Ik heb 4 zonnepanelen liggen op het dak, die jaren geleden gelegd zijn. Ze zijn aangesloten met 4 Soladin 120 omvormers (één voor elk paneel). Het probleem is dat één van deze omvormers kapot is en ik verwacht dat de rest het niet veel langer zal uithouden. Ik kan nergens meer een Soladin 120 vinden om te vervangen en dus ben ik op zoek naar iets nieuws. Ik heb niet veel verstand van zonnepanelen en de benodigde omvormers en wat er nog meer bij komt kijken. Ieder advies is dus erg welkom!
Vraag
Beste antwoord (via HeadlessHamster op 30-04-2022 15:56)
Je moet dan wel overal MC4 connectoren op zetten, eventueel een 2e hands APS QS1 micro omvormer, dan kan je er ook nog modernere panelen aan hangen.HeadlessHamster schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:33:
Is er een omvormer die ik kan gebruiken om alle vier Soladin's te vervangen?
Eventueel zou je dit nog eens kunnen proberen:
bron: https://www.zonnepanelen.wouterlood.com/techniek/omvormers/De Zonnestroom Producenten Vereniging heeft een reparatieservice die voor leden o.a. Soladin 120’s repareert.
Hoe dan ook, als je toen een 120 Watt paneel had (meestal werden ze met ~95 geleverd), levert die 20 jaar later hooguit nog 100 Watt, oftewel grofweg zo'n 90kWh per jaar. Dan heb je het over hooguit 3 tientjes per jaar wat zo'n paneel kan opleveren, dat is gewoon geen enkele investering waard.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Alle reacties
Goede vraag, het is inmiddels 20 jaar geleden dus de factuur heb ik niet meer helaas. Ze liggen op het oosten.Nielson schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:47:
Wat is het type van de panelen (staat misschien op de factuur) en hoe liggen ze?
@HeadlessHamster
Gewoon alles vervangen. 20 jaar oude panelen zijn echt verouderd ten opzichte van wat je nu kan krijgen. Zonde van de ruimte op je dak.
Met de huidige energieprijzen gewoon je dak maximaal vol leggen.
Houdt wel rekening dat iedereen nu panelen wil hebben, dus op je moet het zelf kunnen of je bent pas ergens volgend jaar aan de beurd. (of je moet goede contacten hebben).
Gewoon alles vervangen. 20 jaar oude panelen zijn echt verouderd ten opzichte van wat je nu kan krijgen. Zonde van de ruimte op je dak.
Met de huidige energieprijzen gewoon je dak maximaal vol leggen.
Houdt wel rekening dat iedereen nu panelen wil hebben, dus op je moet het zelf kunnen of je bent pas ergens volgend jaar aan de beurd. (of je moet goede contacten hebben).
Vervanging is het niet waard. De panelen die toen geleverd werden zijn 85 tot 115 Watt, het zelfde formaat dat al snel het dubbele aan vermogen levert inclusief micro converter is veel economischer.
De oude panelen kan je misschien nog kwijt aan een hobbyist op marktplaats..
De oude panelen kan je misschien nog kwijt aan een hobbyist op marktplaats..
Een soladin 120 kan max 120W verwerken. Dus die panelen zullen ook wel zoiets zijn.
Aangezien moderne panelen rond de 370 en hoger zijn, kan 1 nieuw paneel 3 oude vervangen.
Aangezien moderne panelen rond de 370 en hoger zijn, kan 1 nieuw paneel 3 oude vervangen.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Die 4 paneel setjes werden toen veel door Nuon aangeboden onder de naam 'zonnestroom', die paneeltjes zijn een stuk kleiner (grofweg de helft) dan een huidige 370Wp.Illusion schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:14:
Misschien is vervangen wel een goede optie, maar omdat dat nog zo lang kan duren zou ik toch graag een andere omvormer hebben voor in de tussentijd. Is er een omvormer die ik kan gebruiken om alle vier Soladin's te vervangen?
Je moet dan wel overal MC4 connectoren op zetten, eventueel een 2e hands APS QS1 micro omvormer, dan kan je er ook nog modernere panelen aan hangen.HeadlessHamster schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:33:
Is er een omvormer die ik kan gebruiken om alle vier Soladin's te vervangen?
bron: https://www.zonnepanelen.wouterlood.com/techniek/omvormers/De Zonnestroom Producenten Vereniging heeft een reparatieservice die voor leden o.a. Soladin 120’s repareert.
Hoe dan ook, als je toen een 120 Watt paneel had (meestal werden ze met ~95 geleverd), levert die 20 jaar later hooguit nog 100 Watt, oftewel grofweg zo'n 90kWh per jaar. Dan heb je het over hooguit 3 tientjes per jaar wat zo'n paneel kan opleveren, dat is gewoon geen enkele investering waard.
Ja goed punt, voor het geld dat ik eruit haal kan ik beter nieuwe panelen kopen inderdaad. Bedankt!DukeBox schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:54:
[...]
Je moet dan wel overal MC4 connectoren op zetten, eventueel een 2e hands APS QS1 micro omvormer, dan kan je er ook nog modernere panelen aan hangen.
[...]
bron: https://www.zonnepanelen.wouterlood.com/techniek/omvormers/
Hoe dan ook, als je toen een 120 Watt paneel had (meestal werden ze met ~95 geleverd), levert die 10 jaar later hooguit nog 100 Watt, oftewel grofweg zo'n 90kWh per jaar. Dan heb je het over hooguit 3 tientjes per jaar wat zo'n paneel kan opleveren, dat is gewoon geen enkele investering waard.
Je kan natuurlijk altijd bij die gebruikersvereniging een vraagstellen, voor het zelfde geld woont er iemand om de hoek die je kan helpen. Maar zodra er verzendkosten bij komt kijken.. tjaHeadlessHamster schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:56:
[...]
Ja goed punt, voor het geld dat ik eruit haal kan ik beter nieuwe panelen kopen inderdaad. Bedankt!
Anoniem: 472287
https://www.marktplaats.n...mnik-verkoop-en-reparatie
39 voor een "nieuwe" of 27 euro incl verzenden voor reparatie.
Of je het terugverdient...
39 voor een "nieuwe" of 27 euro incl verzenden voor reparatie.
Of je het terugverdient...
Pagina: 1