RTX 3080 over USB-C

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-03 14:07
Ik zou graag met een RTX 3080, maar één kabel naar de monitor willen hebben. Dus zowel monitor-stroom, als videosignaal, als eventueel op de monitor aangesloten randapparatuur (muis, webcam) via één kabel verbonden willen hebben.

De RTX 3080 heeft zelf geen USB-C of Thunderbolt aansluiting. Dus een vraag erbij is, kan het video-signaal überhaupt van de RTX 3080 naar een USB-C van het moederbord of naar een aparte PCI-e Thunderbolt kaart? En zo ja, is dat voor een gamer nog aanvaardbaar, of komt er latency/lag bij kijken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:49
Bij mijn weten niet.
Dat zou betekenen dat je videokaart zowel de eigen stroom als de randapparatuur moet voeden.
Daar zijn dan zwaardere aansluitingen voor benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
D-dark schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:08:
Bij mijn weten niet.
Dat zou betekenen dat je videokaart zowel de eigen stroom als de randapparatuur moet voeden.
Daar zijn dan zwaardere aansluitingen voor benodigd.
Via de videokaart sowieso niet, want er zijn geen 3080's met usb-c. Dus de vraag was of het 3080 signaal via een Thunderbolt of usb-c kon gaan. Dan kan die Thunderbolt of usb-c de stroomvoorziening regelen en de randapparatuur regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Er zijn moederborden met Thunderbolt en DisplayPort In (bijvoorbeeld de MSI Unify, of Asus creator borden). Dan sluit je dus je videokaart aan op de DP-in aansluitng van het moederbord en die zet het dan samen met het USB-signaal door op de USB-C kabel naar je monitor. Dat is gewoon passthrough en daar zit geen extra latency op/bij.

Voeding is niet super relevant, aangezien je PC met een 3080 toch wel z'n eigen voeding en stroomaansluiting heeft, en je monitor zelf ook een stroomaansluiting heeft. Ik neem tenminste aan dat je je PC niet wil gaan voeden vanuit je monitor zoals je dat met een laptop zou doen. Andersom heb ik nog nooit gezien, dat de monitor gevoed wordt door de USB-C kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
spone schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:33:
Er zijn moederborden met Thunderbolt en DisplayPort In (bijvoorbeeld de MSI Unify, of Asus creator borden). Dan sluit je dus je videokaart aan op de DP-in aansluitng van het moederbord en die zet het dan samen met het USB-signaal door op de USB-C kabel naar je monitor. Dat is gewoon passthrough en daar zit geen extra latency op/bij.

Voeding is niet super relevant, aangezien je PC met een 3080 toch wel z'n eigen voeding en stroomaansluiting heeft, en je monitor zelf ook een stroomaansluiting heeft. Ik neem tenminste aan dat je je PC niet wil gaan voeden vanuit je monitor zoals je dat met een laptop zou doen. Andersom heb ik nog nooit gezien, dat de monitor gevoed wordt door de USB-C kabel.
Andersom is het precies hoe ik het bedoelde. 1 kabel naar je monitor, dus inclusief stroom voor de monitor :D

Hmm, een DisplayPort In ... Dat kan vast ook via een PCI-e kaartje? Hoe zeker weet je (niet dat ik je niet geloof, maar omdat ik zeker moet zijn) dat daar geen latency op zit waar een gamer gek van wordt ? Moet toch van DP in naar USB-c gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Via een PCIe kaartje moet zeker ook kunnen (dat zal het effectief op een moederbord ook zijn). De reden dat het geen latency oplevert is omdat het gewoon een DisplayPort signaal over een 'zijkanaal' naast het USB signaal is. Er vindt dus geen conversie plaats, het bestaat gewoon naast USB op dezelfde kabel (zoekwoord: DisplayPort alt mode), het hoeft niet door je CPU heen. Het displaysignaal verlaat het kaartje niet.

Iets wat je ook ziet zijn DisplayLink-gebaseerde USB docks en dat is heel iets anders dan TB/DP docks. Dat is net aan voldoende voor statisch beeld, maar zodra het iets intensiever wordt is het een groot lagfeest met navenant CPU-gebruik. Daar moet je dus met een hele ruime boog omheen lopen.

Maar zonder gekheid, als 90 euro (de prijs van bovengenoemd PCIe kaartje) te duur is voor zoiets als dit dan zou ik lekker een DisplayPort- USB- en stroomkabel bij elkaar binden voor een iets budgetvriendelijkere oplossing ;)

[ Voor 20% gewijzigd door spone op 29-04-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
spone schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:19:
Maar zonder gekheid, als 90 euro (de prijs van bovengenoemd PCIe kaartje) te duur is voor zoiets als dit dan zou ik lekker een DisplayPort- USB- en stroomkabel bij elkaar binden voor een iets budgetvriendelijkere oplossing ;)
Dan nog zou het misschien met maar 2 kabels kunnen. usb-c voor stroom en data, en dp voor beeld.
Dan komt de stroom van mn pc voeding, en heb ik een stopcontact minder nodig...

[ Voor 8% gewijzigd door nl-x op 29-04-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Maar wat voor monitor heb je nu dan, en kan die überhaupt gevoed worden via USB-C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
spone schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:36:
Maar wat voor monitor heb je nu dan, en kan die überhaupt gevoed worden via USB-C?
Nee, de monitor moet ik er nog bij gaan zoeken. Ik zoek dan een 4k hdr scherm, liefst van LG.
Er zal er toch wel eentje zijn die via USB-c gevoed kan worden?

[ Voor 10% gewijzigd door nl-x op 29-04-2022 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:40
nl-x schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:39:
[...]

Nee, de monitor moet ik er nog bij gaan zoeken. Ik zoek dan een 4k hdr scherm, liefst van LG.
Er zal er toch wel eentje zijn die via USB-c gevoed kan worden?
Succes met zoeken.

Je hebt een of andere rare constructie bedacht, hebt bedacht dat dat handig zou zijn en gaat daar dan een monitor bij lopen zoeken.

Op portable monitoren na (dus tot zo’n 16”) is het volstrekt niet nuttig om een monitor via USB-C te voeden.
Dit zijn monitoren speciaal voor zuinigheid en alleen op FullHD:

https://tweakers.net/moni...rqYek_yGGEwOK-jS9SDhK11j8

Doorgaans niet de monitoren met hoge resolutie, goede beeldweergave en zeker geen support voor HDR, waar de backlight extra sterk moet zijn.

Er zijn namelijk zo goed als geen apparaten die zoveel stroom kunnen leveren.
Een 27” 4K-monitor zit op minimaal 22 watt, maximaal 90 watt (50% van de monitoren is minimaal 38 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
White Feather schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:31:
[...]
Er zijn namelijk zo goed als geen apparaten die zoveel stroom kunnen leveren.
Een 27” 4K-monitor zit op minimaal 22 watt, maximaal 90 watt (50% van de monitoren is minimaal 38 watt).
Ik snap denk ik niet precies wat je bedoelt. USB-c levert momenteel tot 100W en er wordt gekeken naar een uitbreiding tot 240W. Dus als de PC voeding deze watts over heeft, moet dat geen probleem zijn.

Een redelijke monitor zoals deze zit rond de 40W verbruik. Dus technisch moet dit zeker haalbaar zijn. Ik denk zelfs ergens te lezen dat deze monitor zelfs gevoed kan worden via USB-c.

[ Voor 5% gewijzigd door nl-x op 30-04-2022 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
GPU's als de RTX serie zijn hier niet voor gemaakt. Ze sturen een videosignaal uit en dat is het dan ook. Qua schermen heb je ook weer tig verschillende adapters met verschillende vermogens. Een RTX 3080 is niet gemaakt om meer dan een videosignaal te sturen en is dus totaal niet gemaakt om een scherm van voeding te voorzien. Misschien wordt het iets in de toekomst, maar op dit moment zijn videokaarten gewoon niet gemaakt om voeding naar een scherm te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
PilatuS schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 01:15:
Misschien wordt het iets in de toekomst, maar op dit moment zijn videokaarten gewoon niet gemaakt om voeding naar een scherm te sturen.
Dat klopt ook wel. De 3080 heeft niet eens USB-c. Daarom dat we bespreken of het mogelijk is om het gegenereerde videosignaal via een USB-c te sturen welk ook als voeding kan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
nl-x schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 01:21:
[...]

Dat klopt ook wel. De 3080 heeft niet eens USB-c. Daarom dat we bespreken of het mogelijk is om het gegenereerde videosignaal via een USB-c te sturen welk ook als voeding kan dienen.
Als je het juiste apparaat kan vinden dat input kan omzetten naar de juiste output, dan is het vast wel mogelijk Even zoeken op iets als DP to USB-C converter ? Dan vraag ik mij wel af hoe belangrijk die ene kabel dan is wanneer je een compleet apparaat gaat toevoegen met meerdere extra kabels. Ik bedoel, wat is er mis met 2 kabels netjes vast aan elkaar zonder extra kosten ?

Edit: Als het gaat om muis en webcam, plak een USB hub van 10 euro op achterkant van je scherm ?

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 30-04-2022 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
PilatuS schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 01:37:
[...]

Als je het juiste apparaat kan vinden dat input kan omzetten naar de juiste output, dan is het vast wel mogelijk Even zoeken op iets als DP to USB-C converter ? Dan vraag ik mij wel af hoe belangrijk die ene kabel dan is wanneer je een compleet apparaat gaat toevoegen met meerdere extra kabels. Ik bedoel, wat is er mis met 2 kabels netjes vast aan elkaar zonder extra kosten ?

Edit: Als het gaat om muis en webcam, plak een USB hub van 10 euro op achterkant van je scherm ?
Echt belangrijk is het niet. Het is gewoon eleganter om 1 kabel te hebben dan 3 (stroom, displayport, usb).

Ik weet niet of je het hele topic had gelezen, maar er al een suggestie gedaan voor een dp-alt kaart, die dp doorstuurt naar usb-c. En ik kon er eentje vinden rond de 100 euro. Iets te duur voor mij voor een ‘elegantere oplossing’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
nl-x schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 01:10:
[...]

Ik snap denk ik niet precies wat je bedoelt. USB-c levert momenteel tot 100W en er wordt gekeken naar een uitbreiding tot 240W. Dus als de PC voeding deze watts over heeft, moet dat geen probleem zijn.

Een redelijke monitor zoals deze zit rond de 40W verbruik. Dus technisch moet dit zeker haalbaar zijn. Ik denk zelfs ergens te lezen dat deze monitor zelfs gevoed kan worden via USB-c.
Leuk dat USB-c aan 100 watt powerdelivery kan doen (als Powerdelivery daadwerkelijk ondersteund wordt door de betreffende usb-c-poort!) maar denk eens na welk apparaat dit dan zou moeten leveren? (En wat het nut en de beperkingen zouden zijn.)

Dat zijn:
1) poweradapters
2) monitoren die stroom leveren aan een laptop

Er is nogal een verschil tussen een monitor die aan Powerdelivery doet of een monitor die gebruik maakt van de stroom Powerdelivery.

Het is niet iets magisch dat 2 kanten op werkt of zo.

Bovendien zou zo’n monitor op Powerdelivery veel kwetsbaarder zijn (een stroomkabel er in geeft minder problemen dan Powerdelivery), je kunt tenminste een andere video-aansluiting nemen dan usb-c (in een normale monitor kun je gewoon een andere kabel stoppen in plaats van moeilijk converteren of er weer een stroomadapter aan te hangen) en een monitor met een adapter op 220v kan zuiniger worden gemaakt dan de 2-trapsraket bij Powerdelivery.

Er zitten dus een hoop nadelen aan een monitor die zijn stroom zou krijgen via Powerdelivery en bijzonder weinig voordelen (behalve 1 enkel kabeltje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:31
Op de een of andere manier heb ik er weinig vertrouwen in dat je continu 100 of zelfs 240watt door een DisplayPort kan trekken.

En zoals gezegd, je monitor moet ook nog maar eens in staat zijn die ene DisplayPort te kunnen gebruiken voor zowel voeding en ontvangst videosignaal.

Als je dan toch een elegante oplossing zoekt, kijk eens naar laptops/mini PC's met een eGPU/dockingstation?

Die technologie is al wat verder gevorderd en als je e.e.a. slim neerzet op je bureau kan dat er ook elegant uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Alle negatieve commentaren hier ten spijt;

Ik ben het volledig met TS eens dat dit een hele elegante oplossing zou zijn.
De meeste monitoren hebben helemaal geen 100W nodig en dan zou het dus best allemaal over 1 kabel kunnen lopen. Met als gevolg dat alle kabelbrij beperkt wordt tot dat torentje wat onder het bureau staat en vervolgens er alleen een USB-C kabel naar de monitor loopt. Als er dan ook nog een USB hub in het scherm zou zitten (voor al die dingen die nog niet draadloos kunnen) ben je van een hoop meuk af.

Helaas, zoals in dit topic al leesbaar, is er nog niet echt een optie om dit te doen.
De PCI-e kaar die DP kan doorlussen is al een aardig begin. Dan heb je DP-alt en USB over 1 kabeltje, hoef je alleen nog power naar de monitor te sturen.

Persoonlijk vrees ik ook dat de monitor (en videokaart) fabrikanten, net als de meesten in dit topic, het voordeel niet zien en het daarom nooit zal gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
White Feather schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:42:
[...]

Leuk dat USB-c aan 100 watt powerdelivery kan doen (als Powerdelivery daadwerkelijk ondersteund wordt door de betreffende usb-c-poort!) maar denk eens na welk apparaat dit dan zou moeten leveren? (En wat het nut en de beperkingen zouden zijn.)

Dat zijn:
1) poweradapters
2) monitoren die stroom leveren aan een laptop

Er is nogal een verschil tussen een monitor die aan Powerdelivery doet of een monitor die gebruik maakt van de stroom Powerdelivery.

Het is niet iets magisch dat 2 kanten op werkt of zo.

Bovendien zou zo’n monitor op Powerdelivery veel kwetsbaarder zijn (een stroomkabel er in geeft minder problemen dan Powerdelivery), je kunt tenminste een andere video-aansluiting nemen dan usb-c (in een normale monitor kun je gewoon een andere kabel stoppen in plaats van moeilijk converteren of er weer een stroomadapter aan te hangen) en een monitor met een adapter op 220v kan zuiniger worden gemaakt dan de 2-trapsraket bij Powerdelivery.

Er zitten dus een hoop nadelen aan een monitor die zijn stroom zou krijgen via Powerdelivery en bijzonder weinig voordelen (behalve 1 enkel kabeltje).
toon volledige bericht
Ik snap je grote scepticisme gewoon niet. Ondertussen lees ik elders dat sommigen dit zelfs al doen. (Hoewel deze monitor een bug heeft om op te lossen.)

Uiteraard moet de USB-c aan power delivery doen. Daar ben ik zelf bij als ik mijn pc samenstel. Em welk apparaat de stroom moet leveren? De psu uiteraard. En power delivery hoeft niet magisch 2 kanten op, enkel 1 kant op richting de monitor. En dit hele verhaal staat los van zuinigheid, sterker nog, de USB-c levert waarschijnlijk al de voltage die de monitor normaal al kreeg van zijn eigen adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
FlowSnake schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:53:
Op de een of andere manier heb ik er weinig vertrouwen in dat je continu 100 of zelfs 240watt door een DisplayPort kan trekken.
Nee, niet de Displayport, maar de USB-c moet stroom leveren. En data. En het signaal dat oorspronkelijk uit de diplayport komt (DP Alt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
nl-x schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:16:
[...]

Ik snap je grote scepticisme gewoon niet. Ondertussen lees ik elders dat sommigen dit zelfs al doen.
Laat dat dan eens een keer zien in plaats van maar blijven roepen dat dit er is. Ik heb je uitgebreid uitgelegd wat alle nadelen en eisen zijn van zo’n configuratie.
(Hoewel deze monitor een bug heeft om op te lossen.)
Je had nog niet door dat daar de MacBook geladen wordt via USB-C en niet andersom?

De aanwezigheid van PowerDelivery boven de 20 watt op moederborden is zo goed als niet-bestaand. Zolang dat er niet is, is de markt voor dit soort features bijzonder klein en daarmee dus ook het aanbod.

Bovendien zal het moederbord dan ook Alternate Mode voor een video-signaal door de USB-poort moeten kunnen sturen of dat en ook nog eens een video-in-poort moeten hebben om het videosignaal over usb te krijgen.

Het merendeel van de gebruikers zal veelzijdigheid vele malen hoger in een wensenlijstje hebben staan dan het hebben van 1 kabel ipv 2.

[ Voor 10% gewijzigd door White Feather op 30-04-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

nl-x schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:16:
[...]

Ik snap je grote scepticisme gewoon niet. Ondertussen lees ik elders dat sommigen dit zelfs al doen. (Hoewel deze monitor een bug heeft om op te lossen.)

Uiteraard moet de USB-c aan power delivery doen. Daar ben ik zelf bij als ik mijn pc samenstel. Em welk apparaat de stroom moet leveren? De psu uiteraard. En power delivery hoeft niet magisch 2 kanten op, enkel 1 kant op richting de monitor. En dit hele verhaal staat los van zuinigheid, sterker nog, de USB-c levert waarschijnlijk al de voltage die de monitor normaal al kreeg van zijn eigen adapter.
Die monitor stuurt zn stroom de andere kant op. Daar zijn er een hoop van.

Power IN door een USB-C kabel heb ik enkel bij draagbare schermen gezien. De elegantie van je oplossing is maar voor weinigen nuttig, voor het overgrote deel moet het juist andersom omdat het scherm als dockingstation voor een laptop gebruikt wordt.

Desktops zijn in het gemiddelde huishouden passé. Desktops op een buro waar er geen ruimte of mogelijkheid is om een stroomkabeltje naar het scherm weg te werken nog minder.
Pagina: 1