Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:33

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Mijn probleem
Ik kwam niet meer bij m'n nas, dus de eeuwen oude "opnieuw opstarten"-fix geprobeerd.
Nu blijftie hangen op "booting 63%" en als ik op de powerknop druk schakelt het naar "mdcsrepair.servi 63%".
Ondertussen staat het al een dag of 10 te pruttelen, zonder verandering en ik zou toch best graag weer m'n nas werkend hebben.

Mijn vraag
Hoe lang duurt het om mdcsrepair.servic op een readynas104 uit te voeren op een raid array van 3x2 TB?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ReadyOS 6.xx, wat er op m'n readynas104 staat.
ReadyNas104 dus.
3x2TB HD's, typenummers helaas verloren gegaan in de nevelen der tijd en ik ga ze er nu niet uithalen om te checken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Stap 1: wachten. Al 10 dagen.
Stap 2: googlen. Ik kom zo ver als dat er mogelijk iets is met bitrot, maar hoe lang zo'n fix zou moeten duren kan ik nergens vinden.
Stap 3: vraag gesteld op netgear forum, maar gezien ik ook daar niks kan vinden op het forum heb ik er weinig vertrouwen in dat er daar een antwoord komt.

LinkedIn

Beste antwoord (via Pyrus op 08-06-2022 13:18)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Google zegt dat Netgear btrfs bovenop md gebruikt. Wat random logs suggeren dat mdcsrepair iets slims poogt te doen voor wat betreft het repareren van btrfs checksum failures.
nelizmastr schreef op zondag 1 mei 2022 @ 08:14:
Lijkt erop dat er 1 schijf kaduuk is, gezien hij ongeveer bij 2/3 blijft hangen,
maar dat is een aanname.
Dat is wel een heel arbitraire aanname. Zeker als die checksum repair op volume-niveau werkt: daar is al snel geen sprake meer van individuele disks.
Eigenlijk zou je de NAS beter uit kunnen zetten nu en een voor een de schijven aan een PC kunnen hangen en de SMART waarden uitlezen.
Tenzij je nog op de NAS zelf kunt inloggen via SSH, dan is dat sneller en handiger, maar anders dit ja.
Ik zeg bewust een voor een zodat je ze weer in de goede volgorde terug kunt plaatsen.
Maakt niets uit. Hele stomme NAS als ze het voor elkaar hebben gekregen dat dat uitmaakt (Linux md heeft de disk volgorde gewoon in metadata opgeslagen en zal het een zorg zijn).

Je moet er wel 2 (of 3) tegelijk aansluiten wil je iets met de data erop kunnen. Proberen te assembleren/mounten onder Linux is natuurlijk ook geen gek idee, want met de constatering dat je bad sectors hebt op één of meerdere disks kun je nog niet bij je data..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat zou binnen een dag gefixt moeten zijn met die grootte.

Lijkt erop dat er 1 schijf kaduuk is, gezien hij ongeveer bij 2/3 blijft hangen,
maar dat is een aanname.

Eigenlijk zou je de NAS beter uit kunnen zetten nu en een voor een de schijven aan een PC kunnen hangen en de SMART waarden uitlezen. Als er inderdaad een of meerdere schijven met een bak bad of reallocated sectors zijn dan weet je dat het einde nabij is.
Ik zeg bewust een voor een zodat je ze weer in de goede volgorde terug kunt plaatsen.

Weet je in welke RAID configuratie de schijven staan? RAID5? RAID0? JBOD?
Back-up van de NAS beschikbaar?

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 01-05-2022 08:15 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Google zegt dat Netgear btrfs bovenop md gebruikt. Wat random logs suggeren dat mdcsrepair iets slims poogt te doen voor wat betreft het repareren van btrfs checksum failures.
maar dat is een aanname.
Dat is wel een heel arbitraire aanname. Zeker als die checksum repair op volume-niveau werkt: daar is al snel geen sprake meer van individuele disks.
Eigenlijk zou je de NAS beter uit kunnen zetten nu en een voor een de schijven aan een PC kunnen hangen en de SMART waarden uitlezen.
Tenzij je nog op de NAS zelf kunt inloggen via SSH, dan is dat sneller en handiger, maar anders dit ja.
Maakt niets uit. Hele stomme NAS als ze het voor elkaar hebben gekregen dat dat uitmaakt (Linux md heeft de disk volgorde gewoon in metadata opgeslagen en zal het een zorg zijn).

Je moet er wel 2 (of 3) tegelijk aansluiten wil je iets met de data erop kunnen. Proberen te assembleren/mounten onder Linux is natuurlijk ook geen gek idee, want met de constatering dat je bad sectors hebt op één of meerdere disks kun je nog niet bij je data..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:33

Pyrus

Hardknock life

Topicstarter
Dat zou binnen een dag gefixt moeten zijn met die grootte.

maar dat is een aanname.

Eigenlijk zou je de NAS beter uit kunnen zetten nu en een voor een de schijven aan een PC kunnen hangen en de SMART waarden uitlezen. Als er inderdaad een of meerdere schijven met een bak bad of reallocated sectors zijn dan weet je dat het einde nabij is.

Weet je in welke RAID configuratie de schijven staan? RAID5? RAID0? JBOD?
Back-up van de NAS beschikbaar?
Als het goed is RAID5, maar kan ook zijn dat het 1 is. Heb dat ding 4 jaar geleden ofzo geconfigureerd en daarna nooit meer aangeraakt qua config :X

En backup.... ik heb al een hele tijd een tweede nas klaar staan om als backup te laten fungeren, alleen nooit de tijd gehad/gemaakt om in te richten. |:(

Edit voor het nageslacht:
Uiteindelijk istie er nooit meer gestopt, ook weken later niet. Besloten NAS uit te zetten, schijven aan m'n desktop te koppelen en op een verse 18TB schijf images te trekken en vanaf daar verder te kijken. 1 schijf had ~150KB aan bad sectors, maar voor de rest niks aan het handje. Alles er gewoon vanaf kunnen halen.
Lijkt er op dat het systeem er gewoon niet meer zo'n in had.

[ Voor 16% gewijzigd door Pyrus op 08-06-2022 13:16 ]

LinkedIn