Dat ze de 3.6 omvormer weer mee moeten nemen.
Als er al een paneel bij gaat komen is die helemaal te klein met 5925 Wp aan panelen.
Je gaat dan behoorlijk aftoppen en opwek missen. En dat is niet meer nodig, de omvormertax (Prosumententarief) is afgeschaft.
Ik weet niet waar de keuze van af is gehangen voor een 3.6 omvormer?
Is de AC bedrading te klein -> nieuwe kabel of aders laten trekken.
Als je 3-fase hebt, zou ik ook zeker eens kijken naar een 3-fase omvormer. (zelfs uitbreiding op je noord dak wordt dan nog mogelijk omdat je nu maar 1 ingang gebruikt met 15 panelen in 1 string)
SMA komt trouwens uit met een
3-fase hybride batterijomvormer. (subsidies belgie?)
Voorbeeldje heb ik toegevoegd.
Sunnydesignweb, kies rode knopje nieuw project (verstopt onder de popup), vul lokatie gegevens in, en de fabrikant van de panelen, etcetera.
Er zijn meerdere wegen naar rome, ook met andere merken. Maar deze omvormer zou ik niet (meer) accepteren.
Een argument, als ze het er niet eens mee zijn, zou kunnen zijn, dat de maximum shortcut current onder de 13,5 Amp van de panelen ligt. Deze is namelijk maar 13,2 Amp van de sofar solar omvormer.
Een en ander wordt in dit topic bemoeilijkt omdat je plaatjes niet klikbaar zijn. Ik moet telkens inzoomen.
Hieronder 2 voorbeelden met een 1-fase 5kW (rood) omvormer met verschillende string indelingen. Kijk naar de jaaropbrengst en zoek de verschillen
1 voorbeeld met een 5kW 3-fase omvormer (blauw) en een voorbeeld met een 5 kW 3-fase hybride omvormer (wit) met 11 kW batterij (HV = High Voltage, dus dunnere kabels naar de batterij)
Nog even een plaatje met de omvormer begrenst op 3.6 kW
Nu zal je zeggen dat valt mee die 300 kWh verlies in opwek tov een 5 kW omvormer, maar ik heb liever een omvormer die niet constant op zijn tenen getrapt wordt. Ik weet niet wat dat doet met de levensduur.
Met een wat hogere piek opwek, voorkom je ook de 2500 Watt piek
verbruik (nieuwe tax regeling belgie?), als je een keer de oven en de wasmachine of whatever aan zet en je totaal verbruik boven de 2500 watt uit gaat komen, als de panelen leveren.
En dan nog een laatste edit.
Hoe hoog is je huidige netspanning? Meet je die zelf via een slimme meter? Via de P1 poort ofzo?
Wellicht kan je die ook nog aflezen van de omvormer.
Een zwaardere omvormer (met te dunne ac bekabeling) gaat het probleem dan nog maar meer ver ergeren.
Nu weet ik dat die max op 264 VAC ligt (in tegenstelling tot nederland 253 VAC), dus daar zul je misschien geen last mee hebben. Tenzij de sofar op de verkeerde landsnorm staat.
Maar 264 VAC is al aan de hoge kant, ook voor je huis apparatuur.
3-fase omvormer zou dan de last over 3-fase verdelen en zo voor een mindere spanning stijging zorgen in je huis
[
Voor 24% gewijzigd door
AUijtdehaag op 01-05-2022 09:11
]