Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-05 12:33
Mijn oma heeft indicatie 5 van dementie en kan dus niet meer in haar woning blijven wonen.

De woning is volledig afbetaald, en heeft een WOZ waarde van 297.000 euro.

Mijn vrouw en ik willen deze woning graag hebben, dit is al met rest van familie besproken.

De woning kopen kan lastig worden aangezien mijn werkgever geen werkgeversverklaring wilt afgeven aangezien ik pas hier pas 3 maanden aan het werk ben.

Wij dachten aan het huis voor de eerste 2 a 3 jaar eerst te gaan huren.

Ik had gelezen dat je minimaal 6% van de woz waarde per jaar als huur moet betalen, echter hoe zal mijn Oma dan belast worden met haar eigen bijdrage als ze het huis gaat verhuren, de eerste 2 jaar wat ik lees heeft dat geen impact, maar is niet helemaal duidelijk.

Mag je een woning onder de WOZ waarde verkopen ? Hier zijn ook weer tegenstrijdige berichten over. Wij kunnen voor onze woning rond de 230k krijgen zou ik heb mogelijk zijn dan om het huis voor 240k te mogen kopen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je mag het huis ook voor 1 euro kopen van je Oma, als ze daarmee akkoord zou gaan.

De overdrachtsbelasting zal je echter op de werkelijke waarde moeten betalen, en giftbelasting over het deel van het huis dat je "gratis" krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
Werkelijke waarde is taxatiewaarde dan ? Want dat zal in deze tijd behoorlijk hoger dan de woz waarde zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:08

NMH

Moderator General Chat
Cyclonic schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:16:
Mag je een woning onder de WOZ waarde verkopen ? Hier zijn ook weer tegenstrijdige berichten over. Wij kunnen voor onze woning rond de 230k krijgen zou ik heb mogelijk zijn dan om het huis voor 240k te mogen kopen ?
Geen jurist, maar is je oma nog handelingsbekwaam om een huis te verkopen? Dat is misschien wel iets om informatie over in te winnen, zeker als je onder de marktwaarde zou kopen. Je wilt niet in een familievete en/of rechtszaken verwikkeld raken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonic
NMH schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:29:
[...]

Geen jurist, maar is je oma nog handelingsbekwaam om een huis te verkopen? Dat is misschien wel iets om informatie over in te winnen, zeker als je onder de marktwaarde zou kopen. Je wilt niet in een familievete en/of rechtszaken verwikkeld raken. :)
Mijn tante heeft de volmacht over alles, via testament geregeld 3 jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:32

_Apache_

For life.

Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:19:
Je mag het huis ook voor 1 euro kopen van je Oma, als ze daarmee akkoord zou gaan.

De overdrachtsbelasting zal je echter op de werkelijke waarde moeten betalen, en giftbelasting over het deel van het huis dat je "gratis" krijgt.
Ik heb begrepen van mijn notaris dat dit een broodje aap verhaal is.
'Een huis moet een transactieprijs hebben die redelijkerwijs past bij de waarde van het huis.'

Huren klinkt als een goede optie. Regel ook dit goed in het testament.

Kan je werkgever niet met een i te tie verklaring komen? Als je voorgaande jaarsalarisen OK zijn zal je hypotheekverstrekker echt wel mee willen.

[ Voor 18% gewijzigd door _Apache_ op 30-04-2022 15:47 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Als je het huis met 50k korting koopt, dan is dat 50k minder voor je oma en indirect voor de erfgenamen over een paar jaar. Zoiets moet je niet willen, tenzij de hele familie het jou gunt.

Wat als jij het huis snel doorverkoopt en dus met 50k extra vertrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:19:

Dat is tegenwoordig niet meer zo. Een rechter moet akkoord gaan met een verkoop onder redelijke waarde.

Hoe dan ook, dit lijkt me een geval van even bij een notaris langs gaan die de opties kan toelichten, de kosten van een notaris heb je er meteen weer uit als je alles goed geregeld hebt

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Oma kan natuurlijk ook hypotheekverstrekker zijn. Geen bank / werkgeversverklaring voor nodig.
In feite leen je het geld van oma, koopt het huis, en jij betaalt oma maandelijks de hypotheek.
De erfgenamen erven dan die vordering.

Even een idee om met een notaris te bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclonic
Bij koop gaat het er ook om dat oma ineens rond de 250k op haar rekening krijgt, dus dat heeft ook misschien meer gevolgen eigen bijdrage dan dat ze iedere maand huur op haar rekening krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Oon schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:50:
[...]

Dat is tegenwoordig niet meer zo. Een rechter moet akkoord gaan met een verkoop onder redelijke waarde.

Hoe dan ook, dit lijkt me een geval van even bij een notaris langs gaan die de opties kan toelichten, de kosten van een notaris heb je er meteen weer uit als je alles goed geregeld hebt
Tomato tom-a-toe. Redelijke waarde doe je dus ook nog steeds, echter is het een gift.

Je oma mag jou prima 200.000 euro geven. Of dat in stenen zit of in contanten zal de BD roesten - als je de giftbelasting maar betaald. En in geval van huis, overdrachtsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Mag ik dit ook toepassen als ik het onder de waarde koop ? Aangezien ik 37 ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:14
Ik zou maar eens uitzoeken wat de regels zijn mbt de eigen bijdrage voor het verzorgingstehuis voordat je allerlei plannen maakt.
Vermogen van je oma heeft invloed op de eigen bijdrage dus ik zou me maar goed laten informeren door iemand die er verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:30
EricTC schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:04:
Ik zou maar eens uitzoeken wat de regels zijn mbt de eigen bijdrage voor het verzorgingstehuis voordat je allerlei plannen maakt.
Vermogen van je oma heeft invloed op de eigen bijdrage dus ik zou me maar goed laten informeren door iemand die er verstand van heeft.
Een eigen huis is geen vermogen? Vroeg het me af.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Cyclonic schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:03:
https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Mag ik dit ook toepassen als ik het onder de waarde koop ? Aangezien ik 37 ben.
Koop het dan gewoon aan de correcte waarde? Is het huis 300.000 waard, koop je het voor 300.000.

Jij kan maar 240.000 betalen, je oma schenkt je 60.000 (of wie dan ook), en je hebt 300.000

Waarom moeilijker doen dan nodig?

Alles wat je koopt "onder de waarde" is al een schenking.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 30-04-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:06

MeesterPieter

PnP Pinball

Is er al iemand beslissingsbevoegd voor de verkoop van de woning? anders moet je eerst naar de rechter daarvoor als ze te ver dementerend is.

er zijn diverse manieren om (al dan niet op papier) de woningwaarde te drukken.

je zou kunnen kiezen voor een erfpachtconstructie met een vastgezet erfpachtcanon, waarbij bijvoorbeeld jij de woning koopt, en je ouders de grond met erfpacht erven.

met een vast laag canon is een lage hypotheek verkrijgen voor de woning makkelijker, je hoeft dan enkel het huis te financieren, niet de grond.

als je de overdracht waarde van de woning zo laag mogelijk wil houden kun je ook kiezen voor een verhuurconstructie. zorg dat de woning op papier verhuurd is. de waarde van de woning is, in verhuurde staat namelijk aanzienlijk lager. Zo kun je de woning eenvoudiger 30% onder de reguliere woningprijs verkopen. voor je hypotheek is dat echter weer niet handig, de bank zal niet meewerken aan de aankoop van een verhuurde woning.

verder kun je nog denken aan een vruchtgebruik constructie, en eventueel een combinatie van/met bovenstaande opties.

Belangrijkste is te weten wat je doel is en hoe bereid de betreffende famillieleden zijn om aan een constructie mee te werken, is het met name om het ontwijken van (zoveel mogelijk) belasting, het verkrijgen van een hypotheek bij de bank voor dit specifieke huis, of om een beeld te krijgen of het voor jou zelf wel haalbaar is om deze woning te betalen?

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:00
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:01:
[...]

Tomato tom-a-toe. Redelijke waarde doe je dus ook nog steeds, echter is het een gift.

Je oma mag jou prima 200.000 euro geven. Of dat in stenen zit of in contanten zal de BD roesten - als je de giftbelasting maar betaald. En in geval van huis, overdrachtsbelasting.
Mag dat wel? Tante heeft volmacht, maar hoort toch in het belang van oma te handelen? 200k aan een kleinkind weg geven is niet geheel in overeenstemming daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

President schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:21:
[...]

