Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:31
Mijn moeder (75) heeft vorige maand helaas moeten horen dat ze uitgezaaide darmkanker heeft en niet meer behandelbaar is. Geen chemo, geen operaties.
Los van alle emoties moeten (maar ook: kúnnen) we een aantal praktische zaken gaan regelen.

Ik heb vier lokale notariskantoren gebeld om een afspraak te maken voor een levenstestament (voor de laatste fase) en een regulier testament.
Ze wil wat geld aan kleinkinderen schenken bijvoorbeeld, en mij aanstellen als executeur zodat ik een aantal zaken zelfstandig kan afwerken (ik ben me nog aan het verdiepen in wat het precies inhoudt).
Praktisch probleem: De wachttijden zijn bij alle kantoren zo lang dat dit mogelijk al te laat is. We starten het wel op, want hopelijk komt er nog een goede periode aan, maar het zou kunnen.

Als mijn moeder zelf alles duidelijk op papier zet en ondertekent, ook over wat wel en niet te doen bij complicaties, en verdeling van haar bezittingen, heeft dit dan enige juridische waarde?
Er zijn geen personen in de familie of omgeving die hier moeilijk over doen of zich zullen bemoeien met de afwikkeling.
Ik verwacht zelf dat zonder formele aanstelling als executeur ik alles samen met mijn broer moet afwikkelen (verkoop huis en auto e.d.). Maar dat is niet meer dan extra 'geregel'.

We hebben nog een andere financiele vraag;
Mijn vader is in 2016 overleden. Mijn ouders hebben toen ze het laatste huis kochten een testament laten maken waarbij mijn vader mijn moeder onterft, en vruchtgebruik geeft.
Het zal destijds (of nu) een of ander belastingvoordeel gegeven hebben, na 20 jaar kon mijn moeder zich de precieze reden ervoor niet meer herinneren (het is wel bewust zo gedaan).
Mijn broer en ik hebben dus in 2016 beide al 'een kwart huis' geerfd (moeder houdt haar eigen helft uit gemeenschap van goederen), maar praktisch is er natuurlijk niets gewijzigd toen. Er zit wat overwaarde in het huis.

Als ergens de komende tijd alles definitief verdeeld moet worden, kunnen wij dan twee keer gebruik maken van de vrije drempel voor een erfenis omdat daar 6 jaar tussen zit, toen een kwart en nu weer een kwart?
In 2016 hebben we niets opgegeven (want niets gekregen). Of dat correct was weet ik niet.
Ik lees bij de belastingdienst alleen de uitleg over de vrijstelling en tarieven daarboven, maar niets over de situatie dat je van beide ouders 'apart' iets erft.
Ik denk dat we sowieso iemand zullen inschakelen om ons hiermee te helpen, maar we kwamen dit tegen. De vraag over een eigen document maken is voor nu veel belangrijker.

Het leest misschien wat klinisch zo, nog voordat het zover is, maar mijn moeder is nu nog helder en relatief gezond. Dus we kunnen een en ander voorbereiden samen.

Bedankt voor jullie hulp, misschien weten we wat beter waar we aan toe zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:06
oef. Ik kan je inhoudelijk niet helpen maar wil je wel heel veel sterkte wensen de aankomende tijd.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:42
allereerst hoop ik natuurlijk dat mams nog heel lang zal gan hebben . ik heb mijn moeder gisteren begraven . hele andere situatie natuurlijk, maar we hadden wel alles op papier gezet hoe ze de uitvaart e.d wou hebben . naast dat het een lijdraad is is het ook natuurlijk dat ze het zo wou hebben .

Zo kun je nu ook al de boel op papier zetten met je moeder , dan heb je in ieder geval een x duidelijk en weloverwogen het op papier staan. Van daar uit kun je altijd nog later als de mogelijkheid er wel komt (i.v.m. tijd) naar de notaris gaan .

