Vraag

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11 14:44
Ik woon in een jaren 60 huis waar overal coax ligt, maar geen ethernet en kabels trekken was dan ook niet echt een optie.

Op dit moment heb ik de volgende opstelling.

Coax komt binnen op een Hirschmann HMV41 versterker met een geïntegreerde INCA (internet over coax).
Vanuit versterker loopt er een coax kabel naar de 1e verdieping die daar verdeeld wordt in 2 coax kabels met elk een eigen INCA. De kabels zijn allemaal van Hirschamnn.

Het probleem nu is dat op de zolder de tv kwaliteit matig is en op de 1e verdieping de tv kwaliteit op een aantal zenders matig is. Daarnaast valt regelmatig voor een aantal seconden de internet verbinding over de INCA weg voor een aantal seconden.

Heeft iemand tips om de tv kwaliteit te verbeteren? Moet er misschien op de 1e verdieping een beter verdeelelement, of moet dit juist een splitter zijn?

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:48
Hoe bedoel je "de kwaliteit is matig"? Bij digitale televisie heb je óf geen beeld, óf perfect beeld. Heb je dan nog analoge televisie op een bepaalde manier?

De signaalkwaliteit op coax is vaak frequentieafhankelijk. Is er een relatie tussen de zenders die problemen hebben en de hoogte van de frequentie?

• screamhouse
Bv SBS9 zie je blokken, terwijl andere zenders wel goed zijn. Op de zolder doen sommige zenders het wel, andere niet. Beneden zijn alle zenders goed.

• dmantione
SBS9 HD of SD? Zoals je hier kunt zien:

https://www.digitalbitrat...&liste=2&live=202&lang=en

... zit SBS9 SD op 274 MHz en SBS9 HD op 466 Hz. Frequenties met QAM256 zijn gevoeliger voor storing dan frequenties met QAM64. De logica zegt dus dat SBS9 HD gevoeliger zou moeten zijn voor storing dan SBS9 SD.

Ik zou eens goed naar die pagina kijken en proberen vast te stellen of er een verband is tussen storing en frequentie.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De kabels zijn allemaal van Hirschmann, de connectoren ook?

Heb je de connectoren ook van binnen bekeken? Zit de massa netjes onder de massaklem en maakt die geen contact met de centerpin? Heb je dat bij allemaal gecontroleerd?

Heb je ook gecontroleerd op welke aansluitingen de kabels naar de bovenverdieping zijn aangesloten? Dit kan bij de gebruikte versterker nogal uitmaken, afhankelijk van de lengtes kabel:
Poort 1: COAX-kabel van 10 tot 15 meter
Poort 2: COAX-kabel van 15 tot 20 meter
Poort 3: COAX-kabel van 20 tot 30 meter
Poort 4: COAX-kabel van 30 tot 40 meter

Die verdeler, wat voor ding is dat? (merk, type, foto?) Heb je gecontroleerd of die retourgeschikt is?

• screamhouse
@sypie

Deze verdeler zit er tussen:

https://mkh-electronics.c...ment-enkelvoudig-tbn-1-6/

De kabels zijn gecontroleerd dat ze bij de versterker op de juiste ingang zitten. De meeste kabels hebben een geknepen F connector, dus kan niet zien of deze juist zitten.

• sypie
  • Niet online
@screamhouse Dat is een "one way" a-synchrone splitter. Dus niet retourgeschikt zo te zien. Dat zou het een en ander kunnen verklaren. Verder zijn die uitgangen ook nog eens met een ongelijk signaal. Kijk eens of het iets uithaalt om de beide uitgangen om te wisselen.

• dmantione
De manier waarop die splitters werken betekent normaalgesproken wel dat ze toch beiden richtingen op geleiden, het zijn analoge componenten. Dat ongelijke signaal acht ik evenwel fout in deze combinatie: Er is hier geen sprake van aftakking, maar splitsing, dus beide televisies moeten even sterk signaal krijgen. Die splitter is bovendien een 1MHz-type. Op zich is 1MHz voldoende voor de kabel, dus dit zou genoeg moeten zijn. Mijn ervaring is dat het inzetten van een splitter bedoeld voor satellietsignalen (tot 2,4MHz) vaak wonderen verricht voor zenders die op wat hogere frequenties zitten. Zo'n satellietsplitter dempt toch al iets minder rond de 500MHz waar kabelzenders zitten.

