Vraag

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe tv en ik hoop met wat hulp de knoop door te kunnen hakken.

Op dit moment heb ik nog een prima functionerende Panasonic P50GT50 plasma tv, maar ipv wachten tot die de geest geeft, dacht ik er slim aan te doen die nu te vervangen, nu de prijzen van 2021 modellen mogelijk het gunstigste zijn.

Hoewel ik op zo'n 4,5m afstand van de tv zit, wil ik niet groter dan 65" gaan. Ik heb de huidige 50" ook nooit te klein bevonden, maar nu er toch een nieuwe komt, mag het wel iets groter zijn dan dat. Bovendien is de meerprijs van 77" ook gewoon iets wat me niet waard is.

Oriëntatie ivm lichtinval:
De tv hangt aan een muur op het noord-westen met op 2 meter afstand een grote raampartij op het noord-oosten. Dat betekent dat er 's ochtends wat zon op het scherm kan komen. Vandaag was de zon rond 8.30 van het scherm verdwenen. Ik denk dat er maximaal 1 uurtje zon op zal staan. Ik weet niet in hoeverre dit een issue is (zo'n laagstaande en niet zo'n sterke zon), maar ik heb een rolluik dat ik wat later open kan laten gaan en ik ben bereid een hoes oid over de tv te hangen indien nodig. De momenten dat ik in de ochtenduren tv zal willen kijken, is op 1 hand te tellen.

Gebruikdsdoel:
Ik ga de tv uitsluitend gebruiken voor films, series en Formule 1. Voorlopig wordt dit alles in 1080P max aangeboden, aangezien de overige apparatuur nog niet met uhd of hdr overweg kan, maar uiteraard is de kans groot dat dit ergens in de komende 8 jaar veranderd. Uiteraard kan ik het KPN kastje ook rechtstreeks op de tv aansluiten en het geluid via ARC naar de receiver sturen. Dan maak ik volgens mij wel gebruik van 4k.

Ik heb een receiver met 5.2 speaker-opstelling, de speakers van de tv zullen dus nooit gebruikt worden.

Ik heb een bekabelde internetverbinding achter het tv-meubel.

Shortlist:
pricewatch: Sony Bravia XR-65A80J Zwart €1799,- Pricewatch
pricewatch: LG OLED65G1RLA Zwart€1799,- Pricewatch€1596,- Von Burg TV*
pricewatch: Panasonic TX-65JZW1004 Zwart€2449,- Pricewatch€1899,- Von Burg TV*
pricewatch: Panasonic TX-65HZW1004 Zwart€1699,- Smits Arnhem€1499,- Von Burg TV*
* actieprijs, lijkt alleen vandaag geldig

Belangrijke punten:
- Natuurgetrouwe kleuren*
- Goed met relatief snel bewegende beelden

* Liefste out-of-the-box, maar mag ook kalibreerbaar zijn, mits er online instellingen te vinden zijn

Onbelangrijke punten:
- Smart TV gedeelte, dit zal nauwelijks gebruikt worden

Ivm de aanbiedingsprijs neig ik sterk naar de HZW1004 van Panasonic, maar ik moet nog even kijken wat het voornaamste verschil is met het nieuwste model en tov de andere tv's. Ik ben zelf nog bezig met verder info uitzoeken, maar wilde toch vast een topic aanmaken ivm die aanbiedingsprijs. Panasonic heeft een lichte voorkeur ivm mijn goede ervaringen met m'n huidige plasma model.

Philips heb ik slechte herinneringen aan (zeer trage bediening), maar als dat tegenwoordig flink verbeterd is, zie ik dat ook nog als een optie. Ik denk dan aan de OLED806 serie.

Beste antwoord (via LA-384 op 01-05-2022 17:15)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:02
Met jouw wensen en eisen blijven Panasonic en Sony over. Beide merken zetten in op een accurate weergave en zijn out of the box goed gekalibreerd, upscaling is op beide modellen ook goed net als motion handling.

Op detail niveau zijn zijn er wel wat verschillen (al zijn deze niet groot):

De Panasonic HZW1004 is out of the box iets betere gekalibreerd en presteert op het gebied van near black handling ook wat beter. Heeft een glossy afwerking

De Sony A8xJ biedt een iets betere upscaling, kleurengradatie en tone mapping, en is op het gebied van motion handling class leading. Heeft een semi-glossy afwerking.

