Over 4 weken wordt onze nieuwbouw 2-onder-1-kap woning opgeleverd, waarna we zo snel mogelijk op 2 verschillende dakvlakken (schuine dak woning + platte dak aanbouw/garage) ~20 zonnepanelen willen (laten) plaatsen. In het kort is het idee om er 9/10 (afhankelijk van afmetingen + plaatsing) op het schuine dak te laten plaatsen, 10 op het platte dak op betonvoeten zelf te plaatsen en beide strings aan te sluiten op een 3-fase omvormer (2xMPPT) in de garage. Uiteraard hoor ik het graag als er betere ideeën zijn op basis van onderstaande informatie, alvast bedankt daarvoor! 
/f/image/Tf00da4lufh4H1t5hyTgom6B.png?f=fotoalbum_large)
. Omdat we de panelen op het dak willen laten plaatsen gaan we daar graag voor nieuwe panelen met relatief veel Wp zodat de prijs voor installatie per Wp zo laag mogelijk blijft, maar wel scherp geprijsd qua €/Wp (<0.45€/Wp incl. BTW). Voor de panelen op het platte dak is een budget oplossing met goedkope nieuwe of tweedehands panelen (in de range van 250-330 Wp) zeker een optie, met het liefst een €/Wp prijs van onder de 0.30 incl. BTW.
), maar dat lijkt me met de nieuwste omvormers van bv Growatt of Goodwe geen probleem.
Het grootste punt is wellicht het laten installeren + aansluiten op de meterkast, waarvoor ik nu vooral kijk naar webshops als Solarbouwmarkt, Solaroutlet en BudgetSolar die dat als losse optie aanbieden (rond de 1000 euro voor ~10 panelen). Wat denken jullie daarvan en zijn hier nog alternatieven voor te bedenken?
https://www.thomasberger....kw2=3000&temp_coeff2=-0.4
Hierbij ben ik uit gegaan van 9x370 Wp op het schuine dak en 10x300 Wp op het platte dak, wat qua piekopbrangst halverwege mei prima op een 5kW omvormer zou moeten kunnen.
Voor de rest heb ik nog de volgende vragen waar jullie hopelijk antwoord op kunnen geven:
- Is het mogelijk om DC kabels vanaf het schuine dak naar de omvormer in de garage over ongeveer 10 meter te leggen door dezelfde PVC buis? (er liggen 3 loze leidingen vanaf de meterkast naar zolder dus verdelen over meerdere buizen is ook een optie, maar die houd ik liever beschikbaar voor iets anders)
- Een thuisbatterij is voor de nabije toekomst een optie, is het mogelijk verstandig om nu al voor een hybride omvormer te gaan?
- Is het ook nog een optie om voor 2 budget/tweedehands 1-fase omvormers te gaan in plaats van 1 3-fase omvormer?
Foto's
/f/image/Tf00da4lufh4H1t5hyTgom6B.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ik hoop dat het plaatje hierboven een beetje duidelijk is, maar links en midden betreffen het schuine dak (zuidwest) en rechts het platte dak (zuidoost) die aan de bovenkant van het linkerplaatje gesitueerd is (nog niet gebouwd op het moment van opnamen). Omdat we later mogelijk nog dakramen/dakkapellen willen plaatsen willen we de zonnepanelen op het schuine dak maximaal 3-3.5 meter vanaf de nok naar beneden laten komen (oranje vlakken), vandaar de beperkte ruimte. De middelste oranje vlakken zijn op schaal met de panelen om aan te geven hoeveel er landscape/portrait op passen (random 370Wp/390Wp panelen) en het rechter plaatje geeft de ruimte voor de panelen op het platte dak aan (diepte is ongeveer 2.5 meter, oude 1x1.67 afmeting panelen vanwege zo goedkoop mogelijk).Schaduw
Platte dak een beetje van de eigen woning en het schuine dak waarschijnlijk iets van de pijpjes op het dak, maar beiden lijken me geen reden om niet voor een string omvormer te gaan met mogelijk optimizers voor de panelen die het meest last hebben van schaduw.Jaarverbruik
Op dit moment is dat ~1500 kWh met verwarmen+warm water op gas wat naar verwachting ~3000 kWh wordt in combinatie met een bodemwarmtepomp in het nieuwe huis. EV(s) staat op de planning voor de komende jaren dus daar willen we wel alvast capaciteit voor hebben, maar over het algemeen is het motto gewoon zoveel mogelijk opwekken gezien de huidige situatie.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25 ABudget en doel
Het doel is om zo goedkoop mogelijk op 2 dakvlakken zoveel mogelijk stroom op te wekken binnen de beschikbare ruimte, en omdat het deels hobby is maakt budget niet zoveel uitWie gaat het project uitvoeren
Vanwege het vrij steile schuine dak (~55 graden) zie ik installatie van de panelen daarop niet zo zitten en het aansluiten van de omvormer op de meterkast besteed ik ook graag uit, maar voor de rest wil ik zoveel mogelijk zelf doen.Bijhouden van data
Uiteraard (want deels hobbyReeds verkregen offertes
In onze buurt is gekeken naar het collectief inkopen van panelen, maar daar hebben we besloten niet aan mee te doen vanwege weinig vrijheid en relatief hoge kosten (>1.20 €/Wp incl. BTW). Wat betreft de nieuwe en tweedehands panelen houd ik diverse webshops en Marktplaats goed in de gaten, maar ik hoor graag aanraders van andere Tweakers wat betreft scherpe aanbieders.Het grootste punt is wellicht het laten installeren + aansluiten op de meterkast, waarvoor ik nu vooral kijk naar webshops als Solarbouwmarkt, Solaroutlet en BudgetSolar die dat als losse optie aanbieden (rond de 1000 euro voor ~10 panelen). Wat denken jullie daarvan en zijn hier nog alternatieven voor te bedenken?
Regio
UtrechtTools
Ik ben al even bezig geweest met PVcalc om het aantal panelen, het vermogen daarvan en het vermogen van de omvormer op elkaar af te stemmen, met het volgende als resultaat:https://www.thomasberger....kw2=3000&temp_coeff2=-0.4
Hierbij ben ik uit gegaan van 9x370 Wp op het schuine dak en 10x300 Wp op het platte dak, wat qua piekopbrangst halverwege mei prima op een 5kW omvormer zou moeten kunnen.
Voor de rest heb ik nog de volgende vragen waar jullie hopelijk antwoord op kunnen geven:
- Is het mogelijk om DC kabels vanaf het schuine dak naar de omvormer in de garage over ongeveer 10 meter te leggen door dezelfde PVC buis? (er liggen 3 loze leidingen vanaf de meterkast naar zolder dus verdelen over meerdere buizen is ook een optie, maar die houd ik liever beschikbaar voor iets anders)
- Een thuisbatterij is voor de nabije toekomst een optie, is het mogelijk verstandig om nu al voor een hybride omvormer te gaan?
- Is het ook nog een optie om voor 2 budget/tweedehands 1-fase omvormers te gaan in plaats van 1 3-fase omvormer?