Contactformulier goed doen functioneren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Onlangs heb ik een aantal kleine WordPress-websites verhuisd. Parallel daaraan is de e-mail ondergebracht in Exchange Online. De MX- en SPF-records zijn nu volgens de standaard aanbeveling van Microsoft.

Twee van de websites bevatten een contactformulier en ik realiseer mij dat dit nu waarschijnlijk niet optimaal is ingesteld. Online lees ik dat ik beter gebruik kan maken van een SMTP-plugin, dan de PHP-functionaliteit voor e-mail.

Hoe ga ik dan het beste te werk? Mijn ideeën;
- Een e-mailaccount aanmaken bij de hostingprovider (mag dat dan dezelfde naam dragen als het Exchange-account?), dat gebruiken in de SMTP-plugin, en de mailserver van de provider opnemen in het SPF-record van het domein.
- Het Exchange-account in de SMTP-plugin gebruiken, maar dan verwacht ik problemen met MFA en het voelt onlogisch om het wachtwoord daarvan in de website-instellingen op te voeren.

Zou iemand mij willen adviseren over de goede aanpak?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:47

jurroen

Security en privacy geek

Er zijn een paar oplossingen mogelijk:
  • Je kunt een aparte user aanmaken in Exchange Online, bijvoorbeeld website@domein.tld en de gegevens daarvan gebruiken voor de WordPress website (met SMTP).
  • Maar misschien beter: je kunt het mailaccount bij de provider gebruiken; daarvoor hoef je waarschijnlijk niet eens een SMTP plugin te gebruiken. Wel dien je het SPF record aan te passen, te zorgen dat de DKIM records niet conflicteren. Hiervoor hoef je niets te doen met het MX record.
Welke webhosting provider gebruik je? Aan de hand daarvan kan ik je helpen om het SPF record aan te passen/in te stellen.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Heel vriendelijk van je, dankjewel!

Uit je antwoord maak ik op dat je je erbij aansluit, dat ik liever niet het primaire Exchange-account in WordPress gebruik. Een tweede gebruiker aanmaken zou kunnen, maar alleen als dat kosteloos kan (shared mailbox?).

Zelf neig ik er inderdaad ook naar om gebruik te maken van het mailaccount bij de provider. Kan het kwaad, of is het misschien juist aan te bevelen, om daarvoor hetzelfde e-mailadres te gebruiken? Dat zou info@domein zijn. Of gebruik ik beter bijvoorbeeld contact@domein?

De provider is STRATO. Het SPF-record is nu v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all, de default van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Melvin.P schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:58:

Uit je antwoord maak ik op dat je je erbij aansluit, dat ik liever niet het primaire Exchange-account in WordPress gebruik. Een tweede gebruiker aanmaken zou kunnen, maar alleen als dat kosteloos kan (shared mailbox?).

Zelf neig ik er inderdaad ook naar om gebruik te maken van het mailaccount bij de provider. Kan het kwaad, of is het misschien juist aan te bevelen, om daarvoor hetzelfde e-mailadres te gebruiken? Dat zou info@domein zijn. Of gebruik ik beter bijvoorbeeld contact@domein?

De provider is STRATO. Het SPF-record is nu v=spf1 include:spf.protection.outlook.com -all, de default van Microsoft.
Gebruik inderdaad een shared mailbox van exchange deze kan ook een password bevatten mocht dat nodig zijn :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-09 11:27
Melvin.P schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:58:

Moet je wel even het IP van je huidige hosting server bij het SPF record gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vergeet niet in Exchange Online de website te whitelisten, anders wordt je website geblacklist door alle spam via contactformulier en de wordpress interne mails.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 20:11
HKLM_ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:30:
[...]

Gebruik inderdaad een shared mailbox van exchange deze kan ook een password bevatten mocht dat nodig zijn :)
Kan je met een shared mailbox wel SMTP gebruiken? Op internet staat vaak dat je voor SMTP een licentie nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
king006 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Kan je met een shared mailbox wel SMTP gebruiken? Op internet staat vaak dat je voor SMTP een licentie nodig hebt?
Ja hoor kan prima :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 20:11
Ah, dus al die websites zitten fout :) goed om te lezen! Hoe krijg je SMTP aan voor een shared mailbox? Is denk ik ook handig voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Zo te zien is het advies om via de provider (zij het PHP, zij het SMTP) of middels Exchange Online te mailen gemengd. Dat kan natuurlijk, ieder zo zijn voorkeuren.

Gevoelsmatig neig ik ernaar om het via de provider te doen. Ik denk, omdat het contactformulier meer als een website- dan een e-mail-functionaliteit voelt.

Zie ik belangrijke argumenten over het hoofd?
Pagina: 1