De JZW1004 biedt geen noemenswaardige verbeteringen en scoort zelfs op een aantal punten minder dan de HZW1004.

In de vroege ochtend is de zonkracht erg laag, en zal hierdoor hoogstwaarschijnlijk geen belemmeringen opleveren. Mochten er toch vlekken ontstaan dan kan de tv dit zelf weer verwijderen met een programma, en is het zoals je zelf al aangeeft raadzaam om hier rekening mee te houden.

Kalibreer settings overnemen heeft geen zin aangezien elk paneel anders is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Freshouttheoven
Met jouw wensen en eisen blijven Panasonic en Sony over. Beide merken zetten in op een accurate weergave en zijn out of the box goed gekalibreerd, upscaling is op beide modellen ook goed net als motion handling.

Op detail niveau zijn zijn er wel wat verschillen (al zijn deze niet groot):

De Panasonic HZW1004 is out of the box iets betere gekalibreerd en presteert op het gebied van near black handling ook wat beter. Heeft een glossy afwerking

De Sony A8xJ biedt een iets betere upscaling, kleurengradatie en tone mapping, en is op het gebied van motion handling class leading. Heeft een semi-glossy afwerking.

De JZW1004 biedt geen noemenswaardige verbeteringen en scoort zelfs op een aantal punten minder dan de HZW1004.

In de vroege ochtend is de zonkracht erg laag, en zal hierdoor hoogstwaarschijnlijk geen belemmeringen opleveren. Mochten er toch vlekken ontstaan dan kan de tv dit zelf weer verwijderen met een programma, en is het zoals je zelf al aangeeft raadzaam om hier rekening mee te houden.

Kalibreer settings overnemen heeft geen zin aangezien elk paneel anders is.

• LA-384
@Freshouttheoven Bedankt voor je antwoord!

Die glossy en semi-glossy afwerking, bedoel je daarmee het scherm zelf, in de zin van reflectiegevoeligheid?
Aangezien de tv tegenover een ononderbroken muur hangt, denk ik dat er qua reflectie geen problemen zullen optreden. De staande lampen staan nu ook zo opgesteld dat deze niet reflecteren vanaf de primaire kijkpositie.

Goed om te lezen dat de nieuwere Panasonic eigenlijk geen meerwaarde biedt, scheelt toch weer wat in prijs.

Ik heb inmiddels de video's van HDTVTest ontdekt en hoor een vergelijkbare conclusie als die jij hier schetst. Met name die 24P judder van de Panasonic kan nog wel eens vervelend zijn, aangezien veel van de series en films die ik kijk die framerate hebben. Hoewel het alleen onder zeer specifieke omstandigheden lijkt voor te komen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-12 12:14
Zelf heb ik hier nu al ruim een half jaar de LG G1 hangen, ook 65". Deze televisie hangt 3.5m tegenover een raam, dat is niet het meest handig. Echter heb ik hier vooral last van bij donkere films / scenes wanneer ik overdag televisie kijk. Bij mijn schoonmoeders hangt de LG G1 55" variant naast een raam en zij hebben nagenoeg geen last van spiegeling. Ook is overdag televisie kijken daar gewoon prima. Bij mij is het soms iets lastiger, maar met dichte jaloezieën gewoon prima. Al is natuurlijk elke situatie anders.

Toen ik mijn televisie kocht heb ik ook naar de Panasonic gekeken. Maar uiteindelijk ben ik voor het Evo paneel van de LG gegaan. Deze presteerde net wat beter dan de Panasonic 1000-serie, al zal het verschil in de marge zijn. Ook speelde het design mee en het Gallery Design van LG vind ik (nog steeds) erg aantrekkelijk.

Kalibratie en instellen van de LG was echt ontzettend eenvoudig. Er zijn tal van instellingen online te vinden om het e.e.a. af te stellen. Soms speel ik er nog weleens mee, maar over het algemeen is dit gewoon dik in orde. Zorg er alleen wel voor dat je de meeste / alle energiebespaarspulletjes uitzet.