Ik raad voor voor het laatste een goede boekhouder aan , wij hebben zoiets ook gehad en hebben dit middels een regionaal opperende accountantskantoor gedaan (flynth). Kost natuurlijk wel wat , maar over het algemeen leverd een goede accountant zijn gage meer dan op .

En als laatste : Geniet van de laatste tijd die jullie samen gegeven is , je hebt maar een moedertje :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
WaterFire schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:35:
Mijn moeder (75) heeft vorige maand helaas moeten horen dat ze uitgezaaide darmkanker heeft en niet meer behandelbaar is. Geen chemo, geen operaties.
Los van alle emoties moeten (maar ook: kúnnen) we een aantal praktische zaken gaan regelen.
Als eerste, alle sterkte. Voor jullie allemaal.
Ik heb vier lokale notariskantoren gebeld om een afspraak te maken voor een levenstestament (voor de laatste fase) en een regulier testament.
Ze wil wat geld aan kleinkinderen schenken bijvoorbeeld, en mij aanstellen als executeur zodat ik een aantal zaken zelfstandig kan afwerken (ik ben me nog aan het verdiepen in wat het precies inhoudt).
Praktisch probleem: De wachttijden zijn bij alle kantoren zo lang dat dit mogelijk al te laat is. We starten het wel op, want hopelijk komt er nog een goede periode aan, maar het zou kunnen.

Als mijn moeder zelf alles duidelijk op papier zet en ondertekent, ook over wat wel en niet te doen bij complicaties, en verdeling van haar bezittingen, heeft dit dan enige juridische waarde?
Er zijn geen personen in de familie of omgeving die hier moeilijk over doen of zich zullen bemoeien met de afwikkeling.
Ik verwacht zelf dat zonder formele aanstelling als executeur ik alles samen met mijn broer moet afwikkelen (verkoop huis en auto e.d.). Maar dat is niet meer dan extra 'geregel'.
Als reactie hier op, er zijn beperkingen bij andere vormen van verklaring dan een testament. De term hier is codicil, ook bekend als wilsbeschikking. Dat is een document waarin de laatste wensen kunnen worden opgenomen. Met een codicil kan echter niet alles geregeld worden. Zo kunnen er geen beslissingen over geldzaken of onroerend goed genomen worden in het codicil. Voordeel is dat een codicil gratis is om op te stellen: er hoeft geen notaris bij betrokken te worden.

Met een volledige naam, geboorte- en woonplaats, datum en handtekening is het codicil in principe al volledig rechtsgeldig. Een codicil kan daarom eenvoudig en snel opgesteld worden, in tegenstelling vaak tot een testament. Het is net zo rechtsgeldig als een testament. Is er een codicil, dan moeten de nabestaanden zich ook houden aan de bepalingen in het codicil. Maar, binnen de beperkingen waar een codicil aan gebonden is, denk bijvoorbeeld aan geldzaken. Hou er ook rekening mee dat een codicil relatief gemakkelijk verloren kan gaan, in tegenstelling tot een testament (centraal testamentregister), mag een codicil niet digitaal zijn. Het codicil staat geschreven op één of enkele papieren. Dat maakt het kwetsbaar.

Dat gezegd, een testament is meer bepalend dan een codicil. Stuk erkenning, stuk kader voor zaken als Belastingdienst et alii.

Dan dit, het is ook mogelijk om zelf een testament op te stellen. Om het vervolgens notarieel te laten bevestigen. Dat kan via een kantoor, maar dat kan tegenwoordig ook laagdrempelig via notariële diensten online. De crux hier zou kunnen zijn dat het verloop van de huidige situatie sneller kan verlopen inzake overlijden dan wat hoe dan ook bij testament dient te gebeuren: het controleren van het proces, document en inhoudelijkheid door een notaris. Zo moet een testament altijd geregistreerd en bewaard worden door een notaris. Hij of zij heeft namelijk de plicht om te onderzoeken of iemand wilsbekwaam bent en of de rechtsgevolgen van het testament begrepen worden. Ook als je het testament zelf of samen opgesteld hebt moet het gecontroleerd en geregistreerd worden door de notaris. Het document moet ook aan bepaalde vormvereisten voldoen en moet de inhoud juridisch kloppen. Voldoet een testament niet aan de voorwaarden, dan kan dit grote problemen veroorzaken.