Mag dat wel? Tante heeft volmacht, maar hoort toch in het belang van oma te handelen? 200k aan een kleinkind weg geven is niet geheel in overeenstemming daarmee?
De volmachtregels heb ik niet meegenomen in mijn berichten. Enkel belastingtechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
MeesterPieter schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:20:
Is er al iemand beslissingsbevoegd voor de verkoop van de woning? anders moet je eerst naar de rechter daarvoor als ze te ver dementerend is.

er zijn diverse manieren om (al dan niet op papier) de woningwaarde te drukken.

je zou kunnen kiezen voor een erfpachtconstructie met een vastgezet erfpachtcanon, waarbij bijvoorbeeld jij de woning koopt, en je ouders de grond met erfpacht erven.

met een vast laag canon is een lage hypotheek verkrijgen voor de woning makkelijker, je hoeft dan enkel het huis te financieren, niet de grond.

als je de overdracht waarde van de woning zo laag mogelijk wil houden kun je ook kiezen voor een verhuurconstructie. zorg dat de woning op papier verhuurd is. de waarde van de woning is, in verhuurde staat namelijk aanzienlijk lager. Zo kun je de woning eenvoudiger 30% onder de reguliere woningprijs verkopen. voor je hypotheek is dat echter weer niet handig, de bank zal niet meewerken aan de aankoop van een verhuurde woning.

verder kun je nog denken aan een vruchtgebruik constructie, en eventueel een combinatie van/met bovenstaande opties.

Belangrijkste is te weten wat je doel is en hoe bereid de betreffende famillieleden zijn om aan een constructie mee te werken, is het met name om het ontwijken van (zoveel mogelijk) belasting, het verkrijgen van een hypotheek bij de bank voor dit specifieke huis, of om een beeld te krijgen of het voor jou zelf wel haalbaar is om deze woning te betalen?
Ik koop het huis, vader en tante vragen dan via de notaris al hun kinds deel op tot 130k belasting vrij. Aangezien mijn vader anders meer kreeg en een deel aan mij gaf, mag ik hiervoor het huis goedkoper kopen en gaat er minder naar de belastingdienst.

Bij huur is dit uiteraard een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:15
Oon schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:50:
[...]

Is dat zo? Waar staat dat? Ik vraag dit omdat ik half betrokken ben bij een situatie waarbij een woning ook ver onder de marktprijs verkocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Kalentum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:04:
[...]

Is dat zo? Waar staat dat? Ik vraag dit omdat ik half betrokken ben bij een situatie waarbij een woning ook ver onder de marktprijs verkocht is.
Sowieso moet je overdrachtbelasting betalen over de echte waarde, niet over de verkoopprijs. Dus als de WOZ-waarde nog te laag staat en een taxatie aangeeft dat een woning eigenlijk 100k meer waard is, dan is de waarde waarover je overdrachtbelasting moet betalen de echte prijs en niet de WOZ-waarde.

Daarnaast zit je er zoals al aangehaald mee dat iemand die volmacht heeft geacht wordt om de verkoop in het voordeel van de verkoper te laten verlopen, dus zo hoog mogelijk. Doe je dat niet, dan moet een rechter goedkeuring geven.

Wij hebben vorig jaar hetzelfde gehad; familielid naar een verzorgingstehuis, enige erfgenaam had niemand echt meer contact mee dus een ander familielid had volmacht. Eerste poging tot verkoop heeft de rechter afgewezen omdat het te laag was en niet in lijn met de volmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:15
Oon schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:10:
[...]

Sowieso moet je overdrachtbelasting betalen over de echte waarde, niet over de verkoopprijs. Dus als de WOZ-waarde nog te laag staat en een taxatie aangeeft dat een woning eigenlijk 100k meer waard is, dan is de waarde waarover je overdrachtbelasting moet betalen de echte prijs en niet de WOZ-waarde.

Daarnaast zit je er zoals al aangehaald mee dat iemand die volmacht heeft geacht wordt om de verkoop in het voordeel van de verkoper te laten verlopen, dus zo hoog mogelijk. Doe je dat niet, dan moet een rechter goedkeuring geven.

Wij hebben vorig jaar hetzelfde gehad; familielid naar een verzorgingstehuis, enige erfgenaam had niemand echt meer contact mee dus een ander familielid had volmacht. Eerste poging tot verkoop heeft de rechter afgewezen omdat het te laag was en niet in lijn met de volmacht.
ja ok dan heb je het over een volmachtsituatie. Maar waar staat dat ik naar de rechter moet als ik mijn eigen huis die getaxeerd is op 300k niet voor 200.000 aan de buurman wil verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Kalentum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:47:
[...]

ja ok dan heb je het over een volmachtsituatie. Maar waar staat dat ik naar de rechter moet als ik mijn eigen huis die getaxeerd is op 300k niet voor 200.000 aan de buurman wil verkopen?
Niet, dat mag in principe gewoon maar dan moet je buurman dus wel overdrachtsbelasting betalen over 3 ton, niet over 2 ton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:58
Cyclonic schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:37:
[...]
Ik koop het huis, vader en tante vragen dan via de notaris al hun kinds deel op tot 130k belasting vrij. Aangezien mijn vader anders meer kreeg en een deel aan mij gaf, mag ik hiervoor het huis goedkoper kopen en gaat er minder naar de belastingdienst.
Kinds deel ? Dat is een term die betrekking heeft op een erfenis, maar daar is hier helemaal geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Cyclonic schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:31:
[...]

Mijn tante heeft de volmacht over alles, via testament geregeld 3 jaar geleden.
Ik weet niet helemaal wat je hier bedoelt. Een testament geldt voor na het overlijden. Mogelijk staat je tante daarin beschreven als executeur testamentair, maar daarmee kan ze niet bij leven van je oma een huis verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:17
Waarom wil je werkgever geen werkgeversverklaring af geven? Daarmee geeft hij alleen maar de intentie om je bij goed functioneren in dienst te houden. Tenzij je niet functioneert is dit toch geen probleem. Ik heb voor mijn eerste huis ook na 2 maanden een werkgeversverklaring gehad bij mijn jaarcontract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

eLScha schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:54:
[...]

Ik weet niet helemaal wat je hier bedoelt. Een testament geldt voor na het overlijden. Mogelijk staat je tante daarin beschreven als executeur testamentair, maar daarmee kan ze niet bij leven van je oma een huis verkopen.
Dit soort dingen kan je regelen in een levenstestament.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
defusion schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:53:
Oma kan natuurlijk ook hypotheekverstrekker zijn. Geen bank / werkgeversverklaring voor nodig.
In feite leen je het geld van oma, koopt het huis, en jij betaalt oma maandelijks de hypotheek.
De erfgenamen erven dan die vordering.

Even een idee om met een notaris te bespreken.
Serieus, bespreek dit eens met een notaris.
Een 'familiehypotheek' heet dat.
Oma leent jou geld, om haar eigen huis van te kopen.
Jij betaalt maandelijks netjes de afgesproken lening en afgesproken rente, en uiteindelijk valt het allemaal onder de erfenis.

Ik denk dat dat wel moet kunnen, zonder dat er werkelijk ergens 3ton overgeschreven hoeft te worden.

Voornaamste nadeel is dat ik kan bedenken, is dat wanneer oma komt te overlijden, er geen 3ton op de rekening staat om te verdelen, maar alleen een vordering op jou.
Maar het kan natuurlijk ook als 'extra' lening. Dat je 240k leent van de bank, en 60k van oma ofzo, en alleen dat deel dus niet direct verdeeld kan worden onder de erfgenamen, maar die 240k wel.

Bedenk je ook: als je nu gaat huren, en later kopen, is het huis waarschijnlijk alleen maar meer waard geworden, en dus duurder om alsnog te kopen. Huur is weggegooid geld. Beter een creatieve oplossing bedenken om het alsnog te kunnen kopen.

Minimale verkoopprijs, zonder dat het een schenking wordt, zou ik WOZ-waarde voor aanhouden. Dat is ons ooit geadviseerd toen we overwogen het huis van mijn schoonouders te kopen.

Er kan overigens in bepaalde gevallen wel belastingvrij geschonken worden (voor de aanschaf van een woning): https://www.belastingdien...en-belastingvrij-schenken
mocht je er met de familie uit komen, is dat nog een optie om alsnog beneden de WOZ-waarde te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:30
Eerst huren. Dan zakt de verkoopwaarde van het huis en kun je het daarna in verhuurde staat kopen voor ongeveer 70%. Scheelt weer belasting ;)

[ Voor 15% gewijzigd door FireAge op 30-04-2022 23:37 . Reden: Wazig geschreven ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

_Apache_ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:42:
[...]

Ik heb begrepen van mijn notaris dat dit een broodje aap verhaal is.
'Een huis moet een transactieprijs hebben die redelijkerwijs past bij de waarde van het huis.'
Wat dus inhoud dat je het huis voor de WOZ waarde kan overdragen, ookal is de taxatie waarde een stuk hoger.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:14
Bad Brains schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:06:
[...]

Een eigen huis is geen vermogen? Vroeg het me af.
Als er niet woont wel na een aantal jaren wel;
https://www.eigenhuis.nl/...ngshuis-en-eigen-woning#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonic
defusion schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:52:
[...]

Jij betaalt maandelijks netjes de afgesproken lening en afgesproken rente, en uiteindelijk valt het allemaal onder de erfenis.

Ik denk dat dat wel moet kunnen, zonder dat er werkelijk ergens 3ton overgeschreven hoeft te worden.

