Wifi op langere afstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:03
Hallo mede-tweakers,

momenteel hebben wij een buitenverblijf in onze tuin op zo'n 20 meter afstand van ons huis. In ons huis staat een Mesh-station (TP-Link X20) aan het eind van het huis, dus zo dicht mogelijk bij de tuin. Echter haalt deze geen 20 meter (op zowel 2.4g als op 5ghz, zwak signaal, 1 streepje ongeveer). Nu zit ik te denken wat de beste oplossing is.

Optie 1: Via de Powerline netwerk naar achteren krijgen en daar bekabeld nog een MESH-station neerzetten die dus via LAN verbindt (op een Switch evt. zodat ik achter meerdere apparaten kan aansluiten).
Optie 2: Nieuw MESH-station neerzetten en hopen dat hij verbindt met de MESH binnen (ik denk niet dat ze elkaar in het midden tegenkomen en daardoor het dus wel haalbaar is qua afstand?).
Optie 3: Kabel trekken naar achteren, maar het openbreken van de tuin ben ik niet zo'n fan van dus is eigenlijk niet echt een praktische optie.

Wat is jullie idee hierover? Zijn er nog andere, stabiele alternatieven wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peponline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:39
Als het zicht vrij is zou je kunnen kijken naar een wifi-straalverbinding.
Zoiets: https://www.wifishop.nl/point-to-point-wifi/cid=3450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 07:49

Croga

The Unreasonable Man

Optie 1:
Waarom zou je dan een mesh station gebruiken en niet gewoon een access point?
Optie 2:
Gaat niet werken. Het mesh station wat je in het tuinhuis zet heeft hetzelfde bereik als je client apparaten nu hebben.
Optie 3: Echt de enige serieuze optie.

@peponline 's 4e optie is in ieder geval beter dan optie 1 en 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:17
Je hoeft de tuin toch niet perse open te breken? Is er geen optie om een slagvaste PVC buis onder tegen de schutting te monteren en daar een kabel door te trekken?
https://www.toolstation.n...ebuis-pvc-slagvast/p15689

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
peponline schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:57:
Als het zicht vrij is zou je kunnen kijken naar een wifi-straalverbinding.
Zoiets: https://www.wifishop.nl/point-to-point-wifi/cid=3450
Een kennis heeft met iets dergelijks een verbinding over 400 meter hemelsbreed en is daar behoorlijk enthousiast over. Aan 'client-zijde' heeft hij makkelijk 20 devices verbonden. Werkt al jaren stabiel en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
Croga schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:57:
Optie 1:
Waarom zou je dan een mesh station gebruiken en niet gewoon een access point?
Optie 2:
Gaat niet werken. Het mesh station wat je in het tuinhuis zet heeft hetzelfde bereik als je client apparaten nu hebben.
Optie 3: Echt de enige serieuze optie.

@peponline 's 4e optie is in ieder geval beter dan optie 1 en 2.
De Mesh is in principe al ingesteld als zijnde een accesspoint. Ik verwachte al dat je inderdaad gewoon goed bereik moet hebben om uberhaubt het bereik te kunnen verlengen.

Er zit 1 muur tussen, verder is het open bereik. Kabel leggen via de schutting is nogal wat, aangezien je dan ook nog via de muur moet gaan en mooi afgewerkt vind ik het niet.
desmond schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:15:
[...]

Een kennis heeft met iets dergelijks een verbinding over 400 meter hemelsbreed en is daar behoorlijk enthousiast over. Aan 'client-zijde' heeft hij makkelijk 20 devices verbonden. Werkt al jaren stabiel en snel.
Niet de goedkoopste optie maar wellicht het overwegen waard! Kende die dingen nog niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
desmond schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:15:
[...]

Kan ik ook bevestigen, zelfs het bellen, volledig via SIP, werkt uitstekend.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:06
Wifi gaat vrij lastig door dikke muren/HR glas
Eigenlijk heb je 2 opties:
- Powerline proberen (wie weet heb je geluk, valt van tevoren niets over te zeggen)
- Kabel naar buiten

Bij Kabel naar buiten heb je 3 sub opties:
1. Je deco x20 buiten aan de gevel hangen in waterdicht doosje (ander accesspoint zou ik niet doen want dan ben je je deco setup kwijt)
2. kabel naar huisje leggen, daar deco x20 neerzetten
3. 1 straalzender aan de woning, 1 straalzender aan het buitenverblief. Vanaf straalzender bij buitenverblijf kabeltje naar binnen naar een nieuwe x20.

1. X20 buiten: goedkoopste wel kans dat je deco d00d gaat buiten mrja :P
2. Kabel: goedkoopst, initieel meest gedoe, daarna minst gedoe
3. Straalzender: duurste maar wel prima verbinding

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:25

Tazzios

..

Voortborduren op @laurens0619 sub optie 1:
Mogelijk kun je op de ethernet poort van de Deco een (goedkope )accesspoint aansluiten die je dan vervolgens buiten hangt, kan de deco binnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:06
Tazzios schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:41:
Voortborduren op @laurens0619 sub optie 1:
Mogelijk kun je op de ethernet poort van de Deco een (goedkope )accesspoint aansluiten die je dan vervolgens buiten hangt, kan de deco binnen blijven.
Yes dat is inderdaad ook een optie maar dan:
- moet je wel weten wat je doet om het roamende goed te krijgen
- 2 configuratie portals gebruiken om het spul te beheren

Ok dan nog extra optie:
Je deco spul verkopen en vervangen voor TPLink omada. Die heeft wel outdoor AP in het assortiment :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:18
Als er een vrije zichtlijn is zal die 20m meter voor wifi helemaal geen probleem zijn, die buitenmuur is het probleem.
Gaatje door de muur boren en een buiten AP ophangen is gewoon de simpelste oplossing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of je doet de botte manier legt een kabel langs de schutting in de grond (zodat je hem niet ziet) en ziet wel hoe lang deze het uithoudt. En als hij het na 5 jaar ofzo niet meer doet vervang je hem. Ja dat is niet volgens de regels maar werkt wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ben(V) schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:29:
Als er een vrije zichtlijn is zal die 20m meter voor wifi helemaal geen probleem zijn, die buitenmuur is het probleem.
Gaatje door de muur boren en een buiten AP ophangen is gewoon de simpelste oplossing.
Inderdaad, waarschijnlijk komt het signaal niet door de muur heen.

Hier iets soortgelijks: binnen perfecte dekking, buiten op twee meter uit de muur al geen signaal meer. In ons geval opgelost door een AP in de tuin te plaatsen. Heb op 30 meter van het AP nog steeds prima signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
Duidelijk, ik heb langs de muur ook een HR-glazen deur van een paar meter breed, daar zou ik eventueel ook nog doorheen kunnen gaan. Maar in het hok achter in de tuin heb je ook weer HR-glazen deuren waar hij doorheen zal moeten, dus hopelijk blokkeert dat wat minder dan de muur.

Ik ga eerst de powerline proberen, kijken hoe dat gaat, en anders toch maar nadenken over bekabeling op de een of andere manier... Deco X20 vervangen is geen handige optie, heb er net 250 Euro voor betaald afgelopen jaar en ben er verder in huis zeer tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 13:41
laurens0619 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:45:
[...]
Je deco spul verkopen en vervangen voor TPLink <insert fabrikant> omada. Die heeft wel outdoor AP in het assortiment :)
-Ubiquiti
- Mikrotik
- TP-Link
- EnGenius
- Ruckus
- ...
Pagina: 1