Je bent trouwens niet gebonden aan een lokale notaris. Dat is vaak snel waar men naar toe gaat, maar het maakt niets uit of een notaris in de eigen stad zit of de volgende. Ook moet ik opmerken dat er binnen dat ambt wel onderscheid is tussen kantoren. Zo zijn er kantoren die gewoon capaciteit reserveren voor zaken die snel afgehandeld moeten worden, dus niet achteraan aansluiten (en dan kan het te laat zijn). Je kan daar best naar vragen, en ook gewoon het kantoor informeren over acute situatie kan best wel een deur open doen. Het is geen beschermd beroep meer.
We hebben nog een andere financiele vraag;
Mijn vader is in 2016 overleden. Mijn ouders hebben toen ze het laatste huis kochten een testament laten maken waarbij mijn vader mijn moeder onterft, en vruchtgebruik geeft.
Het zal destijds (of nu) een of ander belastingvoordeel gegeven hebben, na 20 jaar kon mijn moeder zich de precieze reden ervoor niet meer herinneren (het is wel bewust zo gedaan).
Mijn broer en ik hebben dus in 2016 beide al 'een kwart huis' geerfd (moeder houdt haar eigen helft uit gemeenschap van goederen), maar praktisch is er natuurlijk niets gewijzigd toen. Er zit wat overwaarde in het huis.

Als ergens de komende tijd alles definitief verdeeld moet worden, kunnen wij dan twee keer gebruik maken van de vrije drempel voor een erfenis omdat daar 6 jaar tussen zit, toen een kwart en nu weer een kwart?
In 2016 hebben we niets opgegeven (want niets gekregen). Of dat correct was weet ik niet.
Ik lees bij de belastingdienst alleen de uitleg over de vrijstelling en tarieven daarboven, maar niets over de situatie dat je van beide ouders 'apart' iets erft.
Ik denk dat we sowieso iemand zullen inschakelen om ons hiermee te helpen, maar we kwamen dit tegen. De vraag over een eigen document maken is voor nu veel belangrijker.

Het leest misschien wat klinisch zo, nog voordat het zover is, maar mijn moeder is nu nog helder en relatief gezond. Dus we kunnen een en ander voorbereiden samen.

Bedankt voor jullie hulp, misschien weten we wat beter waar we aan toe zijn.
Dit is iets waar toch echt op zijn minst advies van notaris bij gezocht zal moeten worden, ook de boekhouder kan hier van advies bij zijn. Zijn er complexe roerende dan wel onroerende zaken dan is het snel iets voor de fiscalist. Al dit kan absoluut na het maken van codicil dan wel testament. Let er wel op dat de Belastingdienst eigen beslissingen kan nemen bij ontbreken van aangifte e.d. En ook de Dienst kan in deze van advies zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 30-04-2022 17:06 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:03
Als je moeder praktisch op sterven ligt dan kun je heus ergens met spoed terecht.

Zoals hierboven aangegeven kun je zonder notaris heel veel zaken niet regelen, het heeft juridisch geen waarde.

Als moeder net als vader een testament heeft dan zou de toenmalige notaris en logische kandidaat zijn.

Wat betreft het overlijden van vader, daar had destijds aangifte van gedaan moeten zijn. Zowel het huis als het vruchtgebruik heeft een bepaalde waarde. Dat achteraf regelen lijkt me een casus op zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 22:48
Cybersijp schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:44:
allereerst hoop ik natuurlijk dat mams nog heel lang zal gan hebben . ik heb mijn moeder gisteren begraven . hele andere situatie natuurlijk, maar we hadden wel alles op papier gezet hoe ze de uitvaart e.d wou hebben . naast dat het een lijdraad is is het ook natuurlijk dat ze het zo wou hebben .

