Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Input / feedback gezocht voor offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• peter-89
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-08-2022
Hi,

Hoop niet dat jullie moe worden van de zoveelste die met z'n zonnepanelen offerte aan komt zetten ;) Ik hoop hier echter wat meer kennis op te doen tav de vraag of de prijs van de offerte en de keuze van het bedrijf tav materiaal. Het betreft een offerte van Zwollepanelen. Voor het gemak gebruik ik de setup aangegeven in de info topic voor nieuwe topics voor extra info

- 12 panelen DMEGC full black 395 WP die 4599 kwh zouden moeten opwekken
- SMA Sunny Boy 4.0 omvormer die max output heeft van 4000 kwh en ingang van 7500WP
- Prijs is 4.873,82 excl BTW (1.05,- per kwh)
Dak
Beschikbare ruimte
Breedte: +- 6.0 m
lengte: +-3.5
Gelegen op het zuiden
Azimuth: 16 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdYaNvuSIcpse-uHMaDnxOXDgnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1MYL7ubGRTqIz2hfLqNTrKT.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
Ja, maar minimaal. Een kleine pijp (waarvan ik niet weet wat ie precies doet, woon hier net en hij is weggewerkt achter de isolatie) kan voor een beetje schaduw zorgen op vermoedelijk 1 zonnepaneel. Al is het verwaarloosbaar volgens Zwollepanelen waardoor hij een optimizer niet nodig vond. Bij een andere offerte, van Zonneplan werden 2 optimizers aangeraden. Nu ben ik snel geneigd om te zeggen "zie je wel Zwollepanelen is eerlijk" maar misschien is het wel gewoon nodig. Ik heb echt geen idee.
Jaarverbruik
Onbekend omdat ik hier net woon. In mijn vorige (gasloze) appartement verbruikten mijn vriendin en ik +- 3500kwh per jaar, al vermoed ik dat daar een fout gemaakt moet zijn door een verkeerd nummer te koppelen aan mijn appartement. Dit was ook nog is exclusief verwarmen (wat ook elektrisch ging). Voor dat verbruik moet je met 2 personen volgens mij een plantage runnen. Hier wonen we nu een maand en zitten we op ong 178 kwh (hebben elektrisch koken). Dat maal 12 en je komt uit op ong 2000 kwh verbruik.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Fase 1
Budget en doel
Kleine op komst en het zal (als het ons gegeven is) niet bij 1 kind blijven. Dit betekent dus meer wassen, meer elektrische apparaten aan etc. Daarnaast wil ik vloerverwarming gaan aanschaffen en sluit ik de warmtepomp absoluut niet uit binnen nu en 5 jaar. Die dus de vloerverwarming ook moet gaan verwarmen. Onze CV is al relatief oud. Het doel is uiteindelijk om zoveel mogelijk elektrisch te gaan doen.

Budget is minder relevant, we kunnen het ons veroorloven maar ik wil niet onnodig teveel betalen of een poot uitgedraaid worden door een panelenboer.
Wie gaat het project uitvoeren
Offerte is van Zwolleplan
Bijhouden van data
Reeds verkregen offertes
Hiervoor 1 van Zonneplan:
5099 exlc btw voor 12 x 370 DMEGC die 4280 opwekken (1.19,- per kwh)
Regio
Overrijssel

Mijn conclusie:
Veel opgewekte stroom (veel meer dan verbruik) maar met het oog op de toekomst probeer ik wat marge te creeeren. Mijn eigen input geweest om voor 12x395 WP te gaan omdat mijn gevoel zegt gewoon alles vol gooien.

Het betreft in dit geval 1 offerte van Zwollepanelen (die van Zonneplan is denk ik qua kosten per kwh al onaantrekkelijk). Er komen er nog meer aan maar wilde dit alvast posten om een beeld te krijgen en betere vragen te kunnen stellen bij de 2 die eraan komen.

Mijn vragen zijn:
- is dit een redelijke offerte?
- is dit een juiste omvormer? Hij heeft een max input van 7500 WP en max output van 4000 w. Hier zit ik met name over te tobben
- graag feedback of andere input over andere zaken die ik hier over het hoofd gezien heb

Dank voor je tijd _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door peter-89 op 29-04-2022 12:32 . Reden: meer info op verzoek ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Lees je TS even door: Op basis van wat kunnen we je vragen daadwerkelijk beantwoorden?
Heb je je situatie volledig uitgelegd? Heb je 1 of 2 offertes :D?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• peter-89
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-08-2022
Ronald schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:34:
Lees je TS even door: Op basis van wat kunnen we je vragen daadwerkelijk beantwoorden?
Heb je je situatie volledig uitgelegd? Heb je 1 of 2 offertes :D?
Is dit voldoende of wil je meer details zien? Als je nog meer specifieke punten hebt kan ik daar concreet op in gaan in de tekst. Tnx in ieder geval voor de moeite om dit aan te geven

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
peter-89 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:30:
[...]

Is dit voldoende of wil je meer details zien? Als je nog meer specifieke punten hebt kan ik daar concreet op in gaan in de tekst. Tnx in ieder geval voor de moeite om dit aan te geven
een omvormer heeft een reclame max Wp, kun je negeren.
de echte grens zit eerder rond de 12 panelen, maar dan wel per mpp.
2x een mpp betekend dus 2x12x370Wp.
en het maakt dan niet uit of je de SMA SB 3.0 of 4.0 of 5.0 of 6.0 pakt.
die hebben allemaal de zelfde grens. ;)

meer Wp als W omvormer, ja het is zonde wat als je dan wel de opwek hebt dan gaat de omvormer niet verder en top je af. (verlies dus.)
maar aangezien dat dit verlies zo klein is, en meer Wp altijds meer kWh op levert.
kun je met vrij veel gemak 0 tot 30% meer Wp op een omvormer hangen.
(persoonlijk hoeveel je durft, en wat je bloeddruk aan kan, maar echt verlies begint pas boven de 30%)

en ja vol gooien het dak, je kunt de kWh's die je over hebt goed verkopen en nog effectief zijn.
(levert minder op als salderen, maar de kWh prijs is nu zo hoog dat het nog steeds genoeg is.)

ik zelf deins niet terug om gewoon een 4kW omvormer te pakken laten we zeggen de sma sb 4.0.
dan 10x370Wp op je zuid dak te leggen en dan nog een keer 10x370Wp op het noord dak.
zuid dak pakt lekker zon in de lente/herfst.
in de zomer zijn de panelen een stuk warmer en leveren ze 30% minder W als Wp op.
maar in de zomer komt net lekker het noord dak er bij en compenseert zo leuk. ;)

maar dit is grof spreken, dit kan vast netter, laat @Ronald ook even kijken, heb ik nu even geen tijd voor. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ronald
Dat is voor een systeem op een SMA omvormer in de huidige markt (materialen zijn fors duurder geworden) een prima prijs. Gewoon doen dus.

Het vermogen van de omvormer is prima. Ja je gaat af en toe een plat dak op de curve zien, maar op jaarbasis scheelt dat minder dan een half%.

Ik heb zelf 7kW op een 5,25kW omvormer... Kan het aantal minuten op het maximum vermogen op niet meer dan enkele handen tellen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Choasmarkk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-10 23:53
Absoluut het aanbod van Zonneplan doen, met die SMA heb je na de afbouw van de saldering veel minder opbrengt. Niet stukkijken op de plaatjes op het dak of de kWh prijs.... O+

• Ronald
@Choasmarkk @peter-89 heeft het nogal verwarrend opgeschreven... het is de onafhankelijke die met de SMA komt.

Zonneplan is op moment Huawei. Wel met als het goed is accu ondersteuning...

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-11 13:12
Ik heb ook voor Zwollepanelen gekozen, maar jeetje wat gaan de prijzen hard. Ik betaal 5000 bruto voor 8 panelen 400 WP en de soneyboy

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-11 13:12
Choasmarkk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:12:
Absoluut het aanbod van Zonneplan doen, met die SMA heb je na de afbouw van de saldering veel minder opbrengt. Niet stukkijken op de plaatjes op het dak of de kWh prijs.... O+
Kunt u uitleggen wat SMA verkeerd doet na afbouw saldering?
Pagina: 1