Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:56
Ik ben bezig met het ontwerp voor een een nieuw te plaatsen 3 fasen groepen kast, wil deze meteen uitvoeren met meerdere vrije groepen voor de toekomst.

Plan is daarna tegelijkertijd zonnepanelen te plaatsen op noord en zuid, dakhelling circa 40 graden denk ik. Op beide vlakken te verwaarlozen of geen schaduw.
Panelen per vlak 8 tot 10.

Is een 3 fasen omvormer een juiste keus hier? Ik las namelijk dat deze een hogere opstart spanning hebben wat misschien voor de panelen op noord een nadeel is? In geval van 3 fasen wil ik de groepenkast uitvoeren met een 300ma 3 fasen aardlekautomaat.

Daarnaast wil ik nog minimaal 2 aardlekautomaten 1 fase alvast installeren voor zonnepanelen op tuinhuis en platdak keuken/bijkeuken in de toekomst.

Aansluiting is 3x25A

Wat is de beste keus kwa omvormer voor de noord/zuid ligging met 8 tot 10 panelen aan elke kant? Ik wil geen electronica op dak, word dus sowiezo een stringomvormer en maak geen gebruik van micro-omvormers of optimizers.

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nood zuid is lekker om en om. Dan lijkt me een 1-fase omvormer nog wel logisch. Zolang de panelen per kant netjes in één vlak liggen kan je dan denk ik wel af met een 1-fase omvormer met twee strings en een uitgangsstroom van 16A.

300mA B16 alamat is dan prima. Ook al zijn er ook hordes die geen enkel probleem hebben met een 30mA. Met 16A zit je ook maar op 41A op een fase. Dit is meer dan de 40A van standaard aardlekschakelaars maar de meeste (incl mij) zien dit als de marge. Als je zorgt dat de andere 2 automaten netjes op de andere twee fases zitten heb je op geen fase >41A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Je zou het even kunnen simuleren in SunnyDesignWeb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37
Voor een 3fase omvormer wil je eigenlijk een stringspanning van rond de 600V hebben. met 10 panelen zit je net iets boven de 300, met 8 nog minder. Omdat de dakvlakken verschillende orientaties hebben, kan je ze niet in serie ztten.

Dus ik zou zeggen 1f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Duidelijk, bedankt allemaal. Denk dat ik dan inderdaad op elke fase een 300mA aardlekautomaat in de nieuwe groepenkast laat zetten. Hoogst waarschijnlijk ben ik dan ok voor de panelen op huis, platdak keuken, en tuinhuis. Totaal 3 omvormers. De kans dat een 3 fasen omvormer voor de noord en zuid ligging op het huis handig zal zijn is hoogst waarschijnlijk dus klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Oh ja, Sunnydesignweb ga ik ook eens bekijken, zal ik eerst even de maten van ons dak ik kaart moeten brengen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Ik heb in Sunnydesign een fictief systeem ingevuld met 10 panelen van 400wp op noord, en 10 panelen van 400wp op zuid.

Als ik dan de opbrengsten ga vergelijken tussen een 1 fase en een 3 fasen omvormer zit daar eigen geen verschil tussen. Ook het onderdimensioneren wat vaak wordt gedaan levert niks extra op aan kwh opbrengst. Dan lijkt me het toch beter om een omvormer te nemen welke niet op zijn max draait en soms zelfs moet aftoppen?

Zie ik wat over het hoofd, of maakt het gewoon geen drol uit, 1 fase of 3 fase, wel of niet onder dimensioneren van omvormer? Is het iets van "vroeger" dat je een minimaal panelen per string nodig hebt op een 3 fasen omvormer ivm de opstartspanning?