Zo kun je nu ook al de boel op papier zetten met je moeder , dan heb je in ieder geval een x duidelijk en weloverwogen het op papier staan. Van daar uit kun je altijd nog later als de mogelijkheid er wel komt (i.v.m. tijd) naar de notaris gaan .

Ik raad voor voor het laatste een goede boekhouder aan , wij hebben zoiets ook gehad en hebben dit middels een regionaal opperende accountantskantoor gedaan (flynth). Kost natuurlijk wel wat , maar over het algemeen leverd een goede accountant zijn gage meer dan op .

En als laatste : Geniet van de laatste tijd die jullie samen gegeven is , je hebt maar een moedertje :)
Een goede accountant kan hierin echt veel voor jullie betekenen.

Wij hebben er bij het overlijden van mijn ouders veel profijt van gehad.

En ondanks dat het misschien duur lijkt, kon het bij ons echt wel uit. Ook de aangifte werd compleet verzorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Als de verhoudingen goed zijn is er helemaal geen testament nodig. Fiscaal maakt het totaal geen verschil. Overigens met testament en slechte verhoudingen heeft het nog weinig waarde vind ik ondertussen. Wij zijn al jaren bezig een testament na te laten leven door moeder van vader en zelfs rechterlijke uitspraken heeft ze lak aan.

Over het huis in 2016 gaat de boel oprenten en daardoor wordt het aan te geven bedrag successie hoger met de jaren. Ik zou daarvoor nooit naar een accoutant gaan maar win even advies in bij een notaris alvorens je straks na overlijden en erven aangifte successie gaat doen. Kost je een uurtje en die aangifte kan je makkelijk zelf doen.

Verder zolang moeder nu nog leeft zoveel mogelijk nu al schenken en je kan nog snel een schulderkenning maken (moet wel notarieel).

Sterkte met moeder!

NB: blijft jammer dat veel mensen hier te laat over nadenken. Net als met pensioenopbouw. Goede les voor diegene die hier meelezen.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 22:48
MotorBeast schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:37:

Over het huis in 2016 gaat de boel oprenten en daardoor wordt het aan te geven bedrag successie hoger met de jaren. Ik zou daarvoor nooit naar een accoutant gaan maar win even advies in bij een notaris alvorens je straks na overlijden en erven aangifte successie gaat doen. Kost je een uurtje en die aangifte kan je makkelijk zelf doen.
Misschien is dat in jouw geval wel zo maar bij ons ging het wel om een boerderij met toebehoren en ik weet zeker dat als wij als broers en zussen zelf de belastingaangifte hadden moeten invullen we veel meer geld kwijt waren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:06
Over een codicil .. die moet volledig handgeschreven zijn om rechtsgeldig te zijn. En je kan er alleen bepaalde zaken in regelen, maar niet alles.

Zie bijvoorbeeld deze pagina:
https://www.rodekruis.nl/.../uw-nalatenschap/codicil/

(Was de meest neutrale link .. tussen alle notaris kantoren op Google)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
boers706 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:04:
[...]

Misschien is dat in jouw geval wel zo maar bij ons ging het wel om een boerderij met toebehoren en ik weet zeker dat als wij als broers en zussen zelf de belastingaangifte hadden moeten invullen we veel meer geld kwijt waren geweest.
Aha. Dat vertel je er nu pas bij. Bedrijfsmatig afwaarderen is wat anders dan de gemiddelde Nederlander die wat vermogen en een eigen huis hebben te verdelen en aan te geven. Dan stelt die aangifte (als je een beetje je huiswerk doet) weinig voor. ;) En anders kunnen ze mij bellen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
Bedankt voor alle steun en reakties! Ik heb weer wat handvatten om mee verder te gaan.
Via het codicil kwam ik bij een site uit die alles eerst zo veel mogelijk online regelt met als laatste stap het passeren bij een notaris.
Maar daar staan enkele notarissen bij die ik ook al gebeld had en maanden wachttijd hebben.
Mogelijk hebben ze voor de 'online versies' kortere wachttijden want zelf minder tijd nodig, ik ga eens proberen of ik daar achter kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

zorg ook dat je gemachtigd bent bij de bank voor haar bankrekening na de dood.
Ik weet dat dit problemen gaf bij mijn oma omdat mijn moeder alleen gemachtigd was bij leven waardoor ze geen toegang meer had na overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit is iets meer voor PFSL :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:11

Lordy79

Vastberaden

Bel gewoon net zo lang met notaris kantoren tot je er een gevonden hebt die het wel kan regelen. Als je in Maastricht woont mag een notariskantoor in Groningen het ook regelen.
Overigens als je verhouding met broer goed is kun jij ook gewoon aangesteld worden als uitvoerder van de nalatenschap. Het wordt alleen vervelend als jullie ruzie krijgen. Maar als oma ook wat wil nalaten aan kleinkinderen dan moet je dat wel regelen.

Overigens kan oma nu ook gewoon schenkingen doen aan de kleinkinderen. Die worden misschien opgeteld bij een nalatenschap als je moeder binnen x maanden overlijdt na die schenking maar als er geen testament is hebben de kleinkinderen in ieder geval iets en bespaar je in ieder geval een beetje erf belasting.

Heel veel sterkte gewenst de komende tijd, er gaat veel op jullie allemaal afkomen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubis87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-05 15:58
Anoniem: 217290 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:55:
Ik weet dat dit problemen gaf bij mijn oma omdat mijn moeder alleen gemachtigd was bij leven waardoor ze geen toegang meer had na overlijden.
Dat is redelijk standaard bij een bank. Een machtiging komt voor zover ik weet altijd te vervallen na overlijden. Voor een machtiging na overlijden (erven van rekening) mag je aankloppen bij de nabestaandendesk. Afhankelijk van de bank kan dit relatief snel geregeld zijn, maar het kan ook zijn dat je een testament en verklaring van erfrecht mag laten zien.

@TS: sterkte in deze zware tijd. Probeer naast het praktische regelwerk ook mooie herinneringen te maken, het regelwerk kan altijd na overlijden nog, die herinneringen niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
nubis87 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:35:
[...]

@TS: sterkte in deze zware tijd. Probeer naast het praktische regelwerk ook mooie herinneringen te maken, het regelwerk kan altijd na overlijden nog, die herinneringen niet meer.
Oh dat komt gewoon goed. Het financiële is geen onderwerp dat dagelijks terugkomt. Momenteel krijgt ze een al geplande nieuwe keuken, wat naast de gebruikelijke bouw-stress ook veel voorpret geeft.

En zeker belangrijk om het niet alleen maar 'daarover' te hebben, maar ook de dingen waar je het normaal ook over hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Heel veel sterkte in deze zware tijd. En goed dat je de zaken goed wilt regelen.

Sorry voor mijn captain hindsight.
Wat ik me bij dit soort situaties altijd afvraag is waarom regelt men dat pas wanneer het eigenlijk al te laat is? Ik zie helaas regelmatig families uit elkaar vallen omdat er niets geregeld is.

Ik predik dan ook al een decennium in mijn kring om een testament te maken zodat zoon en dochter over een paar decennia geen gifpil krijgen van de overleden ouders.

Advies aan TS:
Los van de weg van de notaris die je dient te blijven volgen.
Indien ma nog wilsbekwaam is zou ik tenminste een document opstellen wat haar wil vertegenwoordigt. Los van belasting en juridisch kader is het belangrijkste dat de erfgenamen de wil van de overledene weten en deze daardoor waarschijnlijk zullen ten uitvoer zullen brengen. Wetende dat ma zich zou omrollen in haar graf wanneer de familie uit elkaar scheurt door die ene gouden ring of de verdeling van de centjes.

Idealiter stel je dat document op in bijzijn van de eerste erfgenamen of de erfgenamen die van iedereen vertrouwen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
Naar mijn weten staat een recent getekend document met naam, datum en handtekening zelfs boven een ouder testament.

"Opdat een onderhands testament rechtsgeldig zou zijn, is het volgens artikel 970 Burgerlijk Wetboek noodzakelijk, maar voldoende dat er aan drie voorwaarden voldaan is. Het moet namelijk (1) handgeschreven, (2) gedagtekend en (3) ondertekend zijn."

Al lijkt het dat in België dit wel mag, en in Nederland niet. Lekker dan.

[ Voor 64% gewijzigd door Harm_H op 02-05-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
eL_Jay schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:17:
Wat ik me bij dit soort situaties altijd afvraag is waarom regelt men dat pas wanneer het eigenlijk al te laat is? Ik zie helaas regelmatig families uit elkaar vallen omdat er niets geregeld is.
Omdat je kosten maakt bij de notaris. Het is een gedoe. En het is niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaterFire
@eL_Jay Ik denk dat veel mensen er heus wel over nadenken, maar pas als het de realiteit wordt ga je er echt serieus mee aan de slag.

Zoals gezegd, er is bij ons geen sprake van ruzie, of erfgoed dat mijn broer en ik allebei zouden willen hebben, dat is de afgelopen jaren genoeg besproken. Er staat al jaren een word doc op de PC (met backup ;)) met de belangrijkste zaken tot muziek aan toe, dus onvoorbereid kan ik ons niet noemen.
Maar gezien onze vragen (en de antwoorden) blijft er genoeg over!

Natuurlijk heb je gelijk dat als we een jaar geleden een testament hadden laten maken, dat er dan geen enkele tijdsdruk op zat, en nu baal je als je september hoort als eerste afspraakdatum bij je 'eigen' notaris (van jaren geleden dus geen vaste klant in die zin).

Daar staat tegenover dat het legaat aan de kleinkinderen pas nu bedacht is door haar, nu ze er (anders?) over nadenkt. Dat, plus mij executeur maken is vooral de reden om een testament te nemen.
Verder zijn we gewoon een normale familie met twee kinderen en een koophuis met (wat) overwaarde. Dus zonder testament komen we er ook wel uit, maar sommige zaken kunnen wat soepeler verlopen.

Maar ook eerlijk: Hoe meer je leest hoe ingewikkelder het wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-05 23:08
Als je een notaris belt en zegt dat je moeder terminaal ziek is, dan kunnen ze meestal echt wel een spoedgeval regelen. Dat is vaak wel duurder dan het normale tarief, maar is het maar beter geregeld.
Of je een testament echt nodig hebt valt moeilijk te zeggen, elke situatie is anders. Aangezien vader al eerder overleden is en hij een heel specifiek testament had, lijkt het erop dat het wel raadzaam is om een testament te regelen als je straks geen (fiscaal) gedoe met de erfenis wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:50
@WaterFire Alvast veel sterkte toegewenst.
eL_Jay schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:17:

Ik predik dan ook al een decennium in mijn kring om een testament te maken zodat zoon en dochter over een paar decennia geen gifpil krijgen van de overleden ouders.
Uiteindelijk is het niet altijd noodzakelijk.

Er zijn een aantal indicaties waarin een testament handig kan zijn. Denk bijvoorbeeld indien niet getrouwd/geen geregistreerd partnerschap samenwonend met eigen huis. Of ergens in het geval van minderjarige kinderen, een testament waarin staat wie zeggenschap over de kinderen krijgt indien beide ouders overlijden.

Maar ook indien er geld/vermogen te erven is, en je wilt niet dat dit gaat via de reguliere erfwet, maar bijvoorbeeld kleinkinderen ook een deel erven. Belastingtechnisch is een vastgelegd testament dan al snel gunstiger, iets waarin een notaris goed kan informeren.

Ook kun je een testament gebruiken om personen uit te sluiten, bijvoorbeeld een aangetrouwd nieuwe partner.

