Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bossanova
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 23:07
Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent! :)

Ik ben een montage-pc aan het bouwen op basis van een Asus ProArt X570. Ik loop hierbij tegen een probleem aan met NVME Gen4 RAID via RAIDExpert2. RAIDExpert2 heeft zowel een BIOS implementatie als een software tool. Wanneer ik een NVME RAID array opbouw via het BIOS laat hij in de BIOS keurig een 3,9TB RAID array zien bestaande uit twee NVME Disks. Echter wanneer ik Windows 10 of 11 installeer worden er twee aparte volumes getoond waarop een partitie wordt geinstalleerd. Na het installeren van de RAIDExpert2 utility op Windows wordt er helemaal niets getoond. De installatie lukt overigens alleen wanneer ik in de BIOS de optie SATA PORTS op RAID zet ondanks dat ik geen losse SATA disks in de pc heb zitten.

Bonusvraag: Ik kan natuurlijk via schijfbeheer een striped volume aanmaken maar mijn idee is dat dan de hardware op het moederbord niet wordt gebruikt en de CPU extra wordt belast. Derhalve zou ik het liefst de hardware controller op het moederbord gebruiken. Klopt mijn logica?

De ProArt X570 is een relatief nieuw moederbord en de manual voor RAIDExpert2 is daar nog niet op afgestemd. The next best thing is de configuratie manual voor de ASUS Pro X570 E en die heb ik naar beste passen en meten toegepast.

Bij installatie al laat het venster twee aparte volumes zien. Zou het kunnen zijn dat ik bij installatie een driver moet laden? Of zou het een instelling in de BIOS zijn en zo ja welke dan?

Heeft iemand een idee waar het probleem kan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
bossanova schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:18:
Derhalve zou ik het liefst de hardware controller op het moederbord gebruiken. Klopt mijn logica?
Nee, er zit geen hardware controller op je moederbord. Waarom wil je uberhaupt raid, is 'n enkele PCIe 4.0 x4 ssd niet snel genoeg (kan me haast niet voorstellen) of moet het één groot volume zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bossanova
Dank voor je reactie.

De footage voor 4K die we genereren is immens en kan bij festivals oplopen tot 500GB per camera. Die camera staat dan het hele festival te registreren in 4K ProRES 12 bit. We hebben regelmatig tot 6 van die camera's voor een festival/edit.

Vanuit de beheersbaarheid wil je bij voorkeur editen vanaf 1 snel volume waarop je al het bronmateriaal kan plaatsen. Dit is eenvoudiger voor het pakket waarmee we editen (Vegas Post 19).

Bij mijn weten zit er een NVME-RAID mogelijkheid op het moederbord en je kunt in de BIOS ook kiezen voor NVME-RAID. Het lijkt me dat daar dan ook een controller voor aanwezig is. Je kunt bij ASUS ook een W10X64-driver downloaden voor RAID: https://dlcdnets.asus.com....3.0.266_WIN10_64-bit.zip Het lijkt me dus een hardware oplossing. Alleen krijg ik die noch met W10 noch met W11 aan de praat in Windows.

Zoals gezegd kan ik ook in schijfbeheer een striped volume maken maar ik vrees dat dat ten koste gaat van cpu-performance. Eerlijk gezegd heb ik ooit nog maar 1 keer een RAID systeem gebouwd en ook daar moest ik toen via een in het ASUS moederbord ingebouwde utility (met CTRL + i) de raid-configuratie aanmaken.

Hoe kom je aan de notie dat er geen RAID-controller op het MB zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
bossanova schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:23:
Omdat dat nergens in de specificaties staat. De RAID oplossingen die standaard in chipsets zitten zijn firmware based, dankzij de bios ondersteuning en bijbehorende driver lijkt het voor het os een echte controller waardoor deze er ook eenvoudig van kan opstarten, maar het rekenwerk wordt gewoon via de driver uitgezet naar de cpu. Wat bij raid 0 en 1 overigens door elke moderne cpu met twee vingers in de neus wordt gedaan. Maar op zich verschilt het dus niet veel van software raid.

Welke ssd's gebruik je precies, zitten ze in de juiste m.2 sloten, gebruik je de laatste bios en heb je bv de drivers direct van de amd site al eens geprobeerd? Bekijk ook de quick start guide:

https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bossanova
Wederom dank voor je uitleg. Ik ben inderdaad nog uit de tijd dat heel veel oplossingen hardware based waren.

