Samsung 55QN85A VS LG OLED 55C16LA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel5555
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-02 11:45
Goedemorgen,

Ik had onlangs een Samsung 55QN74A aangeschaft, maar deze heb ik terug gebracht omdat ik niet tevreden was over de kijkhoek, alsmede de beeld kwaliteit 's avonds vond ik niet zo goed.

Ik ben nu van plan om een nieuwe te kopen.
Namelijk de LG Oled 55C16LA of de Samsung NeoQled 55QN85A.
De Samsung 55QN85A is vast beter dan mijn oude 55QN74A.

Kwa kijkhoek zit ik dacht ik bij beide tvs wel goed. De LG is iets beter las ik.

Maar was kwa beeldkwaliteit. Welke zouden jullie aanbevelen ? En is er veel kans op Burn in bij deze LG tv?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-05 10:18

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is geen vraag, niets kan wat beeldkwaliteit betreft tegen OLED op. Wat inbranden betreft, zoek eens hier in dit forum naar meldingen van inbranders. We hebben ondertussen meer dan 10 jaar OLED-televisies en elk jaar waren de televisies beter bestand tegen inbranden. Als je zoekt, zul je t/m de C6 relatief veel meldingen van inbranden tegenkomen, bij de C7 al een stuk minder en er zijn bijna geen meldingen van een C8 of nieuwer die ingebrand is. Trek je conclusies.

Mocht je toch voor de QN85A gaan. die heeft i.t.t. tot de Q74A een IPS-paneel. IPS-panelen hebben betere kijkhoeken dan VA-panelen, maar een slechter contrast. De QN85A heeft wel een miniledverlichting, wat dit probleem tegengaat, maar het kan zich uiten in stoorlicht rond heldere objecten, zoals een waas rondom ondertiteling op donkere achtergrond. Hoe zich dit in praktijk uitpakt zal je moeten ervaren: Zwart kan op de QN85A echt zwart zijn vanwege de hoeveelheid verlichtingszones, maar de gloed rondom ondertiteling zal in de avond meer opvallen dan bij de Q74A. De QN85A is beslist een stuk beter dan de Q74A, doch niet alleen maar beter.

De keuze tussen IPS en VA is fundamenteel bij LCD-televisies en uit zich in verschillende ervaringen. Als je in het donker wilt kijken is het advies normaliter voor VA te gaan, als je brede kijkhoeken wilt is het advies om voor IPS te gaan. Jij hebt klachten over beiden, dus ik ben geneigd te zeggen dat je klaar bent voor een OLED-televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel5555
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-02 11:45
Dank voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb wel een licht appartment waar veel zonlicht op valt dus lijkt met het niet zo handig als ik voor OLED ga denk je niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:16
Imo kun je de 55QN85A beter links laten liggen, door het IPS paneel is de uniformiteit slecht en heb je relatief veel blooming.

(Zon)licht opzichzelfstaand is geen issue, OLED tv's zijn over het algemeen wel erg gevoelig voor spiegeling. De Sony 55A80J en LG 55A1 hebben beide een semi-glossy toplaag en spiegelen hierdoor een stuk minder, waarbij de LG A1 door zijn matige max. helderheid automatisch afvalt voor in een lichte ruimte.

Directe zonlicht op een OLED tv kan wel problemen geven, het UV-licht zorgt dan voor permanente vlekken. Wanneer er alleen zonlicht op de tv schijnt in de vroege uren of richting zonsondergang is het risico op permanente vlekken zeer gering.

Kijk je regelmatig overdag naar de tv en schijnt er geen/ (zwak) zonlicht direct op de tv? Dan is de A80J een goede keus.

Valt er wel direct zonlicht op de tv op momenten dat de zonkracht medium tot hoog is? Dan is de QN92A een goede keus. (Dit model heeft een wide-angle filter, hierdoor zijn de kijkhoeken tot ~ 48 graden goed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Marcel5555 Aankoopadvies dus het topic is verplaatst naar CEA.