Zie vergelijk hieronder,

Alternatief 1 is een 1 fase omvormer van 5000watt. (Kan niet op een 16A groep neem ik aan?)
Alternatief 2 is een 3 fasen omvormer van 5000watt
Alternatief 3 is een 3 fasen omvormer van 8000watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaKX7MpgeljITodydR-fFgVCPTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlB2u7Y9z8I1wRtpvaWqn7Ls.jpg?f=fotoalbum_large

Ook met maar 6 panelen op noord en 6 op zuid maakt het kwa opbrengst eigenlijk ook niks uit, verschil in opbrengst 29 kwh per jaar. Dus ook de kleine hoeveelheid panelen van 6 per string lijkt niks uit te maken op 3 fasen omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Stokertje
Ik denk dat 5.0 overkill is. Wat zou een SMA 4.0 doen in opbrengst per jaar. Installatie 9 kWp zuid/noord die ik ken komt nauwelijks boven de 4 kW uit. Deze 9 kWp zit overigens achter een 30 mA B16 ALA.

SMA 5.0 zou ik afzekeren met 20A. SMA 4.0 zou ik afzekeren met 16A. Beide kan met 2,5mm2 conform de NEN1010. Voor langere lengtes zie:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb 4550 Wp op zuid (35 helling) en 2550 Wp op noord (35 helling)

Een dag als gisteren haal ik de 5 kW totaal opgeteld wel
https://pvoutput.org/intr...683&sid=17556&dt=20220506
Ik zou dus een 5 kW ophangen.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2022 08:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:55:

Mijne is 50° helling, en die van jou 33° (volgens PV-Output). Dat zal het verschil wel verklaren. En dehaag ligt ook wel dicht bij de kust vergeleken met mijn dak ;)

Ben benieuwd hoeveel kWh verschil SMA sunny design aangeeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 07-05-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre Hier in brabant is dat een ander woord voor De Tuin.

Ik zou voor je dak een 3-fase omvormer overwegen.
Je weet niet of ze die slimme meter nog gaan aanpassen naar betalen per fase... })
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQqHkXGM35A2X2R6lOnjUDUhgbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sXLPGOPm51w0HLHoF7Mzl5eD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 102% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@AUijtdehaag
Maar je verbruikers in huis zijn toch maar 1-fase. Ik bedoel, mijn wasmachine is 1-fase. Juist 1-fase vind ik ideaal (heb dan ook een 1×35A aansluiting). Geen 3-fase verbruikers in mijn huis.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 07-05-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Het punt waar het voor mij meer om ging is dat er vaak gezegd wordt dat je minimaal een bepaald aantal panelen moet hebben om een 3 fasen omvormer te kunnen gebruiken.

En daarbij dat onderdimensioneren van de omvormer een hogere opbrengst in kwh geeft. Maar als ik allerlei configuraties in Sunny Design stop lijkt het dus eigenlijk niks uit te maken.

Ben bezig met een ontwerk voor nieuwe groepenkast en ga naar verwachting ongeveer 8 panelen op noord plaatsen, en 8 panelen op zuid. Helling 49 graden. Wonend in 1 van de 2 steden met de meeste zonuren per jaar.

Als ik de uitkomsten van Sunny Design zo zie ga ik denk ik toch voor een 3 fasen omvormer met 2 strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre Dat is wel zo, maar die 1 fase apparaten zitten wel verdeeld over de drie fases.

Ik moet nog wat verzinnen voor de 11 kW doorstromer.
Maar gewoon de deur uitdoen en zorgen dat mijn 450 ltr vat opgewarmd is binnen de 5 kW.
Ach ja. zorgen voor later.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Stokertje schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:07:
Het punt waar het voor mij meer om ging is dat er vaak gezegd wordt dat je minimaal een bepaald aantal panelen moet hebben om een 3 fasen omvormer te kunnen gebruiken.

En daarbij dat onderdimensioneren van de omvormer een hogere opbrengst in kwh geeft. Maar als ik allerlei configuraties in Sunny Design stop lijkt het dus eigenlijk niks uit te maken.

Ben bezig met een ontwerk voor nieuwe groepenkast en ga naar verwachting ongeveer 8 panelen op noord plaatsen, en 8 panelen op zuid. Helling 49 graden. Wonend in 1 van de 2 steden met de meeste zonuren per jaar.

Als ik de uitkomsten van Sunny Design zo zie ga ik denk ik toch voor een 3 fasen omvormer met 2 strings.
Het plaatje van SMA sunny design is 2×10 panelen. Wat doet SMA sunny design voor 2×8 panelen.

Daarbij vraag ik me af waarom je met zo weinig panelen voor een 3-fase oplossing zou willen gaan. Daarom dat ik zei dat 9 kWp 50° niet veel meer dan 4 kW doet :P

Nadeel van weinig panelen op 3-fase is dat shaduwmanagment slechter werkt. Voordelen van 3-fase zie ik niet (duurder, groter, meer kabel, meer automaat, slechtere opbrengst, etc).

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 07-05-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:07:
@Dre Dat is wel zo, maar die 1 fase apparaten zitten wel verdeeld over de drie fases.
Ik denk dat die verdeling vies tegenvalt. De verbruikers (verwarmingselementen) zoals wasmachine, vaatwasser, quooker, oven, etc. Staan vaak niet op het zelfde moment aan. Je zal dus best wat onbalans hebben verwacht ik (maar meten is weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:55:

Ik zie in Sunny Design (als ik alles goed doe) dat onder dimensioneren eigenlijk niks extra oplevert. Ik zal dus waarschijnlijk inderdaad voor een omvormer gaan met een ruim vermogen, dan loopt het ook niet op zijn tenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het is een beetje een randgeval inderdaad. 1 of 3 fase omvormer

Als je 2x8 panelen gaat plaatsen met 49 graden helling is een 1-fase omvormer meer voor de hand liggend.

Ook bij schaduw wint de 1-fase omvormer het van de 3-fase omvormer.
De 3-fase omvormer kan gewoonweg niet ver genoeg terug in Vmpp voor shadefix, dan de 1-fase omvormer.
8 is dan ook gewoon wat weinig Vmpp voor de 3-fase omvormer.en kost je wat omvormer rendement.

Opstarten doet die wel.
Heb hier 1 paneel van 60 Vmpp hangen aan een SMA 2.0
Die kan je instellen op 50 V
Maar bij schaduw is hij dan ook vrij snel uit (geen voldoende regelgebied van Vmpp)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Dre schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:09:
[...]

Het plaatje van SMA sunny design is 2×10 panelen. Wat doet SMA sunny design voor 2×8 panelen.

Daarbij vraag ik me af waarom je met zo weinig panelen voor een 3-fase oplossing zou willen gaan. Daarom dat ik zei dat 9 kWp 50° niet veel meer dan 4 kW doet :P

Nadeel van weinig panelen op 3-fase is dat shaduwmanagment slechter werkt. Voordelen van 3-fase zie ik niet (duurder, groter, meer kabel, meer automaat, etc).
Ook met 2x8 of 2x 6 panelen maakt het vrijwel niks uit kwa opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mjIrOeCbT9aY-_4iPlo3Whtkhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1RgFTdQVMbhS93ILPY9gHun.jpg?f=fotoalbum_large

Schaduw heb ik niet of nauwelijks. Het feit dat de teruglevering netjes verdeeld wordt over 3 fasen is iets wat me aanstaat,plus dat je dan niet met een 4 of 5 kw omvormer op een 16A 1 fase groep zit, zit voor mij teveel op de grens van waarvoor het ontworpen is (3.6kW). Denk ook dat het beter gaat uitkomen als er meerdere 3 fasen gebruikers bijkomen, de verdeling is dan automatisch symmetrisch en dus minder kans dat 1 fase overbelast wordt. Sowieso wil je een 3 fasen net zoveel mogelijk evenredig belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Stokertje
Het is duidelijk dat je 3-fase wilt (emotie / gevoel). Echter rationeel zou ik 1-fase nemen. Zeg ik als elektrotechneut ;)

20A 1-fase groep kan ook hoor. 16A achter 25A is niet selectief, en 20A achter 25A is ook niet selectief, dus daarin geen verschil.

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 07-05-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De grens van Vmpp voor de (tripowers) SMA 4.0 ligt op 175 Vmpp en voor de SMA 5.0 op 215

6 panelen a 32 (?) Vmpp is dan al te laag voor de SMA 5.0

Dus te grote omvormer is niet verstandig.

Verder wel eens met @Dre
Handelen vanuit emotie heb ik "vroeger" ook gedaan.
Ipv 1x 3-fase omvormer hangt hier nu 3x 1-fase omvormer. (meer "omdat het kan" en marktplaats)
Onbalans tussen de fase houdt je toch. (door de gebruikers)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:13:
Het is een beetje een randgeval inderdaad. 1 of 3 fase omvormer

Als je 2x8 panelen gaat plaatsen met 49 graden helling is een 1-fase omvormer meer voor de hand liggend.

Ook bij schaduw wint de 1-fase omvormer het van de 3-fase omvormer.
De 3-fase omvormer kan gewoonweg niet ver genoeg terug in Vmpp voor shadefix, dan de 1-fase omvormer.
8 is dan ook gewoon wat weinig Vmpp voor de 3-fase omvormer.en kost je wat omvormer rendement.

Opstarten doet die wel.
Heb hier 1 paneel van 60 Vmpp hangen aan een SMA 2.0
Die kan je instellen op 50 V
Maar bij schaduw is hij dan ook vrij snel uit (geen voldoende regelgebied van Vmpp)
Ga binnenkort het dak opmeten en kijken wat ik kwijt kan. 8 panelen zuid kan sowieso, maar als ik de schoorsteenveger via noord naar boven laat gaan kan ik op zuid 9 of 10 kwijt. Of ik dan op noord nog steeds 8 red weet ik nog niet omdat ik hier dan ruimte moet maken voor de schoorsteenveger. Maar 8 om 8 lukt sowieso, maar ik hoop meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Dre schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:28:
@Stokertje
Het is duidelijk dat je 3-fase wilt (emotie / gevoel). Echter rationeel zou ik 1-fase nemen. Zeg ik als elektrotechneut ;)

20A 1-fase groep kan ook hoor. 16A achter 25A is niet selectief, en 20A achter 25A is ook niet selectief, dus daarin geen verschil.
Ben zelf een zeer breed opgeleide techneut en weet van alles wat maar ben geen sec elektrotechneut. Werk ook met 3 fasen generator bedrijf en vele 3 fasen gebruikers, daarbij wil je ook dat alle fasen gelijk belast worden. Dus ja, het is ook een stukje gevoel ja :) Plus dat ik niet houd van systemen op de grens van ontwerp te laten werken, ik overdimensioneer liever, dat dat wat extra kost is niet erg.

Maar 16 achter 25 is toch wel selectief? (factor 1.6). Selectiviteit is inderdaad waarom ik geen 20 achter 25 zou installeren in mijn groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:29:
De grens van Vmpp voor de (tripowers) SMA 4.0 ligt op 175 Vmpp en voor de SMA 5.0 op 215

6 panelen a 32 (?) Vmpp is dan al te laag voor de SMA 5.0

Dus te grote omvormer is niet verstandig.

Verder wel eens met @Dre
Handelen vanuit emotie heb ik "vroeger" ook gedaan.
Ipv 1x 3-fase omvormer hangt hier nu 3x 1-fase omvormer. (meer "omdat het kan" en marktplaats)
Onbalans tussen de fase houdt je toch. (door de gebruikers)
Ik begrijp wat je zegt inderdaad, maar waarom verteld Sunny Design dan wat anders? Klopt Sunny Design niet?
Hieronder 3 verschillende omvormers, 1 fase, en 3 fase, 3kw en 5kw varianten op 2x 5 panelen.

Opbrengsten gelijk. Tenminste, ik zie 30kwh per jaar niet als een verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYUzEneuTcjc9YDVt5VjaNEwf3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YjMtWhFhf8cDyeEdRXkr35p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het verschil in opbrengst zit hem voornamelijk in het omvormer rendement. En dat hangt weer samen met de Vmpp.

Sunnydesign lijkt zich niet veel aan te trekken van de Vmpp, maar kijkt naar startspanning?

Neem maar aan van mij, dat het wel degelijk een rol speelt bij schaduw. Voldoende Vmpp is er dan nodig.

Maar hoe zit het met de verkijgbaarheid van die omvormers?
Schijnt nogal een dingetje te zijn tegenwoordig?

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2022 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dansko84
  • Laatst online: 04-02 15:07
@Stokertje ik zie dat je het hebt over zuid én noord. Wat is de reden om voor beiden te gaan?
Zijn er meerderen die ervaring hebben met zuid én noord ligging van panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Dansko84 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:18:
@Stokertje ik zie dat je het hebt over zuid én noord. Wat is de reden om voor beiden te gaan?
Zoveel mogelijk zelf opwekken met het oog op de toekomst. (Inductie koken, electrische auto, warmtepomp etc etc)

Later mogelijk nog meer panelen op oost en west ligging op platdak keuken/bijkeuken en mogelijk ook nog tuinhuis.

Met panelen op noord, oost, zuid, en west heb je over de hele dag verspreid opbrengst wat weer gunstig is voor het zelf zoveel mogelijk gebruiken van je opgewekte energie, dat is weer een voordeel als het salderen eraf gaat.

Op noord leveren de panelen nog circa 50% ten opzichte van wat ze op zuid doen.

De panelen op noord/zuid wordt de eerste stap, op 1 omvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door Stokertje op 07-05-2022 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dansko84 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:18:
Noord was 5 jaar geleden rendabel, dat lijkt me met de huidige terugleververgoeding helemaal rendabel dan :)

@Stokertje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaImL2UT_-AHP_SuPQGLcSnE1-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large

Dus om B16 selectief te krijgen moet je naar een C50 hoofdzekering. De meeste mensen willen selectief zijn, maar zijn te zuinig om een geschikte hoofdzekering te nemen. Daarmee voldoen ze dus niet aan de netcode. Ik denk dat voor 99% van de huishoudens het ook wel acceptabel is qua bedrijfszekerheid om niet selectief te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 19:18
Het beste is 3 fase wat betreft met direct 1op 1 gebruik, wat opgewekt word, word dan ook eerder direct verbruikt.
En ook niet onbelangrijk als teveel stroom word terug geleverd in een wijk kan het net besluiten tijdelijk geen zonnestroom meer af te nemen, met 3 fases blijf je terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Dre schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Noord was 5 jaar geleden rendabel, dat lijkt me met de huidige terugleververgoeding helemaal rendabel dan :)

@Stokertje
[Afbeelding]

Dus om B16 selectief te krijgen moet je naar een C50 hoofdzekering. De meeste mensen willen selectief zijn, maar zijn te zuinig om een geschikte hoofdzekering te nemen. Daarmee voldoen ze dus niet aan de netcode. Ik denk dat voor 99% van de huishoudens het ook wel acceptabel is qua bedrijfszekerheid om niet selectief te zijn :)
Okay, dan ben ik abuis met de 1.6 factor. Ik dacht dat die werd gebruikt om de selectiviteit te bepalen. 40- 25 - 16 - 10 - 6

Een wat zwaardere hoofdzekering kost ook wel erg veel meer. Bij Liander van 3x25A naar 3x35A kost tussen de 600 en 800 euro meer per jaar geloof ik. Lijkt wel ontmoedigingsbeleid. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-05 09:10
Dre schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:28:
@Stokertje
Mag ik je een vraag stellen elekrotechneut ;)

Ik zit met het omgekeerde, ik wil een verbruiker (warmtepomp) aanschaffen en denk ook een 3-fase te nemen om het verbruik goed over de fases te kunnen verdelen. Lijkt mij juist, maar is ook emotie /gevoel.

Wat zegt jouw elektrotechnisch hart hierover?

Dank!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
tebogo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:44:
[...]

Mag ik je een vraag stellen elekrotechneut ;)

Ik zit met het omgekeerde, ik wil een verbruiker (warmtepomp) aanschaffen en denk ook een 3-fase te nemen om het verbruik goed over de fases te kunnen verdelen. Lijkt mij juist, maar is ook emotie /gevoel.

Wat zegt jouw elektrotechnisch hart hierover?

Dank!
Tot een afgiftevermogen van zo’n 9kW zijn de meeste warmtepompen 1 fase als ik het goed heb. Daarnaast soms nog een backup verwarmingselement welke soms wel 3 fasen zijn.

Afhankelijk van hoeveel kW je nodig hebt denk ik dat je veelal op 1 fase uitkomt.
Pagina: 1