Grootste nadelen van de LG zijn wat mij betreft het smart gedeelte en aansluiten van randapparatuur. Het smart gedeelte vind ik gewoon traag en onhandig werken. Maar met een Nvidia Shield is dit geen probleem. Het aansluiten van bijvoorbeeld HDMI kabels kan lastig zijn omdat de televisie strak tegen de muur hangt. Dit heb ik zelf opgelost door de HDMI aansluitingen van mijn versterker te gebruiken.

Destijds heb ik overigens beide LG G1's gekocht bij Lunenburg. Ik had hun benaderd of ze een speciale prijs konden maken voor beide G1's en ik kreeg daar een leuke korting. Dit is ook mogelijk bij bijvoorbeeld Smits in Arnhem. Kijk ook hiervoor even in het OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

• Freshouttheoven
Graag gedaan.
Die glossy en semi-glossy afwerking, bedoel je daarmee het scherm zelf, in de zin van reflectiegevoeligheid?
Aangezien de tv tegenover een ononderbroken muur hangt, denk ik dat er qua reflectie geen problemen zullen optreden. De staande lampen staan nu ook zo opgesteld dat deze niet reflecteren vanaf de primaire kijkpositie.
Ik bedoel daar inderdaad het scherm zelf mee, de semi-glossy scherm van de A80J scheelt een goede slok op de borrel. Lichtinval hoeft niet alleen van achter te komen om hinderlijk te zijn, ook de raampartij op 2 meter afstand kan voor veel spiegeling zorgen. Wanneer je ook regelmatig bij daglicht tv kijkt, is dit wel een goede aandachtspunt.
Ik heb inmiddels de video's van HDTVTest ontdekt en hoor een vergelijkbare conclusie als die jij hier schetst. Met name die 24P judder van de Panasonic kan nog wel eens vervelend zijn, aangezien veel van de series en films die ik kijk die framerate hebben. Hoewel het alleen onder zeer specifieke omstandigheden lijkt voor te komen.
Dat is een goede bron, veel zaken die daar aanbod komen zullen alleen de kritische kijker/ purist opvallen.

24P stutter komt alleen in sommige HDR scenes voor. De A80J kent dit probleem niet.

Staar je overigens niet blind op de prijzen/ (dag)deals. Met een prijsaanvraag kun je de HZW1004 ook elders voor rond hetzelfde bedrag kopen. De A8xJ moet ook wel te vinden zijn voor rond d 1700 euro met een prijsaanvraag ;).

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ga je aan de muur hangen of op een meubel?
zeker bij een meubel ben je met een LG C1 wel goedkoper uit.

Philips 806 is bij Tweakers ook goed getest en heb je Android met ingebouwde Chromecast als OS.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• LA-384
Freshouttheoven schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:19:
Staar je overigens niet blind op de prijzen/ (dag)deals. Met een prijsaanvraag kun je de HZW1004 ook elders voor rond hetzelfde bedrag kopen. De A8xJ moet ook wel te vinden zijn voor rond d 1700 euro met een prijsaanvraag ;).
Ja dat zal ongetwijfeld, maar de hzw1004 lijkt wel een model wat eol is. Is tenslotte ook van 2020. Dus veel aanbiedingen gaan daar niet meer op komen.

Maar ik denk dat ik de "tekortkomingen" niet ga merken.
bombadil schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:36:
ga je aan de muur hangen of op een meubel?
zeker bij een meubel ben je met een LG C1 wel goedkoper uit.

Philips 806 is bij Tweakers ook goed getest en heb je Android met ingebouwde Chromecast als OS.
Komt idd aan de muur, aan de bestaande muurbeugel.

[Voor 28% gewijzigd door LA-384 op 30-04-2022 19:40]

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:53
Los van dat je nu de stap wilt nemen om een nieuwe TV aan te schaffen, is het raadzaam om daarbij te kijken naar hoe je de TV voor films en series van een 4K signaal gaat voorzien. De makkelijkste manier zijn de interne streaming mogelijkheden van bijvoorbeeld Netflix, Amazon Prime, Disney+ en ook de ingebouwde media player voor gedownloade content. 1080p ziet er op een Full HD TV namelijk beter uit dan 1080p op een 4K TV en daarbij maak je ook nog eens de stap van 50" naar 65". De overgang naar 4K content zal dan toch behoorlijk fijn zijn. Uiteraard hoef je niet bang te zijn dat 1080p content lelijk zal zijn, maar 4K is gewoon mooier en als het kan, waarom niet?

Panasonic, Sony en LG zijn allemaal goed, maar mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar Sony vanwege de motion handling, upscaling, instel mogelijkheden en Android TV / Google TV. In het begin is Android TV nogal slecht begonnen, maar ondertussen ben ik het erg gaan waarderen en meer vrijheid (sideloaden van apps) ga je niet vinden in een TV OS.

Zonlicht op een OLED paneel kan écht vervelende gevolgen met zich meebrengen, dus wees eerlijk naar jezelf als het aankomt op direct zonlicht op de TV. Als het alleen de winter zon betreft denk ik dat je er wel mee weg kan komen, maar wees consequent in het gebruik van gordijnen, lamellen, shutters etc...

Wat de prijzen betreft heb ik het idee dat we nog niet echt tot de bodemprijzen zijn gekomen voor de 2021 modellen. Dit kan komen door een beperkte rest voorraad, maar ook doordat de 2022 modellen nog slecht leverbaar zijn, een hoge prijs hebben en de 2021 modellen nog gewoon prima verkopen. Soms is het lastig om hét moment van toeslaan te vinden, maar wachten tot eind mei kan misschien geen kwaad.

Als je het fysiek kwijt kan én je kan je budget nog iets oprekken, dan kan je altijd een prijs opvragen voor de Sony 77 A80J bij bijvoorbeeld Smits Arnhem. Dan heb je namelijk alle genoemde voordelen van een Sony TV én een full glossy paneel. Het formaat is een GROTE stap vooruit ten aanzien van 50" Plasma TV die je nu hebt, maar dat gaat écht wennen terwijl het effect van in de film gezogen te worden blijft. Uiteindelijk bepaal je natuurlijk helelaam zelf wat je wilt, maar neem het mee in je overweging.

Don't feel bad for the suicidal cat. | HiFi Set 1: Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL HDI-3600 | HiFi Set 2: PC - Topping D10s - Wadia 151 PowerDAC - Tannoy S6LCR | LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LA-384
@Major_ton Bedankt voor je aanvulling. Hoewel de Sony idd ook goede kaarten in handen lijkt te hebben, ben ik toch gezwicht voor de aanbieding van de Panasonic. M'n gevoel zegt dat die binnenkort nergens meer te koop zal zijn en het is nog de vraag hoeveel de Sony gaat dalen in prijs.

Verder voldoet de Panasonic gewoon aan mijn eisen. Voor smart-tv opties kan ik altijd nog een Google Chromecast kopen, mocht ik daar iets in missen.

77" zal ongetwijfeld mooi zijn, maar dat zit er gewoon niet in. De meerprijs is aanzienlijk en het mij niet waard. Ik streef geen bioscoop na in de woonkamer ;)

Edit 6-8-2022:
Ik ben uiterst tevreden met mijn keuze en achteraf bezien heb ik goed gegokt. De Sony heeft een kortdurende, zeer beperkte prijsdaling gekent en kost inmiddels meer dan ten tijde van dit topic. De LG heeft ook al maanden dezelfde prijs en de gekozen Panasonic hzw is niet langer leverbaar en heeft waarschijnlijk nooit een lagere prijs gekend. De nieuwere jzw is nu echter ook voor €1499 te koop, maar zou iets mindere specs kennen dan de hzw.

[Voor 28% gewijzigd door LA-384 op 06-08-2022 14:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:53
LA-384 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:01:
@Major_ton Bedankt voor je aanvulling. Hoewel de Sony idd ook goede kaarten in handen lijkt te hebben, ben ik toch gezwicht voor de aanbieding van de Panasonic. M'n gevoel zegt dat die binnenkort nergens meer te koop zal zijn en het is nog de vraag hoeveel de Sony gaat dalen in prijs.

Verder voldoet de Panasonic gewoon aan mijn eisen. Voor smart-tv opties kan ik altijd nog een Google Chromecast kopen, mocht ik daar iets in missen.

77" zal ongetwijfeld mooi zijn, maar dat zit er gewoon niet in. De meerprijs is aanzienlijk en het mij niet waard. Ik streef geen bioscoop na in de woonkamer ;)
Kijk dat is nou mooi. Een weloverwogen keuze en je eigen koers gevolgd. Veel plezier van je aankoop! Voor Netflix, Disney+ en Amazon Prime werkt de Panasonic ook gewoon top. Vooral de series en films in Dolby Vision op Netflix kunnen er erg indrukwekkend uitzien, dus als daar interessante content voor je op staat is het 4K abonnement best een aanrader!

Don't feel bad for the suicidal cat. | HiFi Set 1: Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL HDI-3600 | HiFi Set 2: PC - Topping D10s - Wadia 151 PowerDAC - Tannoy S6LCR | LG 77G2 - Sony 75XF9005 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
Voor degenen die nog interesse hebben in die Panasonic, de 'aanbieding' lijkt met een maand verlengd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

LA-384 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:01:

Welke is het geworden dan? de 65HZW1004 of de JZW? Ook bij SmitsArnhem?

Ik heb, zoals je misschien al had gezien, ook onlangs een Panasonic gekocht, en waar ik voorheen echt met mijn handen in het haar zat met de gedachte dat ik geen plasma meer kon krijgen, ben ik nu enkele weken later toch wel erachter dat de plasma zijn meerdere moet erkennen ;)
Ik ben ook heel tevreden met mijn aankoop (to be honest, zou ik dat waarschijnlijk ook zijn met de Sony A80J of A84J, maar die waren minstens 200 euro duurder dan de panasonic).

Maar gefeliciteerd met je aankoop! d:)b

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
@Deathchant Ik heb jouw topic idd gezien en kwam tot dezelfde conclusie. Ik heb nooit problemen gehad met m'n plasma, dus Panasonic heeft qua betrouwbaarheid al een streepje voor bij mij.

Ik heb em overigens niet bij Smits Arnhem gekocht, maar bij Von Burgt Rotterdam. Die hadden een ogenschijnlijk scherpe aanbieding die afgelopen zaterdag 0.00u afliep, vandaar dat er enige haast bij was. Ik kwam gisteren echter tot de ontdekking dat de tv opnieuw voor hetzelfde bedrag wordt aangeboden met een timer die nog 28 dagen loopt... -O- Voor niets zo'n overhaaste beslissing gemaakt (normaal trek ik er meerdere weken voor uit, nu was het een toevalstreffer).

Ik had nog een mailtje naar Smits Arnhem en Apollo gestuurd, Smits Arnhem wilde telefonisch contact, daar hou ik niet van (persoonlijk dingetje), Apollo had alleen de Sony, maar kon mij geen mooie aanbieding geven (€1999,-). Ik had nog platte tv kunnen proberen, maar daar had ik niet aan gedacht.

Ach, komende zaterdag wordt de tv bezorgd. Als er in eerste instantie niet direct iets irriteert, ben ik een tevreden man. Daarna kijk ik beter niet meer naar prijzen, want je zal dan net zien dat volgende week of zo die Sony ineens naar beneden keldert in prijs. Die had toch net iets betere kaarten in handen volgens mij, maar de meerprijs was het mij niet waard. M'n aanvankelijke richtprijs was €1200,- maar zag al snel dat ik daarvoor niet ging krijgen wat ik wilde.

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja zij (Smits) wilden ook dat ik ze belde, dus ik heb dat gewoon gedaan en uitgelegd dat ik twijfelde tussen 3 TV's en gevraagd waarom zij vonden dat ik voor de één ipv de ander moest gaan. En daarna inderdaad de vraag gesteld of ze me een voorstel konden doen qua prijs/bezorging aangezien hun eigen website aangeeft dat er een op maat gemaakte aanbieding voor je gemaakt kon worden.

En idd, achteraf ook niet meer naar prijzen kijken: als het eenmaal staat, ingesteld is en goed bevonden is, dan kijk je toch niet meer naar die andere keuzes. Ik liet de Sony afvallen vanwege de prijs, dus bleef de LG en Pana over. Mijn richtlijn was "ongeveer hetzelfde als de plasma destijds" te betalen en uiteindelijk toch voor het natuurgetrouwe beeld met goeie zwartwaardenuances gekozen, en ik ben zeer tevreden met de aankoop, zeker nu ik ook DolbyVision en HDR10 materiaal heb geprobeerd. Ik kan me zo voorstellen welke stukken volledig zwart zouden zijn op de LG wat ik dan met de Panasonic niet heb.

