Ontstoppen doucheafvoer met vierkante opening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 14:35
Mijn afvoer van de douche loopt regelmatig slecht door. Ik zou dus wel eens een handje willen helpen. Maar de opening van de afvoer is vierkant, pakweg 30x30 mm (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UMbK7qJru_DjGEqBRzJtbr5ODE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ncMvLHqUtIZgHiW8G5f6H2X1.jpg?f=user_large

Standaard ontstophulpmiddelen zoals de bekende zuignap en plopper passen dus niet.

Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24

orf

Vuilniszak open knippen. Gat in het midden en over het putje leggen. Een beetje water helpt voor betere afdichting. Dan de slang van een bouwstofzuiger/waterzuiger erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heb je al eens geprobeerd of het met een hoge druk reiniger lukt? Zal wel wat water terug omhoog komen maar dat hou je altijd wel.

Anders zou ik gewoon een ontstoppingsbedrijf langs laten komen. Die hebben het in 10 minuten opgelost met zo'n veer aan een boormachine, en dan heb je de garantie dat het ook écht is opgelost.
Als het slecht doorloopt maar niet helemaal dicht zit dan gaan de meeste chemische ontstopper niet werken (die lopen er langsaf voor je ze kan activeren), en is de kans groot dat zelfs een plopper niet genoeg gaat kunnen doen. Zo'n veer draait rond in de hele afvoer en trekt gewoon alles los dat aan de randen zit vastgeplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:15
Onder de geodriehoek zit een rubber dopje. wip die er eens uit en je kunt in de achterliggende leiding. Hier kan je een ontstopveer of tuinslang met heet water invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Ik sluit mij aan bij de suggestie voor een bouwstofzuiger / waterzuiger. Een goedkope is prima voor die paar keer dat je 'm gebruikt en kost minder dan een ontstoppingsbedrijf bellen. Met een nat doekje of stuk plastic kun je de buis redelijk dicht maken en dan zuig je zo alle rommel er uit.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 15:28
Tuinslang of doucheslang erin doen, handdoek er strak omheen drukken dat er geen weg meer naar boven is en vol de kraan aan. Helpt eigenlijk altijd bij ons.
Als het beter doorloopt nog een minuut of 10 met kokend heet water door laten spoelen.

In geval van nood gebruik ik caustic soda.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 20:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Oon schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:15:
Heb je al eens geprobeerd of het met een hoge druk reiniger lukt? Zal wel wat water terug omhoog komen maar dat hou je altijd wel.

Anders zou ik gewoon een ontstoppingsbedrijf langs laten komen. Die hebben het in 10 minuten opgelost met zo'n veer aan een boormachine, en dan heb je de garantie dat het ook écht is opgelost.
Als het slecht doorloopt maar niet helemaal dicht zit dan gaan de meeste chemische ontstopper niet werken (die lopen er langsaf voor je ze kan activeren), en is de kans groot dat zelfs een plopper niet genoeg gaat kunnen doen. Zo'n veer draait rond in de hele afvoer en trekt gewoon alles los dat aan de randen zit vastgeplakt.
Of precies dat gewooon zelf doen, je hebt geen diploma nodig om een onstoppingsveer te mogen kopen.

https://www.gamma.nl/asso...ngsveer-3-meter/p/B233833

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Out of to he box: overzetprofiel 3D printen zodat je lekker kunt ploppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nvidiot schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:17:
Ik sluit mij aan bij de suggestie voor een bouwstofzuiger / waterzuiger. Een goedkope is prima voor die paar keer dat je 'm gebruikt en kost minder dan een ontstoppingsbedrijf bellen. Met een nat doekje of stuk plastic kun je de buis redelijk dicht maken en dan zuig je zo alle rommel er uit.
Mijn gedachte ook, als er een waterzuiger beschikbaar is. Afdichten middels natte doek gaat meestal prima en wat een prettig geluid is dat als je hoort hoe de rommel uit de leiding wordt gezogen. Stank daarvan is minder maar dat is dan eigenlijk ook wel het enige aan overlast. Geeft ook het minste vuiligheid tijdens het "oplossen" van de rommel uit de afvoer.

Onze oude Philips waterzuiger staat enkel nog voor dit soort akkefietjes hier op zolder, heeft me nog nooit teleurgesteld bij een verstopte afvoer (y)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-05 16:47
Hier ook wel eens in een dergelijk putje een verstopping gehad (of eigenlijk een meter verderop in een bocht). Nadat plopper ook niets uithaalde zo'n veer geprobeerd. Die deed ook niets.

Uiteindelijk dan toch maar een loodgieter gebeld. Die kwam met zo'n apparaat aanzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Tkj2pGsmKVXgVcUH3cjdLD4YpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9Ws9m4RerFaafaKdly7wBJL.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ie niet goed in de bocht kwam heeft ie de kop er afgeknipt, lukte het wel, en was de verstopping in een paar minuten opgelost.

Het mooie is; daar hebben we toen 100+ euro voor betaald, maar je kan zo'n ding dus ook gewoon zelf kopen. Hier bijvoorbeeld voor nog geen 25 euro.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
Dank voor alle suggesties!

Een ontstoppingsbedrijf hebben we al eens laten komen. Daarna was het opgelost, maar helaas voor korte tijd. De "garantie" bestond eruit dat ik een klacht kon indienen, daarna zouden zij een uitgebreide inspectie doen en als "het niet aan hun lag" (bv. als de leidingen niet voldoende afliepen) dan waren alle kosten (enkele honderden euro's) voor mij.

De afvoer is niet verstopt, waardoor chemische ontstoppingsmiddelen geen effect hebben. De basis van het probleem is dat er een kleine tegendruk is vanuit de riolering waardoor de minste en geringste belemmering in de pijpen gelijk de afvoer stagneert. Het is ook afhankelijk van weersgesteldheid, wind/windrichting en zo.

Ik had gehoopt dat er ploppers zouden zijn met flexibele mondstukjes maar kennelijk wordt het toch weer klungelen met huistuinkeukenmiddelen om een vierkant gat rond te maken.

Nogmaals dank.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-05 12:05
Ik kan eigenlijk alleen maar afraden om de verstopping proberen te verhelpen met zaken die druk op de afvoerbuizen zetten, daardoor is de kans groot dat je lekkages veroorzaakt. Dus geen 'plopper' of een hoge druk erin zetten etc.

Zo'n ontstoppingsveer werkt in principe goed als je er maar voorzichtig mee omgaat, die dingen kunnen ook leidingen stukslaan.

Maar zoals je het omschrijft klinkt het alsof je dus eigenlijk een ander probleem hebt, klinkt als een probleem met ontluchting... ipv symptoombestrijding denk ik dat je beter de oorzaak kan aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat het prima gaat met de standaardmiddelen. Een trekveer, een plopper die dat hele ding omsluit, kokend water, een hoge drukspuit, een middeltje uit de supermarkt (niet meteen de meest agressieve er doorheen gooien).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 12:04
sciurius schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:43:
Dank voor alle suggesties!

Een ontstoppingsbedrijf hebben we al eens laten komen. Daarna was het opgelost, maar helaas voor korte tijd. De "garantie" bestond eruit dat ik een klacht kon indienen, daarna zouden zij een uitgebreide inspectie doen en als "het niet aan hun lag" (bv. als de leidingen niet voldoende afliepen) dan waren alle kosten (enkele honderden euro's) voor mij.

De afvoer is niet verstopt, waardoor chemische ontstoppingsmiddelen geen effect hebben. De basis van het probleem is dat er een kleine tegendruk is vanuit de riolering waardoor de minste en geringste belemmering in de pijpen gelijk de afvoer stagneert. Het is ook afhankelijk van weersgesteldheid, wind/windrichting en zo.
Herkenbaar. Die garantie kunnen ze makkelijk geven omdat dit fenomeen 100% zeker door ofwel te krappe of verkeerd aflopende leidingen veroorzaakt wordt.

In mijn geval zijn de leidingen te krap bemeten waardoor sifons drooggestoten worden tgv slechte beluchting. Gelukkig geen verstopping, maar leuk is anders.

In jouw geval vermoed ik dat het afschot niet klopt, waardoor rommel of vet achterblijft en zich ophoopt met verdere vernauwing tot gevolg.

Ik zou niet zomaar met een hogedruk spuit of stofzuiger gaan werken. Kans is aanwezig dat je iets kapot / los maakt op die manier.

[ Voor 4% gewijzigd door Flozem op 02-05-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
We hebben het huis niet zelf gebouwd dus we kunnen alleen een 'educated guess' doen...

Eén theorie is die van de drukopbouw in de riolering. Zoals gezegd afhankelijk van de weersgesteldheid, wind/windrichting en zo. Wellicht dat de grondwaterstand meespeelt. De eerste 10 jaar dat we in dit huis woonden hadden we nergens last van.

Een andere theorie is dat de minimaal aflopende doucheafvoer uitkomt in het minimaal aflopende horizontale deel van de afvoer van het toilet. Een moderne waterbesparende toiletspoeling spoelt de troep niet ver genoeg de pijp in waardoor het zich daar ophoopt. Geen probleem, de leiding is breed genoeg en uiteindelijk spoelt het wel weer weg. Maar voor de doucheafvoer kan zo'n kleine ophoping al snel teveel zijn. Soms gooi ik een extra emmer water achter het doorspoelen aan, soms helpt dat. Even.

Verschillende installateurs hebben ernaar gekeken maar konden (wilden?) weinig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
Sinds de stortbuien van afgelopen dagen loopt de afvoer weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:05

JME

zeg maar Jamie

Wordt die drukopbouw in de riolering niet afgevoerd via de ontluchting aan het uiteinde van je standpijp? Misschien daar eens kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De standpijp was ook mijn vermoeden ja, zeker omdat de douche boven zit en het weersafhankelijk lijkt. Als daar troep in zit dan helpt dat niet, en met veel wind krijg je dan drukverschillen. Flinke regenbui haalt mogelijk de troep uit de standpijp weg.

Als je er bij kunt, standpijp goed schoonmaken en er iets op dat er niks in kan vallen (dode vogel ofzo, past ook :P)
Evt schoorsteenveger het dak op, kost je 50 euro en ben je klaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:16

paQ

Gootsteen ontstoppers KORRELS!
Staat bij Gamma in 500 gram flesjes voor 2,95 oid
Sommige drogisten hebben FIFAX (rode fles)

Dat werkt eigenlijk altijd.
Al die 'gels' enzo zijn wel lief (en duur), maar korrels rulen.

Ik zou het zeker nog eens voor 3 piek proberen, dan weet je iig dat als het daarna ook niet helpt het (inderdaad) geen verstopping is.
Als het water gewoon doorloopt, dan korrels erin mikken in porties, en tussendoor steeds een flink glas warm water bijv. Zodat het over je hele afvoer zijn werk kan doen.

[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 20-05-2022 09:03 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

paQ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:01:
Gootsteen ontstoppers KORRELS!
Staat bij Gamma in 500 gram flesjes voor 2,95 oid
Sommige drogisten hebben FIFAX (rode fles)

Dat werkt eigenlijk altijd.
Al die 'gels' enzo zijn wel lief (en duur), maar korrels rulen.

Ik zou het zeker nog eens voor 3 piek proberen, dan weet je iig dat als het daarna ook niet helpt het (inderdaad) geen verstopping is.
Als het water gewoon doorloopt, dan korrels erin mikken in porties, en tussendoor steeds een flink glas warm water bijv. Zodat het over je hele afvoer zijn werk kan doen.
Korrels werken wel goed ja, dan begint het echt te gorchelen :) Maar gewoon het ontstoppingsmiddel van lidl werkt ook en ik denk ook wat minder agressief. Meestal is het gewoon haar (van je vrouw waarschijnlijk, mannen hebben niet zo'n lang haar meestal) en zeepresten en dat lidl spul zorgt bij mij ook dat het weer goed doorloopt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 11-05 15:30
Een plopper werkt wel, maar er moet wel eerst een laagje water staan. Dat moet altijd. Met het rooster erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
pennywiser schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:29:
Een plopper werkt wel, maar er moet wel eerst een laagje water staan. Dat moet altijd. Met het rooster erop.
Klopt. Probleem is dat de opening (rooster) te groot is voor een plopper. Pakweg 15x15cm vierkant.
Met afdichten en handdoeken en zo kom ik een eindje maar handig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sciurius
JME schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:49:
Wordt die drukopbouw in de riolering niet afgevoerd via de ontluchting aan het uiteinde van je standpijp? Misschien daar eens kijken?
Hmm. Ik zal daar eens naar (laten) kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De meest simpele oplossing die ik zelf gebruik is een zakje gewone soda in het putje gooien (er mag een torentje ontstaan) en dan een volle waterkoker met kokend water op de soda leeg gieten. Vaak hoor een "Ploep!" en je kan weer twee/drie maanden vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 11-05 15:30
sciurius schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Klopt. Probleem is dat de opening (rooster) te groot is voor een plopper. Pakweg 15x15cm vierkant.
Met afdichten en handdoeken en zo kom ik een eindje maar handig is het niet.
Je moet echt flink raggen met die plopper :) Kracht zetten niet van dat benauwde. Als het goed is komt alle rotzooi dan mee naar boven.
Pagina: 1