Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem is bedoeld als workstation voor het werken met Blender, Fusion 360, Marmoset Toolbag en Unreal Engine 5. Ook zal het systeem worden gebruikt voor video bewerking en photogrammetry.
Uiteraard ook voor algemene dagelijkse taken. In de avond uren mag ik graag een beetje Fortnite doen, maar daar is het systeem hoe dan ook wel geschikt voor
.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Een prijs van tussen de 3000 en 4000 euro. (Vandaar dat ik de RTX 3080ti heb gekozen i.p.v. een RTX 3090).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit wordt een nieuwe build, er zijn geen componenten die mee moeten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De lijstjes geven redelijk aan wat ik denk nodig te hebben aan componenten. Ik heb niet eerder een RBG systeem gehad, en dit is ook niet het belabngrijkste. Als ik de led aan zou zetten, dan waarschijnlijk in 1 kleur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt me niet bepaald uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het meest van de tijd zal het systeem idle staan of bezig zijn met browsen, mail e.d. Wanneer ik met Fusion werk staat dit wel de hele dag aan, maar renderen e.d. gebeurt zeker niet continu.
Een stil systeem heeft wel de voorkeur.
Zoals in het lijstje staat is 64Gb het doel voor de hoeveelheid memmory.
Ga je overklokken?
Ik wil een zo stabiel mogelijk systeem zonder onnodige warmteontwikkeling en mogelijk extra slijtage van de onderdelen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik twijfel erg tussen het intel systeem en het AMD. Ik heb veel reviews gelezen en vrijwel allemaal gaan ze voor de intel als winnaar. Het intel systeem is wel veel nieuwer en ik ben bang dat ik nog wat kinderziektes tegen ga komen. Het AMD systeem is volledig uitontwikkeld, en ik verwacht daar geen verassingen meer.
Graag voors en tegens van de twee systemen die ik hier heb gegeven.
De selectie van geheugen vindt ik lastig. Ik heb van een aantal reviews goed gekeken welke selectie ze maken en daar een vergelijkbare of zelfde voor gekozen. Wellicht kan iemand mee kijken wat de beste opties zijn.
De kast heb ik geselecteerd op basis van revieuws en wat ik mooi vindt. Wellicht is er een vergelijkbare of betere keus waar ook een goede 360mm AOI in past.
Systeem 1: Intel i9-12900k DDR5 :
Systeem 2: AMD 5950X
Dit systeem is bedoeld als workstation voor het werken met Blender, Fusion 360, Marmoset Toolbag en Unreal Engine 5. Ook zal het systeem worden gebruikt voor video bewerking en photogrammetry.
Uiteraard ook voor algemene dagelijkse taken. In de avond uren mag ik graag een beetje Fortnite doen, maar daar is het systeem hoe dan ook wel geschikt voor

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een prijs van tussen de 3000 en 4000 euro. (Vandaar dat ik de RTX 3080ti heb gekozen i.p.v. een RTX 3090).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit wordt een nieuwe build, er zijn geen componenten die mee moeten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De lijstjes geven redelijk aan wat ik denk nodig te hebben aan componenten. Ik heb niet eerder een RBG systeem gehad, en dit is ook niet het belabngrijkste. Als ik de led aan zou zetten, dan waarschijnlijk in 1 kleur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt me niet bepaald uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het meest van de tijd zal het systeem idle staan of bezig zijn met browsen, mail e.d. Wanneer ik met Fusion werk staat dit wel de hele dag aan, maar renderen e.d. gebeurt zeker niet continu.
Een stil systeem heeft wel de voorkeur.
Zoals in het lijstje staat is 64Gb het doel voor de hoeveelheid memmory.
Ga je overklokken?
Ik wil een zo stabiel mogelijk systeem zonder onnodige warmteontwikkeling en mogelijk extra slijtage van de onderdelen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik twijfel erg tussen het intel systeem en het AMD. Ik heb veel reviews gelezen en vrijwel allemaal gaan ze voor de intel als winnaar. Het intel systeem is wel veel nieuwer en ik ben bang dat ik nog wat kinderziektes tegen ga komen. Het AMD systeem is volledig uitontwikkeld, en ik verwacht daar geen verassingen meer.
Graag voors en tegens van de twee systemen die ik hier heb gegeven.
De selectie van geheugen vindt ik lastig. Ik heb van een aantal reviews goed gekeken welke selectie ze maken en daar een vergelijkbare of zelfde voor gekozen. Wellicht kan iemand mee kijken wat de beste opties zijn.
De kast heb ik geselecteerd op basis van revieuws en wat ik mooi vindt. Wellicht is er een vergelijkbare of betere keus waar ook een goede 360mm AOI in past.
Systeem 1: Intel i9-12900k DDR5 :
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i9-12900K Boxed | € 599,- | € 599,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix Z690-E GAMING WIFI | € 499,- | € 499,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | € 1.432,68 | € 1.432,68 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Pro (NL, OEM) | € 140,- | € 140,- |
1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB | € 123,50 | € 123,50 |
2 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF552C40BB-32 | € 235,- | € 470,- |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 139,- | € 139,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 146,37 | € 146,37 |
1 | Solid state drives | Samsung PM9A1 2TB | € 269,25 | € 269,25 |
Totaal | € 3.918,70 |
Systeem 2: AMD 5950X
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 5950X Boxed | € 549,- | € 549,- |
1 | Moederborden | Gigabyte X570S AORUS MASTER | € 379,- | € 379,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | € 1.432,68 | € 1.432,68 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Pro (NL, OEM) | € 140,- | € 140,- |
1 | Waterkoeling | Fractal Design Celsius+ S28 Dynamic | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64 | € 276,36 | € 276,36 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 139,- | € 139,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (met heatsink) 1TB | € 177,- | € 177,- |
1 | Solid state drives | Samsung PM9A1 2TB | € 269,25 | € 269,25 |
Totaal | € 3.592,09 |