WordPress-database veel te groot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Ik help iemand zijn domein/hosting te verhuizen. Inhoudelijk is mijn kennis van CMS en databases niet zo groot, maar voor het verhuizen ervan ben ik niet bang.

De nieuwe webruimte is opgeleverd en nu willen we vanavond de twee websites terugzetten. Ik schrok echter een beetje van een WordPress-database (SQL), van meer dan 3GB groot.

Deze database nu zomaar importeren op de nieuwe locatie, lijkt mij niet het beste plan. Sterker nog, als dit meetelt in de webruimte, past het niet eens.

Ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen om de database onder controle te krijgen. Een hobbel op de weg kan zijn, dat de domeinnamen inmiddels verhuisd zijn. Ik kan nog wel inloggen bij de oude provider, maar ben wellicht beperkt in mijn mogelijkheden waar het gaat om bijvoorbeeld het openen van WordPress. Wellicht had ik e.e.a. beter vooraf kunnen nagaan, maar zo is het niet gelopen.

Wat is nu wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 00:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Dan kijk je naar welke tables zo groot zijn en of je daar iets mee kunt doen afhankelijk wat het is. Echter als je nergens iets structureel veranderd, dan loopt dat toch wel weer voller.

En ik vind 3GiB niet eens zo boeiend groot, het is eerder merkwaardiger dat zoiets niet past bij een hoster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Bedankt. Ik zou dus het beste eerst op de oude locatie de database inhoudelijk kunnen bekijken en opschonen, en deze dan opnieuw exporteren? Kan iemand mij aanwijzingen geven, wat voor zaken ik eventueel zou kunnen opruimen? Ik laat ook Google erop los.

Alles is natuurlijk in perspectief te plaatsen. Het gaat om een heel kleine website, ik meen zelfs een onepager, met een paar foto’s en een contactformulier. Ter vergelijk, de andere website heeft een database van 3MB, een duizendste zo groot. Dat verraste mij wel, maar ik laat het mij graag uitleggen.

Dat het niet past bij de nieuwe provider, heeft met productkeuze te maken. We hebben ervoor gekozen de e-mail bij Microsoft onder te brengen, en af te stappen van IMAP. Zodoende is gekozen voor een goedkoop hostingpakketje, met 2GB ruimte, plek voor één database (waarvan ik dus niet weet of die meeweegt), één SSL-certificaat, en beperkte e-mail (die we dus niet gebruiken). Dat moet zat zijn, voor een mini-website als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Melvin.P schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:37:
... Kan iemand mij aanwijzingen geven, wat voor zaken ik eventueel zou kunnen opruimen?...
Als jij dat niet weet en de eigenaar van de website ook niet, dan heb je tech geen enkele reden om die 3GB te bewaren?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Zeg je daarmee; maak een nieuwe database? Komt het dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eerst maar eens kijken wat er in staat. Misschien heeft de eigenaar wel een aantal installaties gedaan van andere cms'en waardoor er restanten in de database staan die daar niks meer te zoeken hebben.

Vergelijk even welke tabellen en in een verse WP installatie horen en welke in jouw database zitten. In de extra tabellen moet je gaan kijken wat ze doen en waar ze bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Oké, ik ga er zo voor zitten en dan gooi ik ongetwijfeld mijn vragen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je hebt een grote kans dat alle revisies van de pagina's opgeslagen zijn in de database. De oude revisies kan je verwijderen met een aantal sql-statements. Hier zijn handleidingen van te vinden op internet.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:29

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Verreweg de grootste onderdelen van de database waren www_comment en www_commentmeta. Ik nam de proef op de som en zette de database zonder deze onderdelen over.

Dat ging op zich goed, maar toen werd duidelijk dat de WordPress-installatie een 'provider-variant' was, met allerlei custom plugins en bovendien een thema dat niet vrij beschikbaar is.

We hebben besloten een nieuwe onepager te gaan maken. Dat is waarschijnlijk sneller klaar dan de bestaande website om te bouwen naar een generieke WordPress-installatie, voor zover (ik) dat al kan...

De andere website, een Joomla!-installatie, hebben we wel probleemloos kunnen verhuizen. Toevallig is dat de belangrijkste van de twee, dus dat is mooi meegenomen. Bedankt voor jullie adviezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 19:20
Heb je niet gewoon bijna 3GB aan spam comments in die tabel staan?

https://nl.wordpress.org/plugins/wp-optimize/

Met deze plugin kun je wat makkelijker je tabellen inspecteren in WordPress zelf.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin.P
Dat denk ik wel, gezien de naam van die tabel. Maar goed, we hebben besloten dit overboord te gooien en een nieuwe pagina te maken.

Evengoed dank voor deze aanbeveling, interessant voor de meelezers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als er vrijwel enkel tekstuele data in is opgeslagen, dan is 3GB best een hoop.
Ikzelf heb een database met inmiddels iets van +/- 9500 nieuwsartikelen. Deze is momenteel iets van 20 MB groot. Dat valt reuze mee!

Ik denk dat er in de database een hoop bestanden staan in een BLOB-veldtype. Dán tikt het lekker aan qua omvang.

Als je met databases van grote omvang werkt, dan zou ik persoonlijk een hosting zoeken die SSH toestaat, of op een VPS werken. Dan kan je in de CLI (commandline) met mysqldump eenvoudig je database naar een textuele *.sql format 'dumpen'. In de commandline heb ik op mijn computer in +/- 5 tellen 70 MB aan een sql-file geimporteerd. Probeer dat maar eens met phpMyAdmin die dit via de webserver doet, met execution-limits en upload-limits. BigDump zou dit beter kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 43% gewijzigd door AW_Bos op 30-04-2022 22:46 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dat is goede, prettig onderbouwde informatie, bedankt! Maar voor de situatie hier (gelukkig) niet (meer) relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

AW_Bos schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:42:
Als er vrijwel enkel tekstuele data in is opgeslagen, dan is 3GB best een hoop.
Ikzelf heb een database met inmiddels iets van +/- 9500 nieuwsartikelen. Deze is momenteel iets van 20 MB groot. Dat valt reuze mee!

Ik denk dat er in de database een hoop bestanden staan in een BLOB-veldtype. Dán tikt het lekker aan qua omvang.

Als je met databases van grote omvang werkt, dan zou ik persoonlijk een hosting zoeken die SSH toestaat, of op een VPS werken. Dan kan je in de CLI (commandline) met mysqldump eenvoudig je database naar een textuele *.sql format 'dumpen'. In de commandline heb ik op mijn computer in +/- 5 tellen 70 MB aan een sql-file geimporteerd. Probeer dat maar eens met phpMyAdmin die dit via de webserver doet, met execution-limits en upload-limits. BigDump zou dit beter kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Hier aan toevoegend, je kunt dan ook daarna het bestand gzippen, wordt het nog kleiner van om over te zetten. :) Op de nieuwe host dan dus gunzippen voordat je het .sql bestand importeert. :) Maar kan de nodige tijd schelen met het overzetten tussen de hosts fysiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:56
@Melvin.P,

Een tip ;) als ze geen reacties hoeven te ontvangen, zet dit dan uit in WordPress. De database kan dan ook niet groeien.
Pagina: 1