Na veel spelen met de settings heb ik het volgende ingesteld:
- Voor alle inputkanalen (TV + HDMI1) en dus SDR content en HDR10 content: Filmmaker-modus aan, alle beeldverwerking uit
- Wanneer een DolbyVision bron wordt afgespeeld: DolbyVision DARK ingesteld, dynamisch contrast op AUTO gezet

en gaan met de banaan!

Veel plezier zaterdag :)

• LA-384
@Deathchant Het zal nog wel even duren voordat ik 4k, laat staan HDR content kan testen (afgezien van wat YouTube filmpjes waarschijnlijk). Dat betekent namelijk én een nieuwe receiver, met nieuwe HDMI-kabels én een nieuwe mediaspeler. Voorlopig houd ik het nog bij fullhd in de hoop dat op mijn kijkafstand niet te zien.

• Deathchant
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

LA-384 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:17:
@Deathchant Het zal nog wel even duren voordat ik 4k, laat staan HDR content kan testen (afgezien van wat YouTube filmpjes waarschijnlijk). Dat betekent namelijk én een nieuwe receiver, met nieuwe HDMI-kabels én een nieuwe mediaspeler. Voorlopig houd ik het nog bij fullhd in de hoop dat op mijn kijkafstand niet te zien.
YouTube geeft geen HDR en resolutieinfo fps door aan je TV als je het via de shield doet of andere externe player. Hoe het zit met de app op de TV zelf weet ik dan niet. Overigens wil je youtube echt niet hebben. Ik werd echt hoorndol van al die advertenties die constant je filmpjes stoppen. Gewoon SmartTubeNext installeren ;)

Je kunt toch ook gewoon een USB stick rechtstreeks in je TV proppen om 4K films te kijken als je huidige externe mediaspeler het niet aankan? Heb ik ook al geprobeerd: werkt prima!
Dus je hoeft je niet tot FHD te beperken ;)

Nou, die hdmi kabels hoeft niet he. Je panasonic (dezelfde als ik) heeft geen HDMI2.1, maar heeft 2 functionaliteiten van HDMI2.1 die ook in HDMI2.0b passen (ALLM en EARC).
Ik heb zelf ook nog een oude Pioneer versterker met slechts hdmi1.4, en ik heb ook "slechts" highspeed hdmi kabels van de Action uit 2010: werkt allemaal perfect voor DolbyVision/HDR weergave. Alleen moest ik mijn shield dan wel rechtstreeks op de TV (hdmi 1) aansluiten, en het geluid dan via HDMI2 (arc) doorproxy'en naar mijn Pioneer.
Geluid is gewoon prima. Ik zal geen DTS kunnen afspelen (is eARC voor nodig) of TrueHD, want dat zal gedownsized worden naar het eerst volgende DolbyDigital-versie die wel via ARC ondersteund wordt (DD+) en anders gewoon naar stereo.

Dus tenzij jij andere toepassingen weet waar ik perse hardwarematige hdmi2.0 of hdmi2.1 voor moet hebben behalve DTS-geluid, let me know. Gamen doe ik toch al niet op de TV, en ik zou ook geen 120fps/hz kunnen want dat ondersteunt de tv niet ;)

Ik heb nu weinig behoefte om een dure versterker gaan te kopen met hdmi2.0 of hdmi2.1 alleen maar om de shield dan op de versterker te kunnen aansluiten. Ik doe het lekker met wat ik heb en dat DTS geluid (wat vaak bij een 4K HDR10/DV-bron zit) dan gedownsampled wordt vind ik helemaal prima. Beeld eerst ;)

EDIT: overigens heb ik ook totaal geen behoefte aan een 4K abbo bij netflix, want de FHD content is al supergoed en wordt ook nog eens waardig geupscaled door de shield. Ik zit best kortbij de TV, zo'n 2 meter afstand, maar zoals ik al zei is de upscaler van de shield gewoon super, waardoor FHD-content er gewoon erg goed uitziet. Maar Netflix heb ik gecanceled. Ik ga nu over naar disney+ waarbij ook regelmatig DV/HDR10-titels voorbij komen en volgens mij wordt daar geen onderscheid gemaakt in 4K/1080p: alles zit in 1 abonnementprijs.

[Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 05-05-2022 15:46]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee