Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbart8
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-04-2022
Mijn vraag
ik heb een Lenovo TB-X704F met Android 7.1. Er worden geen updates meer gegeven. Zou ik deze toch maar een hogere versie kunnen krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 18:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-05 14:09
Mijn TB-X704F kreeg vandaag na jaren een systeem update.
Vreemd.
Geen idee wat die inhoudt.
Kan er nergens iets over vinden.
Nog steeds Android 7.1.1 en security level is nog oktober 2018

Watsgebeurd?

[ Voor 4% gewijzigd door Frie2 op 10-02-2023 03:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Frie2 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 02:18:
Mijn TB-X704F kreeg vandaag na jaren een systeem update.
Vreemd.
Geen idee wat die inhoudt.
Kan er nergens iets over vinden.
Nog steeds Android 7.1.1 en security level is nog oktober 2018

Watsgebeurd?
Ik viel zojuist van m'n stoel.... hier iedem voor ons "oude lijk" ;)
Stiekem doet hij het nog steeds erg goed hoor.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_ellen
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-04 23:21
Mm er lijkt een 'batterij update' in te zitten en dat gaat capaciteit kosten, staat in de installatie notes.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfZSg5tU8r2uaKMvBpU6PM8M0BA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsXVFU35SUbEkZqKfBwQBcsC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Binnenkort maar eens een andere ROM erop zetten want steeds meer apps waarschuwen voor of werken of updaten niet meer met Android 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecnoCoccus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-03 19:50
Hoi @Fietsbart8 ,

En is de update het waard geweest?
Wij hebben ook al paar jaar plezier van de Lenovo. Maar de Android is nu indd een dingetje...

Doet die het nog steeds prima. Of inmiddels voorzien van een ander device?

Edit:

@Frie2
Heb je er inmiddels een andere rom er opgezet?
Hoe bevalt het(?).

[ Voor 16% gewijzigd door TecnoCoccus op 17-06-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:27
Ik breek ook even in, in de hoop dat iemand dit nog volgt. Ook hier grote verbazing dat mijn inmiddels 6 jaar oude Tab 4 10 plus, die al die tijd zo goed als niks van updates heeft gekregen, enkele maanden geleden ineens een update kreeg. Maar of het een verbetering is betwijfel ik. De batterij houdt het hier nu nog nauwelijks 2 dagen vol. Daarvoor toch eerder 4 dagen. Je zou bijna denken dat ze daar bij Lenovo vinden dat ze een te goed product gebouwd hebben en het dan maar zelf een nekschot hebben gegeven. Hoe zijn jullie ervaringen na de update? Ik zit al langer te twijfelen of ik niet stilaan moet upgraden. De M10plus 3d gen is met 169 euro nu zeer aantrekkelijk geprijsd.
Of zou ik de levensduur van mijn oud beestje nog wat langer kunnen rekken? Ligt de batterijdrain misschien eerder aan een update van Google Chrome, die samen met System-UI voor het grootste accu gebruik zorgt? Of zou ik de overstap naar LineageOS wagen, ook al wordt die niet langer ondersteund las ik op XDA. Iemand die iets kan zeggen over performance en batterijduur met die ROM?

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frie2
Die ervaring had ik niet, althans het is me niet opgevallen.
Maar de tablet lijkt nu toch langzaam aan zijn eind te komen.
Scherm uitschakelen was altijd 1 keer knopje drukken. Dat is steeds meer geworden. Nu soms 5x drukken.
Opladen gaat ook steeds moeilijker. Na insteken snoer gaat ie opladen maar stopt na korte tijd om na een tijdje weer te verder te gaan en weer te stoppen. Uiteindelijk is de batterij meestal nog wel vol na een lange tijd.

Ook steeds meer apps willen een hogere Android versie dan 7.1

Heb ook een andere ROM overwogen maar met die problemen hiervoor genoemd weet ik niet of dit de moeite waard is. Een nieuwe tablet met vergelijkbare prestaties is ook niet zo duur meer. En meteen Android 14.

Oja: sinds een paar maanden gebruik ik BT oortjes. Ik moet steeds BT na gebruik uitzetten want BT slurpt de accu ontzettend hard leeg. Vaak meer dan 50% in het verbruiksoverzicht. Ook als BT alleen maar aan staat.

[ Voor 12% gewijzigd door Frie2 op 21-11-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Ik heb hier een Lenovo liggen, deze:

https://tweakers.net/pric...83se-zwart/specificaties/

Maar het ding is zo verschrikkelijk traag. Er is niks meer mee te beginnen. Net na een reset gaat het nog wel. Maar dan worden er allerlei apps geupdate. En dan loopt da ding hopeloos vol.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:03
chaola schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:46:
Ik breek ook even in, in de hoop dat iemand dit nog volgt. Ook hier grote verbazing dat mijn inmiddels 6 jaar oude Tab 4 10 plus, die al die tijd zo goed als niks van updates heeft gekregen, enkele maanden geleden ineens een update kreeg. Maar of het een verbetering is betwijfel ik. De batterij houdt het hier nu nog nauwelijks 2 dagen vol. Daarvoor toch eerder 4 dagen. Je zou bijna denken dat ze daar bij Lenovo vinden dat ze een te goed product gebouwd hebben en het dan maar zelf een nekschot hebben gegeven. Hoe zijn jullie ervaringen na de update? Ik zit al langer te twijfelen of ik niet stilaan moet upgraden. De M10plus 3d gen is met 169 euro nu zeer aantrekkelijk geprijsd.
Of zou ik de levensduur van mijn oud beestje nog wat langer kunnen rekken? Ligt de batterijdrain misschien eerder aan een update van Google Chrome, die samen met System-UI voor het grootste accu gebruik zorgt? Of zou ik de overstap naar LineageOS wagen, ook al wordt die niet langer ondersteund las ik op XDA. Iemand die iets kan zeggen over performance en batterijduur met die ROM?
Mijn Tab 4 10 plus heeft soms last van enorme batterijdrain van systemui. Dan is ie die na een dag leeg. Nu gaat ie alweer 3 dagen mee, geen peil op te trekken.

Tot nu toe draait alles nog op Android 7.1

Mijn volgende tablet wordt zeker geen Lenovo met hun onbetrouwbare update-beleid. Een Samsung tab van 200 euro krijgt meer updates dan deze (veel duurdere) Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:56

Soggy

vroemmmm

Hahaha, allemaal een melding gehad van de ING dat Android 7 binnenkort niet meer wordt ondersteund zeker? Ik heb hier de tab4 van mijn moeder liggen, afgelopen week een m10 3rd gen gekocht (Black Friday, €105.-). Binnenkort de oude tablet eens voorzien van andere firmware.

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
Nickname55 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:47:

Maar het ding is zo verschrikkelijk traag. Er is niks meer mee te beginnen. Net na een reset gaat het nog wel. Maar dan worden er allerlei apps geupdate. En dan loopt da ding hopeloos vol.
Herkenbaar ja, die tablet heb ik ook van een kennis gekregen of ik er nog wat mee kon. :)
Met de laatste beschikbare Lineageos erop werkt het toch nog verrassend vlot.

XDA Forums: LineageOS 14.1 Lenovo TB-X103F 7.1.2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ff08uiGsqrCDt6WInIkw3QfUApY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gGD4zwu1bIhogTsGtsuhB4bt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Bedankt @The_Doman, dat ga ik een keer proberen.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Ik ga misschien ook wel eens experimenteren met een Lineage ROM. Ik heb die jarenlang tot grote tevredenheid gebruikt op mijn Motorola smartphone. Brick ik de tablet, dan kan ik alsnog een nieuw toestel gaan zoeken. Na 6 jaar zonder nuttige updates is deze tablet wellicht wel een security risico. Al ga ik nu ook eerst eens wat experimenteren met de "battery save modus". Alleen vervelend dat er dan zo'n fel oranje balken in beeld komen. Als ik die kleur zou kunnen dimmen, is dat misschien nog een optie.
EDIT: in ieder geval wel fijn om te lezen dat er nog heel wat gebruikers van deze tab zijn. Het is toch blijkbaar wel een heel solide toestel. Tot voor kort althans ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door chaola op 22-11-2023 08:54 ]

• Soggy

Soggy

vroemmmm

Vandaag succesvol LineageOS 17.1 op de X704F gezet:
https://www.getdroidtips....-17-lenovo-tab-4-10-plus/

Zojuist ook de ING app weer geïnstalleerd en geactiveerd, Deze tablet kan weer een paar jaartjes mee!

If it works, tweak it

• chaola
Nice! Om verschil qua batterijduur te merken, zal het nog wat te vroeg zijn. Ik ben in ieder geval benieuwd of het iets oplevert. Versie 17 is niet de meest recente, er is ook al een 18.1: https://xdaforums.com/t/r...ovo-tab4-10-plus.4270183/, maar daar zijn precies wat issues mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soggy

Soggy

vroemmmm

chaola schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:14:
Nice! Om verschil qua batterijduur te merken, zal het nog wat te vroeg zijn. Ik ben in ieder geval benieuwd of het iets oplevert. Versie 17 is niet de meest recente, er is ook al een 18.1: https://xdaforums.com/t/r...ovo-tab4-10-plus.4270183/, maar daar zijn precies wat issues mee.
Klopt, ik heb eerst 18.1 geprobeerd, maar die was bijzonder instabiel, daarom teruggestapt naat 17.1 en is bijzonder stabiel. Ik heb deze tablet net, dus ik kan niets zeggen over een verschil in accuduur, maar de gebruikservaring is in ieder geval soepel en stabiel.

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Laatst online: 06-05 01:17
Nickname55 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:47:

Toch niet zo vreemd dat een goedkoop ding van €120 met een budget instapprocessor van bijna 6 jaar terug en met 1GB RAM.... wat traag is? De wereld staat niet stil. Websites worden zwaarder, apps worden zwaarder...

Als je lang met een toestel wil doen, koop dan op z'n minste een midrange topper of nog beter een topmodel. Daar doe je meestal jaren mee vooraleer die duidelijk niet meer meekan.

[ Voor 12% gewijzigd door Mlazurro op 24-11-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Bij mij was/is die voor mijn gebruik nog altijd prima qua snelheid: browsen, video, basic stuff. Alleen de batterijduur heeft dus een knauw gekregen en ik weet niet of dat aan de software ligt dan wel slijtage van de hardware. Prijs voor mijn 10" model toen was overigens rond de 250. Niet echt instap. Het was een gratis vervanging onder garantie door de winkel omdat mijn gesneuvelde Sony tablet niet meer te krijgen was. Ik zag de stap van Sony naar Lenovo als een downgrade maar het toestel is me heel goed meegevallen.

[ Voor 39% gewijzigd door chaola op 24-11-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Mlazurro schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:35:
[...]

Toch niet zo vreemd dat een goedkoop ding van €120 met een budget instapprocessor van bijna 6 jaar terug en met 1GB RAM.... wat traag is? De wereld staat niet stil. Websites worden zwaarder, apps worden zwaarder...
Dit heeft niks met websites te maken. Want zover kom ik niet eens. En zwaardere apps die het ding niet aan kan zouden er niet automatisch via updates opgezet moeten worden.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Het had wat voeten in de aarde-de GAPPS deden lastig- maar uiteindelijk draait LineageOS 17.1 nu ook op mijn Tab 4 10plus. Het is nog vroeg om conclusies te trekken, maar de batterijduur lijkt er ietsje op vooruit te zijn gegaan. Ik hoop dat ik terug 3 dagen haal met mijn gebruik. Ook de gebruikservaring lijkt iets vlotter dan voorheen. Dat kan aan Lineage zelf liggen, maar waarschijnlijk ook door het volledig wipen van allerlei oude vertragende en batterij slurpende software, inclusief die recente batterij-update van Lenovo. Voorlopig laat ik de Black Friday-Cyber monday gekte even aan me voorbij gaan. Valt het de komende weken toch weer tegen, dan zijn er nog altijd de wintersolden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecnoCoccus
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-03 19:50
@Soggy Thanks voor de link.

Werkt de rom nog steeds ma behoren?

• Soggy

Soggy

vroemmmm

TecnoCoccus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:47:
@Soggy Thanks voor de link.

Werkt de rom nog steeds ma behoren?
Ja, de tablet werkt prima en kan nu nog weer een tijdje mee. Wat mij betreft een aanrader.

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
Ik sluit me aan, tevreden met de upgrade. Ik haal terug 3 tot zelfs 4 dagen op 1 lading. Als ik 1 puntje van kritiek mag aanhalen: het max. geluidsvolume lijkt niet meer zo hoog te kunnen, maar dat zijn details. Het heeft misschien iets te maken met de drivers of Dolby dat niet langer ondersteund wordt. Ik dacht ook ergens gezien te hebben dat je die drivers ook apart kunt downloaden en dus misschien nog eens extra moet installeren. Voorlopig geen haast bij.

Pagina: 1