Ik gebruik een uiterst betrouwbare NVME3 Samsung 980 voor mijn systeemschijf in M.2_1 en twee
Gigabyte AORUS Gen4 2TB SSD's die in M.2_2 en M.2_3 zijn geplaatst
pricewatch: Gigabyte AORUS Gen4 SSD 2TB

DE BIOS versie en de drivers zijn allemaal geinstalleerd vanaf de ASUS site.

Maakt het dan nog verschil met jouw verhaal als ik zelf via schijfbeheer een striped volume maak t.o.v. een ASUS BIOS NVME RAID systeem? De cpu is een Ryzen 9 5950x dus die zal het wel makkelijk kunnen behapstukken. Maar ik herinner me dat zo's striped volume vaak SOFTRAID werd genoemd en indertijd (2011) niet bij voorkeur werd geinstalleerd. Ik had toen een i7 2600K waar ik overigens vele jaren zonder problemen de toenmalige RAID-configuratie mee heb gedraaid. Dat was destijds nog in een configuratie van Rapid Storage Technology met twee seagates en op w7x64. Dus heeft die BIOS RAID veel zin t.o.v. 'microsoft' RAID ?

Moet nu even naar een intake dus alvast dank voor je antwoord maar ben tot vanavond offline.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
bossanova schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:23:
Ik denk dat de waarheid ongeveer in het midden zit. RAID controllers waren vooral nuttig met een zwik (trage) harddisks, de cache op de controller (met battery backup) maakt dat de array als geheel snel writes kan afhandelen (en daarover kan liegen tegen het OS) - iets wat met alleen softwarematige RAID niet kan. Parity berekenen is nooit echt moeilijk geweest.

NVMe storage zit echter direct op je PCI bus geprikt en is zo snel aanspreekbaar dat je helemaal geen profijt hebt van caching. NVMe 'hardware RAID' is dus ook dungezaaid: dat kun je net zo goed in software doen.

Het enige voordeel van NVMe RAID via een controller op je moederbord is dat je UEFI dan óók een device ziet: dat is nuttig als je RAID gebruikt voor redundancy.

De enterprise 'NVMe RAID feature van Intel (VROC) is niets meer dan wat gegoochel op de PCI bus, waarbij er wat extra PCI IDs veschijnen, maar uiteindelijk doet je PC al het 'RAID'-werk. Dat kun je goed zien onder Linux: is md RAID net als een klassieke software RAID array. Voordeel is zoals eerder gesteld dat je UEFI het óók als één device ziet, en je er dus van kunt booten.

De implementatie van AMD ken ik niet, maar die zal niet heel anders zijn: er zal het een en ander op de PCI bus gebeuren als je RAID 'aanzet' (al dan niet om te voorkomen dat je systeem losse drives ziet - dat is wellicht het 'hardware-aspect'), maar performancevoordelen zou ik niet verwachten.

Met andere woorden: als je er niet van hoeft te booten zou ik storage spaces gebruiken. Je kunt dat natuurlijk ook zelf benchmarken door vóórdat je die array aanmaakt eerst de individuele drives te testen.

Vraag me ook af of je uberhaupt veel van een NVMe SSD vraagt bij video editing: lijkt me vooral sequentieel lezen - is NVMe nog steeds erg welkom (met meerdere GB/s en zeer lage latency) - maar qua IOPS zal het allemaal wel meevallen.

EDIT: En als je dat AMD RAID verder wilt debuggen kun je het beste een blik op je device manager werpen denk ik - zie hier en verder voor een voorbeeld van de PCI devices die moeten verschijnen als je 'NVMe RAID' aanzet - daar zou je dan ook een AMD driver voor moeten hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Thralas op 30-04-2022 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bossanova
Bedankt voor de reacties! De laatste jaren was er met de opkomst van SSD geen noodzaak voor me om een RAID array te configureren en jullie berichten zijn zeer verhelderend voor een oudere man (55) die toch al vanaf zijn 12e met PC's en IT bezig is in alle soorten en maten.

Het is me gelukt om verder te komen met een pagina via de link van @Nielson
De truc is inderdaad om een aparte driver te laden bij het installeren van Windows. Hierna laat de Windows Install een device van 3750GB zien naast de installatieschijf.

https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1045089
Pagina: 1