ARC naar eARC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_Ver
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-01-2023
Ik heb een tv van samsung en verbind deze via de arc uitgang naar mijn surround installatie met earc. Nu is het probleem dat ik veel films heb met het truehd formaat en dan is gewoon arc niet voldoende.

Nu moet ik passthrough vaak uitzetten omdat ik geen geluid meer krijg en ik zou dat graag willen vermijden. Ik heb al eens opgezocht via google en dan zou een earc audio extractor mogelijks werken maar in de beschrijving hebben ze het meestal over een tv met earc en audio installatie met arc dus ik twijfel of de omgekeerde richting zou werken of niet. Kan iemand hier wat duidelijkheid over verschaffen?

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-06 14:07
Als ik het goed begrijp heeft je TV enkel ARC terwijl je installatie eARC heeft en nu wil je TrueHD van de TV naar de installatie krijgen?

Kort gezegd: dat gaat niet. Als je TV geen eARC ondersteunt ga je geen HD formaten naar je installatie kunnen sturen, ongeacht wat je er tussen steekt.

Is je TV ook de bron? Anders kan je misschien je bron met de surround installatie verbinden in plaats van ARC te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_Ver
Dat klopt volledig. De films staan op een nas en ik kan ze niet rechtstreeks aansluiten, dat had ik al eens gecontroleerd.

Bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 19:23
Makkelijkste manier is een android tv box die die audio formaten ondersteund en die als streambox gebruiken en dan aansluiten als Streambox > Receiver > TV.

Sommige blueray spelers accepteren ook USB playback en als de nas niet ver weg staat en je een blueray speler hebt kan je misschien de nas aansluiten op de Blauray speler en via die route afspelen ipv een streambox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_Ver
Ik heb een mogelijks een oplossing gevonden.

De HDfury Arcana. Beetje prijzig maar het lijkt erop dat het precies is wat ik zoek.

https://www.bol.com/nl/nl...nos-arc/9300000032521292/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:07

FeaR

In GoT we trust

Chris_Ver schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:30:

De HDfury Arcana. Beetje prijzig maar het lijkt erop dat het precies is wat ik zoek.

Hoe gaat dit je probleem oplossen? Media staat op de NAS en vanaf de NAS speel je dat direct af op de TV. Er zit geen bron tussen om beeld en geluid te splitsen. Device wat je linkt is voor externe bronnen, een TV is dat niet. Als je TV HDMI ARC heeft ga je er geen HD Audio uit krijgen. Van HDMI ARC kan je geen eARC maken. Enige oplossing is, zoals aangegeven, een externe mediaspeler die je dan direct op de home cinema aansluit. De TV is in deze de bottleneck, deze moet je uit de (audio)keten halen. Wil je geen externe bron maar wel HD Audio, andere TV met HDMI eARC kopen.

Overigens klopt het niet dat je pass through uit zou moeten zetten. Dolby TrueHD moet de core track hebben om backwards compatible te zijn. TrueHD door ARC sturen zou moeten resulteren in Dolby Digital, niet in geen geluid.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 30-04-2022 20:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-06 14:07
Chris_Ver schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:30:

Gaat inderdaad niet werken zoals @FeaR al aangaf.
Koop voor hetzelfde geld een Nvidia Shield of Apple TV en je hebt een fantastische media-speler, die alle courante formaten probleemloos afspeelt. Sluit deze rechtstreeks aan op je surround-installatie en je probleem is opgelost.
OF gebruik die 220€ om te sparen voor een nieuwe TV met eARC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:10
@Chris_Ver Koop een Nvidia Shield en draai kodi/plex zodat je films op je tv kunt afspelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_Ver
FeaR schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:50:
[...]

Hoe gaat dit je probleem oplossen? Media staat op de NAS en vanaf de NAS speel je dat direct af op de TV. Er zit geen bron tussen om beeld en geluid te splitsen. Device wat je linkt is voor externe bronnen, een TV is dat niet. Als je TV HDMI ARC heeft ga je er geen HD Audio uit krijgen. Van HDMI ARC kan je geen eARC maken. Enige oplossing is, zoals aangegeven, een externe mediaspeler die je dan direct op de home cinema aansluit. De TV is in deze de bottleneck, deze moet je uit de (audio)keten halen. Wil je geen externe bron maar wel HD Audio, andere TV met HDMI eARC kopen.

Overigens klopt het niet dat je pass through uit zou moeten zetten. Dolby TrueHD moet de core track hebben om backwards compatible te zijn. TrueHD door ARC sturen zou moeten resulteren in Dolby Digital, niet in geen geluid.
Ok,ik voel me heel stom nu maar ik heb de mediaspeler rechtstreeks via hdmi op mijn surround aangesloten en het werkt nu gewoon. Ik ben er al die tijd vanuit gegaan dat truehd en dergelijke enkel via earc kon en niet kon overgebracht worden via hdmi. Ik heb er nochtans al veel over opgezocht... beter laat dan nooit veronderstel ik.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:07

FeaR

In GoT we trust

Chris_Ver schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:55:
[...]
Ok,ik voel me heel stom nu maar ik heb de mediaspeler rechtstreeks via hdmi op mijn surround aangesloten en het werkt nu gewoon. Ik ben er al die tijd vanuit gegaan dat truehd en dergelijke enkel via earc kon en niet kon overgebracht worden via hdmi. Ik heb er nochtans al veel over opgezocht... beter laat dan nooit veronderstel ik.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Goed dat het werkt maar ik snap er nu ook niets meer van. Eerst zeg je dat de TV de bron is omdat je daar rechtstreeks op afspeelt en nu is er opeens een losse mediaspeler... Volgende keer graag de template invullen, oftewel merken en types van de aanwezige apparatuur. Goede Topic Starts leiden tot betere antwoorden.

Voor de volledigheid: HDMI ARC en eARC (en ook S/PDIF Out) is voor audio door de TV. Dus voor apps die op de TV draaien of voor bronnen rechtstreeks op de TV aangesloten. Als je externe bronnen hebt sluit je die het best rechtstreeks aan op de surround. Samsung doet bijvoorbeeld geen DTS. Heb je een film met DTS en gebruik je HDMI (e)ARC dan heb je geen geluid of maximaal stereo. Met de bron rechtstreeks op het surround systeem heb je die beperking veelal niet omdat surround systemen beide codecs ondersteunen.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 30-04-2022 22:12 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zoals @FeaR al zegt:

Als je de videobron direct op de receiver aansluit, dan heb je via HDMI alle formaten tot je beschikking.
Als je de videobron eerst op de tv aansluit (of het is de ingebouwde tuner of app van de tv zelf) en via de tv naar de receiver, dan ben je beperkt door wat ARC, eARC (beide via HDMI) of S/PDIF door kunnen sturen.

Als je niet perse je videobron op de tv zelf moet aansluiten, gebruik je beter dus de optie om direct op de receiver aan te sluiten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1