen het probleem moeten verhelpen. Enig probleem is dat het ontkoppelen niet lukt. Van zodra ik op ontkoppelen klik staat Somfy Tahoma en Connexoon niet tussen de lijst en als ik deze handmatig zoek wordt er een koppeling gemaakt ipv een ontkoppeling :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen9858
Hallo,
Zonet gevonden hoe het weer in orde te krijgen.
Via je google account - beveiliging - zoek naar gekoppelde accounts, ontkoppel Tahoma & Connexoon.
Daarna ga via je laptop/PC naar je Tahoma configuratie klik op elk apparaat en wis deze (met het - teken). Nu zie je in de Google Home app de zonnescreens ed ook verdwijnen.
Klik daarna op nieuw apparaat toevoegen (= het + teken). Normaal gezien moeten alle apparaten er terug inkomen en online zijn in de Google Home app.

Hoop dat het lukt voor jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen9858
Nogmaals hallo,

Ter info, na eerder gemaakte oplossing bleken de 'dubbele' apparaten terug te komen in de app.
Nu heb ik gevonden dat deze ook gekoppeld waren bij mijn echtgenote. Daar heb ik ze dus ontkoppeld, alle apparaten naar een fictief huis verplaatst en dan het fictief huis volledig verwijderd.
Terug via mijn app bleek alles terug perfect in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mette
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-07-2022
Ik stel vast dat google assistent slechts via 1 telefoon/google account werkt.

Maw het werkt prima op mijn gsm. Of als ik tegen de google home speakers / sonos speakers spreek. Worden alle scenes en commandos uitgevoerd.
Echter als mijn vriendin dit doet, dan zegt google dat het niet kan communiceren met tahoma. De hue lampen uit dezelfde scene reageren wel op beide personen hun commando.

Als ik een koppeling maak in haar google home app, dan werkt het bij haar. Maar stopt het geheel bij mij te werken.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Ik vind zelf niet meteen een oplossing. Ook niet op google.

[ Voor 6% gewijzigd door Mette op 21-07-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartmaster
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-05 10:16
Mette schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:28:
Ik stel vast dat google assistent slechts via 1 telefoon/google account werkt.

Maw het werkt prima op mijn gsm. Of als ik tegen de google home speakers / sonos speakers spreek. Worden alle scenes en commandos uitgevoerd.
Echter als mijn vriendin dit doet, dan zegt google dat het niet kan communiceren met tahoma. De hue lampen uit dezelfde scene reageren wel op beide personen hun commando.

Als ik een koppeling maak in haar google home app, dan werkt het bij haar. Maar stopt het geheel bij mij te werken.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Ik vind zelf niet meteen een oplossing. Ook niet op google.
Mette,
ik zit met hetzelfde probleem. Ondertussen een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardishield
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-08 11:57
11-7-2024: Zelfde probleem. Geen koppeling meer tussen TaHoma en Google Home. Na update van de TaHoma box (v2). Waarschijnlijk (wederom) een credentials probleem aan de TaHoma server zijde.
Account ontkoppelen en weer aankoppelen biedt geen soelaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagganath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-04 09:09
Ik ervaar regelmatig hetzelfde.

In Google Home wordt het zonnescherm als offline aangegeven. Na opnieuw het account te koppelen werkt het dan weer.

Via Android:
- Open de Google Home app en selecteer het zonnescherm.
- tandwieltje en kies voor "Somfy Tahoma & Connection ontkoppelen"
- In dialoog: Ontkoppelen
- Daarna "Somfy Tahoma & Connection" kiezen en op opnieuw koppelen tikken.

Ik heb alleen het idee, dat na elke update van de Connexion box de koppeling weer ongeldig is geworden.

Dus ik heb nu in de Tahoma app, bij de box instellingen de auto updates uitgeschakeld.
Hopelijk blijft de koppeling nu geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 17:06
Ik heb een ander probleem tussen TaHoma en Google. Ik heb meerdere rolluiken, zowel voor de slaapkamers Slaapkamer 1, 2, 3, en 4) als voor de eetkamer (Eetkamer 1 en 2). Als je via Google vraag om Slaapkamer 1 te sluiten geeft hij ook de opdracht om Eetkamer 2 te sluiten. Alles is in de juiste kamers bij Google gezet en het lijkt geen “versta-probleem” van Google aangezien het om een 1 en een 2 gaat. Iemand dit ook meegemaakt en evt. een oplossing?

By the way: is er een mogelijkheid om anders dan telefonisch zo’n vraag aan Somfy voor te leggen?
Pagina: 1