Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Ik heb sinds 2 dagen een Philips 75PML9506/12 Android TV.

Voorheen had ik een Samsung LED tv, en daarbij gebruikte ik een Chromecast2, ingeplugd in een HDMI ingang van mijn Marantx AVR-X4000 receiver.

Daarmee had ik met het afspelen van films met Emby, gecast vanaf mijn telefoon naar de Chromecast2 digitaal geluid (in ieder geval DTS, Dolby Digital)

Nu probeer ik films te kijken met de Emby app op de televisie zelf; afspelen van films gaat veel beter want de app reageert zoveel beter dan op de Chromecast2 via de telefoon.

Echter krijg ik geen digitaal geluid aan de praat wanneer ik apps gebruik, zoals Emby. Geen idee of dat wel of niet mogelijk zou moeten zijn, al lijkt het mij van wel?

Ik heb de TV met een optische kabel op de optische (TV) ingang van de receiver aangesloten. In de TV maakt het niet uit of ik op "meerkanaals" of "meerkanaals (bypass)" instel. Audio output HDMI of speakers maakt ook niets uit.

Als ik TV kijk (KPN TV op HDMI1 van de TV) dan heb ik op bepaalde zenders Dolby Digital via de SPDIF kabel

Ik kan ook casten naar de TV zelf (die dan natuurlijk als chromecast fungeert) maar hetzelfde probleem; ik krijg geen digitaal geluid op mijn receiver.

Het lijkt dat ik ook het geluid over HDMI naar de receiver zou moeten kunnen sturen gezien de menu opties m.b.t. HMDI aangesloten geluidssystemen (misschien werkt dat wel), maar geen idee hoe ik de receiver dan moet aansluiten.
Ik heb 4 HDMI eArc ingangen op de TV, maar hoe bepaal ik dan over welke HDMI arc ingang het geluid naar de receiver moet gaan?

De receiver heeft een HDMI arc "monitor" ingang, maar ik krijg geen beeld van de receiver op de TV (dat zou dan bijv, het receiver settingsmenu zijn)

Bij de TV instelling "meerkanaals (bypass)" staat een opmerking dat SPDIF geblokkeerd wordt als je Dolby Digital Plus inhoud afspeelt over HDMI Arc

Iemand die hier verstand van heeft?

Ik hoop niet dat ik hiervoor alsnog terugmoet naar die ouwe Chromecast (of nog meer hardware naast de dure TV) ;(

[ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 30-04-2022 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dit is niet mijn specialiteit, maar eh... het geluid van een app lijkt me per definitie digitaal en ik betwijfel of je televisie überhaupt nog veel met analoge signalen doet. Dus ik denk dat je nader zult moeten verduidelijken wat je probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Oke, verkeerd verwoord: probleem is dat is geen dts/Dolby Digital krijg als ik iets afspeel vanaf de tv zelf (Android gedeelte)

Wel via de KPN tvbox, aangesloten op tv hdmi1 naar de receiver via optical Spdif dan krijg ik bij sommige zenders Dolby Digital

Niet als ik iets van YouTube, Emby of andere apps speel, ook niet als ik vanaf mijn telefoon video op de televisie cast.

Voorheen speelde ik af via een Chromecast2 die in een hdmi ingang van de receiver zat; daarmee kreeg ik wel dts of Dolby Digital

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:43

SeatRider

Hips don't lie

OK, dus wat je wilt is audio van je TV (apps of ingebouwde tuner) naar je receiver? Dat kan idd via ARC (kan soms een beetje prutsen zijn om dat werkend te krijgen, in je Maratz moet je namelijk ook nog een broen aan ARC toewijzen kiezen en die dan aan een HDMI poort koppelen), of via een SPDIF (optisch) kabeltje. Kan je het eens met dat laatste proberen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Stefke, even wat duidelijk maken.

Als je even in de specificaties van je TV duikt dan kom je het volgende tegen;

- HDMI ARC: Ja voor alle poorten
- HDMI eARC: Ja op HDMI2

Je receiver is een wat ouder type maar heeft ARC ondersteuning via de Monitor 1 HDMI UITgang (is geen INgang, enkel voor audio).

Theoretisch zou je dus een retourgeluid via die aansluiting tot stand moeten kunnen brengen.

Je zegt dat je geen beeld krijgt van het instellingenmenu van je receiver op je TV. Je receiver ondersteund geen HDMI 2.0 of hoger, mogelijk dien je je TV voor een bepaalde HDMI poort in een andere mode te zetten. Voor de LG Oled TV die ik heb is dit soms nodig voor een bepaald apparaat, weet niet of dit voor je Philips ook noodzakelijk zal zijn.

Hoe dan ook, theoretisch zou het geluid via HDMI vanuit je TV naar je receiver moeten kunnen gaan, zonder de s/pdif kabel te hoeven gebruiken (lees > niet gebruiken).

Edit: gezien eARC enkel op de HDMI 2 poort van je TV beschikbaar is en dit niet door je receiver wordt ondersteund, zou ik poort 3 of 4 van je TV gebruiken voor je receiver (aangezien poort 1 al door een ander apparaat in gebruik is bij je.

Edit2: gezien bepaalde reacties van je ben je al bezig geweest met de handleiding. Neem deze nog eens goed door en dan met name het gedeelte op pagina 54 m.b.t. "Instellingen voor digitale uitvoer". Het eARC gedeelte doet er nu niet toe, dat kun je negeren.

[ Voor 22% gewijzigd door hardware-lover op 30-04-2022 15:37 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt voor de tips, nu geen tijd maar ik zal de komende dagen e.e.a. uitproberen. Ik heb een HDMI met ethernetkabel, dat is 1.4 volgens mij. Die zou arc moeten ondersteunen correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefke schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:57:
Bedankt voor de tips, nu geen tijd maar ik zal de komende dagen e.e.a. uitproberen. Ik heb een HDMI met ethernetkabel, dat is 1.4 volgens mij. Die zou arc moeten ondersteunen correct?
Correct. Ik heb de 9006, menu is verder hetzelfde, en ARC werkt daar prima op met een 1.4 apparaat & kabel. Wel de audio op Bypass zetten - anders is bij mij in ieder geval het geluid heel verschillend van de apps tov de HDMI aangesloten apparaten en blijf je constant aan het volume-wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het is (deels) gelukt; ik had ooit eerder (met mijn Samsung TV) Arc gebruikt, maar toen had ik een andere setup met o.a. een DVD-speler, geen TVkastje (maar ziggo CI module in de TV), beamer etc

Nu heb ik alleen de TV en de receiver. Ik moest even nazien hoe ik de receiver (weer) op de juiste arc settings kreeg, maar dat is gelukt.

Wat is gelukt:
- als de TV en de receiver aan staan, dan bedient de TV het volume van de receiver (ik hoef dan niet meer de TV zelf zachter te zetten
- als de receiver niet aan staan (of uitgezet wordt) schakelt de TV zelf naar zijn eigen speakers
- als ik een film met bepaalde geluidssporen speel (*), krijg ik Dolby Digital geluid op de receiver

Wat niet lukt:
- een film met DTS 5.1 geluidsspoor speelt niet als DTS op mijn receiver. Juist dat had ik wel verwacht aangezien mijn receiver DTS ondersteund en volgens mij DTS door de TV ook prima doorgegeven moet worden als ik de specs bekijk
- er staat een opmerking in de TV handleiding over Atmos
Make sure your audio playback devices support
Dolby Atmos feature
Mijn Denon AVRx4000 ondersteund geen Atmos, maar wat dat betekent weet ik niet

(*) een film met "EAC3 6ch" geluidsspoor, een met "AC3 5.1" spelen als Dolby Digital. In sommige gevallen geeft de TV dan de melding "Atmos geluid" en krijg ik Dolby Digital op mijn receiver.

Laatste issue wat mij betreft t zou wel fijn zijn als ik DTS kan streamen, als dat niet gaat, jammer dan daar ga ik geen andere hardware voor aanschaffen.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 04-05-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhisperT
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-03 18:56
omdat optische aansluiting geen dolby kan doorgeven... audio moet je met hdmi op poort 2 aansluiten voor dolby geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:54

FeaR

In GoT we trust

Stefke schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:47:
Wat is gelukt:
- als de TV en de receiver aan staan, dan bedient de TV het volume van de receiver (ik hoef dan niet meer de TV zelf zachter te zetten
- als de receiver niet aan staan (of uitgezet wordt) schakelt de TV zelf naar zijn eigen speakers
Dat is allemaal HDMI CEC. Ik zou verwachten dat HDMI ARC dan ook zou werken aangezien deze twee nauw aan elkaar verbonden zijn.
(*) een film met "EAC3 6ch" geluidsspoor, een met "AC3 5.1" spelen als Dolby Digital. In sommige gevallen geeft de TV dan de melding "Atmos geluid" en krijg ik Dolby Digital op mijn receiver.
WhisperT schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:14:
omdat optische aansluiting geen dolby kan doorgeven... audio moet je met hdmi op poort 2 aansluiten voor dolby geluid.
Dat is wel kort door de bocht en nietszeggend aangezien "Dolby" op zich geen term is. Dolby Digital 5.1 (AC3) kan over optisch (net als DTS 5.1). Dolby Digital Plus (EAC3) kan inderdaad niet over optisch en zal daarom terug worden gezet naar Dolby Digital. Waardoor de receiver altijd Dolby Digital herkent, deze krijgt niets hogers aangeboden. Voor Dolby Digital Plus heb je HDMI ARC nodig. Om het af te maken, voor Dolby TrueHD, DTS HD en surround LPCM heb je eARC nodig.

Overigens mis je niets zonder Dolby Digital Plus. Dolby Digital Plus is Dolby Digital met Atmos meta data. Zonder Dolby Atmos receiver (en opstelling) heb je niets aan die informatie/kanalen.

Waarom DTS niet werkt is mij ook een raadsel. Specs van genoemde Philips TV melden dat DTS aanwezig is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het werkt nu voldoende voor mij, DTS "hanteer" ik niet meer. Bij de meeste films/series krijg ik Dolby Digital + op mijn Denon te zien, goed genoeg.

Het enige wat irritant is is dat ik het niet zo ingesteld krijg dat mijn Denon AVR niet automatisch aangaat bij het aangaan van de TV.
De Denon gaat dus altijd mee aan (ook al staat powercommands via HDMI uit voor zover ik kan nagaan) Ik zet hem nu via domotica automatisch na 20sec weer uit. Beetje irritant omdat het schakelen ook het beeld/geluid van de TV weer laat stokken.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 27-09-2022 14:56 ]

Pagina: 1