Zonnepanelen wel of geen optimizers in oost-westopstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toontjelager
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-06-2022
Mijn vraag
...Ik wil 24 panelen Trina Vertex 395 Wp in de tuin leggen in een oost west opstelling. Bedoeling is 2 dakjes van 6 panelen landscape. Dus 12 panelen oost, en 12 panelen west onder een hoek van 10 graden. Heb geen last van schaduw, en wil graag weten of dit zonder optimizers kan. Heb nu zitten kijken om een solaredge 3 fase 7 kW te gebruiken met s440 optimizers, maar lees dat het ook zonder zou kunnen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Toontjelager op 30-04-2022 16:13)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43
Toontjelager schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:24:
Ik heb geen elektronica achtergrond, en weet ook niet hoe zo een design programma werkt.
Je bedoelt dan dus "ik ga laten installeren"? Dan kan een installateur ook checken wat handig is, maar idd laat je geen optimizers aansmeren.

Zelf werken met ~1000V DV en serieuze stroomsterktes is niet aan te raden als een simpele PV-designtool installeren al teveel gevraagd is.

Klein demo-filmpje met slechts 4 panelen hier: https://www.solar-bouwmar...erken-met-gelijkspanning/

Voor een idee van de spanningen en stromen en wat dat kan doen.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Absoluut zonder optimizers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toontjelager
OK, dan hoef ik dus ook geen Solaredge omvormer te installeren. Wat is dan een goede omvormer, en hoe zwaar moet hij zijn. Heb kunnen vinden dat voor Oost-West opstelling onder 10 graden, de Wp van 24 x395 = 9480 Wp x 0,7 zou mogen, omdat ze nooit tegelijk optimaal kunnen leveren. Dan zou een omvormer van 7 k moeten kunnen. Ik heb 3x 25A in de meterkast, is dan een 3 fase omvormer van 7 k waarop je twee strings kunt aansluiten (1 voor oost, en een voor west) een goede keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Die vuistregel klopt niet voor een 10 graden opstelling (Dat is doorgaans portrait. Landscape is doorgaans 13).

Seriële systemen ontwerp je met bijvoorbeeld Sunny Design. Daadwerkelijk intekenen is optioneel, handmatig paneel aantal/richting is goed genoeg voor een schaduwarme installatie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad even een berekening uitvoeren via bijvoorbeeld Sunny Design. Ik verwacht dat je met 7kW wat aftopping gaat zien en gezien het verschil tussen een 7kW of een 8kW omvormer minimaal is zou ik eerder een 8kW omvormer aanschaffen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toontjelager
Ik heb geen elektronica achtergrond, en weet ook niet hoe zo een design programma werkt. De 10 graden is gebaseerd op een Valk oost west landscape systeem. Maar ik ga dan wel voor een 3-fase omvormer van 8kW. Het klopt toch dat ik een string voor oost, en een string voor west moet maken, en die op de omvormer aansluit op aparte groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Met alle respect... Als je dat programma niet eens wil proberen, hoe ga je een zonnepaneel installatie tot goed einde brengen zonder electronica achtergrond?

Hoge gelijkspanning kan prima veilig mee gewerkt worden...

En heel gemakkelijk tot bloedlinke situaties leiden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Toontjelager schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:24:
Ik heb geen elektronica achtergrond, en weet ook niet hoe zo een design programma werkt.
Je bedoelt dan dus "ik ga laten installeren"? Dan kan een installateur ook checken wat handig is, maar idd laat je geen optimizers aansmeren.

Zelf werken met ~1000V DV en serieuze stroomsterktes is niet aan te raden als een simpele PV-designtool installeren al teveel gevraagd is.

Klein demo-filmpje met slechts 4 panelen hier: https://www.solar-bouwmar...erken-met-gelijkspanning/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:46
Niet doen. Dit kost alleen maar financieel rendement (kost veel, levert weinig op).

De meeste stringomvormers hebben 2 ingangen. Dus oost aan een ingang, west aan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je daar geen vergunning voor nodig?
https://www.bespaarpartne...nepanelen-veldopstelling/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toontjelager
Het aansluiten van de panelen op de omvormer, en de omvormer op de meterkast, laat ik doen😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toontjelager
Je hebt inderdaad een vergunning nodig, maar denk niet dat ze daar moeilijk over gaan doen. Woon in het buitengebied van Grashoek op een woonboerderij. Panelen komen in de tuin langs de heg, en zijn niet zichtbaar vanaf de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toontjelager
Heb het design programma geïnstalleerd en zal in het weekend er is voor gaan zitten. Maar er zijn mensen die zeggen dat ondanks het berekenen, je beter een ondergedemensioneerde omvormer kunt hebben. Dat hij soms wat aftopt, valt in het niets bij de betere efficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wilke schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:03:
[...]Klein demo-filmpje met slechts 4 panelen hier: https://www.solar-bouwmar...erken-met-gelijkspanning/

Dus... altijd alles uitschakelen als er iets aan de hele installatie gedaan moet worden. Vertrouw je je installatie niet, bijvoorbeeld de connectoren, laat hem nakijken als je dat zelf niet veilig kunt.

En dat geldt imho als er micro-omvormers gebruikt worden, als er aan die installatie gewerkt wordt moeten die ook allemaal uit. Want er komt gewoon 230V ~ uit die omvormer en daar gelden ook strenge wetten voor ivm veiligheid.
Zie hoe je dat moet doen in de Arbo instructies:
https://www.arbotechniek....ktrische-installaties.pdf
Zelfs laagspanningssystemen moeten dan spanningsloos gemaakt worden als de situatie dat vereist:
In het algemeen geldt dat werkzaamheden in een dergelijke omgeving nooit onder spanning mogen worden verricht ook niet aan installaties die werken op een zeer lage spanning.(< 50 VAC of < 120 VDC)

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 30-04-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
route99 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:11:
[...]
Dus... altijd alles uitschakelen als er iets aan de hele installatie gedaan moet worden.
Met daarbij de aantekening dat je de panelen zelf (DC-zijde) niet uit *kunt* schakelen. Anders dan door er in het donker aan te werken of met een dikke deken erover.

Voor de rest, als er licht op valt, staat er spanning op. En als je de stroomkring sluit, dan heb je een lasapparaat (zie filmpje). Ook zonder omvormer of als je de netspannings-kant hebt uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Wilke Als je verder gaat: Zonder afdekken heeft ieder paneel, ook die via een micro-omvormer in het systeem aangesloten zit, die in de zon ligt een spanning over zich heen en zelfs die geeft een flinke kortsluitstroom, mss te weinig voor zo demo vlamboog... maar daar wordt uiteraard de afstand ook zo klein gehouden dat de vlamboog kan blijven bestaan, dat zou je in de praktijk nooit zo doen, waar wil je de tijd die nodig is om te ontkoppelen zo klein als mogelijk houden, het liefst als er zo weinig mogelijk licht (zon) op het paneel valt.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 30-04-2022 13:17 ]

Pagina: 1