Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevr
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-02-2024
GoT'ers,

ik ben me aan het oriënteren op IT traineeships. Zou graag een stap zetten in IT maar heb hier geen opleiding in gevolgd (heb zelf communicatie gestudeerd).
Nu zie ik verschillende aanbieders van traineeships, waarbij het heel erg een balanceeract lijkt te zijn tussen een goed salaris of een hoogwaardige opleiding.

Mensen die hier ervaring in hebben? Wat is een wijze keuze.. gaan voor het hoogste startsalaris of voor de meest uitgebreide opleiding (voor zover dat al het geval is bij traineeships).

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Beste antwoord (via davevr op 29-04-2022 14:54)

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:56
Wanneer je geen IT-achtergrond hebt, dan is het bijspijkeren van je IT-kennis belangrijker dan een -met alle respect- marginaal hoger salaris van twee of vierhonderd euro per maand. Het is de combinatie van vakkennis en vaardigheden die je potentieel bepalen. Voor jou is vakkennis je zwakke punt. Dus in jouw geval is opleidingen veel belangrijker.

Informeer je dus vooral goed wat opleidingen inhouden. Is het een rondje langs de afdelingen of zijn het gecertificeerde opleidingen die ook in de buitenwereld waarde hebben?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:18

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zou een beetje informeren wat het salaris na 2 jaar ongeveer is. Iets lager starten is niet erg als er een goed opleidingsprogramma aan vast zit en je daarna snel(ler?) doorgroeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Vergeet ook niet te kijken naar de studiekostenovereenkomsten die vaak aan traineeships hangen, die kunnen ervoor zorgen dat je jaren vast zit aan een bedrijf met nul onderhandelingsruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 17:40
Je hebt veel meer aan een degelijke opleiding en relevante(!) werkervaring(!!) dan aan een wat hoger startsalaris. Opleidingen en werkervaring heb je de rest van je carrière wat aan.

Bedenk van tevoren goed wat je precies wil. IT is extreem breed, "een" IT-traineeship is vaag. Check goed of de opleidingen en het soort werk aansluiten bij wat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:25

_Apache_

For life.

Salaris kan alle kanten op gaan. Het valt op staat bij meetbare afspraken.
Een afspraak werkt namelijk twee kanten op. Jij behaalt examen X, en werkgever betaal +Y salaris.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:56
Wanneer je geen IT-achtergrond hebt, dan is het bijspijkeren van je IT-kennis belangrijker dan een -met alle respect- marginaal hoger salaris van twee of vierhonderd euro per maand. Het is de combinatie van vakkennis en vaardigheden die je potentieel bepalen. Voor jou is vakkennis je zwakke punt. Dus in jouw geval is opleidingen veel belangrijker.

Informeer je dus vooral goed wat opleidingen inhouden. Is het een rondje langs de afdelingen of zijn het gecertificeerde opleidingen die ook in de buitenwereld waarde hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevr
Thanks voor de reacties,

een gecertificeerde opleiding zou idd top zijn. Alleen lijkt dat weinig te worden aangeboden.. Is een startsalaris van 2300 een beetje conform in de branche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Ligt ook aan je opleidingsniveau. Ik heb een traineeship bij de Rijksoverheid gedaan en daar begin je op 2750 oid, maar dat is WO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davevr
Verschilt dat tussen hbo en wo ja? ik heb zelf hbo gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou naar geen van beide kijken.

Vooral het soort bedrijf en het type werk dat ze doen zou voor mij doorslaggevend zijn.

Er zit immers nog wel wat verschil helpdeskwerk / platte detachering of bouwen / implementeren van grote complexe systemen.

En het type bedrijf bepaald vooral waar je terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
davevr schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:02:
Ja, maar zoals eerder aangegeven: kijk vooral naar wat je er zelf uit wil halen. Er zijn tientallen, zo niet honderden verschillende functies binnen IT. Bepaal eerst voor jezelf welke kant je op zou willen gaan, en kijk daarna naar een passend traineeship.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:25

_Apache_

For life.

Ik heb ook mijn carrière gestart met een traineeship. Was een prima start, sommige trainingen waren echt open deuren. Maar gaf wel aan dat jouw niveau erkend is ipv jouw woord bij een sollicitatie.
Het was een traineeship met examen als bisl, asl, prince, itil, etc. Destijds best wel relevant voor mij persoonlijk. Inmiddels is het alweer 12-13jaar geleden.

Certificaten kunnen deuren openen, ervaring geeft de meeste waarde.
Maar zonder certificaten kan je het Kip-ei probleem niet doorbreken.

Extern erkende certificaten zijn absoluut van meerwaarde, inhouse certificaten zijn minder waard dan wc papier.

[ Voor 33% gewijzigd door _Apache_ op 29-04-2022 15:15 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

davevr schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:02:
Ja inderdaad mensen met WO worden vaak beter betaald dan mensen met HBO. Rijkstraineeschap is best goed (heb er zelf best veel om mij heen gezien) maar zijn inderdaad alleen WO-mensen. En dan vaak de betere uitschieters :)

offtopic:
Heel flauw maar van iemand met HBO-niveau verwacht ik dat hij dit zelf ook wel snapt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1