Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:00
Wij gaan in juni 2022 als toerist voor 6 dagen en 5 nachten naar Istanbul (Istanboel) Turkije. Wij vliegen met Turkish Airlines heen 11:30 vanaf Amsterdam Schiphol en op de terugreis 19:15 vertrek. Op de nieuwe luchthaven van Istanbul (ITS). Wij hebben hotel (Porta Romanos Hotel) in de wijk Fatih/İstanbul, vliegtickets los geboekt en betalen per persoon €438,- dit is vlucht + hotel met ontbijt in een 4-sterren hotel. €55,- voor 6 dagen parkeren op Schiphol met mijn eigen auto.

Mijn vraag is kunnen wij beter ons euro's daar inwisselen in Turkije of hier in Nederland. Ik krijg voor €150,- hier 1.950 turkse lira. Ik weet uit ervaring met andere landen dat ik in dat land zelf altijd meer krijg dan hier. Wat is jullie advies? Wat moet ik mij voorstellen met 1.950 Turkse lira? Is dit genoeg voor 6-dagen. Aangezien het daar goedkoop is heb ik gehoord en gezien via internet. Ik kijk er naar uit. Natuurlijk nemen we ook extra euro's mee.

Ik heb begrepen en gelezen dat wij met de Nederlandse paspoort geen visum nodig hebben.

Kunnen wij nog 1 dagje per vliegtuig bijvoorbeeld naar Ankara? Of is dat te kort en niet haalbaar?

Alvast bedankt.
Van der Berg

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 29-04-2022 12:42 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1950/6=325/32.5(prijs flesje bier)=10. Dus zoek het zelf even uit of je daar op kan leven...

Hoe de freek kunnen WIJ hier een duidelijk antwoord op bedenken?
Wie is wij in jou verhaal? 20 man student of een pa en ma en 2 kids. Of een shantykoor van 90man sterk...

Is die 1950 voor het hele gezelschap of alleen voor jou?
Drink je bier of wijn of alleen water?
Wil je nog ergens naar toe in Istanbul?

Mijn manier is tot vandaag altijd perfect gegaan.
Ik hou rekening met 150 euro per persoon per dag en aangezien ik 1 persoon ben is dat makkelijk rekenen.
Soms geef ik meer uit, de dag er na weer minder. Nooit gehad dat ik geld te kort kom

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 23:45
Je kan op het vliegveld gewoon al pinnen. Mocht je uberhaupt contant geld nodig hebben... Turkije is geen derdewereldland hoor, daar kan je bijna overal pinnen buiten hooguit de taxi om. En er rijdt een pendelbus naar je hotel, dus je hebt niet direct geld nodig. Ik reis zelf een keertje of 5 per jaar naar Turkije, eigenlijk pas 1x contant geld nodig gehad.

Je hebt inderdaad geen visum nodig. (Ook geen paspoort, ID kaart voldoet ook). Mijn advies is wel om altijd eventjes door te lopen als je het vliegtuig uitkomt richting de douane, er wil nog wel eens een rij staan.

Ik zou op en neer naar Ankara in 1 dag niet doen. Tuurlijk kan het, maar je bent je alleen maar aan het haasten en je bent er voor vakantie. Je bent al niet zo lang in Turkije zelf... effectief 4,5 dag. Er is in Istanbul zelf al zat te zien en te doen. Neem je tijd.

[ Voor 17% gewijzigd door Nat-Water op 29-04-2022 13:19 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Bedankt voor jullie reactie, nog terugkomend op de samenstelling op ons reis, ik ben met mijzelf en mijn vrouw samen. Tweepersoons.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
In de aankomsthal staan altijd pinautomaten. Daar kan je gerust geld opnemen met je Nederlandse bankpas. Hou wel rekening met de koers en de commissie. Dat verschilt per bank. Daar is het normaal dat er 10 bankautomaten van verschillende banken naast elkaar staan.

Hou voor de zekerheid euro's(100-200?) op zak in geval van nood. Veel van die exchange of juwelierszaken kan je cash euro's omwisselen.

Wat betreft pinnen in winkels. Dat kan vaak. Echter vraagt zo n terminal wel eens of het bedrag in euro's of in lira's gepint moet worden. Geef daar altijd aan dat het in lira's moet omdat dat goedkoper is. Check dat laatste voor de zekerheid even.

Het kan trouwens zijn in je bankieren app dat als je pint, dat de transacties nog niet zichtbaar zijn of onder Gereserveerd staan. Kan zomaar een dag of 5 duren totdat het daadwerkelijk van je rekening af wordt geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
Goed punt @com2,1ghz, als een pinautomaat (die doen dat ook soms!) of betaalautomaat vraagt of je in de locale valuta of in euro's wilt pinnen, altijd de locale valuta kiezen! Je betaalt dan de wisselkoers en -kosten van je eigen bank. Zie ook:

https://www.consumentenbo...betalen-in-het-buitenland
https://www.ing.nl/partic...-op-vakantie/index.html#/!

Cash omwisselen (zowel in Nederland als op de bestemming) is volgens mij ook zelden of nooit gunstiger dan gewoon op de bestemming geld uit een geldautomaat halen. Houd er wel ook rekening mee, dat in sommige landen geldautomaten in bijvoorbeeld supermarkten of tankstations (elders dan een bank) een bedrag rekenen voor opnames.

EDIT: Hier een artikel over dat laatste in Kroatië, weet niet of het in Turkije ook zo gaat, maar altijd goed om op bedacht te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Wild Chocolate op 29-04-2022 14:53 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 14:36
Wild Chocolate schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:48:
Goed punt @com2,1ghz, als een pinautomaat (die doen dat ook soms!) of betaalautomaat vraagt of je in de locale valuta of in euro's wilt pinnen, altijd de locale valuta kiezen! Je betaalt dan de wisselkoers en -kosten van je eigen bank. Zie ook:

https://www.consumentenbo...betalen-in-het-buitenland
https://www.ing.nl/partic...-op-vakantie/index.html#/!

Cash omwisselen (zowel in Nederland als op de bestemming) is volgens mij ook zelden of nooit gunstiger dan gewoon op de bestemming geld uit een geldautomaat halen. Houd er wel ook rekening mee, dat in sommige landen geldautomaten in bijvoorbeeld supermarkten of tankstations (elders dan een bank) een bedrag rekenen voor opnames.

EDIT: Hier een artikel over dat laatste in Kroatië, weet niet of het in Turkije ook zo gaat, maar altijd goed om op bedacht te zijn.
Op het moment dat je transactie geboekt is door je eigen bank, dan zie ze ook in de omschrijving de koersopslag. In geval van Rabobank werd de totale koersopslag van alle buitenlandse pintransacties een maand later afgeschreven.
Dan zie je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVK2U7kWtoJSAU4pyOEkj95trn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXlEeTmcdvYnIG4hOBsXOIvL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYFUT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-04 22:01
Of het nu nog waar is weet ik niet 100% zeker, maar toen ik er 6-7 jaar geleden woonde was het interessanter om daar te wisselen.

Het klopt dat je gelijk bij aankomst kan pinnen (zie tips hierboven), maar de wisselkoers die de banken gebruiken zijn nog vrij schappelijk voor de banken zelf. In mijn gedachte loonde het zelfs om niet op het vliegveld te pinnen, aangezien daar de rates die gebruikt waren toch hoger waren en er dacht ik ook verschil tussen de verschillende banken.

Er zijn best veel wisselkantoren waar je betere rates gaat krijgen dan dat de bank geeft. Als je ergens gaat betalen, willen ze soms omgerekend zelfs nog wel een korting toepassen als je in euros betaalt. Maar ze zijn hier ook vernuft in, dus zal het niet echt aanraden.

Om eerlijk te zijn, gaat het misschien max 20 euro opleveren en voor dat geld zal ik zelf niet het risico nemen om zoveel cash mee te nemen. Er is daar een kans dat je opgelicht gaat worden. Ik zal gewoon een middenweg kiezen en paar honderd euro meenemen en daar de rest bij pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik kom er nog op terug vandaag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-05 11:55
Mijn ervaring is om het in ieder geval niet last minute na de paspoortcontrole op schiphol te doen, paar jaar terug toch even 20 euro aan commissie verloren..

mbt pinnen in niet-euro landen; Altijd lokale valuta kiezen, laat je bank de conversie doen.

Honest Guide heeft veel van dat soort trucjes onder de aandacht gebracht; Euronet machines zijn ook erg slinks.

Zie bijvoorbeeld 2 youtube video's van Honest Guide:
Pinnen in lokale valuta
Euronet ATM's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 17:26
Ik zou cash euro meenemen er zijn daar overal wisselkantoren die zonder commissie je euros voor een beter koers kunnen inwisselen.
Istanbul 5/6 dagen is eigenlijk te kort dus zou geen andere stedentrip doen.
1950 lira voor 6 dagen is niet genoeg. Je bent mef vakantie en als je van al dat moois (lekker eten en drinken) wil genieten zou ik toch iets meer uitgeven.
Goedkoop is relatief. Je kan daar per dag 1950 lira uitgeven of een maand mee doen. Dus je kan het zo gek maken als je wil. Bijv. In nederland ben je minimaal 30e per persoon kwijt voor goed eten. In turkije zou je daar met zn tweeen veel lekkerder en luxer kunnen eten. Ik zou voor jullie beide 50 e per dag voor uitgebreid ontbijt en lekker avondeten rekenen. En dan wellicht tussendoor koffie,thee, gebakjes etc.

Cash is trouwens minimaal nodig, ik pin alles met mijn creditcard en koers valt vaak wel mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Figo112 op 30-04-2022 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:27
Ik kom redelijk vaak in Turkije, over 2 weken ben ik weer in Istanbul.

In Turkije is het normaal dat je bijna voor alles met de creditcard betaalt. Waar wij hier een betaalkaart hebben, hebben zij een creditcard.

In Turkije betaal ik dus ook alles met mijn creditcard. Pinnen (geld opnemen) doe ik daar niet.

Wel neem ik contant 100 euro mee en dat wissel ik dan in als ik in de stad ben. Op het vliegveld is dat veelte duur.

Alcohol is redelijk duur in Turkije, hou daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:46
Zoals hierboven gezegd: niet hier al geld wisselen, is veel duurder. Gewoon daar (na het vliegveld) ergens geld pinnen. Let wel op dat je bankkaart ‘werelddekking’ (of hoe het ook heet) heeft, i.e. dat je er in het buitenland mee kunt pinnen. Neem liefst je Maestro mee, en ook een creditcard (Visa, Mastercard).

Verder is 4.5 in Istanbul al niet lang, dus absoluut niet verder reizen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 20:53
Tip, gebruik Uber daar. De locale city taxi's gaan via Uber. Hoef je je geen zorgen te maken dat je afgezet wordt. Daarbij zijn de tarieven echt heel erg gunstig. Was daar vorige maand. Wel even wat fooi geven aangezien op de normale tarieven het bijna onmogelijk is voor die mensen om op te leven sinds de giga inflatie van afgelopen jaren.
Voor de rest ben je daar momenteel de koning met de huidige wissel tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ik ben een paar weken terug in Istanboel geweest.
Als je in Istanboel geld opneemt bij een ATM betaal je vaak 6-12% extra kosten, ook als je de valuta omrekening weigerd. Verder rekent de gemiddelde bank dan ook nog 2,50€ en 1.2% waardoor geld pinnen erg duur kan worden.
Er zijn in Istanboel een aantal ATM's die gratis zijn. Deze zijn van de ING, PTT(postkantoor) en Halkbank(of iets waar er op lijkt).
Als je dat combineert met een pas van Wise betaal je in totaal iets minder dan 1% aan opname kosten, weliswaar tot 200 GBP, of lokaal equivalent.
In Istanboel kan je niet overal met je betaalpas betalen. Toen ik er 4 dagen was met 2 vrienden, hebben wij bijna 300€ aan contant geld verbruikt. We hebben toen geprobeerd om zo veel mogelijk met onze pas te betalen, maar dit was vaak niet mogelijk of duurder.
Oh en pas op met taxi's vanaf het vliegveld. Zelfs als je een Uber neemt proberen ze je mee te nemen in een andere taxi die 2 keer zo duur is. Eenmaal je in een van die taxi's zit laten ze je een bordje zien dat je 170 TRY aan tol moet betalen.
Geniet van je vakantie verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Goededag allemaal,

Ik wil jullie ieder bedanken voor jullie tips en ik waardeer het allemaal. Goede informatie.

Wij hebben vandaag geprobeerd te boeken via Turkish Airlines https://www.turkishairlines.com/

Het rare is ik had gekozen voor bankovermaking en dacht te maken te hebben met ideal. Nu kreeg ik een mail dat er van een bepaalde creditcard dat niet de mijne is mee betaald. Terwijl ik niets heb betaald. Vreemd allemaal. Maar ik heb die boeking geannuleerd via die site.

Ik heb zojuist geboekt via vliegwinkel.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZ18jPZjffcF-7MXAvI6-WrEVlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwEzJbcDUAlOZfayQZEh7UOa.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn plan op papier:
Zaterdag: Dag 1 aankomst 15:50 Istanboel
Zaterdag: Dag 1 inchecken hotel en avond Istanboel in
Zondag: Dag 2 na het ontbijt Istanboel bezoeken
Maandag: Dag 3 na het ontbijt Istanboel bezoeken
Dinsdag: Dag 4 naar Ankara
Woensdag: Dag 5 na het ontbijt Istanboel
Donderdag: Dag 6 na het ontbijt uitchecken en Istanboel en de terugkeer naar de luchthaven voor de terugreis naar Amsterdam Schiphol vertrektijd: 19:15

Ontbijt krijgen we in ons hotel en is inbegrepen

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 30-04-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Hoe zit het met het openbaar vervoer vanaf de luchthaven naar Istanboel zelf? Is er inmiddels een verbinding met de nieuwe vliegveld? Wij willen geen taxi.

Nog steeds heel vreemd van die creditcard nummer dat gebruikt is bij Turkishairlines.com

[ Voor 30% gewijzigd door Van der Berg op 30-04-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Jeetje, alles gaat fout vandaag

Vliegwinkel.nl:
Helaas is je boeking op Vliegwinkel niet gelukt. Tijdens het boeken heeft de luchtvaartmaatschappij foutieve informatie aan ons doorgeven over de beschikbaarheid. We hebben geprobeerd om je stoelen opnieuw in te boeken maar dat is niet gelukt.

We hebben je boeking VW- geannuleerd en je betaling van €205,88 teruggedraaid.Door de verwerkingstijd kan het 3 werkdagen duren voordat je het bedrag op je rekening terugziet.

Onze excuses voor het ongemak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zie het als een teken. Je gaat een korte vakantie toch niet nog verder rekken door op een dag heen en weer te vliegen naar een andere stad? Grote kans dat je er alleen bek en bek af van wordt.

En als het per se moet: dit soort zaken regel je het best met een creditcard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt hoe zinnig het is om nog even op en neer te gaan naar Ankara:

Wat doen jullie op een stedentrip? Waar liggen jullie interesses?

Istanbul is een stad met ruim 2500 jaar geschiedenis dat op werkelijk iedere straathoek z'n sporen achtergelaten heeft. Het is hoofdstad geweest van twee wereldrijken, een van de belangrijkste steden in twee wereldgodsdiensten. Er wonen eeuwenlang verschillende groepen mensen door elkaar (o.a. Grieken, Turken, Armeniers, maar ook Sunni Moslims, Alewieten, Bektashi, Joden, Orthodox Christenen, Katholieken, oude stedelijke families en recente migranten uit Anatolisch platteland etc etc etc) die elkaar kruisbesuiven en de levende stad maken tot wat het is. Het is nu misschien geen hoofdstad meer, maar nog steeds in veel opzichten cultureel dominant in de regio.

Enige andere stad in Europa waar je het echt mee kunt vergelijken is Roma, en ik durf rustig te beweren dat Istanbul veel meer in het heden leeft (het is ook 10x zo groot :o ). Voor beide geldt: in een weekje heb je niet eens de oppervlakte beroerd van wat je allemaal kunt zien en doen.

En Ankara? Die is bijna 4000 jaar oud, al merk je dat er wat minder aan, maar het is ook een miljoenenstad die op zichzelf een weekje waard is. Moge duidelijk zijn, ik zou geen tijd verspillen met een zijstap als je nog niet eerder naar beide steden geweest bent. Wil je dat per se toch doen? Overweeg dan trein ipv vliegtuig. Ja, dat duurt 4u (hogesnelheidstrein), maar bedenk eens hoe lang je bezig bent op op IST te komen vanuit Fatih, hoe lang je van tevoren op vliegveld moet zijn voor alle poespas en dan van ESB naar de binnestad komen. Dat alles bij elkaar neemt veel meer tijd in beslag dan de treinrit die gewoon van centrum naar centrum gaat (nouja, met overstap in Pendik omdat Haydarpasa nog steeds niet gerenoveerd is). Er zijn ook nachttreinen - duurt langer, maar je slaapt toch en bent zo minder dagen kwijt (plus scheelt een hotelovernachting).

Maar goed, als je meer begrip wilt, deel wat meer info over wat je gaat doen in die steden. Als je niets anders wilt dan foto trekken op de top 10 meest Instagrammable plekken en misschien je laten afzetten in de grote Bazaar, dan heb je inderdaad niet veel meer tijd nodig...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05 23:45
Wbt vervoer: er is een pendeldienst vanaf je hotel naar het vliegveld (tenminste, toen ik je hotel googelde). Gewoon even contact met de receptie opnemen. En natuurlijk is er er vervoer op alle andere manieren..

Verder vind ik je schema echt veel te vol. Ankara lekker schrappen en volgend jaar doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Nat-Water op 01-05-2022 06:36 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Pagina: 1