Voornaamste nadeel is dat ik kan bedenken, is dat wanneer oma komt te overlijden, er geen 3ton op de rekening staat om te verdelen, maar alleen een vordering op jou.
Maar het kan natuurlijk ook als 'extra' lening. Dat je 240k leent van de bank, en 60k van oma ofzo, en alleen dat deel dus niet direct verdeeld kan worden onder de erfgenamen, maar die 240k wel.

Bedenk je ook: als je nu gaat huren, en later kopen, is het huis waarschijnlijk alleen maar meer waard geworden, en dus duurder om alsnog te kopen. Huur is weggegooid geld. Beter een creatieve oplossing bedenken om het alsnog te kunnen kopen.

Minimale verkoopprijs, zonder dat het een schenking wordt, zou ik WOZ-waarde voor aanhouden. Dat is ons ooit geadviseerd toen we overwogen het huis van mijn schoonouders te kopen.

Er kan overigens in bepaalde gevallen wel belastingvrij geschonken worden (voor de aanschaf van een woning): https://www.belastingdien...en-belastingvrij-schenken
mocht je er met de familie uit komen, is dat nog een optie om alsnog beneden de WOZ-waarde te kopen.
Dat klinkt allemaal heel goed, alleen mag mijn tante dat dan regelen voor mijn oma, aangezien ze dement is en dat niet zelf kan bepalen, mijn tante heeft de volmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Cyclonic uiteraard, maar dat is met alle eventuele oplossingen in deze situatie. Lees dus "tante namens oma" ipv "oma" waar toepasselijk.
Sowieso is het handig de rest van de erfgenamen ook mee te krijgen. Voorkomt ruzie achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:55
FireAge schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:04:
Eerst huren. Dan zakt de verkoopwaarde van het huis en kun je het daarna in verhuurde staat kopen voor ongeveer 70%. Scheelt weer belasting ;)
Dat geldt volgens mij niet als je als koper zelf die huurder bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:55
defusion schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:52:
[...]

Een belangrijk nadeel is dat oma vanaf het moment van verkoop meteen 3 ton box 3 vermogen heeft. Wat bv tot een veel hogere eigen bijdrage voor het verzorgingshuis kan leiden. En omdat het vermogen niet vrij op de bank staat, maar in een vordering zit, is het ook moeilijk om dat alvast aan de toekomstige erfgenamen te schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:32

_Apache_

For life.

YakuzA schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:06:
[...]

Wat dus inhoud dat je het huis voor de WOZ waarde kan overdragen, ookal is de taxatie waarde een stuk hoger.
Als je een hypotheek nodig hebt (..) is een taxatie verplicht. Dus dan ga je van WOZ waarde naar huidige waarde.

Hoe je het ook wilt plooien, je zult de marktwaarde 'moeten' betalen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

_Apache_ schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Als je een hypotheek nodig hebt (..) is een taxatie verplicht. Dus dan ga je van WOZ waarde naar huidige waarde.

Hoe je het ook wilt plooien, je zult de marktwaarde 'moeten' betalen.
Ook als de taxatie waarde hoger is, mag de verkoper nog steeds voor woz waarde verkopen.
Woz waarde is namelijk nog steeds een transactie prijs die redelijkerwijs bij de waarde van het huis hoort.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Waarom wil je werkgever geen werkgeversverklaring afgeven? Als het gaat om het stukje intentieverklaring (onderdeel van WG verklaring) dan kunnen ze gewoon aangeven wat er gebeurt bij gelijkblijvend functioneren (verlengen, niet verlengen, onbepaalde tijd verlengen).

Verder geven ze je salaris op en of er geen loonbeslag of schulden zijn. Ik zie niet in waarom een WG dit niet wil tekenen en dit belemmert je zelfs. Verder kunnen er geen rechten aan ontleend worden dat jij kan eisen dat je een vast contract wil.

Zie https://www.hypotheker.nl/online-werkgeversverklaring/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 10:42
GrooV schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:44:
Waarom wil je werkgever geen werkgeversverklaring afgeven?
Interessante vraag. Vooral omdat de werkgever zich ook wel tussen een stapeltje lastige regeltjes bevindt:

https://tenholternoordam....et-bindend-voor-werkgever

Als de werkgever nu al geen werkgeversverklaring afgeeft omdat ze jouw contract niet gaan verlengen, maar dat laatste niet vertelt, kan dat uitgelegd worden als slecht werkgeverschap.

Ga toch fietsen.

Pagina: 1