Is hiervan allemaal geen sprake, dan is een testament strikt genomen niet noodzakelijk. In het geval van @WaterFire erven zij dan beiden "gewoon" ieder de helft. En staat het hun verder natuurlijk ook niet in de weg om binnen de normen van schenkbelasting éénmalig dan wel over meerdere jaren hun eigen kinderen te schenken. Het is dan ook niet verplicht om een testament te hebben.

Ook zit er aan het opstellen van een testament namelijk niet alleen maar voordelen.
Anoniem: 217290 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:55:
Een nadeel gaat namelijk in op de bankzaken. Zonder testament hebben partners bij een saldo van tot 100.000 geen verklaring van erfrecht nodig. Kinderen niet bij een saldo tot 10.000. Daarentegen, met testament kun je dit wel nodig hebben, bijvoorbeeld indien er gebruik gemaakt wordt van de ING. Hoe dit zit in het geval van @WaterFire, is dus te controleren bij de bank van zijn moeder.

De belangrijkste reden om in het geval van @WaterFire wel gebruik te maken van een notaris, is de aanwezigheid van een eigen woning die geërfd zal worden. De notaris kan de overdracht binnen het kadaster regelen, hetgeen je nodig zult gaan hebben voor regeling van o.a. energielabel en verkoop.
duvekot schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:09:
Over een codicil .. die moet volledig handgeschreven zijn om rechtsgeldig te zijn. En je kan er alleen bepaalde zaken in regelen, maar niet alles.

Zie bijvoorbeeld deze pagina:
https://www.rodekruis.nl/.../uw-nalatenschap/codicil/

(Was de meest neutrale link .. tussen alle notaris kantoren op Google)
Belangrijkste voor wat betreft een codicil is dat je bijvoorbeeld geldzaken er niet in kunt regelen. In het geval van @WaterFire zal dat een belangrijke belemmering zijn. Zeker gezien eigenlijk voor hetgeen wat binnen het codicil opgesteld kan worden, er bij goed onderling overleg en een gezonde onderlinge relatie tussen de familieleden, eigenlijk ook weer niet zozeer een codicil nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Sterkte de komende tijd, WaterFire.

Met betrekking tot de erfenis van je vader: de erfbelasting voor jullie deel zal waarschijnlijk betaald zijn door je moeder of er zal sprake geweest zijn van voldoende vrijstellingen.

Met betrekking tot de waarde van het huis bij de aangifte van de erfbelasting: de Belastingdienst gaat uit van de WOZ-waarde (dus geen taxatie nodig) maar je mag daarbij ook de WOZ-waarde van een jaar voor het overlijden kiezen (je kunt dus voor de meest gunstige kiezen). De WOZ-waarde van de afgelopen jaren kun je je gratis opzoeken via https://www.wozwaardeloket.nl/.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Indien er nog voldoende liquide middelen zijn, en er dit jaar nog niet een schanking tot het belasting vrije max is gedaan kan je overwegen om nog normaal te gaan schenken. Dat scheelt belasting, met name voor je broer en jezelf als je nog onder de 40 bent. Zie https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Verder is het leuker om bij leven te schenken.

Sterkte

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
jeanj schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:03:
Indien er nog voldoende liquide middelen zijn, en er dit jaar nog niet een schanking tot het belasting vrije max is gedaan kan je overwegen om nog normaal te gaan schenken. Dat scheelt belasting, met name voor je broer en jezelf als je nog onder de 40 bent. Zie https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

Verder is het leuker om bij leven te schenken.

Sterkte
Belastingtechnisch is dat sowieso beter (al ben ik helaas geen 40 meer ;)) maar wij als kinderen hebben Ma altijd 'aangemoedigd' te doen wat ze wil kwa uitgaven, zonder aan ons te hoeven denken voor later.
Dus los van de medische situatie nu: als ze vorig jaar haar hypotheek opnieuw volledig had opgenomen om twee maanden op een 5 sterren cruise te gaan, lekker doen zolang ze genoeg over heeft voor later. Eerder schenken voelt voor ons als geld krijgen waar je (nog) geen recht op hebt.
Maar goed, als iemands ouders echt vermogend zijn ligt dat natuurlijk anders.

Daarbij willen de artsen zich (logisch) niet vastleggen op wat 'nog kort te leven' inhoud. Voorbeelden genoeg van mensen die nog jaren volhielden. Dus ook daarom doen we dit (nog) niet.

[ Voor 9% gewijzigd door WaterFire op 04-05-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allereerst sterkte gewenst :)

Snap dat je een aantal notarissen gebeld hebt en dat ze het druk hebben. Maar je kunt bij elke notaris in NL terecht. Als je een stukje verder moet rijden is dat ook niet erg toch?
Als mij zoekactie klopt zit je nog redelijk midden in het land. In Emmeloord zitten ongetwijfeld ook notarissen ;)
Fwiw: mijn zus had een bevriende notaris, maar die zat in Zuid Limburg en ze kochten een huis omgeving Eindhoven. Was ruim een uur rijden naar de notaris. Verkopers keken vreemd, maar wie betaalt bepaalt. Kan dus prima allemaal :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
The Eagle schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:49:
Allereerst sterkte gewenst :)

Snap dat je een aantal notarissen gebeld hebt en dat ze het druk hebben. Maar je kunt bij elke notaris in NL terecht. Als je een stukje verder moet rijden is dat ook niet erg toch?
Als mij zoekactie klopt zit je nog redelijk midden in het land. In Emmeloord zitten ongetwijfeld ook notarissen ;)
Fwiw: mijn zus had een bevriende notaris, maar die zat in Zuid Limburg en ze kochten een huis omgeving Eindhoven. Was ruim een uur rijden naar de notaris. Verkopers keken vreemd, maar wie betaalt bepaalt. Kan dus prima allemaal :)
Ook jij bedankt voor de steun (net als iedereen!)

Klopt, de cirkel wordt ook groter, maar er zitten wat praktische belemmeringen aan het langer rijden in dit geval. Het is nu even afwachten op de lopende aanvragen.

[ Voor 3% gewijzigd door WaterFire op 04-05-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:28
Veel sterkte toegewenst allereerst.

Bijzonder dat je niet terecht kan bij notariskantoren. Testamenten zijn echt massawerk, zelfs bij wat ingewikkeldere zaken kost dat maximaal een paar uur. Dat moet vast tussendoor kunnen.
In mijn omgeving heb ik een soortgelijk geval gehad. Het vastleggen in een testament over wat wel en niet te doen bij complicaties heeft weinig toegevoegde waarde, volgens zowel de artsen als de notaris. Dan kan je beter een niet-reanimeren badge aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

WaterFire schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:22:
[...]

Ook jij bedankt voor de steun (net als iedereen!)

Klopt, de cirkel wordt ook groter, maar er zitten wat praktische belemmeringen aan het langer rijden in dit geval. Het is nu even afwachten op de lopende aanvragen.
Een goede notaris zal begrip hebben voor de situatie en ze doen ook gewoon huisbezoek. Op verzoek meestal, maar daar kun je het over hebben. Kost je wellicht uurtarief maar dat is dan maar zo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Heel veel sterkte. Dit zal vast lastige periode zijn.

Indien je geen volmacht hebt of dat bij levenstestament hebt laten regelen kan je eigenlijk niet voor je moeder tekenen want je bent niet bevoegd. Dat leid ik hier nu zo uit af, je kan niet naar de bank of andere partijen namens haar optreden.

De rest van het verhaal kan ik niet veel mee het is te complex, vader heeft moeder onterft, dat snap ik niet goed ze waren toch getrouwd?

Ik weet wel dat die wachttijden er misschien kunnen zijn maar ken er genoeg die snel tijd hebben.Ik heb zelf dit ook aan de hand en dit nergens gehoord.

Hoe kunnen we jou helpen?
Pagina: 1