Deze lijkt mij een goede splitter, hij is officieel 2-richting, geeft evenveel signaal op beide uitgangen, en gaat tot 2,4GHz:

https://www.allekabels.nl...verdeelelement-2-weg.html

Verder... hoe weten we wat de juiste ingang van de versterker is? Dat TV1 op een lagere poort moet zitten lijkt me duidelijk, maar hoeveel versterking TV2 en TV3 nodig hebben, lijkt me niet zomaar te bepalen en zal je waarschijnlijk door experimenteren moeten gaan vaststellen. Zowel te zwak als te sterk signaal kan problemen veroorzaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dmantione
Ik ga mijn uitspraken aandikken: Die INCA gebruikt de Moca 2.0 standaard. En Moca 2.0 gebruikt frequenties tussen de 500 en 1650 MHz. Signalen tot 1650MHz over een 1GHz splitter sturen gaat niet goed. De splitter is hier hoofdverdachte en moet vervangen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dmantione
Het gegevensblad van INCA-producten bestuderend denk ik dat Hirschmann voor zijn implementatie 1250-1350MHz gebruikt, omdat er gesproken wordt van een lowpass onder de 1250MHz en highpass boven de 1350MHz. Hoe dan ook 1250-1350MHz is meer dan 1GHz, dit zijn de werkelijke frequenties i.p.v. de toegestane frequenties, dus dit versterkt de verdenking jegens de splitter nog verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• screamhouse
sypie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:47:
@screamhouse Dat is een "one way" a-synchrone splitter. Dus niet retourgeschikt zo te zien. Dat zou het een en ander kunnen verklaren. Verder zijn die uitgangen ook nog eens met een ongelijk signaal. Kijk eens of het iets uithaalt om de beide uitgangen om te wisselen.
Heb ik gedaan, werd het slechter van. Heb je eventueel tips voor een betere splitter?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• screamhouse
dmantione schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:56:
De manier waarop die splitters werken betekent normaalgesproken wel dat ze toch beiden richtingen op geleiden, het zijn analoge componenten. Dat ongelijke signaal acht ik evenwel fout in deze combinatie: Er is hier geen sprake van aftakking, maar splitsing, dus beide televisies moeten even sterk signaal krijgen. Die splitter is bovendien een 1MHz-type. Op zich is 1MHz voldoende voor de kabel, dus dit zou genoeg moeten zijn. Mijn ervaring is dat het inzetten van een splitter bedoeld voor satellietsignalen (tot 2,4MHz) vaak wonderen verricht voor zenders die op wat hogere frequenties zitten. Zo'n satellietsplitter dempt toch al iets minder rond de 500MHz waar kabelzenders zitten.

Deze lijkt mij een goede splitter, hij is officieel 2-richting, geeft evenveel signaal op beide uitgangen, en gaat tot 2,4GHz:

https://www.allekabels.nl...verdeelelement-2-weg.html

Verder... hoe weten we wat de juiste ingang van de versterker is? Dat TV1 op een lagere poort moet zitten lijkt me duidelijk, maar hoeveel versterking TV2 en TV3 nodig hebben, lijkt me niet zomaar te bepalen en zal je waarschijnlijk door experimenteren moeten gaan vaststellen. Zowel te zwak als te sterk signaal kan problemen veroorzaken.
De versterker is makkelijk, TV2 en TV3 delen vanaf de versterker 1 kabel. Bij de splitter wordt deze pas verdeeld.

Ik heb ook deze splitter nog gevonden in een lade, is dat een betere keus?

https://www.conrad.com/p/...-2-way-5-2250-mhz-1406192

[Voor 4% gewijzigd door screamhouse op 01-05-2022 11:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Die je gevonden hebt lijkt beter, die is 2-way (retour geschikt). Probeer die maar eens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dmantione
screamhouse schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:01:
[...]
De versterker is makkelijk, TV2 en TV3 delen vanaf de versterker 1 kabel. Bij de splitter wordt deze pas verdeeld.
Ja, dus? Intuïtief zou ik zeggen dat de lengte van de kabels van beide televisies bij elkaar opgeteld moet worden en je waarschijnlijk tussen de 15 en 20 meter uit gaat komen, maar dat puur een vuistregel, alleen door meten of experimenteren kun je bepalen hoe je tot een goede signaalsterkte komt.
Ik heb ook deze splitter nog gevonden in een lade, is dat een betere keus?

https://www.conrad.com/p/...-2-way-5-2250-mhz-1406192
Die is gelijkwaardig aan degene die ik linkte en zou een prima keus moeten zijn.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee