Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:43

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik heb een mooie Panasonic Lumix DMC-LX15. Zo af en toe maak ik er prachtige plaatjes mee, maar dat is nu meer geluk dan wijsheid. Ik wil me er wat meer in verdiepen, maar ik loop nu al tegen 2 heel basic dingen aan.

1. Ik krijg met geen mogelijkheid de sluitertijd aangepast (wil graag een keer proberen om de nachthemel te fotograferen en ga daarvoor naar een Dark Sky plek). Hoe doe ik dat?? Van de handleiding en YT word ik niet wijzer wat dit betreft. Geprobeerd in Autostand, SCN, en M, maar verder dan diafragma (lensring) en ISO (draaiwiel bovenop) kom ik niet.

2. En nu maakt hij van veel foto's een .mp4. Dan zie ik een soort minifilmpje. Is dit normaal en moet ik nu hier een foto uitsnijden, of heb ik een setting verkeerd staan?

Ik heb de camera al gereset en meermaals de handleiding doorgeploegd, maar ik kom er niet uit.

3. Dan een fotografievraag:
Ik begrijp dat als je de nachthemel op de foto wilt zetten dat ik niet moet focussen op de hemel, maar op een punt in het landschap. En dat ik mijn diafragma zo groot mogelijk moet zetten. Dan kan op 1.4. Over de ISO lees ik 2 verschillende dingen: Ofwel op 100/200/250 laten staan, ofwel zo hoog als ie kan. (2000 is dat geloof ik). Daarna zou ik moeten uitrekenen met de 500-regel wat de sluitertijd is. Volgens mij kwam daar iets van 7,xxx uit. Dat lijkt me een vrij korte belichting. Klopt dat wel? Ik zou dan in elk geval de sluitertijd op bijv.7, 10, 20 en 30 willen proberen om te zien hoe de foto eruit komt te zien. Maar dan moet ik dus wel weten hoe ik die sluitertijd aanpas ;) Kloppen die settings van diafragma 1.4; ISO rond 200 of 2000 en 7,x seconden sluitertijd?

Alvast bedankt!
(Ik krijg vast nog wel een miljoen andere vragen, maar ik zou hiermee al flink geholpen zijn om gewoon eens wat te kunnen uitproberen)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:58
In de M-mode kan je het diafragma en ook de sluitertijd instellen volgens:
- Draai de diafragma-ring om de diafragmawaarde te selecteren;
- Draai het functiewieltje achterop om de sluitertijd in te stellen.

Mogelijke instellingen voor sterrenfotografie:

Diafragma van F2.8 of lager;
ISO : 800 tot 3200;
Stabilisatie uit.

Regel om geen beweging van de sterren op je foto te zien:

Maximale sluitertijd = 500 / (brandpuntsafstand x cropfactor)

[ Voor 145% gewijzigd door JoStad op 29-04-2022 13:33 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
JoStad schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:31:
In de M-mode kan je het diafragma en ook de sluitertijd instellen volgens:
- Draai de diafragma-ring om de diafragmawaarde te selecteren;
- Draai het functiewieltje achterop om de sluitertijd in te stellen.
dat functiewiel is degene bovenop toch? Die verandert op M alleen de ISO
Mogelijke instellingen voor sterrenfotografie:

Diafragma van F2.8 of lager;
ISO : 800 tot 3200;
Stabilisatie uit.

Regel om geen beweging van de sterren op je foto te zien:

Maximale sluitertijd = 500 / (brandpuntsafstand x cropfactor)
Dus 500 / (26,4 (max) x 2,7)?
Dat zou zo'n 7 seconden zijn. Dat is toch verschrikkelijk kort voor een goede belichting?

Weet je ook hoe het zit met die mp4's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:58
Jorgen schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:03:
[...]
dat functiewiel is degene bovenop toch? Die verandert op M alleen de ISO

[...]

Dus 500 / (26,4 (max) x 2,7)?
Dat zou zo'n 7 seconden zijn. Dat is toch verschrikkelijk kort voor een goede belichting?

Weet je ook hoe het zit met die mp4's?
Het functiewieltje zit rechtsboven een beetje achterop de bovenkant.
Voor een goede belichting kies je een wat hogere ISO-waarde.
Dat je een mp4 krijgt kan betekenen dat je de video opnameknop (filmknop) en niet de ontspanknop indrukt of dat je de camera niet op slechts 1 foto-opname hebt ingesteld.

[ Voor 13% gewijzigd door JoStad op 29-04-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Uiteindelijk bleek het weer niet helemaal mee te zitten. De avondlucht trok uiteindelijk toch behoorlijk open, maar de bewolking en helderheid bleken niet gunstig genoeg om de Melkweg te zien. Hopelijk komt er later in het jaar nog een mogelijkheid waarop dat wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
JoStad schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:01:
[...]

Het functiewieltje zit rechtsboven een beetje achterop de bovenkant.
Voor een goede belichting kies je een wat hogere ISO-waarde.
Dat je een mp4 krijgt kan betekenen dat je de video opnameknop (filmknop) en niet de ontspanknop indrukt of dat je de camera niet op slechts 1 foto-opname hebt ingesteld.
Wellicht was het dan niet de ISO maar de sluitertijd die ik veranderde? Ik ben verre van bang van techniek, vind het juist erg leuk en met audio/video-apparatuur zoals receivers is het geen probleem, maar op de één of andere manier raak ik met camera's in de war.

Pagina: 1